Mededeling

Collapse
No announcement yet.

overwatering en onderwatering

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: overwatering en onderwatering

Van overbewatering worden ze eerder beetje slap, je krijgt door zuurstof tekort verkleuring, licht gelig, maar meestal niet ruimschoots aanwezig, verdeelt over de hele plant (vlekkerig), van onderen tot iets boven het midden. Bij lichte overbewatering, constant dus, krijg je hier en daar af en toe zo'n gelig vlekje. Bladeren voelen ook weker aan.
    Ook kan overbewatering bij onafgezuurd water geven, de pH te veel beïnvloedingen, zeker wanneer de wortel nog niet ruimschoots door de pot is, nog niet vol potentieel volwassen is, kan de plant dit minder corrigeren.
    Groei stagneert iets.

Tip is voor de moeras mensen, waaronder ikzelf, om zeker één keertje per week watergift overslaan, zo kom je er wat beter achter wat je plant nodig heeft rond die periode van bloei/groei.

Bij onderbewatering, vooral in minder goed water vasthoudende aarde, vaak ook te herkennen aan inkrimping van het medium, gaat de plant zoals op de foto te zien is veel meer hangen, en de bladeeren gaan droog aanvoelen en inkrimpen, meestal onderaan meer dan boven.
    De groei stagneert aanzienelijk.

Tip, let buiten de plant ook op het medium; kleur, inkrimping, en vooral wanneer mogelijk gewicht van de potten.

Algemeen kan ik alleen maar zeggen dat, kleine plantjes natuurlijk water nodige hebben, maar zeker ook niet te veel.
    Dus opbouwen naar behoefte van de plant.
    Stekken beginnen met een kleiner wortel/groene plant verhouding, zaailingen hebben altijd een goede wortel/ groene plant verhouding. Dus over het algemeen stekken rustig aan beginnen.
    Uitproberen wat natter, en wat droger medium creëren, komt neer op een keer minder/ niets geven of meer geven, want elke genetica en elk klimaat + bodemsamenstelling (milieu}, is verschillend.

Zo'n idee had ik er ongeveer over.

extra:
    Vacuole(n) in de cellen nemen te veel water op, cellen ontploffen,, gevolg cel sterft inderdaad. Plant gaat actief water verplaatsen, en cellen opofferen naar mijn idee.
    Andersom, vacuole(n) in cellen bevatten bijna geen water meer, spanningsdruk op de celwand valt weg, celmembraan laat los van celwand, stofwisseling vervalt, cel sterft snel.
    -wiki/Vacuole
    -wiki/Cel_(biologie) ( de vacuole is in een volwassen plantencel meestal meer dan 3/4 van de inhoud van de cel )
    Last edited by heaven; 6 July 2010, 14:49.

Comment

P250710_19.050001.JPGP250710_19.050003.JPGP250710_19.040002.JPGP250710_19.050002.JPG
      Hallo allemaal!
      van 1 van mijn 3 planten hangen de blaadjes erg slap.
      is dit overbewatering of heeft dit een andere oorzaak?

greetz

Comment

Yo mede growers,

Een vraag: Tijdens het bewateren van de planten, is het dan bevordelijk om het water op dezelfde temperatuur tegeven zoals het in de kweekruimte is?
        tevens ook water met voeding e.d.? Hoe denken jullie daarover??

gr. Sensiel

Comment

ik zorg dat het de zelfde temp als de pot is, als ik denk dat het te warm word dan geef ik wel iets koeler water.. ik denk dattie dat lekker vind, net als wij en biertje in de zomer. ik weet dat wortels het niet goed doen als ze onder de 18 graden komen namelijk.

Funky
          Hi doe mij maar 20 euro bubblegum... Hebben we nie we hebben wel sportlife

Comment

Klinkt inderdaad logisch Funky,

Thnx

Comment

mooi gedaan haze o lator, zeer informatief
              ik ben niet verantwoordelijk voor uw interpretatie.

Comment

goeie info

grtz

Comment

thanks voor dee info

Comment

niceeee
                    Geen woorden meer voor zinnen!

Comment

Mooie thread, thanks voor de info!
                      Foto's zijn helaas niet meer te zien

Comment

zeer handige en nuttige info!

Comment

bedankt zeer nuttige informatie !!

Comment

Kijk hier hebben we wat aan super!!
                            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

Comment

handige post maar even een vraag, op die eerste foto met overbewatering zie je ook dat de steeltjes wat paars kleuren, dit heeft een andere oorzaak dan de overbewatering toch? (ik heb daar namelijk last van, veel aan het opzoeken nu)

Comment

OH! Dus toch teveel water aan het geven..

Thanks voor deze info! Ik kwam er al niet uit wrm ze nou zo raar aan t hangen was (mn kleine polm gold)

Comment

Bezig...
                                X