Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Secret Jardin DR80

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Secret Jardin DR80

    Korting op 420shop
    Hallo forumleden,

    Hieronder zal een uitgebreid verslag komen van mijn eerste kweek, die ik graag binnen in mijn kelder wil doen!

    De investering
    €29 White Widow zaadjes (5) van Kulu via wietzaadjes.nl

    €14 Kiemkast van Sannie's webshop (met thermometer en led-verlichting)
    €354 Homebox Silverline S via eugrowshop.com (SJ DR Compleet 400W, 80x80x160).
    €86 Davin schakelkast via growshoponline.nu (DV12-K voor 2 lampen 400 of 600W en met kachelcontact)
    €75 4x18W TL-armatuur met 2x 830 en 2x 840 lampen.
    €75 warmtemat (55W) met thermostaat
    €40 tensiometer, ph-meter
    €25 moiststick, ook een tensiometer maar ENORM handig qua gebruiksgemak.
    De moistick was handig gedurende de eerste weken, maar nog voor mijn eerste oogst heeft hij het loodje gelegd. De elektronica was helemaal kapotgeroest, wat niet kan voor tuinmateriaal. Toen ik een review schreef over het artikel op DHS, kreeg ik onmiddellijk een mailtje dat ik het product mocht terugsturen en een nieuwe zou krijgen. Aangezien ze de oude niet meer maken, kreeg ik het XL exemplaar. Aangezien het ding reeds in de vuilbak lag, was ik hier niet veel mee, maar toch wederom een serieus pluspunt voor DHS.

    De voeding

    De voeding is gebaseerd op een zelf samengestelde grond die ik op het forum heb gevonden (bobo's grondje). Ik kies voor een grond die rijk is aan voeding, eerder dan vloeibare voeding toe te dienen in het water. Dit is de beste garantie op een puur wietje. Het water wordt afgezuurd met Ph- en iedere 2 weken krijgen de planten wat Bacto's van Sannie toegevoegd.

    De grond:
    85% potaarde
    10% perliet
    5% meststoffen

    De meststoffen bestaan uit:
    - Koemest (55%)
    - Beendermeel (10%)
    - Bloedmeel (10%)
    - Tuinkali (10%)
    - Kieseriet (5%, geen 10% want de aarde was al licht bemest met Mg)
    - Lavameel (5%)
    - Zeewierkalk (5%)

    Wat zit er nog in de grond? Bodemschimmels van Sannie en 100 gram Perfect Start (ook van Sannie).

    Down to business

    De WW zaadjes heb ik gekozen omdat de actie op de homepage me wel aansprak, en omdat de plant volgens de site uitstekend is voor beginners.

    Een brandveilige tent met alles erop en eraan lijkt me het veiligste. Niet dat ik onhandig ben, maar ik neem toch liever het zekere voor het onzekere en het lijkt mij een ideale omgeving voor je binnenshuis plantjes. Koeling zal geen probleem zijn, aangezien het altijd koel is in de kelder - winter en zomer - dus hoop ik ook dat die afzuiger niet al teveel lawaai maakt.

    Dit weekend gebeurt de aankoop, zodat ik volgende week kan starten met kiemen

    Vraag:

    Hoeveel plantjes kan ik best nemen? De tent voorziet plaats voor 9, maar gaan ze elkaar dan niet verstikken? Is het niet beter 5 planten te zetten, en die de kans te geven om uit te groeien m.b.v. de scrog?

    Greetz,
    RocknRolla
    Last edited by RocknRolla; 5 June 2012, 21:39. Reden: Moistick
    All I want is a little more than I'll ever get

    Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

    #2
    Re: Secret Jardin DR80

    Persoonlijk zou ik iets anders kopen voor dat scrognet. (Alleen al omdat erbij staat dat scrog 'sea of green' betekend. wtf?)
    Alhoewel het lekker makkelijk is, heb ik zelf liever iets stevigs dat op z'n plek blijft, en met kleinere mazen, zodat er ook meer draad is om de groeischeuten aan te binden.
    Als je gaat scroggen krijg je eventueel dat net met 1 plantje ook vol, wel wat langer groeien dan.
    Ik zou eens met 4 beginnen ofzo, dat moet prima lukken.
    Veiligheid bepaal je zelf.
    Wat voor lamp komt erboven ? En je gaat er ook een mooi schakelkastje bij hangen ?
    Succes.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Secret Jardin DR80

      Hoi QnQ,

      Die sea of green is volgens mij een onoplettendheid. Als je ziet dat de grote markt van SG bij wiet ligt, dan verwacht ik wel dat ze weten waarvoor scrog staat :p Het alternatief is zo'n stukje groene omheiningsdraad, zoals voor de kippetjes. Dat is ook steviger en kost waarschijnlijk evenveel of minder!

      De standaardlamp is een Philips SON-T 400W bloeilamp, maar ik denk eraan om er zo'n Philips Green Power groeilamp bij te kopen, omdat ik daar toch al veel positiefs over heb gehoord. Sommigen beweren dat je na de groeifase dan beter overstapt op een bloeilamp (zoals de standaard), maar anderen zeggen dan dat dat teveel stress met zich meebrengt voor de plant!

      Een schakelkastje... Die heb ik al zien staan bij de eugrowshop, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waarvoor zo'n ding dient. Als ik het goed heb, is het een beveiliging voor brandgevaar of spanningspieken, maar ik ging er vanuit dat dat voor die prijs wel in de tent zat inbegrepen (die 'mari' die bij de lamp staat als je naar kweektenten.com surft). Is dat ook wat er voor zorgt dat je je lampen 12/12 of 18/6 kunt laten branden?
      All I want is a little more than I'll ever get

      Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

      Comment


        #4
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Secret Jardin DR80

          Bedankt voor de verstaanbare uitleg!

          Ik heb er al eentje bij de investeringslijst gezet. Een Davin schakelkast 16A met 2 uitgangen van 400W. Kheb ondertussen ook al de technische afdeling van het forum wat uitgepluisd, en mijn elektrisch circuit zit wel goed. Mijn wandcontactdoos staat op een apart circuit 'kelder' van 20mA en de relaiskast heeft een verliesstroomschakelaar!

          Een deeltje van de opbrengst zal ik dan opzij houden voor die 2 specifiekere lampen, nu zal die SON-T wel volstaan

          RocknRolla
          All I want is a little more than I'll ever get

          Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

          Comment


            #6
            Re: Secret Jardin DR80

            Eindelijk! Na lange tijd wachten (internationale overschrijving, verwerken bestelling, verzenden, ontvangen) beginnen de eerste spullen toe te komen.

            Als belangrijkste: De zaadjes! Ik heb ze onmiddelijk in de spongepots gestoken en in de propagator gezet. Die heb ik alletwee van Sannie's shop, er zit zachte LED-verlichting in voor de eerste dagjes groei. Er zitten ook ventilatiesleuven in van boven, maar die heb ik momenteel allemaal dichtgedaan om de LV zo hoog mogelijk te houden. Hieronder een foto van het bakje:

            DSC02115.jpg
            All I want is a little more than I'll ever get

            Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

            Comment


              #7
              Re: Secret Jardin DR80

              White Widow leent zich ook prima voor direct zaaien onder 12/12.

              Het beste begin je met een HPI lamp, dat houdt ze kort.
              Na een week of 3 de HPS erin, en de kerels in de bak.

              Dan kunnen er meer planten in je hok. Ook krijg je dan "bud's on sticks", en blijven ze zo'n 60cm hoog.
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

              Comment


                #8
                Re: Secret Jardin DR80

                Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                White Widow leent zich ook prima voor direct zaaien onder 12/12.

                Het beste begin je met een HPI lamp, dat houdt ze kort.
                Na een week of 3 de HPS erin, en de kerels in de bak.

                Dan kunnen er meer planten in je hok. Ook krijg je dan "bud's on sticks", en blijven ze zo'n 60cm hoog.
                Maakt een HPI lamp zoveel verschil met zo'n Green Power van Philips? Ik zou graag scroggen, dus daarvoor moeten ze wel een beetje groeien dunkt me (met 4 plantjes zou ik graag 80x80 volkrijgen). Er zijn 5 zaadjes om te kiemen, in het geval dat er eentje het niet haalt. QnQ had me trouwens ook al aangeraden te beginnen met niet teveel plantjes. Bijkomend voordeel is dat ik nu volgens de Belgische wetgeving legaal bezig ben, omdat ik 3 adoptievaders heb gevonden naast mezelf (m.a.w.: elk 1 plant voor eigen gebruik!).
                All I want is a little more than I'll ever get

                Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

                Comment


                  #9
                  Re: Secret Jardin DR80

                  Met een greenpower breng je ook al een boel meer blauw op je plant. Die bulp zal prima werken.

                  Comment


                    #10
                    Re: Secret Jardin DR80

                    Er is een heel groot verschil tussen HPI en HPS (ook de Green power)
                    De Dual Spectrum van Sunmaster geeft meer blauw dan de Philips GP Plus.

                    Ook voor SKROG is het van belang stevige stammen te krijgen, dat zal alleen met HPS niet gebeuren.
                    Geef White Widow genoeg stikstof als je wil skroggen, anders duurt het erg lang voor je rek vol is.
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                    Comment


                      #11
                      Re: Secret Jardin DR80

                      Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                      Er is een heel groot verschil tussen HPI en HPS (ook de Green power)
                      De Dual Spectrum van Sunmaster geeft meer blauw dan de Philips GP Plus.

                      Ook voor SKROG is het van belang stevige stammen te krijgen, dat zal alleen met HPS niet gebeuren.
                      Geef White Widow genoeg stikstof als je wil skroggen, anders duurt het erg lang voor je rek vol is.
                      Aangezien ik nu al zo'n Green Power besteld heb, hou ik het daarbij voor deze kweek. Volgende keer bestel ik dan zo'n HPI lamp en kan ik het ineens vergelijken Bij de tent-set zit ook een gewone HPS SON-T plus lamp, die dus enkel voor de bloei is. Kan ik die dan beter gebruiken om te planten te laten bloeien, of laat ik de Green Power er gewoon lekker opstaan?

                      Mijn potgrond (of eerder: Bobo's potgrond) is aangerijkt met een stevige dosis bloedmeel voor de N te boosten Ook maak ik gebruik van Sannie's schimmels en bacto's voor de voedselopname te stimuleren. Voor al dat geld en al die producten hoop ik toch dat dat netje op een mooi tempo volstaat
                      All I want is a little more than I'll ever get

                      Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

                      Comment


                        #12
                        Re: Secret Jardin DR80

                        Aangezien ik gisteren geen tijd meer had, een verslagje over dag 5 van de kweek:

                        De zaadjes zijn alle 5 goed ontkiemt. Er zijn er 3 die een stevige voorsprong nemen op de anderen, daarvoor heb ik niet echt een verklaring! Het bakje is de hele tijd dichtgebleven, maar aangezien de druppels langs de wanden naar beneden lopen, kan het niet slecht zitten met de LV! Sinds gisteren staan de witte LED-jes er ook op, en ik heb de indruk dat ze dat fijn vonden! Een fotootje hoe ze er nu uitzien:

                        DSC02123.jpg
                        Last edited by RocknRolla; 25 November 2011, 14:59.
                        All I want is a little more than I'll ever get

                        Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

                        Comment


                          #13
                          Re: Secret Jardin DR80

                          Ik heb ze verpot in de turfpotjes uit Aveve! De zaadjes hebben zeer sterk geworteld. Ze zijn helemaal door de spongepot gegroeid en hun worteltjes waren al aan het krullen op de bodem. Een duidelijk tegen dus dat ik voor de volgende kweek sneller zal moeten verpotten (na dag 3 bijvoorbeeld). Ik heb de turfpotjes eerst een bodempje gevuld met stekgrond, aangerijkt met Sannie’s schimmels en Sannie’s Perfect Start. Daarna heb ik de spongepots erin geplaatst en aangevuld met de rest van de mix. Als laatste heb ik de plantjes bewaterd met water op kamertemperatuur met Sannie’s bacto’s.

                          Plantje 1 heeft de verpotting slecht doorstaan. Ze is helemaal omgevallen, waardoor ik heb besloten ze niet in de propagator te zetten, maar bij de bananenplant. Geen idee wat dat zal geven, maar ik had sowieso een plantje teveel en we zullen wel zien wat dat doet :p. De andere 4 zijn dus wel terug in de propagator geplaatst en pikken de draad hopelijk snel terug op. Voor de volgende keer ga ik me veel meer moeten voorbereiden op de verpotting, zodat dit in 1-2 minuten kan gebeuren. Nu hebben de planten 5 minuten in de gewone lucht gestaan, wat hun geen deugd heeft gedaan. Ik begrijp steeds beter wat iedereen bedoelt op het forum met "al doende leert men".

                          Mijn tent zal morgen wel moeten toekomen, anders heb ik zondag een probleem! Veel overschot hebben de plantjes niet. Een hogere propagator zou in de toekomst geen slecht idee zijn. Het enige probleem daarbij is dat die moeilijker te plaatsen is op mijn kamer, en geen groeilicht heeft. Hiervoor zou ik er eventueel een TL-lampje in moeten installeren. In de zomer kan ik me daar eens op concentreren. :p

                          Nog enkele fotootjes van de plantjes:

                          DSC02125.jpgDSC02126.jpg
                          All I want is a little more than I'll ever get

                          Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

                          Comment


                            #14
                            Re: Secret Jardin DR80

                            Staan erg nat, opletten met schimmels in de turfpotjes!

                            Comment


                              #15
                              Re: Secret Jardin DR80

                              Ik zal erop letten! De fotootjes bedriegen wel een beetje. Ze zijn goed vochtig, maar er staat zeker nergens water in Later op de dag ga ik ook beginnen met de ventilatieklepjes wat meer open te zetten, maar doordat ze nu zo mishandeld zijn geweest, wou ik m'n dames eventjes verwennen met een hoge LV!
                              Last edited by ceBep; 25 November 2011, 17:34. Reden: quote bovenstaand bericht verwijderd
                              All I want is a little more than I'll ever get

                              Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

                              Comment

                              Bezig...
                              X