Ik heb al een tijdje een Apogee MQ 510 maar de sensor is stuk gegaan. Ik dacht… weet je wat.. ik koop een nieuwe sensor.. Nou ik kan je vertellen , kost je evengoed bijna €500. Dus dacht ik… er bestaat vast wel een goedkoper alternatief…. Nou idd die zijn er… vanaf circa €400 en dan minder goed dan de apogee… allemaal op 5 v of minder dus verstoring op de signaal draad. Even verder wezen zoeken… blijkt er een fabrikant te bestaan die de sensoren maakt met een vereiste spanning van 5-35V… dus toen dacht ik… kunnen we dan een sensor bouwen voor de laptop… in het kort… dat kan… maar er bestaat nog een optie… een arduino.. zodoende heb ik gekeken wat ik daar allemaal voor nodig heb en dat bleek reuze mee te vallen. Net dus een bestelling geplaatst voor een aantal onderdelen en hopelijk heb ik na het weekend een betrouwbare ppfd meter met identieke functies aan de MQ-510 maar voor minder dan €200 aan onderdelen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zelfbouw Quantum PPFD meter
Collapse
X
-
-
De sensor komt helaas pas na het weekend binnen maar zodra ik het spul werkend heb met testdata zal ik de componentenlijst plaatsen. Script mogen jullie dan uiteraard zelf uitdokteren. Sensor is net iets nauwkeuriger dan de apogee binnen het 400-700 bereik namelijk <5% afwijking. De apogee is beter qua nauwkeurigheid aan die randen. Beiden kunnen iets onder en boven het bereik meten maar zullen dan dus afwijkingen tonen. Uiteraard kan je het geheel ook kant en klaar bij me bestellen voor €250
-
-
Nou we hadden wat vertraging maar uiteindelijk is het gelukt... De MQ-510 lijkt een zeer eenvoudig apparaat maar er zit toch meer in dan gedacht.. Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen..
Mogelijke upgrades:- Batterij monteren voor draagbaarheid
- SD kaartslot om de data zonder usb kabel te kunnen overdragen
- Kleurenscherm ipv zwart/wit
Kan het mooier? Zeker, maar ik ben erg slecht in kunststof bewerken. Werkt het naar verwachting? Beter dan dat zelfs. Systeem is modulair gebouwd en ik zou er diverse sensoren aan toe kunnen voegen.. Had ik van te voren geweten dat dit zo eenvoudig was had ik geen GGS controller gekocht maar er zelf 1 gebouwd.Attached Files
Comment

Comment