Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweektent

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweektent

    Korting op 420shop
    Wat hier beschreven staat is bedoeld om het electraverhaal(in eerste instantie voor mezelf) wat eenvoudiger en begrijpbaar te maken,omdat ik er van uit ga dat veel mensen de lamp en afzuiging op dezelfde manier aangeleverd krijgen, heb ik het hele proces van aansluiten met duidelijke foto's gevolgd, voor het resultaat van iets waar ik in eerste instantie niets van begreep gaat mijn dank naar degenen die getracht hebben mij hierin te helpen en dan in het bijzonder naar vale voor zijn duidelijk uitgelegde antwoorden op mijn vragen,dus...VALE...TNX!!!


    Hieronder staat mijn originele vraag,
    Het verloop van het vraag en antwoord kun je lezen in de hierop volgende posts en is zeker een aanrader dit ook te lezen!
    En op pagina 2 uitleg en foto's over hoe ik de boel uiteindelijk aansluit.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Goed,weer iets lastigs.
    Ik ben al zeg ik het zelf best een handige tante,
    Maar van electra totaal geen kaas gegeten.
    Een lamp indraaien lukt nog wel,maar de rest vindt ik maar eng spul en kom ik liever niet aan...maar een electricien vragen om mijn tentje aan te sluiten is ook niet echt een optie.
    Dus de vraag is...HELP!!!
    Zouden jullie a.u.b. willen antwoorden alsof je het tegen een kind van 3 hebt?Da's namelijk de enige manier om het mij uit te leggen.
    Tnx alvast.

    Oke wat ik heb,vsa met deze stekkers ;100_1713.jpg deze en die op de volgende foto.

    De 1e stekker heb ik wel het juiste stopcontact voor,maar dan?
    Hoe krijg ik dit;100_1698.jpgnaar dit100_1700.jpgen wat moet er dan evt nog tussen?(ik ben 3 jaar oud,niet vergeten)

    Dan heb ik nog: dit100_1715.jpgen dit moet dan weer hier naartoe:100_1701.jpg

    Zelfde vraag hoe en wat heb ik eventueel nog meer nodig?

    Is dit uit te leggen?

    Grts
    Daniella.

    Het was de bedoeling om de stekker op foto 1 zo te laten omdat ik er het juiste stopcontact voor had,maar wil toch een tijdschakelklok gebruiken,dus heb ik deze ook vervangen.
    Last edited by misty; 16 December 2009, 15:01. Reden: Toevoeging extra info.
    Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

    Misty's ABC

    #2
    Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

    De eerste aansluiting naar die kroonsteentjes maak je door de stekker eraf te knippen/snijden en de draadjes los naar hun juiste aansluiting te verbinden.

    Dit geld voor de fancontrollers ook, echter moet de ventilator in de stekker van de fancontroller.

    Wandcontactdoos --> Fancontroller --> Afzuiging

    Je zult dus ook op die manier draden moeten leggen, vanaf de wandcontactdoos gebruik je een normale (geaarde) stekker. Van fancontrollers zelf heb ik geen kaas gegeten, maar lijkt me een vrij logische aansluiting te worden.

    De laatste foto lijkt erop dat het een 2-fasen stroom vereist (2x blauw), ik zou even een growshop inlopen en daar even vragen hoe of wat.
    Last edited by Mr_3ppozz; 27 July 2009, 23:13.
    sigpic
    Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

    Comment


      #3
      Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

      Zou het zelf niet beter kunnen formuleren uw vraag, wel een slim kind van drie dan . Netjes gedaan, voor iedereen duidelijk .

      Grtz

      Comment


        #4
        Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

        @Mr_3ppozz,allereerst hartelijk dank voor de uitleg,van stekker 2 naar lamp dat gaat me dus wel lukken zo,
        Zal er zodra ik zover ben ook foto's van nemen zodat ook meegekeken kan worden of ik het goed doe,

        Heb ook ergens gelezen dat een kroonsteentje niet voldoende zou zijn als tussenverbinding,klopt dit?en zo ja hoe los ik dat dan op?

        Naar de growshop gaan is niet echt een optie,zit hier zover ik begrepen heb geen meer in de stad,is zo ver fietsen anders .
        Daarnaast zullen veel mensen hun spullen ook op deze manier aangeleverd krijgen en is het misschien handig als er ook op een begrijpelijke manier info over te vinden is.

        Aangezien er vast ervaringsdeskundigen op het forum ronddwalen zou het hier ook moeten lukken denk ik.
        Nogmaals mijn dank.


        En dank u bobo.
        Nu nog zorgen dat er veel hulp deze kant op komt.

        Grts
        Daniella
        Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

        Misty's ABC

        Comment


          #5
          Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

          Er is niks met een kroonsteentje hoor.
          Alle aansluitingen op je lamp en ventilator zijn toch ook met kroonsteentjes?

          Grtz.

          Comment


            #6
            Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

            Ja bedoel ik,moet dat dan niet weggewerkt/vervangen worden?Hebben die kroonsteentjes dan geen last van het vochtige klimaat in de tent?

            Stel misschien een hele domme vraag hoor,maar het blijft een vraag.

            Grts
            Daniella
            Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

            Misty's ABC

            Comment


              #7
              Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

              zwart = schakeldraad
              blauw= nul
              bruin= fase (oftewel de spanningsdraad!!)
              geel/groen= aarde

              De bruine en de blauwe zijn de + en - van de spanning ( net als de rode en de zwarte in een zwakstroomschakeling( 5V van een pc-fan o.i.d.) a.h.w.)

              Kroonsteentjes in een vochtige ruimte plaatsen lijkt me geen goed idee. Water en spanning kunnen elkaar slecht verdragen. Denk aan kortsluiting en eventuele lekstromen die dan in of op je kast kunnen komen te zitten.
              Er buiten is geen probleem. Zorg dat de draad niet bloot komt te liggen buiten de kroonsteen.

              Het is zo, de blauwe aan de blauwe / de groen/gele aan de groen/gele / de bruine aan de bruine/ en :
              de bruine kan aan een zwarte gekoppeld worden (met als functie de schakeldraad, het aan- en uitknippen van je lamp in je schakelaar thuis gaat ook zo.)
              Kan ook dienen voor directe spanning, dus geen schakelaar-functie.Zwart kan dus ook op een bruine.

              Wees voorzichtig, "stroom" is een gevaarlijk ding als je er niet voorzichtig mee bent.

              vale.
              Last edited by ceBep; 28 July 2009, 21:42.

              Comment


                #8
                Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                @vale,
                Dit is voor mij redelijk begrijpelijk uitgelegd,kan ik wat mee.
                Maar in de kroonsteen aan de afzuiging is het 1x zwart(Schakeldraad) 2x blauw (0)
                En 1x groen/geel.
                Hoe werkt dit hier dan?

                Grts
                Daniella

                EDIT: Uiteindelijk bleken dit 6 draadjes te zijn,dus niet schrikken als het er bij jullie geen 4 zijn!
                Last edited by misty; 29 July 2009, 13:49. Reden: aanvullende info
                Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                Misty's ABC

                Comment


                  #9
                  Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                  1e foto vsa; is een buitenlandse stekker.
                  kun je vervangen door een nederlandse geaarde stekker.op het doosje van de stekker staat meestal wel waar je de draden in moet doen.

                  Heb ik ff opgezocht:

                  Voorschakelapparaten (verder afgekort als: VSA) dienen twee doelen:
                  In samenwerking met de starter veroorzaakt een VSA een korte stroomdoorgang door de twee gloeidraden. Wanneer de starter zich sluit onder invloed van de gasontlading in de starter (Warmte + Bimetaal) wordt de elektrische stroom zelfs zo hoog dat de twee gloeidraden roodgloeiend worden en de elektronen-emissie op gang komt. Wanneer de starter is gesloten, is er geen gasontlading meer in de starter en koelt het bimetaal af. Hierdoor opent het zich weer en veroorzaakt het VSA een hoge piekspanning die de gas-ontladingslamp doet ontbranden.
                  Als de gasontlading eenmaal tot stand is gekomen zorgt het VSA ervoor dat de stroom binnen de gestelde norm blijft (Men kan dus niet een willekeurig VSA aan een gas-ontladingslamp koppelen!) Als een gasontladingslamp zonder een VSA zou worden aangesloten en de buis zou tot ontlading komen, zal de stroom door de buis zo hoog worden dat de zekering gegarandeerd door zal slaan, waarbij de buis zelfs kan exploderen!

                  Comment


                    #10
                    Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                    Oorspronkelijk geplaatst door misty71 View Post
                    @vale,
                    Dit is voor mij redelijk begrijpelijk uitgelegd,kan ik wat mee.
                    Maar in de kroonsteen aan de afzuiging is het 1x zwart(Schakeldraad) 2x blauw (0)
                    En 1x groen/geel.
                    Hoe werkt dit hier dan?

                    Grts
                    Daniella
                    Das foto 5 neem ik aan?

                    Comment


                      #11
                      Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                      Ja is foto 5.

                      Ik heb op zolder een 3-weg stopcontact dat normaliter gebruikt wordt voor de centrale afzuiging van het huis,ik neem eigenlijk vanzelf aan dat deze geschikt is voor stekker 1,is dit niet zo dan?

                      Grts
                      Daniella
                      Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                      Misty's ABC

                      Comment


                        #12
                        Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                        Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post



                        Kroonsteentjes in een vochtige ruimte plaatsen lijkt me geen goed idee. .
                        Aan je lampekap van je hps zitten ook gewoon kroonsteentjes hoor.
                        En aan je afzuiger ook.

                        Grtz.

                        Comment


                          #13
                          Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                          Als de stekkers hetzelfde zijn wel, ff checken dus of de stekker precies gelijk is. Hoef je dan niet te vervangen.(Normaal vind je die stekkers niet in Nl, maar van een buitenlandse installatie met een passende stekker kan het dus wel in jouw huis voorkomen)

                          De afzuiging van je kast, komt die aan een timer of tijdschakelaar( welke foto eventueel), of ga je die handmatig aan/uitzetten?
                          Ik ben niet bekend met kweekkasten,maar wel met elektrisch spul. Dus 2x een 3-jarige

                          Comment


                            #14
                            Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                            @ Robba: Van fabriek-af, dus niet zelf er tussen gemonteerd!

                            Wil niet belerend doen of zo, maar het meeste brandgevaar komt door knutselaars ( no offense), omdat ze de basis-principes niet kennen van een elektrische installatie!!
                            Last edited by ceBep; 28 July 2009, 22:15.

                            Comment


                              #15
                              Re: Hoe,wat,waar,wanneer, aansluiten app. kweekten

                              Lol vale,2x3 jarig,is al 6 samen

                              De lamp (ga ik handmatig aan/uit zetten)en afzuiger(komt via fancontroller ,
                              foto 4,24u p.d. stroom op te staan)hebben ieder een eigen groep ben niet bang dus voor overbelasting,vsa is aangepast aan het wattage van de lamp(600W)

                              Grts
                              Daniella
                              Last edited by misty; 28 July 2009, 22:23. Reden: stond er een beetje onhandig,voor de duidelijkheid dus
                              Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                              Misty's ABC

                              Comment

                              Bezig...
                              X