Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouw eerste voorgroeihokje (voor buiten).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bouw eerste voorgroeihokje (voor buiten).

    Korting op 420shop
    Hey hallo allemaal.

    Ik hoop dat ik niet ( als nieuwkomer ) tegen de regels in een nieuw topic open. Maar als ik het goed begrijp is de topic om jezelf te introduceren gesloten.

    Maar goed, na veel gelezen te hebben toch maar besloten om voorzichtig wat spulletjes aan te schaffen voor een voorgroeihokje. Op deze manier kan ik voor aankomende zomer mijn buitenplanten hopelijk een goede voorsprong geven.

    Ik ga 9 (3x3) zaden ontkiemen en voorgroeien.
    Allemaal soortjes die volgens de leverancier een: korte bloeitijd hebben (8weken), een XXL opbrengst kunnen produceren, buiten goed kunnen gedijen en zorgen voor een extreme high.
    * Orange Hill Special.
    * Passion Fruit.
    * Kerosine Krash.
    Hiervan zal ik van ieder soortje de 2 mooiste naar buiten brengen. 6 stuks in totaal dus. En hoop ik stiekem dat ik mijn financiele blowgedrag op jaarbasis kan compenseren met de opbrengst
    ( 1200 gram ).

    Nogmaals ik ben hier niet alleen nieuw op het forum, maar ook het kweken zelf is nieuw voor mij. Alle tips, trucs, op of aanmerkingen zijn welkom. Alle kennis die ik heb is puur theoretisch en heb ik door het oneindig doorlezen van vele topics.

    Maar goed: ik heb inmiddels al wat spullen aangeschaft en er moeten nog wat spulletjes aangeschaft worden. Ook heb ik de achterwand van het hok al af. Deze week komt het plafond aan de beurt.

    Reeds aangeschaft:
    * 4 x mammoth tneon 2x36w.
    * 4 x pc silent fan ( deze monteer ik aan de armaturen en blazen tussen lamp en plant door. Zorgen tevens voor geforceerde verse luchtaanvoer middels de 4 gaten).
    * Davin 4 lamps schakelkast met kachelcontact.
    * Gtools 425m3 afzuiger met 450m3 filter.
    * Adwa ph en ec meter met alle vloeistoffen in koffer.

    En ik moet nog aanschaffen:
    * bodemverwarming
    * freqeuntierelaar afzuiger
    * folie ( diamond diffusion ).
    * potten ( smartpots ).
    * aarde en voeding.
    * zaden.

    Nou, genoeg gepraat. Foto's zijn bijgevoegd. En nogmaals: alle hulp is welkom.

    Groet CameToLearn.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    Last edited by CameToLearn; 13 December 2022, 15:00.

    #2
    De afmetingen van het hok zijn:
    Lengte 120 cm.
    Hoogte 120 cm.
    Diepte 60 cm.

    In de achterwand zitten alle benodigde gaten al geboord. Netjes uigemeten en symmetrisch. Deze moet alleen nog bekleed worden met reflecterende folie. De gaten in de achterwand zijn voor:
    *afvoer afzuiger
    *kabelgoot
    * 4 x passieve inlaat.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #3
      Subke , succes . De locatie van het hok is belangrijk nu voor de temperatuur. Kelder of zolder of kamer groot verschil . Mooie setup , al doende leer je het meest !
      Ganja always does the trick.

      Comment


        #4
        Wil een 4 tot 6 weken voorgroeien op een zolder. Denk dat temperatuur geen belemmerende factor moet zijn en dat ik die in combinatie met de verlichting, bodemverwarming en afzuiger met overcapaciteit (theoretisch gezien) makkelijk onder controle moet kunnen krijgen. Denk je niet?

        Comment


          #5
          Wel ik ondervind nu de laatste jaren toch wel stilstand in het hok onder 15 graden. Verhuisd naar binnen en daar verwarm ik toch nog wat bij ook. Wanneer de lamp uit is word het snel kouder en te koud is wat stilstand. Ik kweek nu autoflowers en heb de lamp op 24/0 maar fems staan op 18/6 en 12/12 dus 6 en 12 koudere uren...
          Ganja always does the trick.

          Comment


            #6
            Ben benieuwd,
            sub
            Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

            Comment


              #7
              En waar denk je dat je nu jezelf introduceert!?

              Comment


                #8
                Hahaha.
                Bij het aanmelden werd ik naar de voorstelsectie toegestuurd, maar die was gesloten. En ik kon op dat moment ook niks selecteren. Blijkbaar zit ik dus wel goed. Moet ik mijn topic nu verplaatsen of............?
                Wat is wijsheid?

                Comment


                • Rreppellsteeltjam
                  Rreppellsteeltjam commented
                  Editing a comment
                  Je kweekt nog niet, dus.

                • Silas
                  Silas commented
                  Editing a comment
                  Daar komt de moderator bij kijken

                  Ik heb jouw topic verplaatst naar Kweekruimte (binnen), omdat er geen fora is voor jouw topic.

                  Jouw probleem herken ik niet

                #9
                Beter een s vorm als luchtstroom creëren, inlaat niet recht onder je afzuig. Inlaten onderaan bij de linkse zijwand bvb en uitlaat vanboven rechts, kun je later beter op ev extra verwarming inspelen en idealer luchtverversing of pleur effe die fans in die gaten of check actieve inlaat.
                Links en rechts passief en in het midden vnbvn afzuig werkt ook lekker.
                Veel succes je gaat ervoor
                ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

                Comment


                • CameToLearn
                  CameToLearn commented
                  Editing a comment
                  Ik weet dat de ideale luchtstroom (trek) anders verloopt. Echter denk ik dat de 4 pc fans
                  ( los van de afzuiger) alle kans krijgen om lucht aan te zuigen middels de 4 inlaten om vervolgens door het hok te versprijden. Ze hangen hier immers recht voor. Geen actieve inlaat, wel geforceerde koeling.
                  ( oja, op de achterkant van die fan's staat Be Quiet, moet er elke keer om lachen).
                  Last edited by CameToLearn; 13 December 2022, 20:20.

                • Snuitje
                  Snuitje commented
                  Editing a comment
                  Heb ook Be Quiet fan in m'n desktop computer, ben er zeer tevreden over. Zeker premium spul.

                #10
                G-tools verkopen lichtdichte pasieve inlaat stukken voor 6,60€ ofzo
                Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

                Comment


                • Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Alsook secret jardin, light baffle. 160mm

                • CameToLearn
                  CameToLearn commented
                  Editing a comment
                  De achterkant van de kast staat volledig in het donker. Geen licht van buiten, dus met wat flenzen en 90graden bochten kom ik op een centimeter van de vloer af. Moet goed komen dacht ik zo.
                  ( die passieve inlaten waren ook een optie geweest inderdaad).

                #11
                Zo daar waren we weer met een kleine update.
                Vandaag eens even de 4 pc fan's onder/aan de 4 tneon's bevestigd.
                En ik moet zeggen: dat ziet er strak en origineel uit. De schroefgaten van de fan's sloten
                (bijna) perfect aan op 2 onbebruikte gaten in de houders voor de lampen. Daar werd ik vrolijk van. Dus wat boutjes en moertjes gehaald en meteen maar afgemonteerd.
                De bedoeling is dat de 4 fan's via 1 adapter
                (nog niet binnen) aangestuurd worden.
                Hopelijk worden maandag mn spulletjes
                ( adapter en diamond diffusion folie) bezorgd, dan kan ik weer lekker verder knutselen.
                Attached Files

                Comment


                • Rietslang
                  Rietslang commented
                  Editing a comment
                  Ok werkt lekker, maar ik snap niet goed wat nu de bedoeling is met die 4 neon armaturen, nrml kunnen onder 1x2 zo een lampen genoeg zaailingen om je 9 plantjes te voorzien de eerste 10 dagen tot 2 weken plus ze staan hun eerste levensdagen rechtstreeks in de wind wat ze minder lekker vinden maar benieuwd.

                #12
                Rietslang.

                Ik moet meteen een aantal dingen toegeven.
                Maar het hokje gaat in de toekomst
                ( na de zomer ) ook fungeren als voorgroeihok voor binnen. Het is dus niet zo dat dit allemaal op maat is aangeschaft enkel voor het voorgroeien van wat buitenplanten. Daarom heb ik geen haast met de afronding en koop ik liever 1 keer iets goeds, dan 2 keer iets slechts. Van de bouw hiervan zal ik ook een verslagje maken. Maar voor nu komen er inderdaad 9 potten in met een inhoud van 4 liter (15x15cm) onder "jawel" 4 armaturen. Dat is inderdaad een beetje rare verdeling. Maar...op deze manier hebben ze alle ruimte, zowel boven als onder de grond ( en genoeg licht ) en wil ik ze minstens 6 weken laten voorgroeien.
                De 6 mooiste zal ik vervolgens overpotten en in 55 liter smartpots in de tuin zetten en misschien bloei ik de resterende dan binnen af als beginnersexperiment.

                M.b.t de fan's: mochten de fan's inderdaad te veel wind produceren voor de zaailingen, dan laat ik ze uit en zal ik ze aanzetten wanneer ik
                ( jullie ) denk(en,) dat de dames er klaar voor zijn.

                Ik kan alle hulp goed gebruiken.
                CTL (cametolearn).
                Last edited by CameToLearn; 18 December 2022, 18:20.

                Comment


                  #13
                  Zo.

                  Daar waren we weer met een kleine update.
                  Begin deze week zijn m'n adapter
                  (voor het aansturen van de 4 pc fan's)
                  en diamond diffusion folie bezorgd, dus meteen weer aan de knutsel.
                  De eerste tegenvaller kwam meteen na het doorknippen van de eerste connector van de pc fan.
                  Alle 3 de draden waren namelijk zwart en niet zoals overal op het forum werd vernoemd: geel zwart en rood.
                  Gelukkig na het demonteren van de waaierbehuizing van de fan kon ik de printplaat zien en werd me dus duidelijk welke draad welke was. Alle plussen en alle minnen met elkaar doorverbonden en vervolgens op de plus en min van de adapter (12V-1A ). Voorzichtig de stekker in het stopcontact (gezonde angst) en jawel "tjakka" ze draaien alle 4. En meteen moet ik de fabrikant gelijk geven. Ze zijn inderdaad fluisterstil, maar het volgende probleem meldt zich direct. Ik heb de fan's verkeerd om bevestigd. Dus in plaats van persen werd er gezogen ( zuig/perszijde). Dus alles weer losschroeven en 180 graden omdraaien.
                  perfecto. Ik moet alles nog wel netjes aan elkaar solderen en met krimpkousjes afwerken, maar dat gaat helemaal goed komen en ook hiervan zal ik wat foto's uploaden.
                  Het frame/geraamte van het hok is inmiddels wel af. Dragende balken(50x50) en alle wanden mdf (12mm) zijn netjes voorgeboord en de gaten verzonken. Geen uistekende schroeven in mijn dienst! Wel moest ik in èèn van de dakbalken de vorm van een flens aftekenen en deze voor een aantal milimeters verwijderen. Op deze manier zal de flens verzonken zijn tussen balk en achterwand en niet voor onnodige materiaalspanning zorgen.
                  Volgende klus op het lijstje is het monteren van de diamond diffusion folie op de wanden. Foto's volgen spoedig.
                  Attached Files
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.
                  Last edited by CameToLearn; 23 December 2022, 17:41.

                  Comment


                    #14
                    Ik zou mooi een afbloei hok ernaast bouwen en buiten vergeten ​​​​​​

                    Nee geintje mooi geraamte staat er al.
                    ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

                    Comment


                    • CameToLearn
                      CameToLearn commented
                      Editing a comment
                      Dat afbloeihok gaat er ook zeker komen. Moet alleen nog even geduld hebben. Er worden dit jaar nieuwe kozijnen, rolluiken en dakkapelen geplaatst. Na afronding begin ik meteen met de bouw. 140x140x220cm. Kan niet wachten, maar alles zit al in mn hoofd. Nu gewoon even experimenteren in de achtertuin en stiekem hopen op een goede oogst.

                    #15
                    Zo. Daar waren we weer met een update.
                    Laat ik eens beginnen met: beste wensen iedereen.
                    Maar het nieuwe jaar begint goed voor mij. Er zijn weer wat spulletjes binnen gekomen, dus nu is alles (zo goed als) compleet. Fancontroller, bodemverwarming, een heleboel lampen en de diamond diffusion folie. We kunnen nu dus weer even lekker verder knutselen en hopelijk binnen 2 a 3 weekjes alles afronden. Maar ik ben begonnen met het bevestigen van de folie. Bij het eerste paneel moest ik even zoeken na de juiste manier en verprutste ik meteen de eerste 1,5 meter. Oke, nieuw idee: paar banen dubbelzijdige tapijttape in het midden van ieder paneel geplakt. Vervolgens vanuit het midden begonnen met spannen. Eerst de ene helft, daarna de andere helft. En jawel hoor!!!! Dat is het eindresultaat wat we wouden zien
                    SS= superstrak. Alle panelen 100% plooi en kreukelvrij. Nu eerst de 2 zijwanden gemonteerd. In de deurtjes en de zijwanden heb ik de plek van de scharnieren afgetekend en weggestoken. Ziet er weer gelikt uit, al zeg ik het zelf. Nu toch weer een ritje naar de bouwmarkt toe om even de juiste maat boutjes en moertjes te halen voor de scharnieren. De huidige maat zorgt voor een te grote spleet tussen kast en deur en elke milimeter die we kunnen winnen met betrekking tot lichtdichtheid is er èèn.
                    Nou genoeg gekwebbeld weer. Foto's zeggen meer dan woorden.
                    Oja, voor de mensen met scherpe ogen: de kast staat op de foto met de achterkant naar voren toe, de zijwanden en het plafond (nog niet af) zijn 15 cm langer dan de kast zelf. Op deze manier zie je niet wat er aan de achterwand zit gemonteerd.
                    Attached Files
                    Last edited by CameToLearn; 3 January 2023, 18:35.

                    Comment


                    • Ketelhuis
                      Ketelhuis commented
                      Editing a comment
                      Tip voor de volgende keer, Bison lijmspray.

                    • CameToLearn
                      CameToLearn commented
                      Editing a comment
                      Ketelhuis. Precies die heb ik gehaald en gebruikt voor mn eerste poging. Maar wanneer daar te veel spanning op kwam te staan, trok ik alles los. En dat koste me de eerste 1.5 meter van m'n folie. Dus ik moest met iets anders op de proppen komen.

                    • Ketelhuis
                      Ketelhuis commented
                      Editing a comment
                      Ah dat is dan kak ja
                  Bezig...
                  X