Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TV kast wordt kweekast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

TV kast wordt kweekast

Korting op 420shop
    Het werd tijd om mijn oude kweekkast te vervangen voor een andere.
    Iets groter, aparte ruimte's voor het groeien, bloeien en drogen. Goed geïsoleerd. Kortom beter doordacht dan mijn oude kast die ik zonder enige kweekervaring vorig jaar heb gebouwd.

De bedoeling is om de kast echt "Stealth" te maken. Hij kan nu nog in een aanbouw staan maar we gaan volgend jaar verhuizen en dan moet hij overal in huis kunnen staan zonder dat iemand kan zien wat er zich binnenin afspeelt.
    Dus hij moet helemaal stil zijn, reukloos en volkomen lichtdicht.
    Een leuke uitdaging dus.

Ik kweek alleen voor eigen gebruik en hoef dus geen super grote opbrengsten, daarnaast wil ik het stroomverbruik ook binnen de perken houden. Ik heb een 2X 75 watt TNeon en ben daar best tevreden over. Deze komt hier dus in te hangen.

Ik heb tot nu toe alleen nog maar Autoflowers gekweekt maar wil deze kast ook geschikt maken om Reguliere plante met een SCROG te gaan kweken.
    Er komt een aparte ruimte met een TL erin gemonteerd voor de zaailingen.
    Een ruimte voor de SCROG met de Tneon erin. En een aparte ruimte voor het drogen.

Bij de plaatselijke kringloopwinkel heb ik een oude grenen TV kast gekocht voor €45 en deze ga ik ombouwen.

Deze kast heeft zoals je kunt zien een "grote" ruimte bovenin. Hierin komt de SCROG straks.
    Onderin ga ik de opbloeiruimte maken en de droogruimte.
    De vakjes in het midden dienen als opbergplek.

Als eerste heb ik de gaten voor de luchttoevoer gemaakt.
    Rechts onderin heb ik een gat van 10X10 gezaagd als passieve inlaat.

Een gaasje ervoor tegen de beestjes enzo.

De luchtstroom komt dus binnen in de droogruimte en gaat uiteindelijk via de opbloei ruimte naar de kweekruimte en wordt daar dan afgezogen.
    Er komt een labyrint van lichtdichte doorvoeren van de ene naar de andere ruimte.

Om ervoor te zorgen dat de kast echt stil wordt ga ik de afzuiging binnenin ophangen. Voorlopig hoef ik er nog geen filter in te maken omdat ik hem rechtstreeks op een dakdoorvoer naar buiten kan laten blazen. Niemand ruikt dat hier. Maar de kast moet wel voorbereid zijn op een filter.
    Daarnaast ga ik de kast met isolatieplaten bekleden aan de binnenkant. Hier overheen komt witte folie.

Het gaat wel een projectje van een weekje knutselen worden maar dat is alleen maar leuk[emoji1]....
    Binnenkort dus meer!

Ideeën, tips of tricks? Graag!!

Grtz, Ron

Re: TV kast wordt kweekast

Leuk project.

Een paar opmerkingen:

De passieve inlaat moet eigenlijk minimaal 2 x de oppervlakte zijn van de oppervlakte van het afzuiggat. Anders krijg plaatselijk veel te hoge luchtsnelheden in de kast.

Dat gaas voor de inlaat laat nog erg veel ongewenste insecten door. Spint en trips gaat daar zo doorheen.

Isoleren voor de warmte heeft in een kast waarin je 3 x per minuut de lucht in ververst eigenlijk geen doel. Ook in het donker moet je afzuigen om natslag te voorkomen dus de nachten houd je er ook niet warmer door. Nadeel van die piepschuimplaten erin is dat je een perfecte verstopplaats en woning maakt voor allerlei ongedierte.

Als de isolatie puur voor het geluid is dan kan ik het deels begrijpen al zou ik dan wel zorgen dat de isolatie nogmaals afgetimmerd en naadloos weggewerkt werd zodat daar zich zeker niks achter kan verstoppen.

Geheel geluidloos is overigens een utopie.

Comment

TV kast wordt kweekast

Dank voor je reactie Flintstoned.

Ik heb het oppervlakte uitgerekend. Het oppervlakte van de inlaat is per toeval 2 keer het oppervlakte van de afzuiger. Misschien dat ik er toch nog ff de zaag op zet nu het nog kan.
      Ik had dat gaasje al dubbel gevouwen om kleinere gaatjes te krijgen, maar ik begrijp van jou dat dit nog niet genoeg is. Wat dan? Zou ik er zo'n afzuigkap filter voor maken? Of houd dat weer teveel lucht tegen? Hoewel, als ik de inlaat nou nog groter maak kan het zo wel misschien.......hmmm, ff een jointje om creatiever te kunnen denken[emoji41]

Die piepschuim platen zijn meer voor het geluid dan de warmte. Dat heb ik wel aardig onder controle door de ruimte waar de kast staat.

Ik heb over het piepschuim inmiddels witte folie gespannen. Goed schoon te maken en makkelijk te vervangen mocht het nodig zijn.

Hij zal inderdaad nooit helemaal stil worden denk ik. Maar zolang het niet stoort en teveel opvalt is het goed. Ik moet het ook even aanzien hoe het straks in de praktijk klinkt. Dan kan ik altijd nog wat aanpassen.

Morgen kan ik weer verder klooien.

Thx, Ron

Comment

Goed bezig. Je moet in elk geval zoveel mogelijk kiertjes en naden voorkomen.

Binnen in huis zuig je natuurlijk ook niet zo snel spintjes of tripsen naar binnen. Met een fijnstoffilter zit je idd weer met een boel debiet verlies. Dat blijft een beetje kiezen tussen twee kwaden.

Veel geluid wordt veroorzaakt door de ribbels in de flexibele slangen. Hierdoor ontstaan er wervelingen in de lucht die een boel lawaai veroorzaken. Er bestaan ook sonoflex slangen die zijn met steenwol geïsoleerd, dat helpt een beetje. Een niet geribbelde geïsoleerd luchtkanaal zou echter nog mooier zijn. Bochten zoveel als mogelijk vermijden en beter 2 x 45 graden bocht dan 1 x 90 graden bocht nemen.

Verder moet je trillingsgeluiden van je afzuiger voorkomen door deze aan gummie ringen op te hangen. De kast op van die wasmashine rubbers te zetten helpt tegen trillingsoverdracht via de vloer.

Comment

Mooi project ! Voor de inlaat zou je evt. luidsprekerdoek kunnen gebruiken.
          Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Dank voor het meedenken mensen!
            Ik neem alle tips ter harte want ik ben ook nog maar een newbie...

De inlaatopening is nu 4X zo groot als de uitlaat[emoji3] dat luidsprekerdoek gaat er zeker voor komen Stemma. Thx!
            Daar had ik nog niet aan gedacht en het toeval wil dat ik nog een oude box op zolder heb....komt mooi uit dus.

Vandaag bezig geweest met het uitzagen van de luchtinlaat. Alle ruimtes bekleed met folie. Ook de naden van de folie afgeplakt om te voorkomen dat er beestjes gaan wonen.
            Elektra gemonteerd. Pfff. Best weer een klus.
            Die wasmachine rubbers is ook een goed plan voor in mijn nieuwe huis volgend jaar. Thx.

Ik zal straks nog wat foto's maken....

Ron

Comment

Comment

TV kast wordt kweekast

Update van de bouw.

Het vordert gestaag. Het is maar goed dat ik een paar dagen vrij ben. Dan kan ik ff doorwerken. Het is nodig want a.s. Maandag gaat mijn meniscus eruit en dan staat die kast in de weg als ik gestrekt lig. Hij moet dus morgen klaar zijn en op zijn plek staan. Het gaat wel lukken denk ik maar hij is dan nog niet 100% klaar. Op zich ook geen ramp. Ik knutsel later gewoon verder.
                In de tussentijd verhuizen de planten van de oude nieuwe kast en als de laatste plant klaar is maak ik hem helemaal af. Tegen die tijd ben ik wel weer op de been neem ik aan.

Enfin, de bouw.

De luchtinlaat is vergroot naar 4X het oppervlakte van de uitlaat. Morgen nog ff wat luidsprekerdoek opzoeken en dan is dit klaar.

De uitlaatventilator wat in dit geval een simpele badkamer afzuiger is. Aangezien hij hier rechtstreeks door het dak naar buiten gaat is dit ideaal. Ik heb hier geen geur gedoe in de buurt van de schuur waar de kast in komt te staan.
                Mocht het later nodig zijn kan ik simpel een stillere afzuiger met filter in de kast monteren. Nu is geluid niet erg omdat de kast in een stenen schuur annex aanbouw staat.

Een klein maar prima computer fannetje blaast straks over de plantjes heen. Mocht het niet genoeg beweging geven is hij simpel te vervangen door een krachtigere, maar ga het eerst eens hiermee proberen.

Het onderste gedeelte van de kast is in tweeën gedeeld. Het rechtse deel wordt de droogkamer. In deze ruimte zit ook het luchtinlaatgat.
                De linkerruimte wordt de ruimte om te ontkiemen en eventueel voor de eerste groeifase. De luchtinlaat van deze ruimte is dus de luchtuitlaat van de droogkamer. Hierin zit een lichtsluis verwerkt. Deze ben ik nog aan het maken op dit moment. De luchtuitlaat van de linkerruimte is ook weer via een lichtsluis verbonden met het bovendeel van de kast. Snappie?? Haha.
                Als dit klaar is zet ik de foto's neer.

Tot mijn grote schrik kwam ik erachter dat de kast te groot is om door de deur van de aanbouw te kunnen. SHIT!!. Wat ben ik toch ook een sukkel dat ik daar niet op let. Op dat soort momenten kan ik mezelf wel kapot schieten! Maar goed, na goed meten en nadenken bleek dat als ik de bovenrand van de kast eraf weet te halen het net past. Ik hou dan net twee centimeter over[emoji51] pffff. Het zal mij benieuwen.

Het slopen van de uitstekende rand. Met een beetje puzzel en lijmwerk zit hij ook wel weer snel op zijn plaats straks.....als het goed is.

Morgen verder.

Grtz, Ron
                Last edited by Ronthebudman; 9 September 2015, 22:51.

Comment

Ik heb plannen om binnen 1 of 2 kweekjes ook zo'n projectje te starten, en dit topic is heerlijk om te lezen!
                  Ik zou wel alle naden properder afwerken, zodat er zeker niets tussenkan (eventueel zelfs vocht ertussen).

En is het zaaihok niet wat klein?
                  Grtz
                  Stap voor stap geraken we er wel.

Comment

TV kast wordt kweekast

Thx voor het meedenken allemaal.
                    Ja, de naden worden straks nog beter afgewerkt. Dat doe ik als een van de laatste dingen. Het zaaihok is idd wat klein. Vooral is ie laag. Deze ruimte is bedoelt om tijd te winnen en alvast een nieuw kweekje te kunnen starten als de oude nog een paar weken moet. Zo kan ik effectief rouleren. Dat is de gedachte. Nou maar hopen dat het gaat werken. Ik zit nog wel te denken wat voor licht ik het beste in die opgroei ruimte kan monteren. Een TL is toch voldoende voor het allereerste stadium?
                    @Modest. Maak je straks ook een verslag van de bouw van je kast? Zou leuk zijn.

Grtz, Ron

Comment

Leuk bezig. Die PC fan aan elastieken is al prima tegen trillingsgeluiden. De badkamer afzuiger zo op de kast geschroefd zal wel trilling doorgeven. Misschien kun je er een schuimlaag tussen doen als "pakking" of een neopreen ring of zoiets. Trillingsgeluid kan erg ver dragen en bij de buren beter hoorbaar zijn dan bij je zelf, let daarmee op.

Als je in de voorgroeiruimte altijd met de zelfde maat potjes werkt zou je kunnen overwegen om gaten in de vloer te zagen waarin deze potjes kunnen verzinken. Zo win je dan en paar cm. Er zou dan wel een soort van lekbak onder de kast moeten komen, zomaar een idee. Toch vrees ik dat het allemaal erg aan de lage kant bijkt te zijn. Als je daar een paar tl balkjes inhangt ben je nog eens 10 cm kwijt van de hoogte dan blijft er dus nauwelijks nog wat over.

Je zou ook kunnen overwegen om de potten van de hoofdruimte te laten verzinken in de bodem zodat de potten in feite dus in die groeiruimte hangen. Als je dan de voormalige groeiruimte voorziet van een thermostaat en warmtekabel zou je mooi de potte op 20 graden kunnen houden ook in de winter in de niet geïsoleerde schuur. Met een warme kluit kunnen ze veel beter tegen koude nachten. Maar nu begin ik zelf door te draven gahahaha.

Doeme nog wil ook zoon TV kast.

Comment

TV kast wordt kweekast

Ik ga er nog eens rustig over nadenken. Wel een slim idee om de potjes in de voorgroeiruimte te laten verzinken. Ik ga het eens bekijken. Thx voor de tips in ieder geval.
                        De kast is vandaag verhuist naar de aanbouw. Ik heb hem verdomme wel half moeten slopen want hij ging niet lekker door het deurtje[emoji51] zonde, maar de afwerking plak ik er later wel weer netjes op.
                        Ook aan het stoeien geweest met de licht/luchtsluizen. Van grijsboard van 2mm heb ik de doorgang gemaakt van de voorgroei ruimte naar de grote kweekruimte. Ik heb hem getest en er komt geen straaltje licht meer door. Als je er een sigaret voor houd zie je de rook er perfect doorheen gezogen worden. Dat werkt prima dus.

De huidige kweek maak ik af in deze kast en ga intussen een SCROG net maken zodat ik straks mijn eerste Scrog kan gaan doen.
                        Ik heb nu 150 watt T neon hangen maar heb voldoende ruimte voor een tweede Tneon.....of zal ik aan de LED gaan?...het mag ook weer niet teveel stroom kosten om moeders de vrouw niet op stang te jagen...hmm, genoeg stof tot overdenken.
                        Ik ga nu eerst ff een paar dagen weg....
                        Thx voor het meedenken.

Grtz, Ron

Comment

Sorry, ik ben niet zo handig. Dus bruikbare tips kan ik je waarschijnlijk niet geven.

Vind het wel super mooi om te zien, hoe je alles zo in elkaar knutselt. Goed bezig man.

Comment

Netjes man ik zie dat je je inleest en niet zomaar ergens aan begint, top. Over de leds kan ik heel duidelijk zijn , jij moet gewoon met t neon in die kast aan de slang gaan.

leds zijn erg in de opmars en we zien zelfs op jd al led kweken die de stoutste verwchtigen doen wegblazen, maar das omdat die gasten op de frontline van de ontwikkeling zitten er hobby aan hebben, verstand van zeken hebbe, en er via slime inkoop(via de baas) er relatief goedkoop aan kunnen komen , en ze hebben de elctro knowhow , ik zou deze kast lekker op t neon gaan maken, als de jedboys klaar zijn gespeeld wordt ook led aantrekkelijk voor uw beurs. Laat die jonens lekker pionieren ze doen het voorwerk.

Comment

TV kast wordt kweekast

Ik denk dat het inderdaad gewoon een extra T neon gaat worden.
                              Ik ga me volgende week, als ik gestrekt lig na mijn knie OK eens lekker inlezen over het kweken met gefeminiseerde plantjes. Nu al zin in.
                              Ik zit te denken aan de Laughing buddha van Barney's farm. Of zou dat te hoog gegrepen zijn als eerste niet AF kweek?

Comment

Bezig...
                              X