Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Even rekenen aan luchtverwarming. Lucht heeft een warmte-capaciteit van 900 J/(m3*K). Met andere woorden: Als je op een koude dag een kuub lucht wil opwarmen van 0 naar 20 graden, dan kost je dat 20*900 Joule, is 18.000 Joule.
Stel dat je een afzuiging hebt van 300m3/uur. Da's zo'n beetje gemiddeld geloof ik. Dat is 0.08m3 per seconde. Dat betekent dat je 0.08*18.000 joule per seconde nodig hebt, = 1500 watt.
Het maakt helemaal niks uit of je een radiator gebruikt, of een auto-radiator, of een verwarmingsbak - 1500 watt is wat je nodig hebt.
Nou zul je niet die volle 300 m3 afzuigen. Ik neem aan dat je fancontroller laag staat, dus dat je toekan met misschien 500 watt - maar het principe blijft. Je kan niet efficienter verwarmen.
Een kachel in je kast heeft een rendement van 100%, en alles wat je er buiten de kast met kachels doet kan het rendement alleen maar omlaag halen.
Tenzij je natuurlijk een warmtewisselaar gebruikt - wat me terugbrengt om mijn uitleg van het tegenstroomprincipe, die terechtkwam in de laatste post van een bladzij, wat geen goede plek is. Dus hier is nogmaals, in strijd met alle forumregels:
Had naar aanleiding van je link al ff lopen googlen over tegenstroomprincipe en zal dit dus zeker nog verder uit moeten denken. Kon dit hok daar sowiezo niet zo 123 op aanpassen wat afvoer betreft.
Van dat radiateur idee ben ik overtuigd van z'n werking wat betreft een constante aangename warme lucht toevoer voor een relatief laag wattage. Beter te reguleren is dan al het betaalbare electrische dat ik tot nu tegengekomen ben..
Door het vat in het hok te zetten gaat er nog minder warmte verloren en zou dat het rendement alleen maar ten goede komen.
Tegenstroomprincipe moet ik mezelf nog maar n's goed in vastbijten alvorens een nieuw hok te knutselen..
Ik zie dat ze in amerika (daar zeg je zoiets) minder en minder met in- en uitlaat werken.
Gewoon via airco en CO2 en O2 regelaar de tent/ruimte reguleren ...
Minder kans op ziektes en minder schommelingen, qua energie en kostprijs denk ik da het niet veel verschil maakt
Leave a comment: