Beste mensen,
Een kennis van mij vroeg zich een aantal maanden geleden af of het mogelijk zou zijn om op afstand de temperatuur te monitoren van zijn tomaatjes. Het zou natuurlijk prachtig zijn als je via je computer een en ander in de gaten kan houden omdat je niet altijd aanwezig bent. Er zijn hier en daar wel oplossingen voor, maar die zijn vaak net niet wat je wilt of het is niet te betalen.
Aangezien ik zelf een technische achtergrond heb ben ik eens na gaan denken of ik misschien zelf iets kon maken, het zou tevens een mooie bezigheid zijn tijdens regenachtige weekenden. Ik heb op gegeven moment een aantal onderdelen besteld en ben aan de knutsel gegaan. Naarmate mijn projectje vorderde, en ik steeds meer resultaat boekte, kwamen er vanzelf meer ideeën en mogelijkheden bij. Wat als ik niet alleen de temperatuur kan monitoren, maar ook water kan geven en de verlichting kan aansturen? En hoe vet zou het zijn als dat gewoon kan via je telefoon? Ik werd in ieder geval steeds enthousiaster
.
Ik ben even flink aan de slag gegaan en na een aantal maanden knutselen en programmeren ben ik aardig op weg al zeg ik het zelf. Ik heb een kastje gemaakt waarmee je een pomp, verlichting en verwarming kan aansturen, maar ook temperatuur, luchtvochtigheid en grondvochtigheid kan meten. En het mooie is dat ik dat allemaal via een Android app kan besturen en uitlezen. Je krijgt zelfs een berichtje als bijvoorbeeld de temperatuur een bepaald setpoint overschrijdt, zelfs als je aan de andere kant van de wereld zit! Woohoo, helemaal blij
.
Aangezien ik zelf aardig enthousiast ben geworden leek het me leuk om mijn creatie met jullie te delen. Hieronder staan wat plaatjes en een opsomming van de functies tot nu toe om een beetje een beeld te vormen.
Controller:
Controller.jpg
Het besturingskastje bestaat uit de volgende aansluitingen:
- 2 * schakelcontact voor verlichting (2 secties);
- 1 * schakelcontact voor pomp;
- 1 * schakelcontact voor verwarming;
- 1 * aansluiting voor temperatuur en luchtvochtigheid sensor;
- 2 * aansluiting voor tensiometer;
- 1 * voedingsaansluiting;
- 1 * vthernet aansluiting;
- 1 * USB aansluiting voor configuratie en software update.
Android app:
2014-08-19 19.21.17.jpg2014-08-19 19.21.20.jpg2014-08-19 19.21.24.jpg2014-08-19 19.21.28.jpg2014-08-19 19.21.32.jpg
De Android app bestaat uit de volgende functies:
- Uitlezen actuele temperatuur;
- Uitlezen actuele luchtvochtigheid;
- Uitlezen actuele grondvochtigheid (mbar);
- Uitlezen status verlichting (aan/uit);
- Uitlezen status pomp (aan/uit);
- Uitlezen status verwarming (aan/uit);
- Instellen schakeltijden verlichting en sectie keuze;
- Instellen schakeltijden pomp;
- Instellen schakelmoment pomp (mbar);
- Instellen waarschuwing temperatuur;
- Instellen waarschuwing grondvochtigheid;
- Handmatig in- uitschakelen pomp;
- Handmatig in- uitschakelen verlichting;
- Temperatuur logging 24 uur;
Bij een alarm of event, zoals het inschakelen van de pomp, kan er een notificatie gestuurd worden zodat je meteen op de hoogte bent van de situatie. De volgende notificaties kunnen worden gegenereerd:
- Temperatuur overschrijdt minimale of maximale waarde;
- Grondvochtigheid overschrijdt minimale of maximale waarde;
- Verlichting is in- of uitgeschakeld;
- Bewatering is gestart.
Verder kunnen er op de systeem tab enkele instellingen gedaan worden zoals het in- of uitschakelen van sensoren, IP-adres aanpassen, toegangscode instellen, tijd instellen, data synchronisatie en notificaties in- of uitschakelen.
Zoals je ziet begint het er aardig op te lijken. Vragen of suggesties? Laat het me weten!
Groeten,
Bass82
Een kennis van mij vroeg zich een aantal maanden geleden af of het mogelijk zou zijn om op afstand de temperatuur te monitoren van zijn tomaatjes. Het zou natuurlijk prachtig zijn als je via je computer een en ander in de gaten kan houden omdat je niet altijd aanwezig bent. Er zijn hier en daar wel oplossingen voor, maar die zijn vaak net niet wat je wilt of het is niet te betalen.
Aangezien ik zelf een technische achtergrond heb ben ik eens na gaan denken of ik misschien zelf iets kon maken, het zou tevens een mooie bezigheid zijn tijdens regenachtige weekenden. Ik heb op gegeven moment een aantal onderdelen besteld en ben aan de knutsel gegaan. Naarmate mijn projectje vorderde, en ik steeds meer resultaat boekte, kwamen er vanzelf meer ideeën en mogelijkheden bij. Wat als ik niet alleen de temperatuur kan monitoren, maar ook water kan geven en de verlichting kan aansturen? En hoe vet zou het zijn als dat gewoon kan via je telefoon? Ik werd in ieder geval steeds enthousiaster
Ik ben even flink aan de slag gegaan en na een aantal maanden knutselen en programmeren ben ik aardig op weg al zeg ik het zelf. Ik heb een kastje gemaakt waarmee je een pomp, verlichting en verwarming kan aansturen, maar ook temperatuur, luchtvochtigheid en grondvochtigheid kan meten. En het mooie is dat ik dat allemaal via een Android app kan besturen en uitlezen. Je krijgt zelfs een berichtje als bijvoorbeeld de temperatuur een bepaald setpoint overschrijdt, zelfs als je aan de andere kant van de wereld zit! Woohoo, helemaal blij
Aangezien ik zelf aardig enthousiast ben geworden leek het me leuk om mijn creatie met jullie te delen. Hieronder staan wat plaatjes en een opsomming van de functies tot nu toe om een beetje een beeld te vormen.
Controller:
Controller.jpg
Het besturingskastje bestaat uit de volgende aansluitingen:
- 2 * schakelcontact voor verlichting (2 secties);
- 1 * schakelcontact voor pomp;
- 1 * schakelcontact voor verwarming;
- 1 * aansluiting voor temperatuur en luchtvochtigheid sensor;
- 2 * aansluiting voor tensiometer;
- 1 * voedingsaansluiting;
- 1 * vthernet aansluiting;
- 1 * USB aansluiting voor configuratie en software update.
Android app:
2014-08-19 19.21.17.jpg2014-08-19 19.21.20.jpg2014-08-19 19.21.24.jpg2014-08-19 19.21.28.jpg2014-08-19 19.21.32.jpg
De Android app bestaat uit de volgende functies:
- Uitlezen actuele temperatuur;
- Uitlezen actuele luchtvochtigheid;
- Uitlezen actuele grondvochtigheid (mbar);
- Uitlezen status verlichting (aan/uit);
- Uitlezen status pomp (aan/uit);
- Uitlezen status verwarming (aan/uit);
- Instellen schakeltijden verlichting en sectie keuze;
- Instellen schakeltijden pomp;
- Instellen schakelmoment pomp (mbar);
- Instellen waarschuwing temperatuur;
- Instellen waarschuwing grondvochtigheid;
- Handmatig in- uitschakelen pomp;
- Handmatig in- uitschakelen verlichting;
- Temperatuur logging 24 uur;
Bij een alarm of event, zoals het inschakelen van de pomp, kan er een notificatie gestuurd worden zodat je meteen op de hoogte bent van de situatie. De volgende notificaties kunnen worden gegenereerd:
- Temperatuur overschrijdt minimale of maximale waarde;
- Grondvochtigheid overschrijdt minimale of maximale waarde;
- Verlichting is in- of uitgeschakeld;
- Bewatering is gestart.
Verder kunnen er op de systeem tab enkele instellingen gedaan worden zoals het in- of uitschakelen van sensoren, IP-adres aanpassen, toegangscode instellen, tijd instellen, data synchronisatie en notificaties in- of uitschakelen.
Zoals je ziet begint het er aardig op te lijken. Vragen of suggesties? Laat het me weten!
Groeten,
Bass82

Comment