Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums,...

    ik heb deze lamp al een tijd op het oog, (update, ik sliep half)het is kleur 830
    Ushio 54W 48 Inch 3000K
    830 HPS-2100K.S.gif oh, deze grafiek loopt tot 100/1.00 in de Relative Irradiance (het verticale deel)
    weet nog niet wie deze in NL verkoopt ben aan het zoeken nog
    Greetz kushMasta

    PS, ik kom nu op dezelfde site een HPS lamp tegen met precies hetzelfde sprectrum, hierdoor vraag ik mij af of BOVENSTAANDE PLAATJE een FOUT is op de site zelf???
    alvast excuses daarvoor zodra ik weet of deze lamp wel of niet dit spectrum heeft zal ik dat meteen aanpasse. http://www.plantlightinghydroponics....ck-p-1017.html
    Last edited by KushMasta TMHM; 25 May 2010, 09:06. Reden: PS!
    it's his line so only God knows
    Grtz Kush

    Comment


      #32
      Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums,...

      Ikzelf gebruik 1:2 warm:koud combinatie aan TL lampen.

      Ik heb dus 3 x 18W waarvan:
      - 2x philips master TL-D super
      Kleurcode: 865
      Lumen: 1300
      philips_master_TL-D_Xtra_865.png
      - 1x sylvania luxline plus
      kleurcode: 830
      lumen: 1350
      sylvania_luxline_plus_830.jpg

      Wat opviel in het begin, toen de plantjes nog heel klein waren was dat ze opvallend afbogen richting de sylvania lamp, ik ben er nog niet uit of dit door het uitgezonden lichspectrum komt, danwel door de 50 extra lumen die de lamp uitstraald. Nu de plantjes wat groter zijn merk je er niets meer van.

      Ik ga nog een 2de lichtbak maken met lampen van 36W want deze is wat krap aan het worden voor 4 plantjes, ik denk dat ik met dezelfde combinatie aan lampen ga doen, never change a winning team

      Comment


        #33
        Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums,...

        Ik ben nu zelf een project begonnen met UVB, het viel mij meteen op dat mijn plantjes geen genoeg kunnen krijgen van de uvb, de bladeren staan er goed en overeind bij, maar zodra ze alleen onder 840 tl staan dan zie je de blaadjes wat meer hangen, niet dat ze het echt moeilijk hebben, maar alsof ze er niet zo blij van worden als de UVB lamp. Ze zoeken em echt op
        UVB 5.0.jpg Dit is het spectrum van de UVB reptielenlamp (CFL).
        Zal binnenkort beginnen met het plaatsen van een verslagje ervan, al hebben ze nu al veel stress gehad,..
        maar ze gaan zeer goed gelukkig

        greatz KushMasta
        it's his line so only God knows
        Grtz Kush

        Comment


          #34
          Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums,...

          Oorspronkelijk geplaatst door KushMasta TMHM View Post
          ik heb deze lamp al een tijd op het oog, (update, ik sliep half)het is kleur 830
          Ushio 54W 48 Inch 3000K
          830 [ATTACH=CONFIG]35607[/ATTACH] oh, deze grafiek loopt tot 100/1.00 in de Relative Irradiance (het verticale deel)
          weet nog niet wie deze in NL verkoopt ben aan het zoeken nog
          Greetz kushMasta

          PS, ik kom nu op dezelfde site een HPS lamp tegen met precies hetzelfde sprectrum, hierdoor vraag ik mij af of BOVENSTAANDE PLAATJE een FOUT is op de site zelf???
          alvast excuses daarvoor zodra ik weet of deze lamp wel of niet dit spectrum heeft zal ik dat meteen aanpasse. http://www.plantlightinghydroponics....ck-p-1017.html
          Aan het hoge aandeel geel oragne lijkt me dit geen grafiek van een tl. Eerder van een HPS idd.

          Grtz

          Comment


            #35
            Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums,...

            Oorspronkelijk geplaatst door sploit View Post
            Ikzelf gebruik 1:2 warm:koud combinatie aan TL lampen.

            Ik heb dus 3 x 18W waarvan:
            - 2x philips master TL-D super
            Kleurcode: 865
            Lumen: 1300
            [ATTACH=CONFIG]37397[/ATTACH]
            - 1x sylvania luxline plus
            kleurcode: 830
            lumen: 1350
            [ATTACH=CONFIG]37398[/ATTACH]

            Wat opviel in het begin, toen de plantjes nog heel klein waren was dat ze opvallend afbogen richting de sylvania lamp, ik ben er nog niet uit of dit door het uitgezonden lichspectrum komt, danwel door de 50 extra lumen die de lamp uitstraald. Nu de plantjes wat groter zijn merk je er niets meer van.

            Ik ga nog een 2de lichtbak maken met lampen van 36W want deze is wat krap aan het worden voor 4 plantjes, ik denk dat ik met dezelfde combinatie aan lampen ga doen, never change a winning team
            Planten groeien niet naar het licht toe omdat ze een bepaalde lichtbron zien maar het minder belichte deel van de plant maakt meer auxine aan. Auxine zorgt voor een grotere celtrekking waardoor de plant aan de minder belichte kant meer groeit en de plant hierdoor dus naar het licht toe buigt. Het verschil in lumen is dus idd de oorzaak. niet het verschil in spectrum.

            Grtz

            Comment


              #36
              Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums,...

              ik vind het toch stiekem wel leuk om hier snel een voorproefje te posten van wat mijn UVB lamp voor mij betekent heeft.
              Het kweekverslag moet nog komen, maar ik vind de internodes zo prachtig kort dat ik het gewoon nu al moet delen! plus mijn eerste fimactie.. (WoS Afghan Kush)
              S5030180.jpg
              S5030179.jpg

              greetz KushMasta

              (paar weken later) ...tis een mannetje ... of herma
              Last edited by KushMasta TMHM; 11 July 2010, 01:29. Reden: paar weken later....
              it's his line so only God knows
              Grtz Kush

              Comment


                #37
                Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                Terwijl ik zo'n beetje heel JD aan het aflopen was over informatie voor led-verlichting (welke ik binnenkort als aanvulling wil gebruiken) kwam ik uiteraard ook op dit topic terecht.
                Wat me gelijk op viel was het verschil tussen de te gebruiken UV straling:
                In dit topic wordt alleen maar gepraat over UV-b maar bij led wordt juist alleen UV-a gebruikt.
                Tenminste, als ik van het volgende topic uit kan gaan: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...r-me-LED-grows
                Wat is nou eigenlijk de te gebruiken UV straling, a of b, of zelfs liever beiden?

                @ KushMasta;
                Ziet er mooi uit man, maar trek mn twijfels of je plantje het zo goed doet door de UV-b lamp.
                Zelf kweek ik onder 2*TL 840 1000 lumen, 1*SL 865 1300 lumen en (sinds kort) 1*SL 827 1550 lumen, 20/4 licht/donker.
                Voor 3 dagen terug ofzo waren beide SL's nog 865 1300 lumen, ik vervang ze geleidelijk voor 827 lampen naarmate de bloei dichterbij komt.
                Ik snap dat de soort, verlichting, klimaat en andere omstandigheden van jou kweek en de mijne niet gelijk liggen.
                Maar toch zitten ook mijn nodes erg dicht op elkaar zonder toepassing van een UV lamp.

                Hier wat foto's van de lsd:
                01072010356.jpg01072010357.jpg01072010355.jpg

                En wat foto's van de 2 ww's:
                01072010352.jpg01072010354.jpg01072010351.jpg01072010353.jpg

                Zoals jullie kunnen zien liggen bij mij ook de nodes erg dicht op elkaar.
                Houdt wel rekening met mn scrog en dus onder het net met snoeien en dieven.
                Daarnaast heeft de minst vertakte ww last van dwerggroei.

                Nu ben ik erg benieuwd of jij (KushMasta) je kweek zo op hebt gezet dat je ook daadwerkelijk het verschil kan zien tussen groeien met, en groeien zonder (in jou geval) UV-b?
                Zo niet, en ik het vergelijk met mijn planten, zit er weinig verschil in in mijn ogen..

                Verder (dit is weer aan iedereen gericht), aangezien jullie hier bezig zijn met UV licht,
                wil ik ook even het UV-a licht.. onder het licht brengen
                Dus hier even alle info met betrekking op UV-a, die ik tot nu toe (van dit forum, alle eer aan de originele posters) heb verzameld:
                - UV-a licht stimuleerd met name de fotomorfogonese.
                - UV-a wordt in een verhouding van 3,5 tot 4% meegegeven met het normale licht.

                ...
                Uiteindelijk zijn de planten in alle opzichten gezonder, beter en sterker dan zonder UV a.
                ...

                ...
                Fotomorfogonese:
                het Fotomorfogenese proces leidt tot de uiteindelijk vorm ,smaak, geur, kleur en bloei van de plant. fotomorfogenese wordt vooral gestuurd door UV-a. De uiteindelijk vorm en gene expression is natuurlijk genetisch vastgelegd, maar wordt door licht getriggerd en gestimmuleerd. De fotomorfogenese spots zijn dus bloeistimulators.
                ...
                Ik vind het feit dat eerst wordt gezegd dat UV-a goed is voor de kiem- zaailing fase verwarrend, later wordt namelijk weer gezegd dat fotomorfogonese spots bloeistimulators zijn, en fotomorfogonese wordt met name getriggerd door UV-a

                Wel ben ik er zelf over uit bij mijn volgende kweek leds toe te voegen aan mijn lichtplankje.
                Onder andere ook de UV-a en als de bevindingen hier positief zijn ook UV-b (indien mogelijk).
                Tegen die tijd zal dat ook te volgen zijn in een verslag..

                Wat ik ook wel interessant vond was wat ik laatst tegenkwam in de bouwmarkt.
                Een ioniserende spaarlamp (11W), deze schijnt de lucht te zuiveren van een grote variatie aan schadelijke dingen.
                Nu weet ik hier niet het fijne van, en dit konden ze me ook niet vertellen in de growshops.
                Wellicht dat iemand van jullie er al naar heeft gekeken?
                Het lijkt mij op zich een ideale lamp om op te hangen in bijvoorbeeld je aanzuigkanaal van je luchttoevoer.
                (Misschien is het wat voor iemand onder ons, ik kan het niet kwijt in mn microkastje..)
                Last edited by kroket; 1 July 2010, 14:33.
                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                Comment


                  #38
                  Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                  @kroket
                  je hebt helemaal gelijk, ik zal het nog even uitleggen. UV licht is zover ingedeeld in UV- A, B en C. UV-A heeft inderdaad invloed op de fotomorfogenese, UV-B heeft dit ook echter zit dit tussen de golflengte van 300-320 NM (UVB gaat van 280-320), UV-A straling is schadelijk en bereikt het aardoppervlak niet (de UVB straling <300 bereikt dit ook niet). Maar juist omdat dit topic voornamelijk ging over de verdere werking van UVB op het gewas, waar elders ook meer opsraak over is leek me dit goed om toe te passen.
                  UV-B straling in hoge intensiteit is echter wel schadelijk voor het gewas wat een negatief effect op de fotosynthese kan hebben. Dit geld voor normale gewassen. Aan de andere kant zorgt helpt het bij de smaakvorming en de vorming van antioxidanten.
                  Er word dus ook vernomen dat het de kwaliteit van de sensemilla ten goede komt naast een betere rijpere oogst.
                  In eerste instantie was ik van plan tijdens dit project een aantal planten met ander licht op te laten groeien en ze alleen in de eerste weken van de groei onder de UVB te houden, maar omdat ik wat tegenslagen heb gehad is daar niets van gekomen...
                  Indien het verder wel goed verloopt dan kan ik het in de bloeifase alsnog toepassen, maar wellicht zal ik die test uit moeten stellen tot het volgende project, vooral om mijn slagingskansen te verhogen van het mijn huidige.
                  En heb mijn bloeilicht nog niet op orde.... evenals afzuiging..... maar mijn kast ruikt lekker
                  Ik zit momenteel ook erg met mijn gezondheid te kampen dus dat werkt niet echt mee, maar gelukkig werken de groenten wel mee

                  grtz KushMasta
                  Last edited by KushMasta TMHM; 2 July 2010, 05:29.
                  it's his line so only God knows
                  Grtz Kush

                  Comment


                    #39
                    Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                    Je was er vroeg en snel bij!
                    Wat ik zo een beetje uit je reactie ophaal, zijn de effecten van UV-a en b nagenoeg gelijk.
                    Zodoende ben ik nog even verder gaan kijken:
                    De golflengte van UV-licht is 1 tot 400 nanometer. In verband met de effecten van UV-licht op mens en milieu wordt onderscheid gemaakt tussen UV-A, UV-B en UV-C. UV-A is ultraviolet licht met een golflengte tussen ca. 315 en 400 nm ("lange golven"). UV-B licht heeft een golflengte tussen ca. 280 en 315 nm; en UV-C licht heeft een golflengte tussen 100 en 280 nm ("korte golven").
                    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet

                    Je verhaal dat UV-a en b beide schadelijk zijn klopt dus, al is de UV-a een stuk minder schadelijk.
                    Verder schrijf je dat UV-b helpt bij de smaakvorming, de vorming van antioxidanten en er word vernomen dat het de kwaliteit van de sensemilla ten goede komt naast een betere, rijpere oogst. Dit klinkt allemaal nog al hetzelfde als UV-a.
                    Als we er dan vervolgens naar een dergelijke grafiek naast leggen:
                    action_spectrum_en.jpg
                    Kunnen we zien dat de fotosynthese sterk afneemt als we lager gaan zitten als 420nm, er vervolgens vanuit gaande dat:
                    UV-a = 315 - 400 nm
                    UV-b = 280 - 315 nm
                    UV-c = 100 - 280 nm
                    Zouden we kunnen stellen dat UV-a licht beter bij ons ideale spectrum aansluit.
                    Als we dan vervolgens ook kijken naar de ontwikkeling van led lampen,
                    valt op dat zij tegenwoordig wel UV-a bevatten, maar geen UV-b.
                    Ze kunnen natuurlijk vanwege de (hogere) schadelijke gevolgen van UV-b juist voor UV-a hebben gekozen maar het lijkt mij dat deze keuze juist voor de plant is gemaakt.
                    (jammer dat er geen betere grafieken zijn die bij 1nm beginnen en eindigen bij 3.000 (IR), het blijft nou een beetje gis en gok werk.)

                    Wil jullie UV-b verhaal absoluut niet ontkrachten want geloof ook zeker in het nut hiervan,
                    maar na veel lezen krijg ik wel de indruk dat UV-a beter zou moeten werken als UV-b.
                    Zelf probeer ik ook zo dicht mogelijk bij het ideale spectrum in de buurt te komen, dus vind dit heel interessant!
                    Hoe denken jullie er verder over?
                    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                    Comment


                      #40
                      Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                      @kroket uv en plant.jpg bron documents.plant.wur.nl/wurglas/GTT_02-08_LR_6_insecten_UV.pdf
                      even gegoogled, heb de juiste documenten niet bewaard, maar ik vond dit wel een heel leuk voorbeeld.
                      Ik zal en kan je ook geen ongelijk geven, ben zelf een beetje aan het testen in de hoop dat alles goed gaat
                      maar gelukkig laten de andere skills me zover niet in de steek.
                      Reden warom het mij zo aanspreekt is dat in de tuinbouw UV doorlatende ruiten worden toegepast om de kwaliteit te verbeteren. UV straling word door het standaard glas eruit gefilterd. Daarnaast ben ik voor dit licht gegaan omdat in het gebied van herkomst van mijn plantjes een hogere intensiteit aan UV-b straling schijnt te zijn. Probeer ze extra thuis te laten voelen laten we maar zeggen.

                      was trouwens op het spoor gekomen dat Osram spaarlampen in kleurcode 825 (2500k)
                      het gaat om spaarlampen uit de Duluxstar en Dulux (superstar) series.
                      de stick variant van 30W heeft 1940lm (de hoogste die ik had gevonden)
                      daarnaast zijn er twist en micro (23W, 1450 tot 1600lm) kosten circa 7-10 euro, afhankelijk verkooppunt

                      greetz Kush M
                      Last edited by KushMasta TMHM; 4 July 2010, 18:58. Reden: toevoeginkje en quote, prijs van lampjes erbij gezet
                      it's his line so only God knows
                      Grtz Kush

                      Comment


                        #41
                        Re: Verzpnt TLbuizen 4 pro's:kennis,UVB?,spectrums

                        Mooi documentje en leuke informatie, heb hem gelijk opgeslagen.
                        Ben benieuwd hoe tevreden je uiteindelijk zelf bent over je testresultaat, wij kunnen de resultaten wel zien maar jij mag het ook ervaren.
                        Voor de rest heb je wel min of meer dezelfde motivatie als mij; reden voor mij om met (UV) licht te klooien is om het de plant zo prettig mogelijk te maken. Hoe beter ze zich vermaken in het kastje, des te beter ik me met ze vermaak als ze klaar zijn
                        Momenteel verkeer ik nog een beetje in de "spons-modus", ik ben alle informatie die ik maar kan vinden omtrent licht aan het verzamelen zodat ik bij de volgende keer een aanzienlijk beter lichtplankje kan maken.

                        Een spaarlamp van 2500K is wel heel mooi, sluit perfect op het "bloeispectrum" aan..
                        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                        Comment


                          #42
                          Re: Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

                          Wie kan mij vertellen wat het effect van UVB of UVC licht is op de bloei als je deze een uurtje per "nacht" aanzet ??? Ik zou wel eens willen kijken of het werkelijk de pint vermoord. LU wageningen heeft zoiets gedaan in een onderzoek, maar natuurlijk niet met onze plantjes. Overdag (licht aan) schijnen zich veel spintjes te verstoppen onder de blaadjes zodat ik denk dat UVB as spintkiller in het donker zou moeten gebeuren. Heeft iemand daar ideeen over?
                          Oja, en sorry dat ik zo'n oud topic weer oprakel
                          .

                          Comment


                            #43
                            Re: Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

                            Tnx Groene Geest, deze had ik nog niet gelezen lol.

                            Uv-c komt nagenoeg niet voor op onze planeet, deze word weerkaatst door onze atmosfeer.

                            Nacht verlichting zou ik niet aan beginnen, tenzij je dit vanaf dag 1 doet.

                            Wel kan je b.v. deze verlichting het eerste en het laatste uur van je lichtshema mee laten draaien.

                            Heb zelf uv-a licht op varenrouwmugen getest, deze vinden het niet fijn maar dodenlijk?
                            Ze verplaatsen zich idd enkel naar de onderzeide van het blad.

                            Grtz.

                            Comment


                              #44
                              Re: Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

                              Heb zelf een kweekje staan op 3x spaarlampen + 1x UV-B spaarlamp
                              ben benieuwt wa de resultaten gaan zijn maar gaat opt moment lekker

                              http://www.exo-terra.com/en/products...cent_bulbs.php

                              Greets SS
                              Last edited by Grownood; 5 April 2011, 12:43. Reden: link van lamp toegevoegt

                              Comment


                                #45
                                Re: Verzpnt TL buizen 4 pro's kennis UVB spectrums

                                hello mede smokers

                                ik ben begonnen met kweken op tl buizen. dat ging over het algemeen vrij goed,ben toch overgestapt op 600 w hps lamp. de Opbrengst zou veel minder zijn met tl buizen.
                                had ook problemen met te hoge vochtwaarden. kheb nu afzuiging + hps lamp en wacht de goede resultaten met spanning af!
                                khad net nog een vraagje ivm de omschakeling van tl buizen naar een hps lamp. kan dat schade aan mijn plantjes brengen?

                                greetzzz
                                sMiLeY DoObInAtOr

                                Comment

                                Bezig...
                                X