Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

    yo sploit,

    Ik vind dat het nog wat vroeg is voor mezelf om al direct raad te gaan geven omdat deze nieuwe kennis bij mij ook nog wat moet insijpelen. Ook weet ik niet echt helemaal waar je met deze vraag naartoe wil. Via het mengkruis op mn watermanagementdraadje kun je voor jezelf eventueel eenvoudig gaan berekenen hoe de karbonaathardheid naar wens kan worden ingesteld, waardoor onrechtstreeks de pH altijd ongeveer goed zal zitten bij maximale voedingsdosis.
    Conclusies maken is te vroeg, maar ik denk eerder in de richting van: bij gebruik van regenwater op aarde is het bvb aangeraden voor een grower om de pH op 6,4 af te stemmen (dalen doet ze toch) terwijl voor iemand die kraantjeswater gebruikt het waarschijnlijk verstandiger is om de pH op 6,1 af te stellen (stijgen doet ze toch). Draai je de waarden om is het hoogstwaarschijnlijk mogelijk dat de pH buiten de grenzen treedt met de ons reeds bekende gevolgen op termijn.

    Grtz $iR
    sigpic

    Comment


      #32
      Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes...

      Ik denk dat ik men cursus biologie en chemie uit het middelbaar nog eens ga bovenhalen, nu is me opeens duidelijk geworden waar al die leerstof goed voor was :p

      Comment


        #33
        Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

        De killah-cocktail:

        als je dat klaar maakt en je zet dat in je dr120 tent 11 gr 500gr Ho2 hoelang werkt dit proces ?
        en dan op die 3L fles moet daar geen veiligheid op te komen staan als overdruk als (B 10) kraantje dicht is dan heeft ( A 10) geen nut? waar blijf je dan met die onderdruk ? als die trugslagklep juist staat wrm ( A 10) ?

        Comment


          #34
          Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

          Hallo!

          Ik heb de laatste dagen zelf veel zitten piekeren over de CO2 en vraag me hetvolgende af: Er wordt gezegd dat de CO2 uit spuitwater, cola, etc. snel verdwijnt uit je fles als je de dop openzet. Nu, ben ik een idioot om te denken dat die CO2 dan in de lucht terecht komt? Dat zou namelijk beter zijn voor je planten, die die CO2 veel liever via de blaadjes opnemen.

          Mijn planten staan momenteel op een verhoogje in grote, zwarte bakken water. Het water komt dus niet aan de potten, maar gebruik ik om te temperatuur schommelingen uit te vlakken en de LV te boosten. Zwart omdat die kleur meer warmte opneemt ipv reflecteert en deze warmte wordt opgenomen door het water om te verdampen.

          Dit even off-topic. Maar nu, als ik die CO2 tabs gewoon oplos in mijn zwarte waterbakken, komen die dan niet automatisch in de lucht terecht, wat niet alleen geleidelijker zal gebeuren, maar ook beter opneembaar voor de planten?
          All I want is a little more than I'll ever get

          Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

          Comment


            #35
            Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

            eum.. wel als je niet ventileert, anders ben je dat beetje extra co2 natuurlijk weer zo kwijt ..
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #36
              Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

              Zo'n CO2 meter kost wel nog een pak geld, anders zou ik het wel testen en rapporteren. Of is er iemand anders die dit al gedaan heeft? Ik zal nu wel een beetje blijven growen op de easy manier. Uiteindelijk zuig ik buitenlucht uit een stad aan, vlak aan een redelijk drukke straat. Die bevat ook al een hoop CO2.

              En moreweed, die tabletten zijn vrij krachtig toch (1 per 100 liter). Stel dat je er 2 in een 80x80 tentje steekt, dan kan je toch al een eind verder denk ik. Toch eens zien of ik nergens zo'n CO2 ding kan versieren. :p
              All I want is a little more than I'll ever get

              Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

              Comment


                #37
                Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

                CO2 moet je dan wel toevoegen aan de lucht als het licht aan is. In het donker heeft geen zin.
                Ook zal je dan inderdaad je afzuiging uit moeten zetten, of een gesloten systeem moeten maken, anders zuig je alles er net zo snel weer uit.
                Zaak is dan om je temperatuur goed op orde te hebben.
                Met een hogere CO2 concentratie in de lucht kunnen plantjes wel wat hogere lichtdruk en temperatuur hebben, maar met 35 zit je wel aan de max.
                Echt resultaat zie je natuurlijk pas als heel je klimaat al optimaal is. Dus ook een optimale belichting.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #38
                  Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

                  voor een paar tientjes maak je zelf een co2 meter, Elektor heeft een tijdje geleden een zelfbouwdingetje beschreven

                  Check ook 123Harry's kweekverslag hier op het forum eens, hij doet CO2suppletie en heeft er ervaring mee zo te lezen...
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #39
                    Re: CO2 toevoegen aan het water voor je plantjes

                    Harry's verslag heb ik gelezen! Maar die pakt het vrij groots aan, ik redeneer: als het niet in m'n tent past, past het niet bij m'n kweekje. Elektor heeft inderdaad een pakketje te koop, maar dat is evengoed €150, en daarvoor heb je een gebouwde CO2 meter. :p

                    In mijn huidige set-up is het zelfmoord om de ventilatie/afzuig uit te zetten, aangezien die 400W kerncentrale de hele kelder opwarmt, moet je niet raden wat hij doet met m'n tentje. Als ik zo'n 150W spectrabox pro-II LED licht heb gekocht, kan ik het misschien eens overwegen. Ondertussen kan ik denk ik niet klagen. CO2-lucht is zwaarder dan CO2-vrije lucht. Combineer dat met m'n huis in de stad in een trekgat staat (waait altijd sterk) en deze tocht de met CO2 gevulde lucht mijn tent binnenwaait. Zal zo wel even verder kunnen. Veel tegen de plantjes babbelen :p

                    Het zou wel interessant zijn als iemand de CO2 verdamping testte.
                    All I want is a little more than I'll ever get

                    Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

                    Comment

                    Bezig...
                    X