Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hallo, Nieuw in kweken, gelieve wat hulp.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hallo, Nieuw in kweken, gelieve wat hulp.

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

Als jullie de introductie pagina hebben gelezen, weten jullie dat ik nieuw ben in kweken . Zoniet, nou bijdeze dan ik ben dus nieuw in kweken. Ik heb nou de belangerijkste spulletjes in huis, alleen weet ik niet hoe ik dit moet installeren, en of me stopcontacten all dit aankunnen.

Ik heb als volgt:
    400W lamp + Ballast
    Afzuiger 400m3/h + Carbon filter 360m3/h
    2 mini ventilators

Nou is mijn probleem, dat ik geen ge-aard stopcontact in de kamer heb waar ik me tent wil neerzetten.. Dus wou ik een ge-aard haspel naar de kamer trekken vanuit de hal waar we wel een ge-aard stopcontact hebben. Kan dit en mag dit en is dit veilig?

En dan als volgt: Kan ik me Ballast + afzuiger + 2kleine fan's op deze haspel zetten zonder dat er wat gebeurt?

Ik heb graag wat advies nodig hoe ik dit alles kan oplossen.
    Alvast bedankt,
    StickArt

Re: Hallo, Nieuw in kweken, gelieve wat hulp.

ja denk dat het wel gaat maar zorg ervoor dat die haspel 100% is uitgerold anders gaat hij veel te warm worden

en nooit een ander verlengsnoer op een andere gooien 1 keer verlengen max

Comment

Bedankt voor je reactie, ik heb ondertussen een andere haspel geregeld (uit de bouw meestal sterker zonder kuren) de kabel zelf is 3x2,5mm², de vorige haspel was 3x1mm² en dit vertrouwde ik dus totaal niet. 1x verlegen dat wis ik bedankt voor de waarschuwing alsnog.

Nou heb ik nog een vraag, omdat ik nu een andere haspel heb die dikkere kabels heb, maar deze is ook veel langer (40m min.), moet ik deze dan ook helemaal uitrollen?

Comment

Ja altijd je haspel geheel uitrollen een gewikkelde haspel die belast word kan zijn warmte niet kwijt en je maakt er een magnetische spoel van. Gevolg kan zijn dat de isolatie wegsmelt en er kortsluiting ontstaat, brandgevaar dus. Die 3 x 2.5 is prima stuk beter dan die vorige kabel, kan de belasting goed aan. Zelf zou ik gewoon de benodigde lengte kabel halen en er twee degelijke stekkers opzetten. Je kunt het beste een siliconenkabel gebruiken deze kunnen goed tegen de warmte verschillen en de isolatie gaat niet brokkelen. Gebruik ook altijd kabelschoentjes! kost wel een paar eurocent maar wel zo veilig, gebruik je geen kabelschoenen kan er vij het aandraaien van de kroonsteentje gemakkelijk een deel van de draden afbreken waardoor er op dat punt er veel meer weerstand is en er flink wat warmte kan omstaan met gevolg een gesmolten stekker of kroonsteentje.

Grtz

Comment

Ook bedankt voor de reactie.

Ik heb kabelschoentjes gezocht maar de gamma had ze niet liggen, en ik woon in een dorp veel doe-het-zelf zaken hebben we niet.

Nou is de kamer waar me tent in staat best wel klein, moet ik de haspel gewoon uitrollen en dan gespreid over de hele kamer, want 40meter in een superklein kamer, krijg je overal kabel? Lijk me ook nie erg veilig aangezien ik met water ga werken.

Waar kan ik een islolatie kabel kopen? En wat kost dit? (Gamma heeft alleen volgens mij de grijze kabel liggen 3x2,5mm² max als het goed is)

Comment

Goedenmiddag allen,

Nou heb ik alles aangesloten, en alles brand en draai .. (lamp + afzuiger)

Ik heb een thermo hydro?(lv) meter in me tent staan en een kan met water.. Ik dacht ik laat even een uurtje testen, Nou is me thermo hygro meter al de hele tijd op 24,5c en 46% .. Volgens mij zit het wel goed met de temp, maar de LV is best wel laag? Voor het ontkiemen van me zaadjes direct (in jiffy, greenhouse) aarde heb ik begrepen dat de LV rond de 60% moet liggen? Hoe kan ik me LV opkrikken, zonder extra apparatuur (ben al overme budget heen, misschien later zo een ding halen) nodig heb?

Groeten,
            Stick

Comment

zaadplantjes zijn veel sterker dan stekken omdat ze een penwortel hebben,dus die lage lv vinden ze niet zo erg.ps ontkiemen in een plastikzak onder de lamp gaat ook heel goed.,gewoon af en toe in de zak spuiten en klaar.

Comment

Bestuiven met een waterpomp is het beste, hier kun je meestal de straal van regelen zodat er een fijne nevel ontstaat. Heb er me zo eentje aangeschaft en is zijn 5 euro volledig waard.
                Mijn theorie over ontkiemen is dat dit best kan gebeuren in een LV van 90%. Ik heb me ook voorzien van een kweekkast zodat je de lucht kunt afsluiten.
                Je zaadjes kunnen het best ontkiemen wanneer er veel vocht aanwezig is, maar er zijn verschillende ontkiemingsmanieren.

Om op je vraag te antwoorden, je kan altijd een natte dweil/doek in je ruimte leggen. Zal ook voor meer LV zorgen. En als je kan zoveel mogelijk controleren en eventueel bijstuiven.
                Als je u ventilator uitschakelt zal deze de vochtige lucht ook niet meer afzuigen. Moet je wel uitkijken wat de temperatuur doet. Denk dat het ook beter is om je ventilator nog even af te laten.
                Wanneer er blaadjes ontwikkelen hebben ze meer verse lucht nodig, voor de eerste dagen kunnen ze best overleven zonder verse lucht. Dit is ook een eigenschap van een kweekkast. Dan sluit
                je de lucht af, en na 2 dagen zet ik de verluchtingsventielen open. Ik gebruik mijn afzuiging pas wanneer de zaadjes allang plantjes zijn geworden. De eerste week is het nauw toekijken op de ontkieming.
                En wanneer dat is gebeurd het goed verzorgen van de jongeling.

Over de elektrische haspel: Je hoeft deze niet helemaal af te rollen, maar je kabel is wel voorzien van een soepele isolator. Dat wil zeggen dat je koperdraadjes heb die allemaal samen een kabel vormen.
                De temperatuur zou kunnen oplopen als je er veel stroomsterkte door jaagt. Dat wil zeggen dat je ballast van je hps erop staat. Deze vraagt veel energie en zorgt voor meer wrijving in de kabel.
                Zou aanraden om toch de moeite te nemen een vaste kabel te leggen. Dit is dezelfde waarde namelijke 3x 2,5, maar dit is een kopere staaf, en geen draden. Is dus minder flexibel maar heeft meer weerstand,
                en zal ook niet opwarmen zoals een flexibele kabel dat doet. Niet dat deze het niet aan kan, want volgens de waarde is deze haspel meer dan voldoende. Echter wanneer zich er maar een klein verschil in de kabel
                voordoet, zal het daar warmer worden dan elders, en krijg je een breekpunt. Brandgevaar is reëel wanneer je 18u lang een ballast laat werken, en raad je dan ook aan om die vaste kabel te leggen en met de nodige
                op veiligheid en netheid. Zal je met een gerust geweten kunnen kweken, ook als jezelf ligt te slapen en de elektronica zijn werk doet.

Veel succes,

Comment

Bedankt voor de ontkiem tips moet wel lukken zo denk ik.

Ik snap alleen niet zo goed over de vaste kabel? Met de stekkerdoze in de kamer gaat het denk ik echt niet lukken, ik heb er niet echt verstand van en muren open breken gaat me alleen maar meer kosten. Ik zou verder niet weten wat ik zou moeten doen kwa stroom. En ik heb er over nagedacht om van een bestaande wandcontactdoos stroom te trekken maar leek me dat het op het zelfde neer kwam als haspel gebruiken?

Comment

Elektriciteit

Er is op de forum een mooie verslag over alles wat betreft elektriciteit. Maar zal je het zo beknopt mogelijk proberen uit te leggen. Indien je wel wat lees plezier wilt kan ik je wel linken naar mijn kweekverslag. Heb vorig weekend zelf nieuwe kabel voorzien, en heb enige ervaring met elektriciteit.

http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...w-(Female-Sd.)
                    Dit is de link naar mijn kweekverslag, enkel even zoeken naar titel: hobbykamer.

Nu wat betreft die kabel. Het is wel degelijk een beter idee om stroom uit de contactdoos te halen. Om even te herhalen: We hebben verschillende diktes van kabel, en daarin nog eens verschil tussen soepele en harde kabel. Afhankelijk van de dikte en de isolator er rond kan de kabel een bepaalde stroomsterkte verdragen.

Standaard zit er in een haspel een soepele kabel. Wat eigenlijk inhoud dat deze kabel bestaat uit getorste (gevlochten) dunne kabeltjes. Dit is voor de soepelheid van de kabel. Echter deze kabel heeft minder weerstand dan een harde kabel. De harde kabel bestaat uit 1 gehele koperen staaf. Dus deze kabel is zeker niet zo soepel, maar kan wel meer stroom verdragen. Er hangen universele waardes aan vast, en zal je er proberen wijzer uit te laten worden. Deze verwijzen op hun beurt naar de waardes van de kabel.

Meeste haspels hebben een kabel met 3 draden (bruin = +, blauw = -, groen/geel = aarding) De eerste waarde van de kabel is hoeveel draden erin zitten, hier kom ik straks op terug. Wat wel belangrijker is nu is de waarde die volgt. (bv: 3x 2,5)
                    Het laatste getal verwijst naar de dikte/kracht van de individuele kabels. Deze variëren enorm en vraagt enige aandacht. Het voorbeeld van de 3x 2,5 is ineens ook de kabel die je minimum wenst.
                    Deze harde kabel is de standaard in de elektriciteitsvoorziening van een woning die moet voorzien zijn volgens de voorschriften van de bouw.

Om het verschil nog even aan te halen met cijfers: De soepele kabel van 2,5 kan een stroomsterkte (ampère) verdragen van 14/16. De harde kabel 20 ampère. Wat dit precies is, is dat de kabel een constante toevoer van veel stroom kan verdragen. Het principe van een elektrische kring nemen we vaak een circuit per verdiep/ruimte. Dus als je zoals ik, je wilt voorzien van veilige nieuwe elektrische kabel: neem je ineens de toekomst voor rekening en ga je minsten een kabel van 3g x 2,5 nemen. Het liefst direct aangesloten op de zekeringkast zodat de kabels zonder onderbreking komen tot aan de contactdoos.
                    Wil ik ook zeker aanhalen om de veiligheid in acht te nemen, en zeker een zekering plaatsen op de kabel. Heb zelf enkele onderbrekers geplaatst zodat niet ineens de heleboel plat wordt gelegd. Bedoel dan de ingebouwde onderbreker in mijn schakelkast voor mijn hps, evenals de timers voor mijn tl en kweekbak. Deze kun je ook enkelvoudig kopen om als veiligheid in je contactwand te plaatsen en dan pas je verbruiker. Dit zou ik als eerste aankopen, moesten er dingen fout gaan, kun je ineens al localiseren waar het probleem is.

Als je het ook echt mooi wilt doen, zou ik hulp vragen aan vriend/kennis met ervaring in die dingen. Heb een vader in de bouw die me alle kabel heeft voorzien die ik nodig had. En mijn broer is ingenieur in de elektriciteit. Dus heb gewoon gevraagd wat ik niet wist aan deskundige, en heb met geen woord over planten of ballast gesproken. Uiteindelijk wil je moderne elektriciteit voorzien, dus je kan zelf terecht in de betere doe-het-zelf ketens met je vragen.

Veel informatie, dus hoop dat je door de bomen het bos nog ziet staan
                    Last edited by Keep It Stupid Simple; 5 September 2010, 16:17.

Comment

Bezig...
                    X