Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

    Korting op 420shop




    *Apparatuur is niet getekend!

    Benodigdheden:
    Er wordt vanuit gegaan dat je de plantjes, potten en grond al hebt (voeding en dergelijke zijn natuurlijk optioneel). De benodigdheden zijn aangegeven het cijfer 1 tot en met 3. Hierbij is 1 noodzakelijk, 2 gewenst en 3 als je voor kwaliteit gaat. Het bouwen van het hok wordt hieronder beschreven, eveneens als alternatieven mogelijkheden. Tip: kijk thuis eens wat je al hebt, zoals schroeven en dergelijke.
    1 - (2 stuks dus)
    1 -
    1 - 8 houtenbalken 1.90m (2 stuks dus)
    1 - 5 houtenbalken van 1.10m (deze haal je uit de vorige pak, maar koop er nog een balk los bij!)
    1 -
    2 - X Verf (en kwast) / reflecterend folie / zwart-wit zeil (bouwmarkten hebben dit ook)
    1 - 1 VSA (zit in de vorige set)
    2 - X lampenkap (zit in de vorige set)
    2 - 1 Afzuiger (het geluid kan gedempt worden)
    2 - 1 Afzuigbuis (zorg dat die passend is)
    3 - 1 Verwarming of koeling (net wat nodig is)
    1 - X Gereedschap
    1 - X Bedrading en dergelijke
    1 - X Labyrinth
    1 - X Schroeven (deze laatste dingen zijn bij een bouwmarkt te halen)

    Bouwplan:
    4. Bewerk de binnenkant van het hok met materiaal naar keuze (en plaats eventueel een zeil tegen het nat worden van je bodemplaat);
    5. Maak links boven een gat in de gipsplaat ter grote van de afzuigslang. Haal vervolgens de afzuigslang er doorheen en bevestig de afzuiger aan de plafondplaat;
    6. Maak vervolgens een gat in de tegenovergestelde zijde aan de onderkant voor de luchtinvoer, en bevestig hier een labyrinth voor (zodat er geen licht in komt);
    7. Zorg dat de lamp goed komt te hangen en verstelbaar is, en sluit al het overige aan zoals de ventilator en de meters. Test tot slot of het hok goed licht dicht is (zo niet, gebruik de tape/tochtrubber/kit).



    Alternatieve mogelijkheden zijn om geen hout en gipsplaten te gebruiken, dit kan ook door een soort kas te maken van folie en wellicht. Het skelet van het hok is moeilijk te vervangen. Wel zou je de middelste balken van 1.90m weg kunnen laten en de platen goed vast kitten bijvoorbeeld. Je stevigheid is dan wel weg. Ook kun je het hout op maat zagen zodat je niet met overige stukken zit en misschien nog wel voordeliger is. Ook ijzer of kunststof is een optie als je dat al hebt. Marktplaats kan ook je beste vriend zijn (dit geld niet voor apparatuur!). De binnenkant kun je zelfs isoleren en/of bewerken door te schilderen of te behangen met folie. Doe je dit niet weet dan dat je hok wellicht minder lang mee gaat (door vocht bijvoorbeeld), minder temperatuur vast houd en minder licht reflecteert. Een lamp is noodzaak, maar kunnen er ook meer zijn (al dan niet met kap). Het is fijn dat deze te verstellen is, maar je zou ook je planten creatief hoger kunnen zetten. Als je niks om de stank geeft heb je geen filter en toebehoren nodig. Zorg wel dat je aanvoer van verse lucht hebt! Een labyrinth is zelf wel te maken. Wil je het echt goed doen neem dan meetapparatuur en pas daarop je verwarming/airco en dergelijke aan dit kan net als met de tijdschakelaar van het licht geautomatiseerd worden. Vijverzeil is gemakkelijk voor op de bodem tegen het lekken en denk ook aan je veiligheid! Sluit alles goed aan en wellicht moet je brandpreventie inbouwen.

    Bron plus eigen aanvulling (al dan niet op advies van anderen).
    Last edited by HollandseGroenten; 17 April 2014, 19:54.
    ✓ Eet twee ons groenten per dag!

    #2
    Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

    Luister.
    Ik heb zelf een kweek kast gebouwd, niet aan beginnen.
    Het kastje zag er redelijk uit maar heeft bij elkaar gewoon veel te veel geld gekost.
    Tel een koolstoffilter hps lamp en afzuiger bij mekaar op.
    De tent zelf kost maar een paar 10tjes het is de apparatuur die er in zit wat zo veel kost.
    Je zal weinig tot niks verschil in prijs zien maar wel zeker in kwaliteit.
    Ik had de kast gebouwd heeft mij 200 euro+ gekost en heb 2 weken later toch een tent gekocht.
    Bespaar jezelf de moeite:]

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

    Comment


      #3
      Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

      Als je lekker wilt knutsellen.. Zou k n oude kledingkast op mp halen, reflectie er in en de verdere benodigheden.. T kost toch altijd meer dan je denkt!! Suc6

      Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk

      Comment


        #4
        Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

        Mijn voorkeur gaat zeker uit naar zelf een hok bouwen... Qua alles... Maar juist ga je dan duurder uit zijn.. Zo,'n tent is er toch juist als simpele en goedkope oplossing lijkt mij...
        Succes !
        Shivaman-s-Amnesia-scrogg

        Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
        (running)

        Comment


          #5
          Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

          wil je beginnen met de hobby, dan ben je gemakkelijk al 300+ kwijt dat je nu een tent hebt of zelf iets bouwd. zoals er gezegd word is het apparatuur het dure. ik was van plan om rond de 200 euri, uiteindelijk toch een tent gekocht en de rest was ik al 450 kwijt.
          bespaar je de moeite en de duurzame tijd.
          succes verder.
          ..first time WW and still running..

          Comment


            #6
            Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

            Mijn eerste zelfbouwhokje van 160x80x220 kostte me jaren geleden +/- 700 gulden.
            En toen moest het nog ingericht worden.

            De goedkope manier is een tent kopen.
            Wil je een betere ruimte die je zelf kunt aanpassen ga je een hok bouwen.
            Dan maak je bijvoorbeeld dubbele wandjes, met piepschuim isolatieplaatjes ertussen (of steenwol/glaswol).
            Wandisolatie is een feature die je bij een tent niet hebt.
            Maak je hok zo hoog mogelijk ! Dan heb je ruimte genoeg voor de filter en slak die dan in het hok kunnen hangen.
            Daarvoor moet je natuurlijk wel een stevig plafond hebben, flinke balken, er moet immer wel een kilootje of 30-40 aan kunnen hangen.
            Bij een zelfbouwhok kun je ook mooi een dubbele bodem maken met ingebouwd labyrint zodat de verse lucht vanonder langs de plantjes komt.
            Een voorziening om een klein vaatje water van 40L neer te zetten is ook nooit weg...hang er een paar Blumats aan, en je kunt eventueel eventueel onverwachts een paar dagen wegblijven.

            Als je gaat bouwen, maak het dan meteen goed. Nahja, zo denk ik altijd.
            Of doe het goedkoop en haal een tent.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

              begin met een tent, breid het uit naar een kamer
              Vrijheid van meningsuiting, je hoeft het niet met mij eens te zijn.

              Mike's 5x special kush #1 (RQS)

              Comment


                #8
                Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

                Bedankt voor jullie reacties! Simpel gezegd, koop een tent dat scheelt moeite en onvoorziene kosten. Zou dit misschien iets zijn? Dan heb je alleen nog maar de ruimte nodig, tent of hok.

                Welke tent zouden jullie mij anders aanraden? Zoals ik al aangaf hou ik het bij vijf plantjes.
                ✓ Eet twee ons groenten per dag!

                Comment


                  #9
                  Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

                  Ja, daar komt het dan al. Wat Q zei: als je dan toch zelf aan de gang gaat met een heel gok bouwen, ben je gewoon veel geld kwijt, want je kan het dan beter meteen goed doen.

                  Hiero, dit zou ik je aanbieden, gebruik ik zelf ook. KLIKKLIKKLIK enige wat erbij komt zijn: potten, aarde, zaadjes natuurlijk en een DV12.

                  Succes
                  Vrijheid van meningsuiting, je hoeft het niet met mij eens te zijn.

                  Mike's 5x special kush #1 (RQS)

                  Comment


                    #10
                    Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

                    Bedankt! Op aanraden ga ik dan toch maar voor zoiets denk ik. Hoop in ieder geval dat andere wat aan dit topic hebben, want als je het goed aanpakt en het geld ervoor hebt moet het zeker lukken.
                    ✓ Eet twee ons groenten per dag!

                    Comment


                      #11
                      Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

                      Ik ben ook zelf beginnen bouwen, daarbij kwam dan eens materiaal voor die afmetingen, maar eenmaal alles af was , was er veel te weinig licht en plaats. Dingen waar ik niet over nagedacht had, heb 600euro aan troep gegeven voor die tent. toen was ik het bij en ben me gwn een volledige DR60 set gaan halen, veel meer plaats, veel minder geklier en direct het juiste. Nu ben ik zo een 1000 euro kwijt, waar ik eiglk (als ik echt goed had nagedacht) mss maar 300 van moest uitgeven, of mss 400. Dan had ik nog 600 euro voor wiet . Om her nu cru te zeggen.

                      Hier http://www.terraterra.be/kit-dr90---...categories=KIT

                      Comment


                        #12
                        Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

                        ik heb vandaag 'n tent besteld op Ebay. 120x80x180..net geen 100€ verzending incl.

                        Dit na lang twijfelen en omdat ik ineens 4 planten aan me deur had staan van Hommel die ze kwijt moest wegens te veel
                        Nu staan ze buiten maar mijn teergeliefde wil dat ze uit het zicht verdwijnen dus was de enige keuze een tentje kopen...ben eens benieuwd..helaas zal het moeten voortgaan onder CFL of mss zelfs gewoon spaarlampen..

                        Comment


                          #13
                          Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

                          Ik ben zelf een hok aan het bouwen op dit moment en de enige manier om het betaalbaar te houden, daar gaat dit topic immers over, is om wat restjes hout te regelen van je werk of een bevriende bouwvakker of weet ik wat.
                          Ik heb 1 paal zelf moeten kopen a 9 euro, de rest mocht ik hebben. Ook resten gipsplaat en glaswol hadden we nog liggen op het werk. Ik geef toe ik had mazzel , maar als je een beetje vraagt links en rechts dan kom je een eind.
                          Je zegt natuurlijk niet dat je een wietkast gaat maken maar dat spreekt voor zich

                          De hoekstukjes die je nodig hebt om het aan elkaar te monteren zijn bij de bouwmarkt erg duur (+-1 euro per stuk), maar bij de action stukken goedkoper!
                          Ik was al 20 euro kwijt aan hoekstukjes alleen en die heb ik teruggebracht en bij de action gehaald, ik had er toen 20 voor nog geen 4 euro.

                          Primer verf, schroeven, spaarlampen etc. het meeste haal ik bij de action. Ze hebben zelfs goedkope wielen mocht je die eronder willen hebben.
                          Radiator folie hebben ze hier en daar in de aanbieding, meestal tegen de winter uiteraard.
                          Verslag Zelfbouwkast & Kweekverslag 2

                          Comment


                            #14
                            Re: Betaalbaar kweekhok (doe-het-zelf)

                            Super topic. Zat zelf te twijfelen wat te doen maar zal gaan uitkijken naar een complete set iemand wat aanraders die al ervaring hebben met zo een set grtz

                            Comment

                            Bezig...
                            X