Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY COB led lamp upgrade naar full spectrum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    DIY COB led lamp upgrade naar full spectrum

    Korting op 420shop
    Zomaar even ter info en vermaak. Bouw wel eens cob lampen voor mensen en nu vraagt er iemand een full spectrum variant. Momenteel gebruik ik 6 of 8 cob leds met 1 of 2 340 Watt dimbare voedingen van meanwell voor een totaal van 680 Watt. Dat zijn dus echte watts, uit de muur. Geen Chinese opgaven van de max output van 1 onderdeel. Dat is hetzelfde als zeggen dat je auto 300 kmpu gaat omdat de banden dat kunnen hebben...

    Maar dat terzijde ​​​​​​​heb een stuk of 20 led balken van 2.5 meter op de kop getikt. Vocares van 80 Watt per stuk, rood en blauwe leds. Paar worden er verkocht, paar voor mezelf, en de laatste worden opgeofferd voor experimenten.. Ik mis nog uv, maar daar zijn de meningen nog over verdeelt, dus voor mij is dit nu 'full' spectrum. Sowieso genoeg mensen die alles op 3500k groeien en afbloeien met hele mooie resultaten, dus zelfs extra rood en blauw licht al niet noodzakelijk. Maarja als je de mogelijkheid hebt om het te te voegen en het scheelt weer een paar procent in de opbrengst zou ik het ook niet laten. Voor mensen die het iets interesseert: zoek eens op het emerson effect. Dat is de reden dat die Chinese rommel eruit ziet als een goedkope discotheek. Ergens tussen de 660 en 680nm zou ideaal zijn, dus de chinezen dachten: WE FLIKKEREN ALLE KERMISBENDE EROP!

    Maar dat weer terzijde. Ik heb het niet zo op Chinese lampen. (Goh je meent het)

    Let niet op een scheve montage of iets dergelijks, dit is een test opstelling. De uiteindelijk variant is wat netter voordat hij naar klanten gaat. Dit is meer een probeersel en misschien zijn de resultaten interessant voor andere. Zoek nog een bekende ervaren kweker die kan helpen met testen en er een mooi kweekverslag van kan maken.

    Anyhoe, even wat foto's om om dit middagje knutselen te visualiseren.

    De bestaande lampen, hangen nu bij mij en een paar vrienden en worden via via wel eens verkocht aan mensen die wat meer pro kweken. Zij betalen nu rustig 1800 euro voor budmaster lampen van 450 Watt. Bij mij zijn ze een stuk stiller ook, en makkelijker te fixen wanneer nodig. Ok einde veren + reet Frames zijn van afgerond aluminium en ongeveer 70cm lang voor betere licht dekking. Maar geen rekening gehouden met plaatsing van andere lampen dus daar moet wellicht nog wat aangepast worden.



    Frames met eindkapjes. Misschien die eraf en led balken een de voor en achterkant monteren?


    Dit is de 340 Watt variant met 6 cob leds (gelijk aan 34 hps lampen als je de chinaman gelooft.


    3x 2700K en 3x 3500K, voor ideale kleurenmix voor zowel groei als bloei. In de 680 Watt variant zijn ze ook per kleur te dimmen. BV 3500k uit en 2700k op lager vermogen om voor te groeien. Bespaart weer wat stroom. De pro's vertellen mij echter dat het niks uit maakt. Zij willen veel vermogen per m2 voor een nette prijs, zonder toeters en bellen..


    Trekt nu rond de 340 Watt uit het stopcontact. (dus 1200 Chinese wats, hun rekenmachines doen altijd alles minimaal x3)


    Geen lenzen, cobs zijn goed verspreid en met de deze dekking werken lenzen op een Scrog veld juist averechts.


    En dan de upgrade. Vocare professionele led balken uit de teelt industrie. 325 euro per stuk.


    Dus vanzelfsprekend gelijk de reciprozaag erin gezet en het glas voorzichtig eruit gehaald en in stukken gesneden. Alles is van fatsoenlijk alu en glas, en netjes gemonteerd, dus prijs is wel gerechtvaardigd, dit zijn geen lampen die mensen in een tentje zetten voor de groene pepers denk ik

    Beetje puzzelen, en wat solderen. Van 1 balk van 2.5 meter 4 kortere modules gemaakt van 62cm.
    ​​​​​


    Bestaan uit 2 drivers die elke 4 10 Watt board aansturen. Met speciale koppelstekkers voor snellere assemblatie.


    Even uitzoeken welke print aan welke kant hoort. Er zitten eind weerstanden op dus volgorde moet kloppen anders staan ze alleen maar te knipperen.


    Uiteinden even ingepakt met textieltape en provisorisch op een lamp gemonteerd.


    Zit op dezelfde 230 als de cobs dus gaan netjes met de lamp mee aan. Maar omzeilen de dim knop dus altijd vol vermogen (80 Watt dimmen leek me een beetje zinloos).



    Gelijk even de dimknop van de meanwell psu verlengt en in de voorkant van de g-tools 600 kast gezet. Nu kan ik hem even omlaag draaien voordat ik de kast open doe, geen verblinding en wat minder opvallend voor de buurt.



    Staan bij mij 24 per dag aan met een aantal auto haze zaadjes eronder. Ga er nog wat balken bij zetten in de kast zelf, om van alle kanten licht te krijgen. Uiteindelijk misschien 2 balken op de lamp voor 340 + 160 Watt, 500 watt op 1m2 moet meer als genoeg zijn.

    De 680 Watt variant krijgt er ook 2, en nog 2 in de kast, dus precies 1KW led verlichting op 1 m2. Er komen 2 van deze setups in de g-tools 1200. Met genoeg ventilatie en co2 + hydro moet dat wat moois opleveren of niet, de hobby en de techniek zijn al leuk, als er nog een mooi eindresultaat is des te beter!

    vragen of opmerkingen graag, ben een professionele nerd met genoeg ervaring wat betreft alles waar een stekker aan zit, of een turbo op zit, maar planten zijn voor mij een vrij nieuwe uitdaging (1x 5 planten gedaan, jaaaaren geleden, op aarde, kwam 160 gr vanaf, niet heel lekker maar wel mijn begin van deze toffe hobby)
    Last edited by QnQ; 10 December 2018, 09:55.

    #2
    niet voor mijn hobby budget iig
    Last edited by Sudoma; 10 December 2018, 02:57. Reden: Zal maar wat woorden erbij zetten.

    Comment


    #3

    Comment


    • Sudoma
      Sudoma commented
      Editing a comment
      Ik heb al 4rijen met 4 cobs erin.

      16x cxa3070 3000k
      Elke rij heeft 2 drivers mean well lpc-60-1750

    #4
    Toch niet nerd genoeg om je foto's op de server van JD te zetten helaas.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #5
      Helaas? Meeste mods willen toch zoveel mogelijk hosting kosten beperken? Maakt voor mij niet uit hoor, wil ze ook wel even op jd knallen als dat de voorkeur heeft

      Comment


      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Als je door oude kweekverslagen bladert zie je de reden van m'n strijd tegen foto's op externe sites.
        Die foto's blijven daar niet voor altijd staan, en dan hou je hele interessante topics over zonder plaatjes er bij.

      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment

      #6
      Cobs zijn op zich al full spectrum.

      Comment


        #7
        Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
        Cobs zijn op zich al full spectrum.
        Dat klopt maar de test is dan ook of het toevoegen van het specifieke spectrum iets toevoegd. Afhankelijk van welke cobs je gebruik en op welke CRI zit er nogal wat verschil tussen. Grote fabrikanten gooien er vaak buiten de cobs nog rood en blauw tegenaan, dus ik ben benieuwd of het dat ook echt waard is. Je krijg wel weer meer wat kapot kan, en meer werk om het in elkaar te zetten. Kun je voor dat geld dan misschien beter een extra cob erbij zetten? Of is de spreiding van die kleine leds beter waardoor je minder hotspots hebt en sowieso beter resultaat krijgt ongeacht de kleur?

        Dus het idee is om in 1 kast, met dezelfde omstandigheden, zaden etc 2 verschillende lampen te gebruiken. 1 met enkel cobs. En 1 met cobs plus de rood/blauw balken. Moet nog even kijken hoe ik het qua vermogen ga vergelijken. Ik denk dat een stroom meter en een dimknop het beste werkt. De cobs op vol vermogen, en dan de cobs+balken armatuur een stukje terug draaien om op hetzelfde vermogen uit te komen.

        Comment


          #8
          Zo'n test moet ik niet doen om daar een antwoord op te weten Da's altijd in het voordeel van de cobs. Als jij nu 80 watt bij hangt aan rood dan kan je idd beter 80 watt bijhangen aan extra cobs. Moesten ze iets mankeren dan ging je niet zo vlot naar anderhalve gram per watt.
          Vergelijkingen met zaden, tsja. Elke zaadplant is anders, dat zegt ook niks he.

          Comment


            #9
            En toch blijven veel producenten van high end lampen bij dit concept. De prijs kan het niet zijn want al die losse componenten met andere voltages kost toch ook meer tijd, en dus geld. Als het aantoonbaar niets uit maakt zou je zeggen dat ze er mee stoppen en alleen nog maar cobs verkopen. Sowieso blijft er altijd wel discussie ook de juiste spectrums, zat net wat te lezen over de spydrx, die zit schijnbaar weer in een ander spectrum als de huidige 'standaard'. En het gaat niet alleen om de kleur, zo'n balk kun je ook horizontaal aan de kast vastmaken, waardoor je licht van verschillende kanten krijgt,wat met cobs dan weer niet te doen is.

            En zaden kun je volgens mij prima vergelijken, zolang je maar een bepaalde hoeveelheid hebt. Bij 5 wordt het lastig. Bij 30 krijg je al een beter idee, en bij 60 moet het wel duidelijk zijn. Als er dan geen meetbaar verschil is prima, maar wil het wel zelf testen ipv iets te googlen

            Comment


              #10
              leuk spul allemaalheb zelf ook een beetje getest met de lichtdruk,400 watt per m2 geeft het meeste per gram de watt,500 watt doet het ook goed op een m2,en bij 600 watt staan ze echt te knallen en trekken ze je potten zo kurkdroogdus een hydro opstelling en co2 toevoegen zal wel de toekomst zijn.heb ook groei led,s met 5000kelvin maar zie geen verschil met de 3500.hoop dat je doorgaat met knutselen en foto,s plaatsen,echt super gaaf
              verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

              Comment


              • philly
                philly commented
                Editing a comment
                als je goed afzuigt wordt er dan al niet voldoende CO2 in de tent gebracht dat je er nog aan moet toevoegen??

              #11
              hoeft niet maar co2 is de bouwstof voor de plant dus toevoegen heeft zin.google eens kweken met co2
              verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

              Comment


                #12
                Als je door oude kweekverslagen bladert zie je de reden van m'n strijd tegen foto's op externe sites.
                Die foto's blijven daar niet voor altijd staan, en dan hou je hele interessante topics over zonder plaatjes er bij
                Ah op die fiets Moet ik alleen ff kijken of dat op mn telefoon lukt, want dan loop ik continue tegen formaat Max aan. Zal eens kijken of ze een beetje simpel op mn tel te resizen zijn.
                Last edited by Hmmmmm; 12 December 2018, 23:31.

                Comment


                  #13
                  Wat betreft CO2, even uit mn hoofd heb je met verse lucht een co2 waarde van rond de 600. Gasten die het maximale eruit halen zitten op 3x die waarde maar dan heb je de rest waarschijnlijk ook onder controle, en dat is bij mij nog niet het geval. Qua voeding, licht etc moet je dan ook alles optimaliseren.

                  Licht komt wel goed, fatsoelijke spullen en voeding lukt ook wel, maar of mn vingers ook zo groen worden moeten we nog maar even afwachten. Nu bezig met mn eigen armatuur, worden in ieder geval 16 cobs, maar nog geen idee hoeveel vermogen ik kwijt kan op die 2 m2.. G-tools kasten staan niet bekend om hun goeie warmte afvoer, maar met een softbox erop en de voeding buiten de kast is het misschien wel haalbaar om er +1kw in te zetten.

                  Last edited by Hmmmmm; 12 December 2018, 23:35.

                  Comment


                  • philly
                    philly commented
                    Editing a comment
                    Ok thx! waar heb je die verbruiksmeter gehaald. Lijkt me handig om ook te gaan gebruiken!

                  • Hmmmmm
                    Hmmmmm commented
                    Editing a comment
                    Als je op verbruiksmeter Googled vindt je er genoeg, ik heb er een van de cranenbroek maar komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.

                    https://www.bol.com/nl/p/elro-stroom...0000050058707/

                  #14
                  Sudoma: Ik heb al 4rijen met 4 cobs erin.

                  16x cxa3070 3000k
                  Elke rij heeft 2 drivers mean well lpc-60-1750
                  Oh dat is toch geen verkeerde setup! Weet niet op wat voor oppervlakte je die hebt hangen maar in een tent of kast heb je dan wel een mooie spreiding vermoed ik. Maar dan krijgen die leds dus maar 30 Watt per stuk? Zit je dan niet onder de optimale efficientie, of ligt die bij die specifieke variant wat lager?

                  Comment


                    #15
                    Hoe krijg je twee 36 volt cobs op een driver met 34 volt output? Of mis ik hier iets?

                    Hmmm, hoe lager je belast des te efficienter zijn ze he. Gewoon duurder in aankoop. Vandaar zou ik nu opnieuw beginnen met 8 3070's op 700 mA ipv 4 3590's op 1750mA. Die 3070 kost nog amper iets. Dan heb je nog meer licht tegenover warmte.

                    Comment

                    Bezig...
                    X