Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp opzetten eerste kweek tent SVP (60x60x170)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hulp opzetten eerste kweek tent SVP (60x60x170)

    Korting op 420shop
    Beste vrienden,

    Ik kijk al jaren mee op JD. Ik heb al meerdere buiten kweekjes gedaan, elk jaar iets beter maar nog geen van alle geweldig . Nu heb ik eindelijk mijn eigen huis en wil ik het binnen gaan proberen. Binnen kweken heb ik nog nooit eerder gedaan dus alle tips zijn welkom!

    Ik heb een 2e hands tentje overgekocht en nu wil ik het met deze tent gaan proberen. Alleen twijfel ik over de setup. De afzuiging maakt namelijk veel te veel lawaai dus die moet ik sowieso vervangen

    Ik heb een tentje gekocht met de volgende items:
    Dr60 tentje 60x60x170cm
    Afzuiging met koolstof filter en Buis Ventilatie

    Hps 600 Watt lamp
    Hps 250 Watt lamp
    Voorschakelapparaat 250 Watt
    Verschillende lampjes voor de voorgroei
    Goud folie
    Bevestigingskabels
    (Zie foto’s)



    Ik heb gelezen dat de 600 Watt Hps lamp te sterk is voor zo’n klein tentje dus ik heb besloten het te proberen met de 250 Watt Hps lamp.

    Nu is mijn vraag welke afzuiging moet ik hiervoor hebben? Kan ik onderdelen die ik nu heb daarvoor hergebruiken? Het is erg belangrijk dat hij zo stil mogelijk is.
    Ook overweeg ik om over te stappen naar Led verlichting, is dat aan te raden? Of kan ik beter bij de hps lamp blijven? (Ik heb al veel zelf gelezen maar ik hoor graag jullie meningen want ik zie door de bomen het bos niet meer)

    Ook mis ik een tijdschakelaar en een ventilator die moet ik nog aanschaven. Zie jij nog meer dingen die ik mis? Please let me know!

    Bedankt voor het lezen en je mening!

    Fijne avond !




    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    Last edited by Code 36; 21 October 2020, 01:37.

    #2

    Dat zijn wat vaagjes zeg..

    Afzuiger maakt lawaai. Bedoel je dan het lawaai van de blazende lucht, of hoor je de motor goed?
    Dat blazende lucht lawaai kun je namelijk vrij makkelijk oplossen met wat geisoleerde slangen. Sonoconnect slangen.
    Anders moet je aan een andere afzuiger denken. Dat kost ook direct wat.

    Deze, of een van deze bijvoorbeeld.

    Nou vermoed ik dat deze afzuigers voldoendde zijn voor 250W hps. Maar daar ben ik niet echt in thuis. Als iemand daarop wil inspringen. Feel free.
    Ik ben meer ingelezen in led verlichting. Dan hoef je minder af te zuigen..

    Dus ook mooi een bruggetje, is led aat re raden? Nou... ja. Veel mooie led kweekjes hier. Maar pas goed op met wat je koopt. Een miskoop doen is in de ledwereld echt heel goed mogelijk.
    Ook lijkt de kans op rot met led wat groter. Maar meer oogst met minder stroom, compactere toppen en vettere wiet. Dat zeggen veel kwekers die van led naar hps overgestapt zijn..
    Maar je hebt al hps. Dus misschien beter om eerst ff een ronde daarmee te testen.
    LED aanschaffen kan altijd nog.

    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-andere-vragen
    check dit topic ff. Dat geeft misschien een idee van wat je nodig hebt. PH/EC meters bijvoorbeeld. Hygrometers, temp meters etc..


    Eneuh, is die filter ook 2e hands? Vraag dan ff hoe lang die al gedraaid heeft. Filters gaan niet eeuwig mee. Je moet ze vaak vervangen na 2/3 rondes.
    Misschien dat een nieuwe filter kopen dus ook nodig gaat zijn..






    Last edited by Nederhigh; 21 October 2020, 11:20.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    #3
    Die 600W lamp kun je verpatsen, daar heb je een ander voorschakelapparaat (VSA) voor nodig.
    Bij een 250W VSA hoort een 250W lamp.
    De afzuiger voldoet denk ik. Afzuigers maken altijd geluid.
    De afzuiger in je keuken doet dat ook. Dat is precies hetzelfde.
    Ander modelletje die misschien ietsjes minder geluid maakt zet je al snel 100 euro terug.
    Je hebt dezelfde capaciteit afzuiger nodig als de filter. Anders moet je ook weer een nieuw filter aanschaffen.

    Ik zie ook wat spaarlampen in de doos.
    Die kun je voor de eerste twee weken gebruiken als je ze horizontaal hangt en op 10-15cm van de zaailingen houdt.

    Om nu te gaan starten heb je alleen nog een schakelkast nodig plus grond en zaden.

    Kan het beter ? Ja natuurlijk. Het kan altijd beter, in elke kweekruimte.
    Als je er 500 bijlegt kunnen we naar een andere lamp kijken.


    ** Haha, Nederhigh tiept een stuk sneller dan ik. Ik ga er vanuit dat ik ongeveer hetzelfde beweer
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Hehe Sorry Q. typen is (een groot gedeelte van) mijn werk. Dus dat gaat als de nete hier. Vaak kopieer ik mijn hele bericht ff nadat ik het getypt heb. En dan refresh ik de pagina ff om te kijken of ik geen spuit 11 uithang. Maar dit lijkt mij een hele mooie toevoeging van iemand die hps ervaring heeft.

    #4
    Koop een goede tijdschakelaar met relais, en een goede afzuiger, want 250 watt word in dat tentje warm, dus misschien ook een cooltube aanschaffen of een actieve inlaat met filter!!!!

    Comment


      #5
      Bedankt voor jullie reacties!

      Nederhigh Het lawaai van de motor hoor je goed. Ik heb besloten te gaan voor de stille buis ventilator die je stuurde (deze). LED hou ik voor de toekomst idd! Ik heb het nagevraagd er zijn al zeker 3 kweekjes mee gedaan dus ik vervang het koolstof filter ook gelijk. Ik zat te denken aan (deze)

      QnQ Top dan gaat die 600Watt hps lamp te koop, kan dat gewoon op marktplaats of zijn daar betere plekken voor? (Edit: Duhh... de JD marktplaats.. ) Een schakelkast bedoel je daarmee een timer? Zo niet, dan ben ik hiervan nog niet op de hoogte haha, wat voor soort schakelkast bedoel je?

      Dit is mijn boodschappenlijstje:
      *Stille buisventilator
      *Buis
      *Koolstoffilter
      *Timer
      *Ventilator
      *Relais kast / schakel kast?
      *Brandmelder


      Wat vinden jullie van mijn lijstje?
      De buis heb ik gekozen omdat die stiller schijnt te zijn dan normale buizen, ik weet niet of dit nodig is of misschien zelfs overbodig vanwege de aanschaf van de stille buisventilator, of juist de perfecte combinatie

      Het koolstoffilter heb ik gekozen omdat die op dezelfde website werd aangeboden en volgens mij de maat past bij de stille buisventilator

      Voor de timer heb ik gekozen voor eentje van het merk Omnirex omdat ik ergens had gelezen dat Monty deze aanraden

      De lose wand ventilator lijkt mij niet overbodig toch? Of wel?

      En dan nog de Relais kast / schakelkast waar QnQ Rreppellsteeltjam het over hebben. Dit is nieuw voor mij, welke bedoelen jullie precies?

      Ik heb al een brandblusser en branddeken, ik ga nog een brandmelder aanschaffen

      Tips? Verbeteringen? Yes please!

      Weer erg bedankt voor het lezen!
      Last edited by Code 36; 21 October 2020, 19:16. Reden: Jd marktplaats opmerking

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Deze filter is goed voor 156 m3/h. Je afzuiger doet minimaal 248 m3/h. Zoals Q al zei. Zorg dat je filter mee kan met het vermogen van je afzuiger.
        Dus minimaal 248m3/h. Of 284 als je de hoge stand wilt gebruiken. En, Je denkt geen ph en ec meters nodig te hebben dus?

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Dat is een timer met relais schakeling.

        Soler & Palau maakt stille afzuigers, vergelijkbaar met deze.

      #6
      Nederhigh Thanks! Ik ga een ander koolstof filter zoeken. 248m3/h moet goed zijn denk ik. Oops, ja Ph en ec meters moet ik ook hebben alleen dat is alweer een studie opzich. Ik heb wel zo'n ph meter gekocht van 2 tientjes die je gewoon in de grond prikt maar die leek niet zo goed te werken. Ik ga mij is verdiepen in welke PH meter en EC meter ik zal halen. Mocht iemand advies hebben of een merk die je aanraad hoor ik het graag!

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Bluelab, adwa, milwaukee worden als goed aanbevolen.

      #7
      Die soil ph pens zijn het inderdaad pas waard vanaf een euro of 150. En dan nog werken ze alleen bij bepaalde vochtigheid enzo.
      Ik gebruik zelf Adwa's. Maar denk dat je met wat goedkopers ook prima weg komt. Maar ph meters hebben inderdaad weer wat kennis nodig...
      Eikvloeistof, bewaarvloeistof..
      En geloof me, je gaat nu een konijnenhol terecht komen waar je voorlopig niet uit komt.
      Bij elk product, maniertje etc.. Zit weer een halve studie aan informatie achter.
      Van lamp tot klimaat, voeding, etc...
      Ik ben al een paar jaar aan het lezen etc. En ik weet 1 ding zeker. Wat ik heb aan kennis is echt het kleinste topje van de ijsberg.
      Volgens mij heb je aan 1 leven niet genoeg om alles (zeker) te weten omtrent wietkweken.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Code 36
        Code 36 commented
        Editing a comment
        Daar heb je helemaal gelijk in! Ik kreeg het al aardig benauwd in dit konijnen hol.. ik kijk al 2 weken tegen dit tentje aan met twijfels hoe ik het allemaal moet doen, en uitstellen is natuurlijk iets waar ik goed in ben ​​​​​​​​​​​​​​ Maar gelukkig zijn jullie er en voel ik een heerlijke briesje door de tunnel waaien hahah dus ik ga dieper graven!

        De PH meter en EC meter schuif ik even opzij, die haal ik tijdens mijn eerste kweekje. Eerst die tent runnende krijgen!

        Ik las in jou artikel van 3 weken terug dat jou afzuiging veel lawaai maakte, heb jij toen de Gold line (Die jij voorstelde, linken lukt niet) gehaald? Zo ja hoe bevalt die? Want nu Rreppellsteeltjam het heeft over Soler & Palau moet ik weer even gaan vergelijken natuurlijk hahha

      #8
      iedereen heeft weer zo een eigen advies inderdaad.
      Nee ik heb de Pk-125 EC/TC 680m3/h van prima klima gekocht. Die draai ik momentel op 10% vermogen met een 420m3/h filter.
      Dat maakt de motor vrij stil. Niet volledig stil, het zoemt een beetje. Maar acceptabel. Ik gok dat die afzuigers die jij noemt stiller zijn.

      Veel afzuigers kun je dimmen met zogenaamde fancontrollers. Het ding met fancontrollers is dat ze vaak een brom in de motor veroorzaken.
      Goeie fancontrollers die dat niet doen zijn duur. De Pk-125-ec heeft zo'n goeie fancontroller ingebouwd, waaroor je de motor amper hoort buiten de ruimte.
      Die g-tools 420m3/h had een goedkope fancontroller, en dan bromt het als de nete. Zo'n vervelende 50hz brom, die overal doorheen gaat.

      Mocht je een afzuiger met fancontroller kopen, vraag dan aan de growshop ff goed na hoe het zit met een eventuele bromtoon bij het terugdimmen.
      Dat had mij achteraf een gedoetje gescheeld.
      Geen ervaring met beide afzuigers. Je weet het van tevoren gewoon niet zo goed. Maar over die gold line en solar palau lees ik hier regelmatig goeie verhalen.

      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #9
        Bedankt voor je advies!

        Ik heb besloten voor de Whisper te gaan. Nu ben ik aan het zoeken naar een koolstoffilter die er bij past en bedenk ik mij dat de Whisper 46cm breed is, het koolstoffilter is al gauw 25cm+ en mijn tentje is 60cm. Hoe moet ik dit straks monteren? Ik dacht gewoon bovenin horizontaal, maar dat gaat dus niet passen..

        Koolstoffilter 1, Koolstoffilter 2, Koolstoffilter 3 , Koolstoffilter 4. Dit zijn de filters die ik heb gevonden die passen op de Whisper. Ik las dat Can een vertrouwd merk is alleen dat de Can Lite niet goed was. Wat raden jullie aan?

        Ook vraag ik mij af of ik de geluiddempende buis zal halen, wat denken jullie heeft het veel nut of is het overkill?
        Ik las dit
        Om een hoger rendement uit uw ventilator te halen is het aan te raden buis aan te sluiten die groter is dan de aansluiting op de ventilatoren. Tevens hoort u minder geluid van luchtverplaatsing.
        De standaard maat van de Whisper is 125mm, maar er zit een verloop stuk bij om van 125mm naar 100mm te gaan. Als ik dit verloop stuk erop doe en op de 100m een 125mm buis zet, verhoogd dit dan nog steeds het rendement van de ventilator of moet ik daarvoor de 125mm van de Whisper zelf nemen en daar een 150mm buis opzetten?

        Qua tijdschakelaar heb ik gekozen voor de Omnirex vanwege het budget, deze kan ik later altijd upgraden naar een echte schakelkast met relais.
        Ik heb deze hittemelder gevonden om mij te waarschuwen in geval van brand (word geblowt in het huis dus vandaar geen normale rookmelder).
        Ook ga ik voor 4 potten van 11L en dan een scrog, oeeeeeh spannend!

        Ik sta te trappelen! Ik had het allemaal al bijna een stuk of 10x gekocht maar ik denk toch even zeker weten
        Last edited by Code 36; 22 October 2020, 01:50.

        Comment


          #10
          Hoe past dat.. Nou je hebt eigenlijk maar een paar opties. Je kunt de hoek om met je filter. En dus met een slang een 90 graden bocht leggen van je filter naar je afzuiger. Dan heb je ineens 1,20m ter beschikking.
          Dat is af te raden omdat (vooral scherpe) bochten luchtweerstand geven waardoor je afzuiger minder efficient werkt.
          Soms lees ik 30% minder efficient per 90 graden bocht.

          Andere optie is om de afzuiger ergens buiten de tent te hangen, en een slang naar je filter te trekken in de tent. Zo heb ik het ook.
          Je kunt het ook andersom doen en lucht door je filter blazen ipv afzuigen. Maar dat zou ik niet aanraden..
          Sommige filters kan dat prima mee, andere weer niet.
          Denk ff na hoeveel slangklemmen je daarvoor nodig gaat hebben. Dat kan wel eens handig zijn.

          Ik zou denk ik voor die rino filters gaan.. Maar puur omdat ze het duurste zijn Hoeft dus helemaal niets te zeggen..
          Prima klima maakt goeie filters dacht ik. Daar heb ik er zelf ook een van. Al deze merken die jij link zeggen mij niks. behalve dan can lites. Daarover zijn de verhalen wisselend inderdaad.

          Pak de afzuiger die je nu hebt. Knal 'm aan de slang die je nu hebt. En probeer te luisteren naar de lucht die door je slang heen komt, en je af te sluiten voor het geluid van de motor.
          Dan krijg je misschien een idee of je een isolerende slang wil of niet.
          Als veel lucht door zo'n slang geperst word kan dat namelijk ook best lawaai maken. Zeker met goedkope slangen.
          geluidsdempende slangen verminderen dat met zo'n 60/85%.
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


            #11
            Bedankt voor je uitgebreide reactie!

            Ik ga denk ik de afzuiger op de tent te zetten, en die met een slang verbinden aan het koolstoffilter in de tent. De buis loopt dan in een S vorm. Kan ik de lucht die uit de afzuiger komt gewoon de kamer in laten gaan, of moet ik daar alsnog een slang aan doen? Het tentje staat in de hoek van de kamer, niet in de buurt van een raam dus de lucht komt sowieso in de kamer terecht

            Ik ga met je mee Nederhigh ik ga ook voor een Prima Klima koolstoffilter


            Ook heb ik een vraagje over het voorschakelapparaat van de hps lamp. (Zie foto) Kan ik die op de grond laten liggen of is het verstandig deze te monteren? Een plank en dit aan de muur bevestigen bijvoorbeeld? Hoe doen jullie dit?
            Attached Files

            Comment


              #12
              Ik heb zelf deze https://onlinetopgarden.com/nl/lucht...4aAgQbEALw_wcB maar 25 cm lang. Ik heb een Soler and Palau TS160 aansluiting 100mm. 150 naar 100 mm zonder flens met vijf cm buis aangesloten. Afzuiger is iets te sterk voor het filter, maar ik denk dat dat wel goed gaat. Afzuiger en Filter zijn zo in korste kant van mijn 1m2 kast gemonteerd. Ik kan het sterk aanbevelen.

              Comment


                #13
                Ik heb alles besteld wat ik nodig heb!

                Ik heb gekozen voor de Whisper met een Prima Klima koolstoffilter.



                Vragen:
                1. Kan ik de lucht die uit de afzuiger komt gewoon de kamer in laten gaan, of moet ik daar alsnog een slang aan doen? Het tentje staat in de hoek van de kamer, niet in de buurt van een raam dus de lucht komt sowieso in de kamer terecht (is dit erg?)
                  ​​​​​​​
                2. Ook heb ik een vraagje over het voorschakelapparaat van de hps lamp. (Zie foto) Kan ik die op de grond laten liggen of is het verstandig deze te monteren? Een plank en dit aan de muur bevestigen bijvoorbeeld? Hoe doen jullie dit?

                Dit weekend alles in elkaar zetten (Mits alles bezorgd is)

                Comment


                  #14
                  de lucht komt sowieso in de kamer terecht (is dit erg?)
                  Dat zijn dingen om van tevoren even over na te denken.
                  De lucht uit de tent heeft een hoge vochtigheid. Om dat continue je leefruimte in te blazen is niet gezond.
                  Ook niet goed voor de ruimte zelf natuurlijk ivm schimmelvorming na verloop van tijd.

                  Een vsa monteer je vrij op een brandvertragend oppervlak.
                  Een grote steen, een stuk gips, een stuk betonplex..etc..
                  Als je 'm ophangt, zorgt dat de spoel (het heetste deel) boven zit.
                  Zorg dat jij of je huisdieren of je visite er niet per ongeluk tegenaan kunnen komen.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                  • Nederhigh
                    Nederhigh commented
                    Editing a comment
                    Luchtonvochter kan ook helpen met de schommelende lv. Een goeie dan.
                    Maar je planten zullen altijd af en toe verse lucht nodig hebben.

                  • Code 36
                    Code 36 commented
                    Editing a comment
                    Ik ga het even aankijken, veel luchten en ondertussen mij verdiepen in een luchtontvochtiger

                  • eeltje
                    eeltje commented
                    Editing a comment
                    "de lucht komt sowieso in de kamer terecht (is dit erg?)" shit .............. met tent staat tegen een zijraam van me woonkamer welke vrijwel altijd openstaat alleen snachts op een kier als het vriest. kan dat kwaad of beter een slang van 1 meter kopen en tegen de muur vast monteren paar cm van raam opening zodat het niet opvalt als iemand langsloopt (woon 1 hoog hehe).

                  #15
                  Bijna alles is geleverd. Ook de Whisper afzuiger alleen wat die ***** er niet bij vermelden is dat er geen stekker bij zit... Dacht ik alles aan te sluiten vandaag...

                  Dus ik ben nu bezig met de studie van welke kabel ik moet hebben..

                  Mocht iemand dit weten, let me know!

                  Comment


                  • Code 36
                    Code 36 commented
                    Editing a comment
                    Ja daar staat in hoe het moet idd, maar niet welke kabel ik daarvoor nodig heb

                  • Voor het eerst
                    Voor het eerst commented
                    Editing a comment
                    Dat lijkt me duidelijk toch, afhankelijk of je wel of geen schakeling tussen de standen wil een 2 of 3 aderige kabel. Bij de bouwmarkt vind je die vaak onder de noemer aansluitsnoer

                  • Code 36
                    Code 36 commented
                    Editing a comment
                Bezig...
                X