Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Relais, timer, hps lamp aansluiten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Relais, timer, hps lamp aansluiten

    Korting op 420shop
    Omdat een tijdklok niet bedoeld is om een HPS of HPI lamp in te schakelen is het beter om deze via een relais aan te schakelen. Op de tijdklok staat in een klein nummer de maximale inschakelstroom die het contact kan verdragen. (4) betekend MAXIMAAL 4 Ampere. Een tijd lang zal het echter wel goed gaan dat je lamp inschakelt op de gewenste tijd. Maar dan komt de dag dat je lampen niet uitgaan. Het schakelcontact in je tijdklok zit vast gebakken. Dit kun je voorkomen door je lampen via een tijdklok een relais te laten schakelen.

    Je hebt nodig:Nu alleen nog je VSA's aansluiten:

    De blauwe draden van de VSA's doe je bij de blauwe draden in de lusterklem. De geel/groene draden van de VSA's doe je in de lusterklem.

    Schroef het relais, vsa, contactdozen,... op een plankje en je schakelbord is klaar. Schakelklok in een stopcontact steken en de tijdinstellen wanneer je lampen aan en uit moeten zijn. De zwarte stekker in je schakelklok en het relais gaat aan en uit op de ingestelde tijd. De witte stekker gaat direct in het stopcontact van de lamp.

    Belangerijk alles goed vastdraaien.

    ( Het electricshe schema komt eraan )

    Grtz
    Last edited by bobo; 10 January 2009, 00:52.

    #2
    Re: Relais, timer, hps lamp aansluiten

    stel je hebt maar 1 lamp te schakelen , want ik zag op de site van alien zo een omnirex schakelaartje max 3500 watt , als je maar 1 lamp hebt kan je em daar toch direct op aansluiten of kan zo een schakelaar ook vast gebakken raken ?

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: Relais, timer, hps lamp aansluiten

        waar kan ik de relais die op de foto staat kopen? ik zoek me kapot wil precies dezelfde kopen

        Comment


          #5
          Re: Relais, timer, hps lamp aansluiten

          http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... %26ps%3D41

          Je moet maar ff zoeken (Typ in google Eltako)

          Peace

          Comment


            #6
            Re: Relais, timer, hps lamp aansluiten

            toppie dank je wel gebruik je deze zelf ook? hoeveel ampere is ie kan niet vinden op ebay hoeveel ampere hopelijk16 of 20a

            Comment


              #7
              Re: Relais, timer, hps lamp aansluiten

              Nee ik gebruik deze niet.

              Na 5 seconden zoek werk via google vond ik dit.

              http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmark ... eisroboter

              Comment


                #8
                Hoi,

                Heb me een relais aangeschaft en zit nu wat in de knoop met de aansluiting.

                0=a2 0=NC NC=0 a2(x)=0
                .........0=L3 T3=0
                .........0=L2 T2=0
                0=a1 0=L1 T1=0


                0= aansluitpunt


                draad naar stopkontakt= a1+a2 bruggetje van a1 naar L1
                draad naar lamp = T1+ a2(x)

                Klopt dit?Alvast bedankt.
                Last edited by Vdb; 24 October 2008, 13:26.

                Comment


                  #9
                  http://www.katskats.com/Interpolm/h%...schakeling.pdf

                  Comment


                    #10
                    Merci, dankzij het tekeningje heb ik het begrepen.
                    Nu zit het zo in elkaar

                    Stroomdraad(1.5),deze draad zit in men schakelklok, naar relaiskontakten A1-A2
                    ( die relais laat samen trekken) .
                    Stroomdraad(2.5) naar relaiskontakten L1-L2
                    Draad Vsa-lamp (2.5) naar relaiskonta T1-T2

                    Pppfffffttttt, ik en elektriek moet toch enkele joints smoren voor ik het snap.

                    Comment


                      #11
                      Hier nodig, ?

                      kwee nie of ik dat in mij geval ook beter zo relais systeem
                      instaleer? ben der nie in thuis...
                      ben toch nie gevaarlijk bezig e? lamp 400w en afzuiging en ventilatie
                      Attached Files
                      Last edited by bobo; 9 November 2008, 00:45.

                      Comment


                        #12
                        Hoi,

                        Bij mij ging het een 4talweken goed zonder relais, dan begon mijn tijdschakelaar met plakken,lamp (400watt) ging niet meer uit. Met hem dan wat aan/uit te doen ging die weer voor 1/2dagen. Relais gekocht (alien 20euro) en na wat gesukkel aangesloten, sindsdien geen problemen meer had en slaap ik op mijn beide oortjes . Mijn advies is, als je met Hpslamp werkt is het beter dat je dan ook een relais gebruikt en zeker wanneer je niet aanwezig bent op moment van aan/uit, heb je ook geen twijfel en kan je er zeker van zijn dat ze aanslaan of uit.

                        Greetz, Vdb

                        Comment


                          #13
                          Hoe zit het dan als de schakelklok 8 of 16 ampere aankan? bijv grasslin topica

                          greetz,
                          sens

                          Comment


                            #14
                            Aanzet of inschakelpieken

                            Om de gasontlading op gang te brengen is een ontsteekspanning nodig. Deze kan meer dan 1000 V bedragen en is in bijna alle gevallen hoger dan de spanning van het lichtnet. Hierdoor is een startvoorziening noodzakelijk. Verder daalt de spanning over de elektrodes, nadat de lamp is ontstoken tot de z.g. brandspanning van enige tientallen volts. Het gevolg is een onbeheerste stroom door het gas, waarbij de brandspanning zelfs daalt naarmate de stroom toeneemt. De lamp zal stuk gaan, wanneer geen voorzieningen worden getroffen om de stroom te beperken (smoorspoel).
                            De ballast die voorzien is in de gewone voorschakelapparaten is een resistieve belasting ( weerstand, spoel, motor, ..ed ) deze vraagt een kortstondige hogere aanzetstroom het is deze piek waartegen de meeste standaard timers niet bestand zijn, om er zeker van te zijn dat je timer geschikt is voor deze pieken lees je best aandachtig de handleiding en ook de symbolen die vermeld zijn geven ook vaak een beeld van wat wel en niet mag .
                            Vb een timer van 3500W voor normale verlichting gloeilamp spaarlamp... vermeld meestal dat voor de aansluiting van TL lampen of in ons geval HPS amper 1250 W mag worden aangesloten.
                            In het geval van electronische ballasten vangen deze zelf deze piek op .

                            Comment


                              #15
                              Maar als het een HPS van 1250W aankan, dan kun je toch makkelijk 2 lampen van 400W aansluiten op een 3500W timer zonder problemen te hebben? Of werkt het zo niet?
                              Last edited by westport; 12 April 2009, 15:17.

                              Comment

                              Bezig...
                              X