LED- of CFLverlichting?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Hasj88
    Senior Stoner
    Member
    • Feb 2016
    • 32

    #1

    LED- of CFLverlichting?

    Korting op 420shop
    Beste

    Heeft iemand ervaring met de 180W Spectrabox Pro 4S
    270W Hortilight Sunfactor 2.0; een TOP product! Smart Wireless Spectrum Control met Timer; we komen superlatieven tekort om deze lamp aan te prijzen ;-)

    Ik ben er al een tijdje over aan het nadenken om over te schakelen naar LED aangezien ik zo veilig mogelijk wil kunnen kweken. Momenteel staat mijn plantje onder een CFL 200W Plug and grow lamp in een kweektent 40 x 40. Zou het kweken met de LED Spectrabox het slechter doen dan mijn huidige lamp?
  • kanon
    Expert Grower
    420 MemberLucky Member
    • Sep 2015
    • 1387

    #2
    Re: LED- of CFLverlichting?

    Ik gebruik hem zelf en bevalt goed!

    zie me kweek verslag!




    wel zorgen dat je minimaal 20 cm lamp hoogte/plant kan doen
    sigpic
    LED there be light

    Comment

    • Hasj88
      Senior Stoner
      Member
      • Feb 2016
      • 32

      #3
      Re: LED- of CFLverlichting?

      Heb ondertussen de Spectrabox 180W aangeschaft en geïnstalleerd boven de plantjes. De Spectrabox heeft 3 dagen geleden de CFL lamp 200W bloei vervangen. Afmeting kast is 40 x 45 ( Spectrabox zou goed zijn voor 0,5 m2). De temperatuur is +- 25°C en de LV is +- 45 %. De plantjes staan in 9L potten met een laagje Hydrokorrel en universeel potgrond gemengd met perliet (kan ik langs onder water geven). De LED hangt +- 25 cm boven de hoogste plant, 2de plant is +- 10 cm lager (beide Bubblegum Autoflower).
      Sinds vandaag krullen de puntjes van de bladeren van de grootste plant naar boven waardoor het blad precies een kommetje wordt. Aan de lagere plant is er niets te zien. Enig idee hoe dit komt?
      Ook is de plant sinds de Spectrabox flink gegroeid +- 15 cm op 3 dagen. Zou dit kunnen zijn door de lamp hoogte dat hij aan het strekken is?
      Momenteel is de plant +- 3 weke oud dus nog in groeifase, ondertussen al 43 cm hoog, en heb de bloei booster al van in het begin aanstaan omdat ik het anders een flauw licht vond. Is dit nadelig? Ze hebben ook al wortelstimulator van Plagron gekregen en zullen in de toekomst bloei voeding van Plagron krijgen. Voor de rest zien de plantjes er gezond uit. PH meter is besteld.
      Last edited by Hasj88; 16 May 2016, 21:25.

      Comment

      • Hasj88
        Senior Stoner
        Member
        • Feb 2016
        • 32

        #4
        Re: LED- of CFLverlichting?

        Echt niemand ervaring met LED?

        Comment

        • QnQ
          Godlike Grower
          Lucky Member
          • Sep 2010
          • 26093

          #5
          Re: LED- of CFLverlichting?

          Doe eens wat foto's dan ?
          Ik denk dat je led te laag hangt, of heb je een fan op de planten gericht of een kachel ofzo ?
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment

          • Hasj88
            Senior Stoner
            Member
            • Feb 2016
            • 32

            #6
            Re: LED- of CFLverlichting?

            In de kweekruimte staat een USB ventilator en de Spectrabox die ook voor wat luchtventilatie zorgt.

            Foto's volgen

            Comment

            • FlintStoned
              Banned
              • Oct 2012
              • 5580

              #7
              Re: LED- of CFLverlichting?

              die spectrabox blaast de warme lucht aan de zijkanten uit, de helft van die droge warme lucht slaat terug op je planten. Hadden ze die fans nu andersom geinstalleerd zodat die kap lucht aan de zijkanten naar binnen trok en naar boven wegblies, maar neen de fabrikant zet ze net verkeer om erin. Duidelijk een gevalletje ontwerp door een non kwekerd.

              Comment

              • Hasj88
                Senior Stoner
                Member
                • Feb 2016
                • 32

                #8
                Re: LED- of CFLverlichting?

                @FlintStoned: als ik u reactie goed begrijp is het "normaal" bij een spectrabox dat de blaadjes omhoog krullen door de droge lucht van de Spectrabox. Maar is dit wel gezond voor de plant?

                Zoals belooft enkele foto's van de kweekruimte.
                Op de volgende foto kan je duidelijk zien dat de blaadjes net zoals een "kommetje" wordt. Snapchat-395677790501574821.jpg

                Op zondag 17-04-2016 heb ik ze ontkiemt en nu ongeveer 32 dagen later zijn beide Bubblegum Auto +- 54 cm hoog en ik begin al een lichte topvorming te zien bovenaan de plant. Heb de plant ook al zeer goed gecontroleerd en heb gelukkig nog geen tekens gezien van herma.
                Planten zien er over het algemeen zeer goed uit maar maak me toch zorgen over de blaadjes die omhoog krullen. Hopelijk brengen de foto's een beetje duidelijkheid. Snapchat-5220028951391614675.jpg

                Comment

                • FlintStoned
                  Banned
                  • Oct 2012
                  • 5580

                  #9
                  Re: LED- of CFLverlichting?

                  Wat is de RLV? De planten proberen kost wat kost niet nog harder te verdampen en sluiten de bladmondjes. Hierdoor krult het blad op. Bij gesloten bladmondjes vind er ook nauwelijks co2 uitwisseling plaats dus ook geen fotosynthese. Oorzaak van het extreme verdampen opheffen.

                  Comment

                  • Hasj88
                    Senior Stoner
                    Member
                    • Feb 2016
                    • 32

                    #10
                    Re: LED- of CFLverlichting?

                    Zoals je op de laatste foto kan zien is de LV 77% maar dat was vlak na het water geven. Momenteel is het constant +- 55 %.
                    Op heel wat andere forums wordt er gezegt dat wanneer de plant minder wilt gaan verdampen dat de steeltjes paars worden, had dit ook voor bij mijn vorige plant en vele bevestigde dat deze verkleuring aan de lv lag.
                    Voor de rest groeit de plant normaal en de stelen zien er mooi groen uit. Ze zien er gezond uit.

                    De planten zijn ongeveer een maandje oud, zou ik ze al bloei voeding beginnen geven?

                    Comment

                    • QnQ
                      Godlike Grower
                      Lucky Member
                      • Sep 2010
                      • 26093

                      #11
                      Re: LED- of CFLverlichting?

                      Op heel wat forums zie je ook alleen maar posts met "ziet er goed uit" en "ga zo door", "als je maar wat wiet oogst is het toch mooi ?
                      Leuk zo'n kweekverslag met 100 reacties waarvan er 80 zijn die niks toevoegen.
                      Hier op JD zijn sommigen wat kritischer en geven advies om tot een top-oogst te komen. Geen zesjescultuur.

                      Paarse stelen heeft niet zo veel met verdampen of de LV te maken volgens mij.
                      Paarse stelen wijst vaak op stress.

                      Nou kunnen we op een foto waar echt ALLES paars op is natuurlijk geen eerlijk oordeel over de planten geven.
                      't Is mooi en ziet er goed uit kom ik dan mee. Behalve dan die blaadjes, die krullen door een verdampingsprobleempje.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment

                      • Hasj88
                        Senior Stoner
                        Member
                        • Feb 2016
                        • 32

                        #12
                        Re: LED- of CFLverlichting?

                        En hoe kan dat verdampingsprobleem opgelost worden?
                        Hier een foto van de plant zonder de LED Spectrabox. Snapchat-7372438057002284748.jpg Snapchat-7160797111944725531.jpg
                        Last edited by Hasj88; 20 May 2016, 13:48.

                        Comment

                        • FlintStoned
                          Banned
                          • Oct 2012
                          • 5580

                          #13
                          Re: LED- of CFLverlichting?

                          Je RlV is dus in orde. Waardoor krullen bladeren nog hun randen;
                          - Op de tocht staan. Plaatselijke lage RLV (waar meet je) zoon ledkap blaast de warme kurkdroge lucht naar opzij uit. de helft daarvan slaat dus naar onder.
                          - Wortelschade of een niet functionerende wortelkluit door waterverwennerij.
                          - Te veel IR instraling op je blad wat onwaarschijnlijk is met die 4 ir ledjes mits het bevallen blad toevallig precies onder dat IR ledje staat.
                          -De led er te kort op.
                          -Te warm kweken.
                          kan er nog wel een paar opnoemen waarom je plant de bladmonden sluit.
                          Je micro climaat is niet op orde in elk geval.

                          Comment

                          • Bubblegumer
                            Zaadje
                            Nieuw Lid
                            • Mar 2016
                            • 4

                            #14
                            Re: LED- of CFLverlichting?

                            Plasma is doin me great job
                            Hands down, no heat and best spectrum
                            IMG-20161130-WA0007.jpg

                            Comment

                            Bezig...