Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Home-made druppelaarsysteem advanced

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Home-made druppelaarsysteem advanced

    Korting op 420shop
    Yo growers,

    Aquaman is hier nog eens met een aanvullingetje ivm water
    Was ooit eens een draadje gestart ivm home-made geautomatiseerd bevloeiingssysteem maar dat is niet echt een hit geworden. Niettegenstaande ben ik blijven doorzoeken en had een tussenoplossing uitgedokterd.
    Denk dat het op deze site was dat ik er over heb horen spreken, maar ben het niet zeker. Ere wie ere toekomt, hoop in elk geval dat jullie er iets aan hebben. Hij deed het door een gaatje te boren in de dop, maar dat vind ik een beetje omslachtig. Door een mini-investering van ik denk 1EUR20 ofzo per gemaakte dop kun je wel iets beter in elkaar prutsen.
    Tzal weer eens een trip naar de dierenwinkel worden vrees ik en het zal geen schoonheidsprijs winnen, maar toch. Voor growers met iets minder kapitaal ter beschikking kan het wel een goede aanwinst zijn voor je hok.

    Benodigdheden: (zie eerste bijlage)
    - DROGE Pet fles: inhoud doet er niet echt toe maar neem bij voorkeur eentje van cola. Standaard doppen en dus kun je flessen met verschillende inhoud nemen. Zorg ervoor dat de dop zeker droog is want je gaat werken met silicone.
    - 2 stukjes van luchtslang (doorsnede 6mm, dierenspeciaalzaak met aquariumafdeling)
    - luchtkraantje (plastik of metaal, laatste is duurder maar vind dat eerste beter te regelen valt... Dierenspeciaalzaak met aquariumafdeling)
    - een of andere tape
    - sterke contactlijm
    - silicone maar nog beter polymeer
    - stokje, best kunststof. PVC (electriciteit) geeft geen stoffen af
    - snelbinder
    - schaar & mes
    - boormachine en houtboortje afhankelijk van doorsnede luchtslang)

    Werkwijze: (zie ander foto's)
    1) snij de onderkant van de fles (snij niet te kort want uiteindelijk zal je fles een beetje scheef hangen)
    2) boor in het midden van het dopje een gaatje
    3) stop een stukje luchtslang (ongev 8cm) door het gaatje van het dopje. Het moet wat spannen, dat is altijd lekker Je zou eventueel een test kunnen doen op een andere dop om te zien of je wel de juiste diameter van boor hebt gebruikt. Aan de binnekant van het dopje zit een boordje, laat het ongeveer evenver uitsteken. Beter te ver dan te kort!
    4) breng nu de silicone aan, maar zorg dat je in geen geval de schroefdraad raakt!!! Zo kun je je geproduceerde prototype nog gebruiken op een andere maat fles. Na wat training zul je het kunnen aanbrengen juist ter hoogte van de rand en het slangetje. Strijk dit even af met je vinger... zo zijn er zeker geen kleine gaatjes.
    5) draai de stop nu op de fles en hou hem met de stop naar boven. Breng een beetje contactlijm aan om het geheel te verstevigen en eventuele kleine lekjes nog te stoppen. Opgepast voor druppels!!!
    6) zet de fles met de onderkant naar beneden en laat hem MINIMUM 24u staan. Silicone is vlugger droog, maar je brengt een dikkere laag aan he.
    7) bevestig het stokje aan de fles met behulp van tape.
    8) breng een snelbinder aan, dit ook voor de stevigheid. Let op de manier waarop ik mijn snelbinder heb vastgemaakt. Zo kun je met behulp van een 2e slangetje dichter bij de plant raken. Doe je het omgekeerd gaat het slangetje schuin naar beneden, kun je hem niet zo diep plaatsen en neemt de fles dus licht van je planten af.
    9) sluit het kraantje aan op je constructie.
    10) test in een emmer

    Op deze manier kun je een, naar mijn goesting voldoende, druppelsysteem maken. Je kunt de kraantjes redelijk precies instellen once you get the hang of it en een druppel doet er bij mij toch al vlug 5 seconden over. Op deze manier kan je water ook wat warmer worden en ook kun je het water dichter bij de plant brengen. Kheb er nu zo al een 15tal gemaakt, allemaal van de eerste keer gelukt, en ik gebruik die ook voor andere doeleinden.

    Suc6 & grtz
    $iR
    Attached Files
    Last edited by SirSmokeAllot; 1 July 2009, 19:41.
    sigpic

    #2
    Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

    Hi sir
    Mooi bouwsel,verbaasde me dat er nog geen reactie's waren.
    Is zeker een mooi "low budget"(?) systeempje.

    (?)= kosten van slangetjes en kraantjes ongeveer,weet je dat?
    Zou leuk zijn erbij te vermelden.

    Grts
    Daniella
    Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

    Misty's ABC

    Comment


      #3
      Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

      hey misty
      Thnx voor de interesse. Kraantje in plastic kost ongeveer 90 cent (zou toch niet meer betalen moest ik van jou zijn), eentje in ijzer 2,50 EUR. Slangetjes is afhankelijk van de lengte uiteraard maar richtprijs: 4EUR voor 5m zou ik zo zeggen (exact weet ik het niet).
      Kosten doet het niet volgens mij, verwaarloosbaar.

      Grtz $iR
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

        High $ir, ik zie het nu pas. was je draadje even uit het oog verloren sorry dude. ziet er simpel en effectief uit. Goed geknutseld, mooi man

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

          Hee ook ik heb m over het hoofd gezien. Tis weer een leuke knutselbezigheid! Hoe snel gaat de doorloop zijn (ml/min)? Zou dit ook werken met een halve liter fles?

          Jo
          node voor node van klein naar groot
          LST LEMON SKUNK VERSLAG

          Comment


            #6
            Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

            Thanks

            Comment


              #7
              Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

              Kan ik je moeilijk zeggen bass. Tsysteem staat nog niet op punt maar dat zal wel lukken... zoek eigenlijk een manier om het volledig automatisch te laten gebeuren maar zdr grote kosten. Er is een vertraging...maar test het eens goed uit op voorhand. De ene lukt al veel beter dan de andere van mij, weet nog niet echt waardoor het komt.
              O ja, zet je kraantje in het begin niet te traag, op het einde zal er niets meer uitkomen.
              Grtz $iR
              sigpic

              Comment


                #8
                Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                Prachtig ! Net wat ik ook nodig heb.

                Comment


                  #9
                  Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                  Wau mooi gedaan Sir
                  Ga voor al zo door met je uit vindingen ik ik vind de foto's er bij super duidelijk en zelfs ik kan het zo namaken dank je wel
                  God was never on your side..

                  Comment


                    #10
                    Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                    nice nice leuk ideetje ik ga er ook 2 maken voor de stekken de nevilles haze geef ik toch liever zelf water ps het druppeld dus 24 uur per dag zolang er water in het flesje zit ???? en kraan open staat ????

                    maar dan blijft je medium toch te vochtig waardoor je schiimmel en andere bacterien krijgt of zie ik dat nu verkeerd ????

                    Comment


                      #11
                      Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                      Wel devil...dit is een tussenstap in de zoektoch naar een geautomatiseerd druppelsysteem, hetgeen jij beschrijft. Telkens ik iets nieuws uitprobeer voor mijn kast gaat mijn aandacht altijd in eerste instantie naar gebruiksgemak.
                      Er wordt altijd de raad gegeven de planten goed vochtig te zetten. Tijdens mijn eerste kweekjes echter kregen mn plantjes veel te veel water met alle gevolgen van dien: wortelrot, minder opbrengst, planten die in de helft van de bloeicyclus kapot gaan door te veel water in de potten. Mijn plantjes krijgen net voldoende water en de meter geeft meestal 5 aan (zie toegevoegde foto uurtje na het wateren). De aarde ziet er langs de bovenkant eigenlijk altijd tamelijk droog uit, dit tot op een cm of 2. Het wateren van zon plant (of gewoon eentje die droog heeft gestaan) vind ik soms een tijdrovende klus en het water loopt er gewoon door.
                      Dit zijn de hoofdredenen die aan de basis liggen van de upgrade. Want nu kan mijn vriendin ze ook al eens wateren als ik er een tijdje niet ben... Je kapt je aantal ml in de afgesneden fles en de rest gaat vanzelf. Ik merk dat ik nu half zoveel ml geef aan de plantjes en ze het beter stellen. Het water kun je dicht bij de hoofdstam brengen.
                      Het systeem werkt nog niet feilloos maar ik heb nog een nieuwe upgrade uitgedacht. Zet je druppelaars in het begin niet te traag anders zal het reservoir zich niet volledig ledigen!!! Dit is het probleem. Nu, ik werk met een houten kast en aanpassingen zijn dus vlug gedaan. Foto's ga ik later plaatsen wegens gebrek aan tijd en nog enkele kinderziektes.
                      Ik heb een Uvorm (|_|) in hout gemaakt, deze komt met de _ tegen de wand en tussen de benen is 10 cm afstand. in de bovenste plank zitten gaten met een diameter de breedte van de fles en in de onderste gaten die net iets groter zijn of de dop. Dit principe heb ik gepikt uit de cocktailbar en op deze manier blijft de fles mooi omgekeerd rechtstaan. Dit komt zo hoog mogelijk in de kast. vandaar vertrekt een lange luchtslang die naar de plant leidt en vast wordt gemaakt dmv een stokje in de bodem ofzo. De luchtkraan bevind zich zo ver mogelijk aan het uiteinde van de watertoevoer.
                      Op deze manier werkt de zwaartekracht meer in op het omhoog hangende water en zou een volledige doorstroming gegarandeerd moeten worden (wet van de communicerende vaten). Dit stelt mij in staat het kraantje nog iets meer dicht te draaien en dus de toevoertijd van hetzelfde aantal ml langer te maken. ook, met het oog op mijn lst project beperkt dit de kans op verbranding door spatwater. Misschien ook nog een voordeel is dat het water tijdens het in de flessen staan warm blijft/krijgt door de stijgende warme lucht die wordt afgezogen. Doordat je veel preciezer kunt gaan doseren kun je de aarde net vochtig genoeg houden en denk ik dat schimmel uitgesloten mag worden in vergelijk met handmatig watergeven (na wat ervaring uiteraard). Ik merk op dat de planten minder ml nodig hebben...
                      Dat is het zon beetje. Ideaal is het niet maar het spaart me elke dag wel wat tijd uit.

                      Grtz $iR
                      Attached Files
                      Last edited by SirSmokeAllot; 4 September 2009, 22:26.
                      sigpic

                      Comment


                        #12
                        Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                        zeer mooi en goed gevonden

                        denk dat ik uw systhem ga copieren

                        Comment


                          #13
                          Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                          zoals al gezegd ik ga het wel met m'n stekjes proberen maar weet je wat het prrobleem is ik heb alles zo groot ik heb nog een grote ufo van 2450 m3 waar ik in mijn tent nix mee kan ik heb nog een automatische bevloeiings systeem met dompelpomp in watervat van 300 liter en daar kan ik allemaal nix mee in mijn tentje hahahahaha das dus jammer

                          Comment


                            #14
                            Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                            Puik systeem!!
                            Als je een moisture tester koopt dan is wat het plaatje van Sir Smoke allot weergeeft het beste vochtniveau voor je planten?

                            Gr,

                            J.B

                            Comment


                              #15
                              Re: Home-made druppelaarsysteem advanced

                              [HELP]J.B welkom op het forum! Mag ik je ff vragen om je eens voor te stellen in de member intro sectie, en geniet van vele voordelen! Grtz [/HELP]
                              420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
                              Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                              Comment

                              Bezig...
                              X