Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kennismaking en vragen over mijn kweekruimte, verlichting, fluffy toppen, en hydro.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kennismaking en vragen over mijn kweekruimte, verlichting, fluffy toppen, en hydro.

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Ik ben Beast en ben alweer 31 lentes oud.

    Al vele jaren volg ik dit forum voor de nodige vragen in mijn hoofd en heb hier ook altijd een redelijk tot goed antwoord op gekregen middels reeds bestaande topics.
    Nu eerst even me eigen dingetje omschrijven.

    Ik kweek al een x aantal jaar met de volgende setup:

    Bloeihok van 220x110x200
    1x 600w HPS met Azerwing reflectorkap
    750m3 softbox met passend koolstoffilter


    Groeihokje van 120x80x100
    1x armatuur met 2 55w/840 Sylvania TL met reflectorkapje
    Silentpro 150 met 150m3 koolstoffilter

    Alles in een gebouwde ruimte op mijn zolder, geen tent dus en naar mijn mening een perfecte ruimte.

    Nu zal ik eerlijk zeggen dat ik ooit bent begonnen met 3 Scrogs op aarde naast elkaar (zie foto1 en rechts stond nog 1 speciekuip), zaad bij RQS vandaan en dit ging prima naar mijn mening..
    De grootste speciekuip is gewoon heel en niks aan gedaan, van de binnenste kuip heb ik de bodem doorzeefd met enkele 10tallen gaten van 8mm. Vanaf de bodem ook rondom doorzeefd met ongeveer 30 a 40 gaten van 8mm tot 15cm vanaf de bodem op verschillende hoogstes. Vanaf daar tot de rand van de kuip netjes in takt gelaten.
    Ik had dit nog nooit eerder gezien maar het leek mij een prima systeem, mijn bedoeling hiervan was dat de wortels snel naar beneden zouden groeien en zoeken naar water en voeding wat ik tussen de 2 kuipen goot middels de pvc pijp en wat door de gaten onderin de binnenste kuip opgenomen zou worden in de aarde.
    Uiteindelijke nabije eindresultaat zijn foto 2 en 3, ziet er redelijk uit toch?
    Dat is precies wat ik ook dacht, echter toen het hele zooitje gesnoeid was bleef er haast niks van over, mijn toppen waren niet compact en smolten als sneeuw voor de zon.
    Uiteindelijke opbrengst was ongeveer 300gr gare weed, waar het er een stuk veelbelovender uitzag.
    Wat mij leek op te vallen is wanneer ik water en voeding had gegeven de topper heel hard en compact aanvoelden maar tegen de tijd dat ik weer opnieuw moest voeden ze zacht waren....
    Mijn vraag hierover is of iemand enig idee heeft wat daar het probleem had kunnen zijn?

    Enfin in de tussenliggende jaren gewoon wat soortjes gekweekt op de normale manier met normale resultaten, meestal 8 planten per ronde. Ook nog vader geworden van een tweeling, 2 fantastische banjers van inmiddels bijna 11 maanden. En daarna heeft de boel eigenlijk een beetje op zijn gat gelegen.

    Tot op een paar maanden geleden e.e.a. weer ging kriebelen.

    Vaders deze x weer aan de slag maar nu iets anders aangepakt.
    3x 16L textiel potten van RQS
    3x Critical wederom van RQS
    Dit was overigens niet de bedoeling maar van de duur maar goed voor scrog aangeschreven "green gelato" zaden kwamen er maar 2 van de 4 op waarvan er 1 ook nog eens snel dood ging.
    Dus toen maar de criticals gepakt omdat ik er daar 3 gratis van had meegekregen met de propogator.
    Helaas hiervan geen fotos genomen, tot week 4 van de bloei was alles in orde en had ik wederom een mooi gevuld veld bomvol toppen.
    Toen ging het echter snel fout, veeelste veel voeding gegeven, dit omdat ik het vermoeden had dat dit het probleem was uit mijn 1ste scrog.
    eerst werd rechts helemaal geel en hield zowat geen blad meer over, ik als de brandweer links en het midden gespoeld doormiddel van 15 liter water door elke plant te gooien en uit te laten lekken. Planten weer zo goed al droog laten lopen en voorzichtig weer met water begonnen. Ze sloegen wel weer aan maar ook deze hadden teveel blad verloren waardoor zij er nu niet meer bovenop kwamen! Heel erg jammer, maar het zijt zo!!!

    Nu heb ik hier inmiddels 4 Bruce banners 3# liggen welke ik heeel graag wil gaan gebruiken, echter twijvel ik aan een aantal zaken. Ik zal ze voor jullie onder een rijtje zetten in de hoop op jullie advies en hulp.

    A. Gaan we over naar hydro? Ik zat aan een DWC systeem te denken. Eventueel zelf wat degelijks bouwen of toch kopen?
    Of toch op aarde blijven en wellicht mijn 1ste scrog opstelling hanteren?

    B. Gaan we over naar LED? Zo ja, ik heb van alles gelezen maar zie weinig mensen die echt aangeven wat hun ervaring is. Welke LED zij hebben ten opzichte van een 600W HPS lamp en of het nou echt beter en/of vergelijkbaar is.

    Voor hoe ik het nu in me hoofd heb wil ik 2 of 3 planten naast elkaar gaan scroggen.
    Dat zal betekenen dat ik 200x110 moet gaan verlichten bij 3 planten of rond de 160x110 bij 2 planten.

    ik ga de ruimte bovendien opnieuw bekleden, dit keer met de zilver spiegelende folie in plaats van de witte folie.

    Ik hoor heel heel graag jullie adviesen en waar jullie voor zouden kiezen.

    Groeten van Beast
    Attached Files
    Last edited by Nederhigh; 6 May 2021, 13:00. Reden: Titel aangepast.

    #2
    Hoi Beast, geen ervaring met HPS en maar een klein beetje met LED dus ik kan je niet helpen ben ik bang. Maar ik zou voor ik ging winkelen eerst de oorzaak van die "fluffy" toppen willen weten als ik in jouw schoenen stond. misschien was het te heet onder je lamp in de bloeiperiode en zijn ze daarom zo luchtig geworden. wellicht was een ventilatortje dan al afdoende?
    maar er zijn vast anderen die je beter kunnen helpen. succes!
    ~mn eerste rondje met 5 citral~ ~mn 2e rondje~~mn 3e ronde~​

    Comment


      #3
      Fluff kwam bij mij door de lamp, maar is ook vaak een combinatie met vocht en warmte.
      Waar het bij jou door komt, zal je moeten uitvogelen.
      Andere lamp is een goed begin, led levert vaak meer op, 1.5 gr/watt met gbars bij eerste kweek is normaal.

      Witte folie reflecteerd beter, witte verf ook.

      Kijk effe bij de kweek verslagen wat voor lampen er allemaal gebruikt worden.

      Gbars van gtools ben ik tevreden over, maar je kan ook een diy ledsysteem bouwen, nederhigh heeft dat gedaan met ledstrips.
      En effe op Ali kijken.

      Vergeling in de bloei komt vaak door stikstof gebrek in bloeivoeding.


      Comment


      • Lebeast10
        Lebeast10 commented
        Editing a comment
        Op ali kijken heb ik gedaan maar dat durf ik niet aan. Zoveel negatieve verhalen en ik word er niet wijzer van! En goedkoop is vaak duurkoop

        Kwa verlichting zit ik te dubben voor volgende modellen en merken:

        2 stuks Viparspectra R600 bloeibereik 80x80 per stuk)
        Of
        1 stuk Spectrabox XTR 900W (nadeel hierbij is dat deze midden in het hok komt en dus aan beide kanten niet genoeg lichtspreiding 150x150 voor mij hok van 220x110.)
        Met de viparspectras kan ik dus wel iets beter optimaal bereiken.

        Ik ben er denk ik ook wel over uit dat ik een DWC systeem ga bouwen of kopen. Middels die weg hoop ik in ieder geval de meeste waardes goed op peil te kunnen houden en gezonde sterke planten te groeien en bloeien.

        In combinatie met die led lampen heb ik dan wel een hele mooie setup naar mijn mening.

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Beide lampjes die je hier noemt zou ik je afraden. Redelijk oude modellen. Je kunt beter krijgen voor vaak minder geld. Mars Hydro is een leuke budgetoptie.

      #4
      600W hps kan niet een 220x110 ruimte effectief verlichten.
      600W is voor maximaal 120x120 op 60-70cm afstand van de planten.
      Hang je 'm hoger, bestrijk je een groter oppervlak, maar dan is het licht onvoldoende sterk.
      In feite heb je dus gewoon 2x600 nodig voor dat oppervlak of maak je het kweekoppervlak 120x120 en hangt daar de lamp boven.

      Startpunt is meestal; hoeveel wiet verwacht je te kweken.
      voor 500gr is de ruimte te groot of de lamp te klein.
      Met 600W op 120x120 kan dat wel lukken.

      Mja...introductietopic...beter start je zoiets in 'de kweekruimte' ofzo, zodat anderen er later ook nog eens wat aan hebben.
      Oude topics in introductie kijkt niemand meer naar dan is het verloren info.

      welkom bij JD.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #5
        Welkom!
        Tja. het is inderdaad van alles wat. Introductie, vragen kweekruimte, kweekverslag..
        Persoonlijk vind ik dat hele introductiegebeuren hier en daar wat overbodig. Maar een inhoudelijk topic met vragen over een kweekruimte heeft meerwaarde.
        Kleine afweging gemaakt en je topic verplaatst naar het forum De kweekruimte, met een redirect vanuit introductie. Ook je titel daarop aangepast.
        Als je nog een andere titel wilt laat het weten.

        Wat LED betreft.. Neem eens een kijkje tussen binnen kweekverslagen. Zoals je ziet kweekt inmiddels een hele dikke meerderheid met LED. HPS kweekjes worden steeds zeldzamer. Dat is niet zomaar.
        De exacte vergelijking tussen LED en HPS is lastig. Beide hebben hun voor/nadelen.
        Maar met HPS doe je het heel goed als je 1gr/w oogst. Met een goeie LED kan een amateur in zijn eerste kweekje nog de 1,5gr/w aantikken.

        Edit:- Titel aanpassen pakt die niet.. Volgorde verkeerd gedaan denk ik. beetje jammer, maar niets aan te doen.
        Last edited by Nederhigh; 6 May 2021, 13:05.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


          #6
          Enige wat ik hieraan kan toevoegen (na net de overstap gemaakt te hebben naar Hydro) is dat ook hier geldt dat beide zijn voor- en nadelen heeft. Hydro biedt als voordeel dat je vrij eenvoudig kunt meten of je goed zit qua voedingswaarden, temperatuur en PH maar het grote nadeel (vind ik) is dat het daarmee ook direct noodzakelijk is om die waarden in orde te hebben. Aarde lijkt wat meer vergevingsgezind (zeker indien je bio kweekt). Mijn eerste hydro ronde heb ik afgelopen weekend afgebroken i.v.m. wortelrot in de 3e week bloei. Nu was dat in mijn geval niet zo'n ramp (er waren meer factoren die zorgden voor die beslissing) maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die daar behoorlijk van zouden balen. Nu had ik die wortelrot wellicht kunnen voorkomen door vaker en vooral eerder H2O2 te doseren maar dat zal mijn huidige ronde moeten uitwijzen (en die moet letterlijk nog ontkiemen). Voordelen van hydro die ik tot nog toe gezien heb... explosieve groei, snel in bloei en op het oog een gezondere plant (veel egaler van kleur dan ik op aarde heb gehad). Nadeel... water wordt warm dus moet gekoeld worden indien deze boven de 20 graden komt en een chiller is vrij kostbaar (verbruikt ook stroom). Luchtvochtigheid ligt vreemd genoeg een stuk lager (maar dat hoeft geen probleem te zijn). Indien er iets fout gaat gaat het hele systeem fout. Bijvoorbeeld wortelrot.. 1 plant aangetast, binnen no-time de rest ook.

          Lang verhaal, ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen, wat ik eigenlijk wilde zeggen... hydro is niet per se eenvoudiger (scheelt wel veel gesleep met aarde)
          Lopend Verslag

          Comment


            #7
            Eventueel kan je je hps combineren met ledstrips/bars.

            Met cooltube kan de hps lager, en dan wat led er om heen.

            Dan heb je het beste van beide.

            Comment

            Bezig...
            X