Terwijl ik zo'n beetje heel JD aan het aflopen was over informatie voor led-verlichting (welke ik binnenkort als aanvulling wil gebruiken) kwam ik uiteraard ook op dit topic terecht.
Wat me gelijk op viel was het verschil tussen de te gebruiken UV straling:
In dit topic wordt alleen maar gepraat over UV-b maar bij led wordt juist alleen UV-a gebruikt.
Tenminste, als ik van het volgende topic uit kan gaan: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...r-me-LED-grows
Wat is nou eigenlijk de te gebruiken UV straling, a of b, of zelfs liever beiden?
@ KushMasta;
Ziet er mooi uit man, maar trek mn twijfels of je plantje het zo goed doet door de UV-b lamp.
Zelf kweek ik onder 2*TL 840 1000 lumen, 1*SL 865 1300 lumen en (sinds kort) 1*SL 827 1550 lumen, 20/4 licht/donker.
Voor 3 dagen terug ofzo waren beide SL's nog 865 1300 lumen, ik vervang ze geleidelijk voor 827 lampen naarmate de bloei dichterbij komt.
Ik snap dat de soort, verlichting, klimaat en andere omstandigheden van jou kweek en de mijne niet gelijk liggen.
Maar toch zitten ook mijn nodes erg dicht op elkaar zonder toepassing van een UV lamp.
Hier wat foto's van de lsd:
01072010356.jpg01072010357.jpg01072010355.jpg
En wat foto's van de 2 ww's:
01072010352.jpg01072010354.jpg01072010351.jpg01072010353.jpg
Zoals jullie kunnen zien liggen bij mij ook de nodes erg dicht op elkaar.
Houdt wel rekening met mn scrog en dus onder het net met snoeien en dieven.
Daarnaast heeft de minst vertakte ww last van dwerggroei.
Nu ben ik erg benieuwd of jij (KushMasta) je kweek zo op hebt gezet dat je ook daadwerkelijk het verschil kan zien tussen groeien met, en groeien zonder (in jou geval) UV-b?
Zo niet, en ik het vergelijk met mijn planten, zit er weinig verschil in in mijn ogen..
Verder (dit is weer aan iedereen gericht), aangezien jullie hier bezig zijn met UV licht,
wil ik ook even het UV-a licht.. onder het licht brengen
Dus hier even alle info met betrekking op UV-a, die ik tot nu toe (van dit forum, alle eer aan de originele posters) heb verzameld:
- UV-a licht stimuleerd met name de fotomorfogonese.
- UV-a wordt in een verhouding van 3,5 tot 4% meegegeven met het normale licht.
...
We moeten uitgaan van een zo breed mogelijk spectrum (de zon), dat wil zeggen alle mogelijke kleuren die plantprocessen stimuleren. Eén van die plant processen is fotomorfogenese. UV a blijkt juist dit plant proces te triggeren. Waardoor bij toevoeging van UV a in het spectrum de planten er veel gezonder uit gaan zien. Vooral vanaf de kiemfase en zaailing fase is UV van belang.(gene expresion) Uiteindelijk zijn de planten in alle opzichten gezonder, beter en sterker dan zonder UV a.
...
...
Fotomorfogonese:
het Fotomorfogenese proces leidt tot de uiteindelijk vorm ,smaak, geur, kleur en bloei van de plant. fotomorfogenese wordt vooral gestuurd door UV-a. De uiteindelijk vorm en gene expression is natuurlijk genetisch vastgelegd, maar wordt door licht getriggerd en gestimmuleerd. De fotomorfogenese spots zijn dus bloeistimulators.
...
- UV-a wordt in een verhouding van 3,5 tot 4% meegegeven met het normale licht.
...
We moeten uitgaan van een zo breed mogelijk spectrum (de zon), dat wil zeggen alle mogelijke kleuren die plantprocessen stimuleren. Eén van die plant processen is fotomorfogenese. UV a blijkt juist dit plant proces te triggeren. Waardoor bij toevoeging van UV a in het spectrum de planten er veel gezonder uit gaan zien. Vooral vanaf de kiemfase en zaailing fase is UV van belang.(gene expresion) Uiteindelijk zijn de planten in alle opzichten gezonder, beter en sterker dan zonder UV a.
...
...
Fotomorfogonese:
het Fotomorfogenese proces leidt tot de uiteindelijk vorm ,smaak, geur, kleur en bloei van de plant. fotomorfogenese wordt vooral gestuurd door UV-a. De uiteindelijk vorm en gene expression is natuurlijk genetisch vastgelegd, maar wordt door licht getriggerd en gestimmuleerd. De fotomorfogenese spots zijn dus bloeistimulators.
...
Wel ben ik er zelf over uit bij mijn volgende kweek leds toe te voegen aan mijn lichtplankje.
Onder andere ook de UV-a en als de bevindingen hier positief zijn ook UV-b (indien mogelijk).
Tegen die tijd zal dat ook te volgen zijn in een verslag..
Wat ik ook wel interessant vond was wat ik laatst tegenkwam in de bouwmarkt.
Een ioniserende spaarlamp (11W), deze schijnt de lucht te zuiveren van een grote variatie aan schadelijke dingen.
Nu weet ik hier niet het fijne van, en dit konden ze me ook niet vertellen in de growshops.
Wellicht dat iemand van jullie er al naar heeft gekeken?
Het lijkt mij op zich een ideale lamp om op te hangen in bijvoorbeeld je aanzuigkanaal van je luchttoevoer.
(Misschien is het wat voor iemand onder ons, ik kan het niet kwijt in mn microkastje..)

Leave a comment: