Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X

• Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

• kroket
    replied
    Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

Terwijl ik zo'n beetje heel JD aan het aflopen was over informatie voor led-verlichting (welke ik binnenkort als aanvulling wil gebruiken) kwam ik uiteraard ook op dit topic terecht.
    Wat me gelijk op viel was het verschil tussen de te gebruiken UV straling:
    In dit topic wordt alleen maar gepraat over UV-b maar bij led wordt juist alleen UV-a gebruikt.
    Tenminste, als ik van het volgende topic uit kan gaan: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...r-me-LED-grows
    Wat is nou eigenlijk de te gebruiken UV straling, a of b, of zelfs liever beiden?

@ KushMasta;
    Ziet er mooi uit man, maar trek mn twijfels of je plantje het zo goed doet door de UV-b lamp.
    Zelf kweek ik onder 2*TL 840 1000 lumen, 1*SL 865 1300 lumen en (sinds kort) 1*SL 827 1550 lumen, 20/4 licht/donker.
    Voor 3 dagen terug ofzo waren beide SL's nog 865 1300 lumen, ik vervang ze geleidelijk voor 827 lampen naarmate de bloei dichterbij komt.
    Ik snap dat de soort, verlichting, klimaat en andere omstandigheden van jou kweek en de mijne niet gelijk liggen.
    Maar toch zitten ook mijn nodes erg dicht op elkaar zonder toepassing van een UV lamp.

Hier wat foto's van de lsd:
    01072010356.jpg01072010357.jpg01072010355.jpg

En wat foto's van de 2 ww's:
    01072010352.jpg01072010354.jpg01072010351.jpg01072010353.jpg

Zoals jullie kunnen zien liggen bij mij ook de nodes erg dicht op elkaar.
    Houdt wel rekening met mn scrog en dus onder het net met snoeien en dieven.
    Daarnaast heeft de minst vertakte ww last van dwerggroei.

Nu ben ik erg benieuwd of jij (KushMasta) je kweek zo op hebt gezet dat je ook daadwerkelijk het verschil kan zien tussen groeien met, en groeien zonder (in jou geval) UV-b?
    Zo niet, en ik het vergelijk met mijn planten, zit er weinig verschil in in mijn ogen..

Verder (dit is weer aan iedereen gericht), aangezien jullie hier bezig zijn met UV licht,
    wil ik ook even het UV-a licht.. onder het licht brengen
    Dus hier even alle info met betrekking op UV-a, die ik tot nu toe (van dit forum, alle eer aan de originele posters) heb verzameld:
    - UV-a licht stimuleerd met name de fotomorfogonese.
    - UV-a wordt in een verhouding van 3,5 tot 4% meegegeven met het normale licht.

...
    We moeten uitgaan van een zo breed mogelijk spectrum (de zon), dat wil zeggen alle mogelijke kleuren die plantprocessen stimuleren. Eén van die plant processen is fotomorfogenese. UV a blijkt juist dit plant proces te triggeren. Waardoor bij toevoeging van UV a in het spectrum de planten er veel gezonder uit gaan zien. Vooral vanaf de kiemfase en zaailing fase is UV van belang.(gene expresion) Uiteindelijk zijn de planten in alle opzichten gezonder, beter en sterker dan zonder UV a.
    ...

...
    Fotomorfogonese:
    het Fotomorfogenese proces leidt tot de uiteindelijk vorm ,smaak, geur, kleur en bloei van de plant. fotomorfogenese wordt vooral gestuurd door UV-a. De uiteindelijk vorm en gene expression is natuurlijk genetisch vastgelegd, maar wordt door licht getriggerd en gestimmuleerd. De fotomorfogenese spots zijn dus bloeistimulators.
    ...
    Ik vind het feit dat eerst wordt gezegd dat UV-a goed is voor de kiem- zaailing fase verwarrend, later wordt namelijk weer gezegd dat fotomorfogonese spots bloeistimulators zijn, en fotomorfogonese wordt met name getriggerd door UV-a

Wel ben ik er zelf over uit bij mijn volgende kweek leds toe te voegen aan mijn lichtplankje.
    Onder andere ook de UV-a en als de bevindingen hier positief zijn ook UV-b (indien mogelijk).
    Tegen die tijd zal dat ook te volgen zijn in een verslag..

Wat ik ook wel interessant vond was wat ik laatst tegenkwam in de bouwmarkt.
    Een ioniserende spaarlamp (11W), deze schijnt de lucht te zuiveren van een grote variatie aan schadelijke dingen.
    Nu weet ik hier niet het fijne van, en dit konden ze me ook niet vertellen in de growshops.
    Wellicht dat iemand van jullie er al naar heeft gekeken?
    Het lijkt mij op zich een ideale lamp om op te hangen in bijvoorbeeld je aanzuigkanaal van je luchttoevoer.
    (Misschien is het wat voor iemand onder ons, ik kan het niet kwijt in mn microkastje..)
    Last edited by kroket; 1 July 2010, 13:33.

Leave a comment:

• KushMasta TMHM
    replied
    Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums,...

ik vind het toch stiekem wel leuk om hier snel een voorproefje te posten van wat mijn UVB lamp voor mij betekent heeft.
    Het kweekverslag moet nog komen, maar ik vind de internodes zo prachtig kort dat ik het gewoon nu al moet delen! plus mijn eerste fimactie.. (WoS Afghan Kush)
    S5030180.jpg
    S5030179.jpg

greetz KushMasta

(paar weken later) ...tis een mannetje ... of herma
    Last edited by KushMasta TMHM; 11 July 2010, 00:29. Reden: paar weken later....

Leave a comment:

• monty
    replied

Oorspronkelijk geplaatst door sploit
    Ikzelf gebruik 1:2 warm:koud combinatie aan TL lampen.

Ik heb dus 3 x 18W waarvan:
    - 2x philips master TL-D super
    Kleurcode: 865
    Lumen: 1300
    [ATTACH=CONFIG]37397[/ATTACH]
    - 1x sylvania luxline plus
    kleurcode: 830
    lumen: 1350
    [ATTACH=CONFIG]37398[/ATTACH]

Wat opviel in het begin, toen de plantjes nog heel klein waren was dat ze opvallend afbogen richting de sylvania lamp, ik ben er nog niet uit of dit door het uitgezonden lichspectrum komt, danwel door de 50 extra lumen die de lamp uitstraald. Nu de plantjes wat groter zijn merk je er niets meer van.

Ik ga nog een 2de lichtbak maken met lampen van 36W want deze is wat krap aan het worden voor 4 plantjes, ik denk dat ik met dezelfde combinatie aan lampen ga doen, never change a winning team
    Planten groeien niet naar het licht toe omdat ze een bepaalde lichtbron zien maar het minder belichte deel van de plant maakt meer auxine aan. Auxine zorgt voor een grotere celtrekking waardoor de plant aan de minder belichte kant meer groeit en de plant hierdoor dus naar het licht toe buigt. Het verschil in lumen is dus idd de oorzaak. niet het verschil in spectrum.

Grtz

Leave a comment:

• monty
    replied

Oorspronkelijk geplaatst door KushMasta TMHM
    ik heb deze lamp al een tijd op het oog, (update, ik sliep half)het is kleur 830
    Ushio 54W 48 Inch 3000K
    Ushio 54 watt 3000° Kelvin high output T5 Fluorescent lamp 4.pack
    F54T5HO/830 Lamp Specifications
    54 watts fits 48 inch T5 fluorescent grow lights
    Color Temperature: 3000° Kelvin for flowering and fruiting growth
    Color Rendering: 85 CRI
    MOL: 46 inches
    Initial Lumens: 5000
    Average Rated Life: 20,000 hrs
    Commercial Life (12 hour start): 25,000 hrs
    Designed to operate on Rapid Start ballasts
    [ATTACH=CONFIG]35607[/ATTACH] oh, deze grafiek loopt tot 100/1.00 in de Relative Irradiance (het verticale deel)
    weet nog niet wie deze in NL verkoopt ben aan het zoeken nog
    Greetz kushMasta

PS, ik kom nu op dezelfde site een HPS lamp tegen met precies hetzelfde sprectrum, hierdoor vraag ik mij af of BOVENSTAANDE PLAATJE een FOUT is op de site zelf???
    alvast excuses daarvoor zodra ik weet of deze lamp wel of niet dit spectrum heeft zal ik dat meteen aanpasse. http://www.plantlightinghydroponics....ck-p-1017.html
    Aan het hoge aandeel geel oragne lijkt me dit geen grafiek van een tl. Eerder van een HPS idd.

Grtz

Leave a comment:

• KushMasta TMHM
    replied

Ik ben nu zelf een project begonnen met UVB, het viel mij meteen op dat mijn plantjes geen genoeg kunnen krijgen van de uvb, de bladeren staan er goed en overeind bij, maar zodra ze alleen onder 840 tl staan dan zie je de blaadjes wat meer hangen, niet dat ze het echt moeilijk hebben, maar alsof ze er niet zo blij van worden als de UVB lamp. Ze zoeken em echt op
    UVB 5.0.jpg Dit is het spectrum van de UVB reptielenlamp (CFL).
    Zal binnenkort beginnen met het plaatsen van een verslagje ervan, al hebben ze nu al veel stress gehad,..
    maar ze gaan zeer goed gelukkig

greatz KushMasta

Leave a comment:

• sploit
    replied

Ikzelf gebruik 1:2 warm:koud combinatie aan TL lampen.

Ik heb dus 3 x 18W waarvan:
    - 2x philips master TL-D super
    Kleurcode: 865
    Lumen: 1300
    philips_master_TL-D_Xtra_865.png
    - 1x sylvania luxline plus
    kleurcode: 830
    lumen: 1350
    sylvania_luxline_plus_830.jpg

Wat opviel in het begin, toen de plantjes nog heel klein waren was dat ze opvallend afbogen richting de sylvania lamp, ik ben er nog niet uit of dit door het uitgezonden lichspectrum komt, danwel door de 50 extra lumen die de lamp uitstraald. Nu de plantjes wat groter zijn merk je er niets meer van.

Ik ga nog een 2de lichtbak maken met lampen van 36W want deze is wat krap aan het worden voor 4 plantjes, ik denk dat ik met dezelfde combinatie aan lampen ga doen, never change a winning team

Leave a comment:

• KushMasta TMHM
    replied

ik heb deze lamp al een tijd op het oog, (update, ik sliep half)het is kleur 830
    Ushio 54W 48 Inch 3000K
    Ushio 54 watt 3000° Kelvin high output T5 Fluorescent lamp 4.pack
    F54T5HO/830 Lamp Specifications
    54 watts fits 48 inch T5 fluorescent grow lights
    Color Temperature: 3000° Kelvin for flowering and fruiting growth
    Color Rendering: 85 CRI
    MOL: 46 inches
    Initial Lumens: 5000
    Average Rated Life: 20,000 hrs
    Commercial Life (12 hour start): 25,000 hrs
    Designed to operate on Rapid Start ballasts
    HPS-2100K.S.gif oh, deze grafiek loopt tot 100/1.00 in de Relative Irradiance (het verticale deel)
    weet nog niet wie deze in NL verkoopt ben aan het zoeken nog
    Greetz kushMasta

PS, ik kom nu op dezelfde site een HPS lamp tegen met precies hetzelfde sprectrum, hierdoor vraag ik mij af of BOVENSTAANDE PLAATJE een FOUT is op de site zelf???
    alvast excuses daarvoor zodra ik weet of deze lamp wel of niet dit spectrum heeft zal ik dat meteen aanpasse. http://www.plantlightinghydroponics....ck-p-1017.html
    Last edited by KushMasta TMHM; 25 May 2010, 08:06. Reden: PS!

Leave a comment:

• SirSmokeAllot
    replied

Yop idd kushmaster,

Dit is een werkje die ik reeds lange tijd heb gemaakt en dan vooral voor aquaria. Toen in de tijd bestonden de T5 lichtbalken nog niet maar zelf heb ik ook al gedacht dat daar eventueel veel meer mogelijkheden liggen en vooral een hoger lumen/watt. Het is jammer dat ik geen bespreking erover kan vinden die wat in dezelfde lijn ligt maar aanvullende spectrums zijn uiteraard altijd zeer welkom.

Grtz $iR

Leave a comment:

• KushMasta TMHM
    replied

Merk TruelightWattage 54WLampvoet G5Lampkleur VolspectrumLichtstroom 3400lmKleur temperatuur 5500KToepassing lamp VolspectrumDimbaar JaLengte 1149mmDiameter 16mmBeschermhoes Nee
    spectrum.gif
    hoop dat het een toevoeging is
    Grtz KushMasta

Leave a comment:

• SirSmokeAllot
    replied

ik wist niet dat er een draadje bestond over spaarlampen!
    http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...amp-t1794.html

Grtz $iR

Leave a comment:

• furocious
    replied

heel handig ben nog aan het twijfelen tussen tl en 70w hps voor men voorgroei hokje dus deze 'samengevatte' info is meer dan welkom

Leave a comment:

• Dark Kappy
    replied

Mooi gedaan met grafiekjes

Leave a comment:

• Smoking Fifi
    replied

Sterke post opnieuw sir thanx hiervoor

Greetz,
    Fiefmaster

Leave a comment:

• Jona
    replied

De maintopic niet helemaal gelezen maar toch even wat ik weet over UV-licht:
    Helpt tegen verschillende problemen van bacteriele aard in de kweekruimte. Gaande van toprot en vooral MEELDAUW vernietigend. Het zou genoeg zijn om een weekje je plantjes met een beetje UVlicht te beschijnen om van meeldauw af te geraken, die beestjes houden er blijkbaar niet zo van. Naar horen zeggen zou 2u per dag gedurende een bepaalde tijd volstaan .
    Heel mooi topic anders maar effe teveel om door te lezen, al komt het er wel eens van!

Leave a comment:

• SirSmokeAllot
    replied

Hoy peeps,

Ik had ooit eens gesproken over hogedruklampen en bij deze... Opnieuw de hele lijst en wat spectrums.
    Ik merk nogmaals op dat de beoordeling van de geschiktheid voor planten geldt voor aquariumplanten en ik deze hele toestand op het net gooi in mn zoektocht naar het ideale licht(spectrum) voor mn plantjes.
    Ik heb het licht in mn kast en het bijstuderen wat verwaarloost, maar met deze zet ik opnieuw mn queste in gang. Binnenkort is mn minihokje klaar en kan het experimenteren beginnen!
    Opnieuw geldt dat de gegeven spectrums afkomstig zijn van het lampenmerk Osram, maar dat de spectrale stralingsverdeling van alle fabrikanten voor het type lamp zeer gelijkaardig zijn. Ik voeg ze toe bij Osram en verwijs verder door...
    Veel plezier ermee en sorry dat het wat langer duurde fiefmaister

- kwikdamp-hogedruklampen:

* Osram:
    1) Lichtkleur – code:
    Neutraal wit HQL
    W –L/W:
    50W – 36
    80W – 48
    125W – 50
    250W – 52
    400W - 55
    Geschiktheid voor planten:
    Veel blauw, weinig rood. Niet zo geschikt

2) Lichtkleur – code:
    Warmwit HQL de Luxe
    W –L/W:
    50W – 40
    80W – 50
    125W – 52
    250W – 56
    400W - 60
    Aandeel oranje groter dan bij wit, maar nog altijd veel blauw. Planten groeien in de praktijk goed.

3) Lichtkleur – code:
    Warm HQL-Super de Luxe
    W –L/W:
    50W – 32
    80W – 43
    125W – 46
    Kleiner lichtrendement. Minder blauw, meer oranje dan warmwit. Plantvriendelijk.

* Phillips:
    4) Lichtkleur – code:
    Neutraal wit HPL/N
    W –L/W:
    50W – 36
    80W – 46
    125W – 50
    250W – 52
    400W - 55
    Zie 1) voor spectrum

5) Lichtkleur – code:
    Warmwit HPL-Comfort
    W –L/W:
    50W – 40
    80W – 50
    125W – 52
    250W – 56
    400W - 60
    Aandeel oranje groter dan bij wit, maar nog altijd veel blauw. Planten groeien in de praktijk goed.
    Zie 2) voor spectrum

* Sylvania:
    6) Lichtkleur – code:
    Wit HSL-BW
    W –L/W:
    50W – 36
    80W – 47,7
    125W – 50,4
    250W – 52
    400W - 55
    Zie 1) voor spectrum

7) Lichtkleur – code:
    Warmwit HSL-C
    W –L/W:
    50W – 40
    80W – 50
    125W – 52
    250W – 56
    400W - 60
    Zie 2) voor spectrum.

- Halogeen-metaaldamplampen:

* Osram:
    8) Lichtkleur – code:
    Daglicht HQI/D
    W –L/W:
    250W – 76
    400W - 71
    Gelijkmatig spectrum met piek in blauw en groen. Niet geschikt.

9) Lichtkleur – code:
    Universeel wit HQI/NDL
    W –L/W:
    70W – 68
    100W – 80
    250W – 54
    Gelijkmatig spectrum met piek in geeloranje. Niet zo geschikt.

10) Lichtkleur – code:
    Warm HQI/WDL
    W –L/W:
    35W - 62
    70W – 69
    150W – 80
    Piek oa in geel en groen, kleine piek bij blauw en rood. Slechte ervaring in de praktijk.

* Phillips:
    11) Lichtkleur – code:
    Wit MHN
    W –L/W:
    35W - 67
    70W – 68
    150W – 75
    250W – 80
    400W – 81
    Zie 9) voor spectrum.

12) Lichtkleur – code:
    Wit HPI
    W –L/W:
    250W – 69
    400W – 80
    Zie 9) voor spectrum.

13) Lichtkleur – code:
    Warm HQI/WDL
    W –L/W:
    70W – 67
    150W – 87
    Piek oa in geel en groen, kleine piek bij blauw en rood. Slechte ervaring in de praktijk.
    Zie 10) voor spectrum.

* Sylvania:
    14) Lichtkleur – code:
    Daglicht HSI/D
    W –L/W:
    250W – 76
    400W – 82,5
    Zie 8) voor spectrum.

15) Lichtkleur – code:
    Universeel wit HSI/NDL
    W –L/W:
    75W – 73,3
    100W – 86,7
    250W – 80
    Gelijkmatig spectrum met piek in geeloranje. Niet zo geschikt.
    Zie 9) voor spectrum.

16) Lichtkleur – code:
    Warm MHWHSI/WDL
    W –L/W:
    75W – 73,3
    150W – 84
    250W – 86,7
    Zie 10) voor spectrum.

Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by SirSmokeAllot; 19 November 2009, 03:38.

Leave a comment:

Bezig...