Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies nodig voor kweekbakken van de juiste afmeting met beperkte ruimte beschikbaar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies nodig voor kweekbakken van de juiste afmeting met beperkte ruimte beschikbaar.

    Korting op 420shop
    Hoi Wiet-vrienden,

    Ik zit met een probleem; Mijn vorige kweek deed ik 2 planten onder mijn 150W LED, dit keer wil ik graag 4 planten zetten, maar ik kom niet uit met mijn bakken.

    De vorige ronde had ik ronde bakken van 22 liter (ik dacht eerst 25l), daar gaan er zeker niet 4 van in de kast passen, want deze moesten al een beetje diagonaal in de kast staan om te passen.

    De maat die ik kwijt kan op de bodemplaat van de kast is: 74 x 56 cm, als ik voor vierkante bakken ga en dat precies in vieren deel, dan heb ik per bak 37 x 28 cm, wat dan bij een hoogte van 28 cm ongeveer 29 liter geeft.
    29 liter is mooi, zeker omdat ik niet zo van het bijvoeden ben, maar die maat bakken ga ik natuurlijk nooit vinden. Als ik kleinere bakken neem, dan duik ik al snel onder de 20 liter en dat lijkt mij wat weinig, dan moet je juist veel gaan bijvoeden. In de hoogte heb ik ook niet veel speling, want dan houden mijn planten niet genoeg ruimte over om te groeien.

    Weet iemand toevallig een bak met een bodem maat van 37 x 28 cm of iets wat dicht in de buurt komt? Of wellicht is er een andere oplossing?

    #2
    Euronorm stapelbakken heb je in 40x30 cm, maar dat is dan denk ik net te groot voor je? Direct daaronder hebben ze 30x20 cm en dat is dan weer echt te klein. Misschien kan je die twee formaten combineren

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Die grote is echt te groot en die kleine echt te klein. Ik had ook al naar Curver bakken zitten kijken, zelfde probleem.
      Wel bedankt voor het meedenken.

    #3
    18literpotten zijn prima voor de binnenteelt en zeker niet te krap, in de volle bloei om de dag of om de twee dagen ruim water geven.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Hork
      Ik denk dat ik dat ook ga doen.

      Snuitje
      Bedankt voor de tip, die 18l bakken gaan misschien wel passen en anders kan ik ze inderdaad nog een beetje modificeren. De vloerplaat in de kast heeft een opstaande rand, om overtollig water op te kunnen vangen, met daarnaast ruimte voor de luchttoevoer. Dat betekend dat de bakken, die van onder naar boven taps zijn, over die rand heen kunnen/mogen leunen, dus best kans dat ik die 30,5 dan net wel/niet in de vloerbak krijg.

      Beter nog is rechthoekige bakken, maar ik twijfel of ik die ga vinden. Doorzichtig wil ik niet, dat vinden de wortels niet fijn. Als ik niets beters vind, dan probeer ik die bakken van 18 liter.

      Bedankt voor het meedenken mannen (en vrouwen?)

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Ik ben gelukkig geen vrouw. Dit is m'n koosnaampje van een ex. Zit ook verwerkt in email adres dat ze toen voor me heeft aangemaakt, en dat ik na heeeel veel jaren weer eens heb gebruikt om hier een account aan te maken. Wist zo snel even geen alias te bedenken, en ze leest hier zeker toch niet mee

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Doorzichtige bakken kan je verfen met spuitbusje lakverf, effe opschuren.

    #4
    Hee die Joop
    kijk deze eens
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-versus-potten

    atmosphere1 Misschien heeft hij een goed advies voor jou situatie
    ​​​​​​​

    Comment


      #5
      Oorspronkelijk geplaatst door Rreppellsteeltjam View Post
      Doorzichtige bakken kan je verfen met spuitbusje lakverf, effe opschuren.
      Wel aan de buiten kant
      opschuren beter even wassen met tiener of aston

      Comment


        #6
        22 liter root pouches,

        https://www.nomercyshop.nl/index.php...egory&path=624

        Succes

        Comment


          #7
          Of 1 grote bak , waarom zou je het in vieren willen delen ?

          Comment


            #8
            1 grote bak is wel een optie, maar het lijkt mij een gedoe om na de kweek die grote bak leeg te kiepen in de biobak. Eerst de kast uit slepen, dan de trap op, dan buiten klooien met het risico op vragen van buren. Dit is dus niet mijn eerste keus als oplossing. Wel bedankt voor de tip.

            Old dawg Die Root Pouches zouden qua maat prima passen en toch nog 22 liter, zeker niet slecht!
            Ik vraag me alleen een paar dingen af:
            • Hoe zit het met water geven, loopt er veel uit (ook via de zijkant), want dan moet ik toch voor extra bescherming in mijn vloerplaat zorgen. Er licht nu al een folie in, maar ik zag net dat er al gaten in zitten, dus helemaal waterdicht gaat dat niet meer zijn. Misschien iets wat ik voor de start van een nieuwe ronde sowieso aan moet pakken hoor.
            • Hoe gaat het als je klaar bent met de kweek en je wilt die zakken legen? Zitten de wortels dan niet helemaal vergroeid met het materiaal? Want dan loop ik weer te klooien buiten bij de biobak en heb je weer diezelfde buren (het zijn altijd dezelfde ) die vragen gaan stellen.

            Comment


            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Gewoon met vuilniszakken legen toch ? heb de grote bakken nog nooit naar buiten gebracht.

            • Old dawg
              Old dawg commented
              Editing a comment
              Heb wel een paar keer gehad dat er wat druppeltjes aan de zijkant kwamen, maar verwaarloosbaar.
              Kwam omdat ik ineens 3½ water per pouch d'r ingoot, had daar met m'n plastic pot van 32 liter meer last van (aan de onderzijde)

              Ja ben tevreden met die pouches, moet alleen nog legen/schoonmaken.
              Ik verwacht daarmee geen problemen mee, hou je op de hoogte

            • Slome Joop
              Slome Joop commented
              Editing a comment
              Dat had ik niet verwacht. Ik had de pouches om die rede in gedachten al afgeschreven. Ik begin nu toch weer te twijfelen.
              Ik heb ook wel last met gewone bakken dat het er aan de onderkant net zo hard weer uitloopt. Dat is wel op te lossen met schotels, maar ideaal is dat niet.

              Ik ben benieuwd hoe dat straks met legen en schoonmaken gaat. Wanneer is de planning dat je dat gaat doen? Ik ben bang dat ik dan al gestart ben met de nieuwe ronde.

              Ik zat te zoeken naar je verslag, maar kwam alleen een buitenkweek tegen, waar je volgens mij zonder die pouches werkt. Ik zal wel niet goed gekeken hebben. Heb je een linkje?

            #9
            Anders pak je 2 kratten van 30 liter die de Action verkoopt in rood, geel en groen en doet twee planten in elk krat. Even wat gaatjes onderin boren voor drainage en klaar is kees!
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


              #10
              Voor de volledigheid: deze kratten bedoel ik.

              IMG_6735.jpg
              Horks Fototopic 2.0

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Of duitse speciekuipen, die zijn rechthoekig.

              • Slome Joop
                Slome Joop commented
                Editing a comment
                Is dat een grap?
                Klinkt nu al leuk, maar misschien ben je serieus??

              #11
              Meer dan 50 liter aarde heb je echt niet nodig voor 150 watt led
              verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

              Comment


                #12
                Oorspronkelijk geplaatst door joremkrank View Post
                Meer dan 50 liter aarde heb je echt niet nodig voor 150 watt led
                Zo had ik het nog niet bekeken, liter grond per watt LED.
                Jij stelt nu dus 1/3 liter grond per 1 watt LED.

                Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor grond je gebruikt en hoe je gaat bijmesten.
                Zoals ik al eerder zij, normaal geef ik geen voeding, dan ga je het echt niet redden met 50l/150W, maar deze keer ben ik wel van plan om iets bij te voeden. Het liefst nog steeds zo min mogelijk, dus grotere bakken zijn dan wel beter.

                Misschien kan ik me beter eerst verdiepen in wat voor grond en welke voeding ik ga gebruiken.
                Ik had een tijdje terug al bedacht om gewoon potgrond te nemen (doe ik altijd) en dan met Alga Bloom van Plagron bij te mesten. Ik ben van plan om de plantjes kort te houden (ivm ruimte gebrek), dus een korte groeiperiode, daarom dacht ik dat Grow voeding niet echt nodig zal zijn.
                wat vinden jullie daarvan?


                Ik ga een beetje offtopic zo, maar dat mag in je eigen topic

                Comment


                  #13
                  Kijk dit is de bodemplaat:

                  IMG_0515.jpg

                  De zijkanten en de achterkant zijn open, dat is mijn luchtinlaat. Dat opstaande randje is om er een soort bak van te maken, zodat als ik knoei met water niet de vloer meteen zeiknat wordt.

                  Mijn beperking is de breedte van de vloerplaat met die opstaande rand, daartussen heb ik nu 56cm. Als ik die rand er niet had zitten, dan zou ik 70cm tot mijn beschikking hebben. Er ligt een betegelde vloer onder de kast, dus eigenlijk is het niet zo'n ramp als er eens per ongeluk geknoeid wordt met water. Ik ben in overweging om die rand er af te slopen, ik heb de vorige kweek geen één keer meegemaakt dat die bak nat is geworden.

                  Nu kan ik er 4 potten in kwijt van 14 liter (28 x 28 x 28 cm)
                  Zonder die rand kan ik makkelijk twee maten groter en kan ik er 4 van 25 liter in kwijt (33,5 x 33,5 33,5 cm)
                  Ik zou ook nog de tussenmaat kunnen kiezen van 18 liter.

                  Wat denken jullie?

                  Comment


                  • Slome Joop
                    Slome Joop commented
                    Editing a comment
                    Misschien dat die van 18l zo wel gaat passen. Die schotel die er bij hoort is 29cm, dus 2 x 29 = 58 is 2 cm te veel voor mijn onderplaat van 56cm, maar dan zou ik de schotels kunnen modificeren.
                    Dan heb ik 18l, dat is 4 liter minder dan ik vorige ronde had, maar de vorige ronde was 1 plant, nu zou ik voor 4 gaan, dus die hoeven minder groot.

                  #14
                  Schotels heb je eigenlijk niet nodig toch ? of wil je langs onderen wateren ?
                  Groei voeding is niet nodig inderdaad. Wat voor zaden ga je gebruiken?

                  Comment


                  • Old dawg
                    Old dawg commented
                    Editing a comment
                    Je kan ook vijverfolie gebruiken, niet duur, stuk sterker dan die plastic folie, en je kan eventueel ook van onder water geven, en niet te vergeten ook een stuk goedkoper dan plantenschalen.

                    https://www.hornbach.nl/shop/HEIssNE...2/artikel.html

                    Succes

                  • Slome Joop
                    Slome Joop commented
                    Editing a comment
                    Bedankt voor de tip. Dat is per meter, dus wel iets duurder en alleen bij Hornbach voor die prijs. Helaas ziet er geen Hornbach bij mij in de buurt, bij andere bouwmarkten is dat spul hartstikke duur juist. Lijkt me wel een goede oplossing, dus eventueel online bestellen en dan maar bezorgkosten betalen.

                  • Bas Haze
                    Bas Haze commented
                    Editing a comment
                    Meestal zijn ze een 2 meter breed en ze verkopen het per meter in lengte

                  #15
                  Ik maakte van de vijverfolie ook gelijk de bak voor de grond , is enorm simpel , en ik zie er geen nadelen in .

                  Wil je ze direct in de 4 grote potten gaan inzaaien ?
                  En je kunt ook nog veel doen om je grond te verbeteren , vooral als je weinig wil bijvoeden.

                  Comment

                  Bezig...
                  X