Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Water management : alles wat je MOET weten over water

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

    Hoy Marlboro man,

    Leuk dat je er ook zo in op kunt gaan. Ga eens antwoorden op je vragen.

    - Mag ik dit dan ook in de omgekeerde richting gebruiken? Als ik kraanwater heb met een ec = 0,68, zou deze dan een GH hebben van +- 1,5 ? Lijkt me wel wat weinig


    - Op mengkruis staat dat regenwater een GH waarde heeft van 2. Is dit een standaard waarde of kan deze heel verschillend zijn per locatie? Kan ik die waarde ook gebruiken als ik het mengkruis zou willen gebruiken? Bij jouw samples voor regenwater staat wel GH < 1.
    Normaal heeft regenwater geen (of toch bijna geen) meetbare hardheid. Een hardheid lager dan 1 is dus courant. Ik maakte het menkruis in mn eerste post een tijdje geleden en was er toen nog niet zo mee bezig. Ik reken strax nog eens na.



    Zeer moeilijk is het dus niet marlboro man en zou bij benadering toch juist moeten zijn (eventueel als je een testertje hebt later eens meten en het mengsel fine tunen…of direct met Ca+ of Mg+ gaan werken.
    Nogmaals: schrijf je waarden op met in het midden de waarde die je wil bereiken. Trek steeds de grootste van de kleinste waarde af. In jouw geval zou je dus 5 liter leidingwater moeten gaan mengen met 14,31 liter regenwater. Echter…je hebt niet zelf de hardheid bepaald en deze zou wel eens een beetje kunnen afwijken (hoger volgens mij). Ook is de hardheid van regenwater <1 dus denk ik dat je 5 tot 6l leiding zult moeten mengen met 14,31 tot 20 liter water. Persoonlijk denk ik dat een verhouding 1:4 kraantjes:regen het best is. Je zult moeten meten om zeker te zijn maar toch ben ik ervan overtuigd dat je er niet ver van zult zitten. Ook denk ik dat je pH op deze manier dichter bij 6 zal liggen.
    Dit lijkt allemaal heel precies maar mensen die voor kiemen een emmertje water van 2 liter maken met bvb een rhizotonic oplossing en pH- zullen wel weten hoe de vork aan de steel zit
    Laat je me nog eens iets weten hoe het er nu voor staat, daar in je waterbak?

    - Welke waarde zou ik moeten gebruiken voor (kraanwater) het gebruik van het mengkruis ? DH (?) of TH?



    Wel vind ik het vreemd dat ze in de gegevens en het pdf bestand verschillen… Dat zou niet mogen he.

    - Kan jij nog iets besluiten uit deze waardes ?
    Je kraantjewaterwaarden zien er voor mij heel normaal uit, nog iets zachter dan bij ons. Maar dat weet ik want hier zit gewoon heel veel kalk in het water. Het raam van de douche wordt altijd zo vlug terug wit.
    De verhouding Ca:Mg is hoog, maar zoals reeds aangegeven bevat je voeding een laag percentage Mg waardoor ik denk dat de verhouding wel heel wat verbeterd. Overdosis calcium zorgt ervoor dat Mg niet of niet goed meer opgenomen wordt. Dit is een immobiel secundair element en dit wil zeggen dat je tekorten het vaakst constateert in de nieuwe jonge blaadjes net onder de top. Ze worden veel lichter, zien er dof uit en soms krijg je zo precies van die strepen in je blad.

    - Regenwater gebruiken omdat daar (bijna) niets van stoffen inzit, dan Ca & Mg (3:1) toevoegen om een hardheid van 6 te verkrijgen, voeding waardoor ph zal dalen en deze terug omhoog halen met carbonaat.
    Jop, zeer zeker. Ik vul mn watertank met 25 l water, voeg 1,5ml Ca+ toe en 1ml Mg+ samen met de voeding (nu 120% bloei voorlopig zonder probleem). Dit laat ik een uurtje of 2 rondraaien en mengen wat het water ook de tijd heeft om op temperatuur te komen. Pompen en luchtuitstromers volle bak.
    Na 2 uur meer ik de KH om te zien of die ongeveer op 6 ligt, desnoods voeg ik via een pipetje nog enkele druppeltjes toe, uiteraard zoveel mogelijk de 1:1,5 verhouding respecterend. Moet je nog toevoegen, dan even wachten.
    Je komt terug en gooit voorzichtig een klein beetje natriumbicarbonaat in je bak (ik weet hoeveel ongeveer nodig, maar geef een beetje te weinig). Wacht opnieuw even zodat alles kan mengen en meet je pH (KH meten is niet nodig…want je ziet het aan je pH). Je voegt steeds toe in hele kleine dosissen en binnen de kortste keren zit je pH ideaal op 6,0. Te hoog = pompen en luchtuitstromers lager.
    Zo ga ik nu te werk en ik durf met heel grote zekerheid zeggen dat het beter gaat dan ooit tevoren. De plantjes stonden stil en trokken geel. Nu zijn ze niet meer te stoppen en kleuren weer mooi donkergroen zonder verbrande vingertopjes.

    @ Rich30:
    Eerst en vooral is het nog steeds niet zeker of er een vergelijk mag gemaakt worden tussen aquariumplanten en onze canna. Zoals gezegd moet ik me nog eens goed gaan bijscholen op het vlak van nitraten, fosfaten en kalium. Dit is de volgende stap want alles in 1 keer is een beetje te.

    Hiertussen zitten nitrieten die je plant volgens mij niet opneemt.


    Het nitraatgehalte van kraantjeswater is zoals reeds aangehaald door overbemesting in de intensieve landbouw zo sterk toegenomen dat alleen al de basisnitraatwaarde van het water veel aquariumhouders voor grote moeilijkheden en problemen stelt.



    Een te hoog nitraatgehalte (kraantjeswater + onze voeding) wordt gevaarlijk wanneer een plots zuurstoftekort optreedt. In dat geval kunnen grote hoeveelheden nitraat door reductie opnieuw omgezet worden in het giftige nitriet (reeds in kleine mate aanwezig in kraantjeswater).

    @Fastlearner:
    Ik heb de theorie zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen dmv eigen ervaringen en de stappen for dummies beschreven in de werkwijze. Volgens mij heb je niet alles goed genoeg gelezen en er eens bij stil gestaan waardoor je het totaal niet begrijpt. Ikzelf ben er al 12 jaar mee bezig en zonder wat fast learning zul je het na 1 keer lezen niet begrijpen… Dat verwacht ik ook niet.
    Watermanagement is voor mij ook een hobby en daar ben ik dagelijks mee bezig. Waarom zou dit geen hobby meer zijn? Omdat ik stilsta bij wat ik aan mn plantjes geef en niet zomaar naaap wat de een of de ander op het net zet?
    Korte draadjes met daarin je moet dit en dat doen zonder motivatie waarom vind ik nutteloos want je leert er niets door bij. Korter en simpeler kan het gewoon niet…
    Dit is geen rocket science…

    Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by SirSmokeAllot; 17 February 2010, 15:08.
    sigpic

    Comment


      #17
      Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

      Yo fast,

      Ik probeerde het je op een ander manier uit te leggen dmv een praktische toepassing op gedemineraliseerd water: http://jointjedraaien.nl/wietforum/s...010#post119010

      Grtz $iR
      sigpic

      Comment


        #18
        Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

        He Marlboroman...al wat onder controle?
        Grtz $iR
        sigpic

        Comment


          #19
          Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

          Pittig topic $ir!

          Comment


            #20
            Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

            Nog een toepassingetje op mix kraantjes en regenwater op draadje van deerriz: http://jointjedraaien.nl/wietforum/t...400watt)/page2
            Ik moet er wel bij vermelden dat de duitse of totale hardheid niet echt gekend was en ik met gemiddelde heb moeten werken. Echter om de werkwijze te snappen misschien kan het wel handig zijn om nog een voorbeeldje toe te voegen.

            Grtz $iR
            sigpic

            Comment


              #21
              Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

              Mooie info sir

              Alleen ik hou me er niet zo mee bezig mijn plantjes krijgen gewoon lekker regenwater met wat voeding en thats it of ze dat nou leuk vinden of niet haha
              NLX outdoor kweek 2011
              Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
              De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

              Comment


                #22
                Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                Yep, prachtig draadje.
                Zeker leerrijk!!
                Dikke merci for posting
                Dit heeft me aangezet tot meten.
                Anders zou ik gewoon altijd regenwater gegeven hebben, en met m'n ph-regulerende voeding (van hesi, staat op de flessen "ph-correcting" ofzoiets) zou ik dus zeer waarschijnlijk op problemen gestoten zijn. Ik heb dankzij deze kennis, een gh testkit gaan kopen (bij aquarium deel in intratuin) dus kan ik al wat beginnen berekenen om de ideale mengeling te maken (verhouding regenwater-leidingwater want heb geen ander water ter beschikking, tja ik ga geen spa water gieten ) Tegen dat m'n planten op 12/12 gaan ga ik ook nog een ph testkit halen (ca. €10,-) en dan kan ik wel gerust zijn denk ik dan. Het verhaal van de 'ec' snap ik nog niet goed en ga'k later nog eens goed lezen maar ben dus op deze moment niet van plan een ec meter te kopen.

                Laat de info maar stromen!

                Comment


                  #23
                  Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                  wow petje af voor deze topic hoor heb heel wat te lezen nog en is erg duidelijk

                  Comment


                    #24
                    Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                    mooi en intressant topic!

                    Comment


                      #25
                      Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                      interessante topic en zoals reeds aangehaald: leesbaar voor de "gewone" mensen ook Dikke pluim!

                      Comment


                        #26
                        Re: Water management : alles wat je MOET weten over water

                        Ik vind het steeds verbazend en prachtig hoe mensen alles zo geanalyseerd hebben en dan nog de moeite steken om het uit te leggen om Mede kwekers te helpen, hier is duidelijk heel veel denkwerk en uitschrijfwerk in gekropen! Echt mooi!
                        A few blunts a day, keeps the depression away

                        Comment


                          #27
                          Wat is er met de kennis van nu verandert of is het nog steeds het zelfde in de ontwikkeling
                          13 jaar later

                          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ater#post80061

                          Comment

                          Bezig...
                          X