Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

    Korting op 420shop
    Yo growers,



    Misschien kan dit een verzamelpunt worden voor kennis en technische info over TL lampen voor de iets meer gevorderden. Toch wil ik zo volledig mogelijk zijn zodat een nieuw lid van onze familie vlug wat kan bijleren.
    In het rood heb ik enkele vragen aangeduid, dit zijn zaken die me nog niet helemaal duidelijk zijn en hoop via deze weg, samen met jullie, een oplossing te vinden. Dus als je vindt dat ik nog iets vergeten te vermelden ben of je hebt ervaring op dit vlak, aarzel dan aub niet om het mij te laten weten!!! We willen allemaal goeie weed kweken, zoniet de beste! En als we onze koppen samen steken moet dat wel lukken!

    Had wat last van oogstkoorts en kreeg van Monty dit filmpje toegestuurd:
    __________________________________________________ __________________________________________________ __________


    Niets aan te doen he

    trichomes.
    En enkele tips van Monty om de trichomes vlugger en meer te doen klaarkomen
    trichomes productie verhogen

    1. Trichomes:
    - Zijn er dus duidelijk voor de bescherming van de bloem of het zaad.
    - Vangen warmte en tegen afstoten vocht. Vb: je haren die rechtop gaan staan als je koud krijgt denk ik dan zo

    - kopje trichomes wordt vergrootglas dat licht vergroot en opnieuw focussed naar de top.
    CONCLUSIE: trichomes zijn katalysators van licht.
    2. Werking:
    - vertrekpunt: CBG
    - CBG kan onmiddellijk worden omgezet in CBC (niet gewenst)
    - CBG wordt eerst CBD en dan THC (de laatste stap is CBC, maar dit willen we uiteraard niet)
    3. UVB:
    - onze lampen (HPS) bevatten jammer genoeg geen UVB lichtspectrum. Het is schadelijk en dus wordt het er zoveel mogelijk uitgefilterd. Onze vensters zijn speciaal gemaakt om zoveel mogelijk schadelijk UVBlicht tegen te houden.


    - afhankelijk van een bepaald lichtspectrum: kleine bandbreedte is al voldoende voor bloei (270-300 nm).
    - toevoegen tot 5u in midden van lichtcyclus plant
    - lampen uit zonnebank of uit reptielen/aquarium handel
    - PRAKTIJK:


    __________________________________________________ __________________________________________________ _______________



    1. Bevindingen:
    Dit kan misschien een verklaring zijn voor het onverklaarbaar kapot gaan van stekken???

    2. UVB lichtbronnen:
    - kwikdamp-hogedruklampen (HQL), halogeen-metaaldamplampen (HQI) zie eerste bijlage (3 vaal witte kappen die boven aquarium hangen). Deze zijn duur, geven een laag lichtrendement, slechte kleurenweergave en grote warmteontwikkeling. Daarentegen kan het licht wel dieper doordringen in water dan dat van TL-buizen (groeibaar licht tot 25 cm in onze kast remember). De lichtstraal kan echter veel beter gebundeld worden dan bij een TL-buis ook hier dmv een reflector (hoe groter doorsnede, hoe beter licht benut).
    Dit soort lampen staat toe dat een aantal planten boven het wateroppervlak uitgroeien maar zelfs bloemen kunnen geven. Letterlijk: een tropische vijver in de woonkamer.
    - TL-buizen:
    Ik heb uit eigen ervaring dat een reflector veel kan helpen, maar onmogelijk een tweede TL-buis kan vervangen. Niettegenstaande doen de plantjes eronder het ook heel goed en groeien compacter.
    CONCLUSIE: lichtsterkte heeft invloed op het fenotype (en dus ook op de vrucht!!!)
    Linkje naar thread gestart door Bobo over TL & HPS: verlichting in je kweekruimte

    3. Lichtkleur:
    Daglicht ziet er wit uit maar bestaat in werkelijkheid uit verschillende kleuren (licht door prisma of regenboog). Die kleuren woren bepaald door de verschillende golflengten van het licht. Licht met een lange golven komt over als rood, licht met korte golven als blauw (zie bijlage 3 en bijlage 4 voor gewoon daglicht. Voor volledigheid ook in bijlage 4, rechts spectrum gloeilamp).
    Bij de fabricage van lampen kan men ervoor zorgen dat ze de verschillende lichtkleuren met een verschillende intensiteit uitstralen.

    4. Welk lichtspectum vragen onze schatjes?:



    ECHTER: TL buizen

    - lampen met een groot aandeel rood geven eerder een warm, zacht licht (idem, maar voor de bloei deze keer)
    Men kan zich ook gaan richten op de kleurweergavewaarde die iedere lamp meekrijgt op basis van DIN 5053-classering (zie karton waar je lamp inzit):
    Waarde ------------------ beoordeling
    1A ------------------------- zeer goed
    1B ---------------------- nog zeer goed
    2A ---------------------------- goed
    2B ------------------------- nog goed
    3 ------------------------- minder goed
    4 ----------------------------- slecht
    Kan iemand aan een spectrum geraken voor onze plantjes???

    5. Spectrums opsomming:
    - Allereerst:
    * lumen (uitgestraalde lichtenergie) per watt (vanaf nu L/W) = maat voor lichtrendement (hoeveel licht uit 1 watt?) Hoe hoger het lumen, hoe feller voor onze ogen.

    * (hel) wit = koud wit
    Warm (wit) = warm wit

    * nummers kleurencodes in bijlagen zijn gekoppeld aan nummers in lijst
    * De kleurenspectrums komen allemaal van Osram maar de lijn kan doorgetrokken worden naar de andere merken (je zult merken aan de bespreking dat deze ook gelijk is)

    - hogedruklampen: ook hiervan heb ik veel kleurenspectums en beoordelingen liggen (Osram, Phillips, Sylvania en Dennerle) maar denk niet dat dit aan de orde van de dag is. Niettegenstaande kun je me er altijd naar vragen!

    __________________________________________________ __________________________________________________ _______________________________

    - standaard TL: de kleurenspectrums heb ik jammer genoeg niet allemaal, maar ik doe mijn best om de ontbrekende te vinden!!!
    * Osram:
    1)







    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel bereik, te weinig rood. Voorwaardelijk geschikt in combinatie met warm licht.

    2)





    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel bereik, nog minder rood dan universeel wit. Niet geschikt!!!

    3)





    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en oranje bereik, maar minder blauw en meer oranje en rood dan de vorige. Goed geschikt.

    * Phillips:
    4)








    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel bereik, te weinig rood. Voorwaardelijk geschikt in combinatie met warm licht.

    5)





    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel bereik, nog minder rood dan universeel wit. Niet geschikt!!!

    6)





    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en oranje bereik, maar minder blauw en meer oranje en rood dan de vorige. Goed geschikt.

    * Sylvania:
    7)






    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel bereik, te weinig rood. Voorwaardelijk geschikt in combinatie met warm licht.

    8)





    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel bereik, nog minder rood dan universeel wit. Niet geschikt!!!

    9)





    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en oranje bereik, maar minder blauw en meer oranje en rood dan de vorige. Goed geschikt.

    - 3bands TLbuizen (groter lichtrendement):

    * Osram:
    10)





    Geschiktheid voor planten:
    In blauw, groengeel en oranje bereik. Amper rood, te veel blauw. Alleen te gebruiken samen met warm licht.

    11)







    Geschiktheid voor planten:
    Aandeel oranje groter dan bij daglichtlampen, maar ook amper rood en te veel blauw. Alleen te gebruiken in combinatie met warm licht.

    12)







    Geschiktheid voor planten:
    Zeer groot aandeel oranje, minder blauw. Plantvriendelijk.

    13)







    Geschiktheid voor planten:
    Weinig blauw, groot aandeel oranje & geel. Warm licht, goed voor planten.

    * Phillips:
    14)



    15)








    Geschiktheid voor planten:
    Aandeel oranje groter dan bij daglichtlampen, maar ook amper rood en te veel blauw. Alleen te gebruiken in combinatie met warm licht.

    16)









    Geschiktheid voor planten:
    Zeer groot aandeel oranje, minder blauw. Plantvriendelijk.

    17)







    Geschiktheid voor planten:
    Weinig blauw, groot aandeel oranje & geel. Warm licht, goed voor planten.


    * Sylvania:
    18)
    Daglicht deluxe - 186






    Geschiktheid voor planten:
    In blauw, groengeel en oranje bereik. Amper rood, te veel blauw. Alleen te gebruiken samen met warm licht.

    19)
    Wit deluxe - 184






    Geschiktheid voor planten:
    Aandeel oranje groter dan bij daglichtlampen, maar ook amper rood en te veel blauw. Alleen te gebruiken in combinatie met warm licht.

    20)
    Warm deluxe - 183







    Geschiktheid voor planten:
    Zeer groot aandeel oranje, minder blauw. Plantvriendelijk.

    21)






    Geschiktheid voor planten:
    Weinig blauw, groot aandeel oranje & geel. Warm licht, goed voor planten.

    - lampen met bijzonder goede kleurweergave:

    * Osram:
    22)
    Lumilux deluxe daylight - 12




    Geschiktheid voor planten:
    Zeer groot aandeel blauw, goed aandeel rood, te combineren met warm licht. Klein lichtrendement.

    23)





    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel, maar goed aandeel rood. Klein lichtrendement, teveel blauw.

    24)
    Lumilux deluxe wam - 32




    Geschiktheid voor planten:
    Weinig blauw, veel rood. Warm licht, goed voor planten in combinatie met TL die veel licht geeft.

    * Phillips:
    25)
    Daglicht deluxe - 95





    Geschiktheid voor planten:
    Zeer groot aandeel blauw, goed aandeel rood, te combineren met warm licht. Klein lichtrendement.

    26)
    Helwit deluxe - 94



    64,7
    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel, maar goed aandeel rood. Klein lichtrendement, teveel blauw.

    27)
    Warm wit deluxe - 92




    Geschiktheid voor planten:
    Weinig blauw, veel rood. Warm licht, goed voor planten in combinatie met TL die veel licht geeft.

    * Sylvania:
    28)
    hel wit deluxe plus- 92




    Geschiktheid voor planten:
    Piek in blauw en geel, maar goed aandeel rood. Klein lichtrendement, teveel blauw.

    29)
    Warm wit deluxe plus- 92




    Geschiktheid voor planten:
    Weinig blauw, veel rood. Warm licht, goed voor planten in combinatie met TL die veel licht geeft.

    - Speciale lampen:

    * Osram:
    30)







    Geschiktheid voor planten:
    Groot aandeel blauw & rood. Alleen voorwaardelijk geschikt.

    31)







    Geschiktheid voor planten:
    Zeer klein lichtrendement. Hoogste aandeel blauw in categorie en veel rood. In de praktijk werd verhoogde algengroei waargenomen!

    32)







    Geschiktheid voor planten:
    Lichtaandelen zeer gelijkmatig met piek in blauw en oranjerood. Klein lichtrendement. Voorwaardelijk bruikbaar.

    * Phillips:
    33)





    Geschiktheid voor planten:
    Groot aandeel blauw & rood. Alleen voorwaardelijk geschikt.

    34)
    Shoplight deluxe





    Geschiktheid voor planten:
    Zeer klein lichtrendement. Hoog aandeel blauw en rood. In de praktijk werd verhoogde algengroei waargenomen!

    * Sylvania:
    35)
    Activa




    Geschiktheid voor planten:
    Groot aandeel blauw & rood. Alleen voorwaardelijk geschikt.

    36)
    Gro Lux - Gro







    Geschiktheid voor planten:
    Zeer klein lichtrendement. Hoog aandeel blauw en rood. In de praktijk werd verhoogde algengroei waargenomen!

    37)







    Geschiktheid voor planten:
    Lichtaandelen zeer gelijkmatig met piek in blauw en oranjerood. Klein lichtrendement. Voorwaardelijk bruikbaar.

    - Firma Weltweit
    38)
    Aqua Glo





    Geschiktheid voor planten:
    Groot aandeel blauw. Uiterst klein lichtrendement. Koud, onnatuurlijk licht.

    39)
    Power Glo






    Geschiktheid voor planten:
    Groot aandeel blauw.

    40)
    Sun Glo





    Geschiktheid voor planten:
    Groot aandeel blauw.

    - Firma Dennerle:
    41)






    Geschiktheid voor planten:


    Ik moet hier wel opmerken dat de lampen een vorm van UVfilter bevatten die bijna alles onder 400 nm eruithaalt (zie spectrum)
    Onlangs hebben ze ook een buis gemaakt voor terrarium maar daar weet ik nog weinig over.

    __________________________________________________ __________________________________________________ _______________________________________

    Weet iemand of deze lijn door mag worden getrokken naar onze schatjes...die uiteindelijk in real life de buren zijn van waterplantjes.

    Ergens denk ik wel dat ik op de juiste plaats aan het vissen ben, maar heb wat hulp nodig om de puntjes te kunnen verbinden. Vul gerust aan met kennis, kleurenspectrums en vooral ervaringen!!! Ik, en volgens mij nog vele anderen, zijn benieuwd erover te horen!!!

    Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by monty; 25 August 2010, 01:53.
    sigpic

    #2
    Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

    Duidelijke info netjes en overzichtelijk neergezet eens kijken of we voor volgende ronde eens een UVB lampje kunnen scoren
    sigpic
    Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

    Comment


      #3
      Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

      dat is nu es een goeie topic se ik ken niet veel van dat licht er zullen er wel zijn die daar verstand van hebben. Heel goed gedaan da is voor mij eeen grote R van RESPECT.
      grtz een wietroker is geen onruststoker

      Comment


        #4
        Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

        hier is werk aan besteed super gedaan.

        Comment


          #5
          Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

          Sow $ir, wat een uitgebreide post man, petje af. Mega veel goede info maar ook mega veel goede vragen. Moet je hele verhaal eens ff laten bezinken maar kom er zeker op terug.

          Kleurcode deel is ook super uitgebreid. Enigste opmerking;

          5)





          Geschiktheid voor planten:
          Piek in blauw en geel bereik, nog minder rood dan universeel wit. Niet geschikt!!!
          Genoeg mensen groeien onde code 33 hun plantjes met succes voor (in de groeifase dus) dus bij het niet geschikt zet ik mijn vraagtekens.

          verder prima post man ga zo door 5 sterren!

          Grtz

          Comment


            #6
            Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

            Dat is het hem dus he... heb het bij mezelf ook opgemerkt...
            Gebruik zelf nummer 14 (865) & 15 (84), vond het een "beter" voorgroeiresultaat hebben dan de 33, of misschien is het weer de combinatie van... (staat bij deze bvb dat ze in feite zouden moeten worden gebruikt samen met warm licht. voor de spectrums zie bijlagen) Betekent dus echt wel koud wit, wat goed is voor voorgroei van onze plantjes. Ik ervaar sneller, compacter en dikkere stammetjes. Ik moet van mijn ww's dagelijks ontelbare scheuten verwijderen, wat een werk!!! Beetje onderschat (mayb ook de combi van CO2...) Kan het misschien ook verklaren met de cijfers want als je eens goed kijkt, de L/W zijn meer (toch van de 15).
            Denk dat we er nog eens goed zullen over moeten nadenken en echt al dien theorie proberen te interpreteren.

            EDIT: Nog een aanvullingetje...
            Spectrums spectrums spectrums!!!
            Heb voor de rest nog wat bijgelezen en ja hoor... De TL lampen waar wij over spreken zijn T8 (van type zeker), maar er bestaan nu ook van die fijnere, T5. Dacht dat dat eigenlijk hetzelfde was maar die verbruiken blijkbaar iets meer watt... daar krijg je echter 100% meer lichtopbrengst voor in de plaats terug. Vervolg komt later. Mailtje naar fabrikanten gestuurd
            Grtz $iR
            Attached Files
            Last edited by SirSmokeAllot; 29 June 2009, 05:29.
            sigpic

            Comment


              #7
              Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

              @ vraag 4 : lichtspectrum

              tussen de 400 en de 700 nm

              bron:
              http://www.marijuanagrowing.com/dhtm...de/mh_ch_9.pdf

              Comment


                #8
                Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                hele mooie topic heel goed uit gelegd heb je daar mischien ook nog iets over spaarlampen ? dan zou het helemaal de bom zijn

                Comment


                  #9
                  Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                  Srry darkies, over spaarlampen weet ik nog helemaal niets... Ben me momenteel meer ah verdiepen in het gebruik van UVB voor onze plantjes.
                  Zou het tof vinden moesten alle medeJD'ers hun ervaringen en kennis ivm lampen hier posten om dat mayb later eens dat goed te evalueren en zo beter in staat te zijn anderen te helpen bij keuze van verlichting. Of mayb jezelf bij aankoop van nieuwe...
                  Dus, heb je een lamp die hier nog niet is vermeld, post gerust iets en als je de verpakking nog hebt gelieve ook het spectrum! Ben ervan overtuigd dat als we de koppen samen steken ongelofelijke indoor resultaten zouden hebben...

                  Grtz $iR
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                    hey! wat een prachtig topic, hou ik in de gaten. Ik ben zelf bezig onder TL (en wat SL's).

                    Toen mn plantjes net geboren waren had ik er een deel onder TL UV-daglichtlicht lamp, en groeiden sneller dan de rest. Ik hoorde wel dat de UV in mijn lamp misschien al 'op' is; hij is lang gebruikt in een terrarium en dan wordt de UV afgifte langzaam minder. Hoe langzaam weet ik niet.

                    Nu heb ik een paar Philips 865 daglicht TL's hangen, gecombineerd met 840 en 830 (en wat spaarlampjes). Zie in mn kweekverslag hoe snel (of langzaam?) dat groeit. Maar ik ben nog steeds zeer geinteresseerd in wat voor effect UV licht heeft!!

                    keep it up guys, BLESS!

                    Comment


                      #11
                      Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                      Hey Mense
                      Even wat info een spaarlamp



                      Er veel meer kleuren spaarlampen die voor de plant bruikbaar zijn, verkrijgbaar zijn: de kleuren Blauw 6400 K, Wit 4200 K Oranje 2700 K en Rood 2100 K.[/LIST]
                      En dan natuurlijk niet te vergeten de 25000 K (Purple) wat eigenlijk het neusje van de zalm is, gezien het feit dat deze lamp zijn licht in drie kleuren afgeeft.

                      De nieuwe spaarlamp meer licht geeft in verhouding tot watts. ( opstarten 210 watt, daarna 150 watt.)
                      Dit zijn de grootste belangrijke veranderingen in de ontwikkelingen met de spaarlamp, daarnaast zijn er natuurlijk nog de zelfde voordelen als met de oude spaarlamp.

                      Zoals minder stroom verbruik.
                      Haast geen warmte ontwikkeling.
                      Bijna niet traseerbaar.
                      Zeer lange levensduur, zonder kleurverlies.

                      Ja, dat zijn een hele hoop voordelen op een rij, maar wat kunnen we daar nu mee, dat is natuurlijk de hamvraag.

                      Welnu, laten we eerst eens bekijken wat we er zeker niet mee kunnen, en dan waarom niet.

                      Op eenzelfde manier en wijze blijven kweken als met de 400 of 600 watt sodium lamp. DIT KAN DUS ECHT NIET !!!!!

                      Daar zit natuurlijk de truc, ons kweekprogramma is de laatste 20 jaar ontwikkeld en aan- gepast naar de parameters die een must waren voor de sodium lamp.
                      Dan denken we hoofdzakelijk aan de geweldige hitte van deze lamp. ( 460 graden ) tegenover de spaarlamp met zo’n 70 graden.

                      Maar ook het feit dat deze sodium lamp maar een bruikbaar lichtspectrum voor de plant afgeeft van zo’n 15 %. De rest is hitte en licht voor ’s-nachts, fijn om met vrienden een potje te voetballen. Maar een plant kan daar niets mee.

                      n maar 30% licht in een spectrum waar de plant niets aan heeft, welnu dat is ook wel handig want dan kun je in ieder geval zien dat de lamp aan of uit is.

                      Het spectrum licht wat voor de plant bruikbaar is, voor de fotosynthese, en het aanmaken van micromollen is voor het menselijk oog niet zichtbaar.

                      Toch blijft het feit dat de spaarlamp veel minder lumen geeft ten opzichte van de sodium-lamp, en daar moet dus een afdoende kweeksysteem voor ontwikkeld worden, dat dit tekort




                      Een andere is; DE WAND; hier groeit de plant diagonaal omhoog, als men daar de lamp verticaal voor hangt, dan word de gehele plant belicht, en ook hier geldt weer dat de spaarlamp te zwak is om door een dik bladerdak heen te stralen.


                      Tja, maar wat heb je dan? Nog niet de zelfde opbrengst als met de traditionele sodiumlamp.

                      Maarrrr, wat je dan ook hebt, heb je met een achtste tot een kwart van het stroomverbruik, afhankelijk welke manier je gebruikt, en hoeveel lampen je per vierkante meter op wilt hangen.

                      Dat is natuurlijk ook weer een vraag, van hoeveel lampen moet ik ophangen ?
                      En dat is weer afhankelijk van je doelstelling.



                      Nadeel van vier op een vierkante meter is dat je net zo veel stroom verbruikt als met de sodiumlamp. Voordeel is geen hitte, en geen gloeipit die door zijn hitte ( 460 graden ) zeer eenvoudig op te sporen is.

                      Kortom, de spaarlamp dus, de oplossing voor de toekomst of weer het zoveelste fiasco?

                      Die vraag zal ieder voor zich moeten beantwoorden, en de uitdagingen van de nieuwe ontwikkelingen, in de trant van, minder stroom verbruik, doelgericht gebruik maken van de juiste combinatie van kleuren spectrums en natuurlijk meer vierkante meters kunnen verlichten.

                      Het is in ieder geval voor de toekomstige kweker een niet te onderschatten bron van nieuwe mogelijkheden, waar we de eerste paar jaar nog volop mee aan de slag kunnen.


                      Grtz














                      Last edited by monty; 3 September 2009, 22:33.

                      Comment


                        #12
                        Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                        Oorspronkelijk geplaatst door L Green View Post
                        Maar ik ben nog steeds zeer geinteresseerd in wat voor effect UV licht heeft!!
                        Link.

                        Dit kan misschien een verklaring zijn voor het onverklaarbaar kapot gaan van stekken?


                        Nee, onmogelijk



                        Aquariumplanten moeten vooral groeien en wiet vooral bloeien, dus hebben wij meer rood en minder blauw nodig in vergelijking.

                        Kan iemand aan een spectrum geraken voor onze plantjes???


                        Daar wordt naarstig naar gezocht, maar das niet eenvoudig.
                        Er zijn algemeen bekende actie- en absorbtiespectra van Inada en McCree, maar die zijn allebei achterhaald, oa door deze mijnheer en onze eigen WUR, die werkelijk een goudmijn voor informatie is.
                        Hoe lastig het vinden van betere spectra is blijkt wel uit het feit dat het WUR onderzoek 2 x zo lang heeft geduurd als voorzien.

                        Er is een slimmerik die het actiespectrum heeft samengesteld op basis van satellietbeelden van Colombiaanse wietvelden, maar die komt er nu achter dat dit ook weer niet ideaal is:
                        Now I know that QY curve has many limitations and that is only useful as orientative way of weighting spectrums. Its not valid under photosynthetic saturating irradiances, and not take into account plants adaptability. But continue being the better way of weighting spectrum. Simply its not possible to do accurately it for all irradiances levels and light's qualities.hier wordt precies uitgelegd hoe het moet. Je zet je spectrum in MS paint en past het aan voor de juiste verhoudingen. Vervolgens krijg je de getallen die je in die spreadsheat moet zetten (openoffice bv).

                        In dit topic zouden we zo veel mogelijk gegevens kunnen verzamelen over alle mogelijke lampen. Hier alvast een testrapport van een 6450K inductielamp 300 watt met een spectrum (SPD) dat per 5 nm is opgemeten>>
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                          ow leesvoer, en nie zoon klein beetje ook. Kom er op terug als ik het doorgespit heb. zeer intresting bubble

                          tnks

                          Comment


                            #14
                            Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                            Yo Bubble...
                            Respect man!!! 10 000 X reputation!
                            Dat was idd de bedoeling en bedankt voor je goede aanvulling he. Moet het zelf ook nog allemaal wat laten bezinken en eens goed overlezen maar hoop hier nog zon replies te krijgen!
                            O ja, dat van aquariumplanten... "Deftige aquariumlampen" sluiten een blauw spectrum zoveel mogelijk uit daar dit aanleiding geeft tot algengroei (bvb laatste spectrum van eerste post).
                            - Firma Dennerle:
                            41) Lichtkleur – code:
                            Trocal (special plant, Kongo white, amazon day, color plus, african lake)W – lengte(cm) – L/W:
                            15W – 43,8 – 80
                            18W – 59 – 75
                            30W – 89,5 – 80
                            36W – 120 – 93
                            Geschiktheid voor planten:
                            Weinig blauw, veel oranjerood. Zeer geschikt!!!

                            De lampen sturen meestal een warm licht uit en vaak heb ik bloeiende 100% waterplanten in mijn bak, tot 4x per jaar.



                            Enfin ja, ben nog bezig met het leerproces he... Maar zoals ik reeds zei, de kost van zon lampje is wel niet te verwaarlozen.
                            Merci voor de aanvulling en hoop op nog reacties van dat genre!

                            Grtz $iR
                            Last edited by SirSmokeAllot; 30 July 2009, 02:18.
                            sigpic

                            Comment


                              #15
                              Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                              Wow ik had deze nog niet gezien damn man megainterressant mag van mij gerust een sticky worden.

                              PS: heb je die MH/HPS lampen al gezien die geven een kleine hoeveelheid UV b licht ook af, volgens dj shorts van de Flo en Blueberry zou deze zorgen voor een meeropbrengst ivg met een gewone hps + meer thc(omdat de plant zich zou willen beschermen tegen de UV B straling), de planten zouden ook dichtere internodes vormen in het bein van de bloei dus mooiere struikjes.
                              Daar werken ze vooral met 1000W HPS gecombineerd met 400W MH lampen, dit zie je ook hier en daar bij urban grower.
                              Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                              A. The cop!

                              Comment

                              Bezig...
                              X