Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Verslag] Zelfbouw kast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: [Verslag] Zelfbouw kast

    Tja veel opties betreft binnen of buiten de kast. Redenen voor buiten: te warm in de kast, minder ruimte. Redenen voor in de kast: minder opvallend, minder lawaai. Kwa levensduur is buiten beter maar daar zou ik me toch niet al te druk overmaken als je de temperatuur in de kast goed kan houden.

    Comment


      #17
      Re: [Verslag] Zelfbouw kast

      Ik kan zelfs de lamp via een aparte DIN rail tijdsklok aansturen, maar ik heb 400 watt dus kan ook met een minder zware tijdsklok.
      Als je zo perfectionistisch bouwt, dan ga je toch niet beknibbelen op je elektra ?
      Ik zou toch die tijdsklok op de DIN rail erbij zetten.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #18
        Re: [Verslag] Zelfbouw kast

        De piekstroom tijdens opstarten van een HPS is ongeveer even hoog bij 600 watt, 400 watt of 250 watt hoor. wattage van de bulp zecht niet zoveel over de hoogte van de piek tijdens opstarten. Bij hogedruklampen altijd een relais gebruiken!

        Comment


          #19
          Re: [Verslag] Zelfbouw kast

          idd flint of contactor kan je ook gebruiken maar VSA heb je sowieso nodig voor die piek en die is inderdaad altijd even groot.

          Verstuurd van mijn GT-S5660 met Tapatalk

          Comment


            #20
            Re: [Verslag] Zelfbouw kast

            Had over het hoofd gezien dat je zelf een groepenkast hebt geplaatst. Dan zal je wel gedegen kennis hebben van elektra neem ik aan. Aangezien je deze voor de huidige groepenkast moet aansluiten. Geen leken werk dus. In principe zou een lichtere klok best 600 watt moeten kunnen schakelen. De gegevens moet je kunnen vinden op de klok. Ga je te dichtbij de wattage zitten die aangegeven staat bestaat idd de kans op grote slijtage van je klok en dus een plotselinge donker voor je planten en dus stress. Uiteraard als je een betere klok hebt of een relai gebruik je die. Je wilt natuurlijk de minste kans op pech.
            Vergeet geen filter materiaal voor je inlaat gaten te plaatsen tegen de ongedierte.

            Comment


              #21
              Re: [Verslag] Zelfbouw kast

              Een gamma tijdklokje kan 3600 wat aan hoor maar je piek tijdens het opstarten van je lamp is hoger!

              Voor het opstarten wordt een aparte pulsstarter gebruikt. Deze schakeling wekt, zolang de lamp nog niet ontstoken is korte hoge spanningspieken op met een lengte van ongeveer 1 microseconde en een hoogte van ongeveer 5 kiloVolt! Het gaat dus niet zozeer over de wattage van de bulp maar over de piek tijdens het opstarten.

              Dus zet bij hogedruklampen er gewoon altijd een 10 of 16 ampere relais tussen.

              P.S. Als de contactpuntjes van je tijdklok samensmelten blijft de lamp doorgaans gewoon aan maar gaat dan niet meer uit. Meer donkert tijdens je bloei geeft nauwelijks stress , mee licht dan 12 uur haalt je planten hormonaal geheel door elkaar en verstoort serieus de bloei.

              Comment


                #22
                Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                Blijkbaar miste ik wat ervaring in de HPS lamp. Ik geef je gelijk FlintStoned. Met zo een gedrag van de lamp kan je dus niet uitgaan van de wattage op de schakelaar.

                Comment


                  #23
                  Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                  Ik ga de conrad din rail schakelklok halen, die kan tot 8 ampere inductieve spanning aan, dat moet echt wel genoeg zijn.
                  Aangezien ik daar toch al naar zat te kijken heb ik het 2e contactdoosje aan de muur voorzien van eigen electra draad zodat die direct op de din rail kan en dus onafhankelijk van de rest draait. Als je toch bezig bent...

                  De garage is koel dus ik denk dat het eerder te koud dan te warm zal worden.
                  Ik heb overigens de Nanolux 400 met softstart functie, ik denk dat die de piek ook wat opvangt.
                  Verslag Zelfbouwkast & Kweekverslag 2

                  Comment


                    #24
                    Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                    klopt gman, ben nog uit de tijd van magneetspoel vsa's.

                    Comment


                      #25
                      Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                      Tijd voor een update, deze week de deur gemaakt.

                      Moet wel haaks zijn he
                      IMG_20140829_214847.jpg

                      Ik heb veel reststukken plaat over dus die gebruik ik voor de binnenkant zijde van de kast
                      IMG_20140829_222952.jpg

                      Frame is af en de steun en tussenbalken zitten erin. Tevens de randjes afgekit tegen de tocht.
                      IMG_20140830_150344.jpg

                      En isolatie platen erin, 2cm perfecte maat. Kwam er 2 tekort dus moest weer een heel pak kopen helaas.
                      IMG_20140830_155503.jpg

                      De andere kant is afgewerkt met een plaat uit 1 stuk, vergeten foto te maken.
                      Tevens is de schakelklok binnen.

                      Vanavond de deur erin hangen.
                      Last edited by TP70; 31 August 2014, 19:16. Reden: typefout
                      Verslag Zelfbouwkast & Kweekverslag 2

                      Comment


                        #26
                        Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                        Jonge, ik heb eigenlijk exact hetzelfde nodig

                        Wil hier ook gaan kweken in de garage, en heb schrik voor de temperatuur in de winter.
                        Had zelf al gedacht om een kast te bouwen met isolatie, maar het idee maar zo gelaten omdat ik vrees dat het een pak duurder gaat uitkomen, en ik niet zo'n geniale klusser ben.

                        Heb je zelf ook ervaring met een tent in die garage?
                        Stap voor stap geraken we er wel.

                        Comment


                          #27
                          Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                          Nee, tent valt echt meteen op, zo'n houten kast niet. Daarom maar zelf iets gebouwd.

                          Deuren gehangen gister, moet echt met 2 personen want het is een secuur klusje.
                          Ik wil de scharnieren toch infrezen want ik vind 'm niet geweldig afsluiten nog (maar er zit ook nog geen tochtband op).

                          IMG_20140831_221023.jpgIMG_20140831_221123.jpg

                          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                          Ik zoek nog een clipfan, liefst buiten de growshops om want die zijn er niet veel hier in de buurt. Iemand nog een tip?
                          Ik heb fan's zat maar de meesten zijn te groot of niet oscillerend.
                          Last edited by TP70; 1 September 2014, 10:22.
                          Verslag Zelfbouwkast & Kweekverslag 2

                          Comment


                            #28
                            Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                            Ik zoek nog een clipfan, liefst buiten de growshops om want die zijn er niet veel hier in de buurt. Iemand nog een tip?
                            In een automaterialen handel (heuts) vind je vaak kleine fans vaak ook oscillerend voor in de auto/vrachtwagen op 12 volt. Deze kun je op een 12 volt adapter aansluiten.

                            Comment


                              #29
                              Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                              Ik heb er aan gedacht maar niet bij de automaterialen handel, goede tip.

                              Zal ik de kast van binnen nog bekleden met radiatorfolie? volgens mij is dat wel noodzakelijk voor de reflectie. Isolatie heb ik inmiddels wel zat
                              Verslag Zelfbouwkast & Kweekverslag 2

                              Comment


                                #30
                                Re: [Verslag] Zelfbouw kast

                                Ik zou wel je wanden reflecteren maken. Gewoon mat wit verven reflecteert al heel goed en geeft een mooie verstrooiing van je licht. radiator folie kan natuurlijk ook. Nadeel met folies is dat je het wel kreukvrij moet kunnen aanbrengen om hotspots te voorkomen.

                                Comment

                                Bezig...
                                X