Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

    Korting op 420shop
    Ik had er al eens een thread over opgestart en daar zou de oorzaak moeten liggen aan het ontbreken van kabeleind hulzen rond de uiteinden van de bedrading.

    Maar nu zie ik bij het verwijderen van de transformator dat het niet alleen de draad en dehte kroontje is dat doorgebrand is, ook de omliggende draden vertonen gesmolten plekken, ook onder de kroontjes is er zwarte verkleuring te zien.

    Hier zijn de omliggende draden ook zwart verkleurd:

    IMG_0499..jpg

    IMG_0500..jpg


    Het kroontje dat volledig is weggebrand:

    IMG_0504..jpg

    IMG_0506..jpg


    En onder de kroontjes zijn er ook zwarte vlekken te zien:

    IMG_0510..jpg


    Wat zou naast geen kabeleind hulzen te hebben nog een oorzaak kunnen zijn?
    Het ziet eruit alsof de hele transformator op het punt stond in de fik te vliegen, het lijkt alsof hij volledig oververhit is en van binnen kortsluiting heeft gemaakt of zo.

    Ons huis is nochtans beveiligd tegen kortsluiting, ik begin redelijk ongerust te worden, hopelijk weet iemand mij iets wijzer te maken.
    -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

    #2
    Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

    niet dat ik zeker ben dat het de oorzaak is, maar... ge moet wel uw kables ontmantelen en niet met plastic tussen uw aansluitingen

    Comment


      #3
      Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

      Ouch!
      Ja, daar heb je wel een punt natuurlijk, ik had het zelf nog niet door dat ik er nog zoveel plastic aangelaten had.
      Ik denk ook wel niet dat daar de oorzaak ligt aangezien ik er twee jaar mee gedraaid heb, maar goed zal het toch niet geweest zijn, inderdaad.

      Ik vraag me wel nog altijd af wat het dan wel geweest zou zijn, moest ik het nie gezien hebben was er vroeg of laat wel iets in de fik gevlogen vrees ik.
      -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

      Comment


        #4
        Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

        Het lijkt mij dat er in de trafo langzaam aan kortsluiting is ontstaan, of eigenlijk langsluiting. Daardoor is er een steeds hogere stroom gaan lopen met een forse warmte ontwikkeling. Door de aan/uit cyclus is ook een warm koud cyclus aanwezig en die is daardoor groter geworden en dat zou je kroonsteentje losgemaakt kunnen hebben (zie je ook wel eens in meterkasten op de keukengroep). Daar ben je goed weggekomen, hooguit een paar dagen voor stuk of brand. Misschien bij vervanging eens aan een electronisch voorschakelapparaat denken? Is een stuk minder riskant. (ik weet dat ook, maar heb 'm nog steeds niet )
        .

        Comment


          #5
          Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

          Ik zelf denk ook dat het te wijten valt aan die kabels dat je in de kroontjes gepropt hebt , met die plastiek ng rond de kabel.
          Ben er uiteraard niet honder percent zeker van , Alleszinds veel geluk heb je daar gehad

          MvG Izzzzz

          Comment


            #6
            Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

            en ik denk hetzelfde als wat Izzzzzzz verteld...........
            daarbij , mocht men een ballast/transformator plaatsen....ik heb mijn lang van UITLAAT wat bovenin de ruimte/tent/kast of wat dan ook recht boven mijn ballast hangen zodat de afgevoerde lucht a 25 graden wat vrij koel is op dat ding blaast........ik kan er dus gewoon mijn hand ophouden omdat deze daardoor gekoeld word.......dus ook minderenergie verbruik..............misschien een tip he.............
            sigpicDoe wat je wilt....kletsen doen ze toch!!!

            Comment


              #7
              Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

              goede engelbewaarder daarzo. Idd je kabel strippen voor 0.5 cm en vertinnen of kabelschoenen gebruiken. En een voldoende dikke draad uiteraard. Als men geen ervaring of verstand van stroomaansluiten heeft laat je dan aub helpen door iemand die dat wel kan.

              Comment


                #8
                Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

                dat je andere kabels ook smelten verbaast me niet koper is naast een elektriciteitsgeleider ook een redelijjk goede warmte geleider je moet maar es beetje solderen Ik deel de mening van izzz en kweker volledig denk niet dat er kortsluiting op je ballast zat anders zou er iets springen normaal gezien dan toch.De meeste elektrische branden beginnen met het slecht aansluiten van elektrische apparaten en jij bent daar een mooi voorbeeldje van niet slecht bedoelt hoor ben zeker dat je je lesje wel geleerd hebt Gewoon de volgende keer netjes kabelhulsjes nemen of nog beter vind ik dan solderen maar ben nog beetje oldschool
                Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

                Comment


                  #9
                  Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

                  yoo mannen,
                  jullie zitten er recht op,,,
                  slechte aansluiting op de aansluit klemmen(suiker of lusterklem).
                  nooit geen isolatie tussen de aansluitvijzen ,,door warmte en koude(aan uit lamp) gaat isolatie wegsmelten,
                  waar de draad dan los komt te zitten in de aansluitings klem ,die dan geen goed kontact meer geeft zo krijg je warmte en vonken;;;;;;;;;;;;en uiteidelijk brand!!
                  je hebt geluk gehad ,,,dude
                  tip ; af en toe eens kabels en aansluitngen visueel kontroleren!!!
                  grts

                  Comment


                    #10

                    Comment


                      #11
                      Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

                      mss nog een tipje voor aansluiten van je ballast en ander materiaal voor in je hokje:als je alles aangesloten hebt eens aan trekken aan je kabels (nu niet overdrijven ook ) komen er los zit het niet goed blijven ze zitten...Kost je 2 min extra maar geeft je iets meer slaapcomfort
                      Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

                      Comment


                        #12
                        Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

                        En niet te vergeten , voor je je draden insteekt de kabeleindjes te twisten voor je ze erin steekt. Well effe luck gehad daar. Ik ben ook soms zo bang van dat ding. Die wordt eigenlijk wel heel warm zo een VSA. Ik controleer bijna iedere dag of ie nog goed vasthangt , schroeven controleren, enz.

                        Comment


                          #13
                          Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

                          Net optijd! en inderdaad dagelijkse visuele controle.
                          Ik ben ook sinds kort aan het growen gegaan en heb ook een VSA moeten aansluiten... het blijft toch wel een gevaarlijk ding als je nagaat dat er 4.5 A (op label apparaat) uitkomt en dat ie bloedheet wordt. Na dit topic te hebben gelezen ben ik toch alle aansluiting nog is gaan controleren. Trouwens iemand enige ervaring met deze VSA?

                          Last edited by misto; 25 March 2010, 03:10.
                          In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

                          Comment


                            #14

                            Comment


                              #15
                              Re: Transformator bijna in de brand!! - Nog een paar vragen.

                              Wees er maar zeker van dat het komt door die isolatie mee en je klem de duwen.
                              Doordat je met het schroefje de isolatie plat drukt kan deze onvoldoende dik zijn om z'n werk te doen, met als gevolg dat er ook stroom door het dunnere gedeelte isolatie zal vloeien.
                              Dit materiaal(plastic, pvc, weet ik het) is gemaakt om de stroom tegen te houden, dus maak je eigenlijk een mini-weerstand in je klem, de moleculen zullen beginnen trillen en dus warmte produceren met als gevolg.... fikkie!!!

                              Hoop dat jullie er een beetje aan uit kunnen
                              Grtzz..

                              Comment

                              Bezig...
                              X