Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

leds try een led kweekverslag

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: leds try een led kweekverslag

    27-09-2010
    6 weken bloei
    temp 25/20
    ledlamp hangt op 30 cm afstand van de top van het gewas.
    Ongeveer 1 week geleden heb ik voeding gegeven met ec 1,8.
    Daar kunnen de led planten dus duidelijki niet tegen. Resultaat verbrande bladpuntjes.
    Vandaag gewoon water gegeven.
    Voorzichtige conclussie mag nu al zijn dat led planten idd minder voeidng en water nodig hebben.
    De led planten zien er redelijk uit. Ze hebben een achterstand van een kleine week op de HPS planten.
    De trichome ontwikkeling is vollop aan de gang.
    De hps planten staan onder een 400 watt hps lamp. De temp is ook 25 overdag en 20 snachts.
    De afstand van de topt van het gewas tot de hps lamp is 65 cm.
    Naar mijn gevoel (!?) krijgen de planten onder hps en led evenveel licht.
    Ik besef terdege dat dit geen wetenschappelijk correcte proef is. Toch kun je wel enigszins de resultaten vergelijken.
    Graag zou ik de proef nog eens over doen met exact dezelfde hoeveelheid HPS licht en Led licht.
    Er zou dan uitgerekend en/of gemeten moet worden op welke afstand de hps enerzijds en de led lamp anderzijds boven het gewas gehangen dient te worden.

    Heeft iemand enig idee hoe je dat zou moeten doen?

    links hps rechts led
    Attached Files

    Comment


      #32
      Re: leds try een led kweekverslag

      400 wat hps hang je op 40 cm boven je plant. Met led ben ik niet zo ervaren, hangt ook van de stralingshoeken van de gebruikte leds af.

      Comment


        #33
        Re: leds try een led kweekverslag

        hoi Monti,

        dat is eigenlijk niet wat ik bedoel.
        ik wil een vergelijk maken tussen led en hps.
        dat kan volgens mij alleen wanneer je eenzelfde hoeveelheid hps licht boven stekken hebt en een zelfde hoeveelheid led licht boven boven een groepje van dezelfde stekken hebt.

        ik heb de 150 watt led op 30 cm boven de planten hangen. de hps 400 watt zou dan bijvoorbeeld 65 cm boven de planten moeten hangen om een zelfde hoeveelheid licht te ktijgen.
        het gaat er mij nu om hoeveel cm moet dat zijn.
        mijn ledlamp heeft een output van 220 umol/s
        mijn hps heeft een output van 720 umol/s

        misschien kan dokkie me helpen

        Comment


          #34
          Re: leds try een led kweekverslag

          dus je wil expres minder gaan oogsten?gewoon 2 dezelfde hokjes maken in een kamer.met hetzelfde aantal stekken en grond.en dan kijken wat het verschil is tussen bijde hokjes.maak er voor de gein ook nog een tl hokje bij,en ik denk dat dan een goede 2e winnaar word in gewicht.

          Comment


            #35
            Re: leds try een led kweekverslag

            Ik denk dat deze berekening heel moeilijk gaat worden. Veel leds hebben een stralingshoek van 120 graden. Dus van uit het centrum (de loodlijn) van de lichtbron wordt het licht tot 60 graden in de omtrek verdeeld. Dat zelfde gaat op voor de buitenkant van de lichtbron: de buitenste ledjes overlappen elkaar niet, dus aan de randen van je kweekoppervlak is er een lage lichtdruk. Ook de afstand van de lichtbron tot de planten speelt een rol. Als je de afstand verdubbelt dan verviervoudig je de belichte oppervlakte: met andere woorden, je planten krijgen dan nog maar een kwart van het oorspronkelijke licht. Met een 400 watt HPS (720 uMol) kun je een oppervlakte van zo'n 0,8 meter effectief belichten (90cm * 90 cm). Strikt rekenkundig zou je met deze led unit van 220 uMol ongeveer 0.25 m2 (50cm * 50 cm) kunnen belichten bij een gelijke lichtdruk in uMols.
            Nog een bijkomend aspect van led units is dat deze units 11 tot 16 golflengtes uitzenden (althans de nieuwste). Je planten hebben elke golflengte nodig. Hoe dichter je unit op de planten hoe minder spreiding van de individuele golflengtes.
            Last edited by Xtreme; 30 September 2010, 16:33.

            Comment


              #36
              Re: leds try een led kweekverslag

              @ tumble trimmert,

              ja express minder oogsten dat klinkt idd wel een beetje raar. Maar ja...alles voor de wetenschap
              ik rook maar een half grammetje per dag, ik verwacht toch wel een kleine 100 gr te gaan oogsten, dan heb kan ik dus een dik half jaar vooruit..

              @ extreme,

              daar was ik al bang voor, dat het niet zo eenvoudig zou zijn. wel weer prima die inzichten van jou.
              wat denk je, kunnen we in deze situatie wat bereiken met een luxmeter? ik weet natuurlijk wel dat het eigenliojk en kwantumsensor moet zijn die we nodig hebben, maar zo verschrikkelijk exact hoedft het nu ook weer niet

              Comment


                #37

                Comment


                  #38
                  Re: leds try een led kweekverslag

                  sam howdee Says:
                  September 13th, 2010 at 4:12 pm
                  Ik heb een vraag over ledgroeilampen.
                  Een 400 watt HPS lamp heeft een PPF(Par foton stroom) van 720 umol/s. Hiermee kan ik 1m2 belichten
                  Ik heb een ledlamp die heeft een PPF van 200 umol/s.
                  Heb ik dan om 1 m2 met dezelfde lichtsterkte te belichten
                  720/200= 3,6 van die led lampen nodig? Of maak ik nu een denkfout? Of moet ik bij deze berekening ook rekening houden met de samen stelling van het lichtspectrum. Die is nl. bij Led heel anders dan bij HPS.

                  Marcel van der Steen Says:
                  September 13th, 2010 at 4:55 pm Sam,
                  Par foton stroom geeft het aantal fotonen aan per seconde dat van het licht komt. Men gaat uit van de energie die in het licht zit en dit rekent men om naar voor “de gemiddelde plant” nuttige fotonen. Dus men rekent van energie in Watt/s naar aantallen nuttige fotonen in micromol/s. In principe kun je dus rekenen zoals jij doet, namelijk 720 micromol/s voor een HPS lamp zijn dan 3.6 ledlampen die ieder 200 micromol/s afgeven.
                  Je geeft aan dat de spectra anders zijn. Misschien is het bij het licht van de ledlampen zo dat er relatief meer blauw inzit dan bij de HPS lampen. De norm die omrekent van Watt/s naar micromol gaat uit van 1 gevoeligheidsspectrum en maakt geen verschil tussen welke fotonen. Voor de norm is een foton met energie van blauw licht hetzelfde als een foton met energie van rood licht.
                  In de praktijk zal het echter wel een verschil uitmaken. Fotonen met een energie van rood licht hebben een ander effect op plantengroei en -voortplanting dan dat fotonen met een energie van blauw licht dat hebben.
                  Dus je hebt wel gelijk, het licht van het ene spectrum met bijvoorbeeld veel meer rood dan blauw zal een ander effect hebben dan licht met veel blauw en minder rood, terwijl ze volgens de PAR berekening toch dezelfde micromol/s afgeven. Bij meer rood zal over het algemeen de plantengroei bevorderd worden en bij meer blauw wordt voorplanting meer getriggerd. Echter deze werking is mogelijk weer verschillend bij verschillende soorten planten. Ook de verhouding rood met dieprood kan weer een effect hebben.
                  Al met al geen eenvoudige materie. Echter de norm zoals genoemd in deze paragraaf van dit artikel

                  Comment


                    #39
                    Re: leds try een led kweekverslag

                    wat is de beste ledlamp om mee te kweken ???

                    Comment


                      #40
                      Re: leds try een led kweekverslag

                      hoeveel watt en welke sugg zijn welkom

                      Comment


                        #41
                        Re: leds try een led kweekverslag

                        Overstijgt het nu echt je geestelijke bereik om gesloten vragen te stellen? Als ik deze vraag als volgt beantwoord: 100.000 watt, ben je dan tevreden?
                        Lees toch eens wat er in diverse topics staat.
                        Ik ga je nu simpelweg 2 gesloten vragen stellen:
                        - 1 welke oppervlakte wil je belichten?
                        - 2 wat is je budget? (voor het geval je niet weet wat budget betekent: hoeveel geld kun je en wil je investeren?)

                        Zodra je antwoordt op de 2 vragen geeft zijn er voldoende mensen die inhoudelijk zullen reageren.

                        Comment


                          #42
                          Re: leds try een led kweekverslag

                          @ prestin, knap dat je dit gevonden hebt ! www.olino.org ik ben benieuwd welke led fabrikant als eerste hier zijn ledlamp gaat laten testen...

                          wat denk je trouwens van de vraag en het antwoord erop. Goed of slecht nieuws voor de leds?

                          @ xtreme. Ik ga mee in je redenering wat betreft lux en led. Echt professioneel wordt het natuurlijk pas als alles in umol/s uitgedrukt gaat worden.
                          ik heb ooit in de vs geinformeerd naar een betaalbare kwantumsensor. Er werd mij echter door de fabrikant op gewezen dat de uitslag van zo'n meter niet echt klopt als er led licht mee gemeten wordt. Helaas ben ik de mail kwijt waarin uitgelegd werd hoe dat komt. ik neem aan dat partijen als philips en gavita wel over een kwantumsensor beschikken die led licht op zijn juiste waarde kan schatten.
                          Met zo'n meter ter beschikking wordt het natuurlijk erg eenvoudig. Je zal dan uitkomen op zoiets als: de 400 wat hps hangt op 70 cm afstand van de top van het gewas. De led lamp moet dan op bijv 40 cm afstand blijven. Je hebt dan in beide situaties even veel licht en pas dan kun je nadat de planten uitgebloeid zijn colcluderen : de led is beter of de hps is beter.
                          ach.. ik ben er van overtuigd dat zo'n test er snel gaat komen. En ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat led het dan echt nog niet zo slecht gaat doen.

                          @ pietje puk, ik heb een advertentie in de highlife gezien en van die mensen heb ik een 150 watt led gekocht voor € 500, ik belicht daar 0,4 m2 mee.

                          Comment


                            #43
                            Re: leds try een led kweekverslag

                            Ik zal eens informeren bij een zwager: die heeft zo'n 35 jaar bij het Natlab van Philips Lightning fundamenteel onderzoek gedaan op het gebied van licht. Wellicht weet zwager "Theo" op een goedkope manier aan een kwantummeter te komen.

                            Comment


                              #44
                              Re: leds try een led kweekverslag

                              Oorspronkelijk geplaatst door samhowdee View Post
                              @ prestin, knap dat je dit gevonden hebt ! www.olino.org ik ben benieuwd welke led fabrikant als eerste hier zijn ledlamp gaat laten testen...

                              wat denk je trouwens van de vraag en het antwoord erop. Goed of slecht nieuws voor de leds?
                              .
                              Ik heb de lampen die ik gebruik voorlopig laten test...en kwam de 180 watt er goed uit.

                              grafiek.jpg Je ziet hier dat 240 watt ( 2 x 120 w) alleen, maar gewoon is en plak je ze beide op de 180 ( dus 3 lampen aan) er nog maar weinig gebeurd.
                              Maar dat had ik in mijn topic al weerggeven.
                              180-watt-growlamp-leds.jpg
                              Last edited by Prestin; 5 October 2010, 06:37.

                              Comment


                                #45
                                Re: leds try een led kweekverslag

                                07-10-10
                                7,5 weken bloei. temp 25/20
                                Het gaat goed. De planten onder led doen het best goed.
                                Nog geen enkel pistil is bruin onder led.
                                Onder Hps beginnen de pistils flink bruin te worden. Het ziet er naar uit dat de hps planten nog 1 week te gaan hebben.
                                De led planten lopen 1 week achter op de hps. De topvorming is echter wel goed compact en veel trichome ontwikkeling.

                                Het val mij allemaal best mee. Voor mensen die kweken voor het eigen rokertje , en niet kijken op 1 week langer of korter bloei vind ik het echt een goed alternatief. En het is echt wel leuk dat paarse licht en die kouwe lamp.

                                1 ding is wel zeker, het is niet zo als de ledboeren altijd zeiden: 150 watt led vervangt een 400 watt hps of nog gekker een 600 watt hps.
                                ik zou echter wel durven stellen 300 watt led vervangt een 400 watt hps.

                                helaas is de hps plant die in de vorige post op de foto staat omgevallen en zijn de wortels los gesscheurd, dus de vergelijkingsfotos zijn waardeloos.
                                ik heb nog wel een foto gemaakt van een andere plant die onder hps staat. Hierop is wel een beetje te zien dat de hps plant 1 week voorloopt.
                                dit alles is voor mij wel een reden om het nog een keer (beter) over te doen.
                                Attached Files

                                Comment

                                Bezig...
                                X