Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

overstappen naar LED of niet???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: overstappen naar LED of niet???

    Het goede punt van een HPS lamp is zijn efficiency, die wordt uitgedrukt in lumen per watt. Voor een HPS is dat ongeveer 150 lm/W. LED's halen die efficiency niet, de best verkrijgbare zullen ca. 100 lm/W halen en dan moeten ze nog gekoeld worden ook want dat geldt alleen bij een temperatuur van 25C. Voor de fotosynthese van de plant zijn echter de rode en blauwe kleuren van belang en juist die ontbreken in de HPS. Vandaar dat ik denk dat spaarlampen, zoals de PHILIPS tornado, die veel goedkoper zijn in aanschaf, goed presteren. Ik stel me hierbij voor om 5 stuks 23Watt lampen te gebruiken, in dobbelsteen-patroon op een spiegelende plaat gemonteerd, per vierkante meter. Om het spectrum van zowel blauw als rood te optimaliseren zou ik 2 warmwit en 3 coolwhite nemen (2700K of lager en 6500K). Zo heb je een goede besparing, een lage aanschaf en omdat ze een stuk koeler zijn een veiligere opstelling.
    Omdat de LED's in de benodigde kleuren gekozen kunnen worden, is de uiteindelijke efficiency wel beter. Maar mijn grote verwondering is het feit dat de kweek onder een HPS goed lukt terwijl de kleur van de HPS ver weg ligt van de voor fotosynthese gewenste lichtfrequenties. Daar heb ik geen antwoord op. Het lijkt erop alsof theorie en praktijk hier mijlenver uitelkaar liggen.

    SON-T : ca. 150 lm/W -> 400W = 60000 lm
    Tornado warm white: ca. 52 lm/W (2 lampen -> 2400lm
    Tornado cool white : ca. 68 lm/W (3 lampen -> 4710lm
    Totaal Tornado : 7110 lm

    De lichtstroom wordt met mijn probeersel dus beduidend lager, maar omdat de spaarlampen wel licht uitstralen in het spectrum wat benodigd is voor de fotosynthese, zou het dus ...
    Wat zijn jullie gedachten hierover?

    Comment


      #47
      Re: overstappen naar LED of niet???

      Theorie, inderdaad.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #48
        Re: overstappen naar LED of niet???

        Dat komt omdat een plant helemaal niets heeft met lumen. Lumen is een schaal ontworpen volgens de waarneming van het licht door het menselijk oog. Voor planten word een andere schaal gebruikt, nml PAR. Maar probeer maar eens PAR-waarden terug te vinden voor LED's (verzwijgen ze waarschijnlijk) of voor spaarlampen (worden normaal niet gebruikt voor plantenkweek) Voor HPI en HPS zul je met wat googlen wel de waarden vinden, die lampen worden immers gebruikt in de professionele tuinbouw.

        Comment


          #49
          Re: overstappen naar LED of niet???

          En dat is nog niet alles. Voor wie voldoende centjes heeft om een fotosynthese-snelheidsmeter te kopen en interesse om dat eens goed uit te zoeken welke verlichting nou het beste is:
          http://www.ears.nl/ppm/user_files/Fl...tosynthese.pdf
          Het gaat boven mijn pet en budget.

          Comment


            #50
            Re: overstappen naar LED of niet???

            Oorspronkelijk geplaatst door francisp View Post
            Dat komt omdat een plant helemaal niets heeft met lumen. Lumen is een schaal ontworpen volgens de waarneming van het licht door het menselijk oog. Voor planten word een andere schaal gebruikt, nml PAR.
            Dat is nou toch precies het voordeel van leds? Daarmee kun je precies het spectrum samenstellen wat je wilt hebben. Die led armaturen kunnen soms zelfs schakelen om het spectrum op de behoefte bij de levenscyclus van de plant af te stemmen. Waarmee je dus geen energie verspilt aan licht wat de plant op dat moment toch niet gebruikt.

            Het probleem met leds (en TL, spaarlamp etc) is de hoeveelheid licht per watt. Zelfs als je dat compenseert voor de efficientere aansluiting van led op het PAR spectrum. HPS blijft gewoon de meest efficiente lichtbron tijdens de bloeifase.

            Nadeel van HPS is natuurlijk de temperatuur en alle bijkomende "uitdagingen". Dus dat kan uiteindelijk toch gewoon een reden zijn om daar toch niet voor te kiezen. Ook al kost een koelere lichtbron meer stroom voor dezelfde hoeveelheid (PAR) licht.

            Efficientere leds komen er overigens wel aan. Philips had een tijdje terug een aankondiging van 200lm/W led verlichting die op de markt zou komen 2015. Cree had laatst een bericht over een protoype dat zelfs 276lm/W haalde. Dat gaat dan om wit licht, maar met dat soort

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #51
              Re: overstappen naar LED of niet???

              Post van vorig jaar: 254lm/W
              Er zijn inmiddels alweer betere gemaakt trouwens.

              De theorie is leuk, en je kunt er sla onder kweken, maar ik kijk liever naar de praktijk.
              HPS zonder fratsen ruleert nog steeds.
              Als LED minstens net zo ver is, tegen dezelfde prijs, wordt het pas interessant voor mij.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #52

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #53
                  Re: overstappen naar LED of niet???

                  Ik heb nooit met HID lampen gekweekt. Meteen begonnen met 3 watt led modules. Het was een giga investering, maar de kwaliteit is super. LET OP! Met LED's ga je geen grote volumes draaien! Voor mij was het interessant omwille van een paar redenen;
                  1. Minder warmte en kleiner energie verbruik
                  2. Gemakkelijke setup ( plug en play zonder ballasten etc )
                  3. Ze draaien geruisloos. ( Ik gebruik modules met grote koelribben. Dus geen ventilatoren die lawaai maken )
                  Tot nu toe 3 oogsten! Ben best wel tevreden!

                  Comment

                  Bezig...
                  X