Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4x NL RQS, Hans Panel 180, Plagron: Power Roots, zaaigrond, Alga grow + bloom, Royal Mix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    4x NL RQS, Hans Panel 180, Plagron: Power Roots, zaaigrond, Alga grow + bloom, Royal Mix

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal!
    De titel zegt het al wat de plannen zijn. Ik ben al een weekje onderweg. Begon te ontkiemen op 23/2/2019 en dit is met succes gelukt. Ik heb hiervoor een petrischaaltje gebruikt met make-up wattenschijfjes. Nadat ze ontkiemd waren heb ik de kiemsels in zaai- en stekgrond gedaan van Plagron. Het was even spannend, maar de 26e kwamen ze al boven. De eerste dagen heb ik de zaailingen een paar keer per dag beneveld met een plantenspuitje. Dit om te voorkomen dat de ondiepe wortels zouden uitdrogen en ze toch niet te verzuipen. Gisteren heb ik ze ieder 5 ml water gegeven met Power Roots van Plagron. Ik hoop dat ik goed begonnen ben, eerdere kweken heb ik wat dure zaden om zeep geholpen door teveel water.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Zijn er nu in ieder geval 4 boven, dus het gaat al een stuk beter
    Ik vermoed dat je lamp iets te hoog hangt.
    Misschien de hoogte even vergelijken met andere hans-panel-kweekjes.


    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Gruffalo
      Gruffalo commented
      Editing a comment
      Hee QnQ bedankt voor je reactie. De lamp hangt nu door het groeien van de plantjes op 23 cm, 100% vegging. In het begin strekten alle 4 de plantjes een beetje, nu groeien ze vooral in de breedte.

    • zeitgeistmovement
      zeitgeistmovement commented
      Editing a comment
      Bij TGL en HLG wordt tussen 50 en 200 watt aangeraden om 60 cm de eerste 10 dagen en 50 cm tot en met einde voorbloei. Strekken zul je altijd krijgen op deze manier ben ik bang.

    #3
    Veel succes !
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...esia-lemonator

    Comment


      #4
      Even een fotootje...
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

      Comment


        #5
        Oorspronkelijk geplaatst door Gruffalo View Post
        Hallo allemaal!
        . Gisteren heb ik ze ieder 5 ml water gegeven met Power Roots van Plagron.
        1 theelepel water maar?

        Comment


        • Gruffalo
          Gruffalo commented
          Editing a comment
          Later nog wat meer gegeven. Hoeveel lijkt jou goed om per keer te geven? 10 ml per plant per dag?

        • zeitgeistmovement
          zeitgeistmovement commented
          Editing a comment
          Ja, ze hebben niet veel nodig in het begin. Eerste week hoef je niet of nauwelijks te geven. Halverwege 2e week, als ze geen baby's meer zijn, beginnen ze te drinken. Ik gebruik een tensiometer. Daarvoor heb ik zitten klungelen met te veel water in het begin. Je instinct is ws goed.

        #6
        Hier even een foto van mijn 4 dames. Eentje loopt vanaf het begin al een beetje achter qua groei. Even kijken hoe dat zich ontwikkelt... Verder gaan de andere 3 lekker gelijk op. Moet ik al denken aan overpotten, of toch nog even wachten?
        Gr. Gruffalo
        Attached Files

        Comment


          #7
          Zeker niet, dan beschadig je heel veel, ze zijn erg breekbaar nu.
          Als in deze fase het stammetje knakt is het meestal game over.

          Het potje moet eerst volgeworteld zijn, dat duurt nog wel een week, misschien wel 2.

          Let op dat de lamp niet te hoog hangt, ze moeten nu vooral onder de grond groeien en blad ontwikkelen.
          Als de lamp iets te hoog hangt gaan ze harder strekken, waardoor jij de lamp weer hoger hangt en repeat.
          Dan krijg je grote stukken stengel tussen de nodes waar niets groeit..

          Kweektip: ..:: Het overpotten van een plantje ::..
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #8
            Merci voor de info! We gaan geduldig verder

            Comment


              #9
              Het ziet er naar uit dat 1 van de plantjes te weinig water heeft gekregen. Deze hing na 1 nacht in ene heel slap. Je zou het niet zeggen, maar hij lijkt al wat bij te trekken, na een dag. Het kleine plantje dat achterliep, lijkt toch wat te gaan groeien nu. De 2 grootste gaan redelijk goed. Alleen nu beginnen de bladeren wat licht van kleur te worden. Ze staan nu nog in stekgrond van Plagron en krijgen 10 ml water per dag met een doseerspuitje. Ik heb het plan om een klein laagje Royalmix toe te voegen, bovenop de stekaarde. Misschien dat dit een goede manier is om ze toch een klein beetje voeding te laten krijgen uit de aarde. Het water dat ik nu geef is 50% leidingwater 50% regenwater. Het water uit de leiding heeft hier een ph van 8,3. Ik heb het mengsel weten af te zuren naar 6.2, alleen een dag later was het gestegen naar 6,9. Ik heb het nu niet meer gemeten en gebruik het gewoon. Ik lees verschillende opvattingen over afzuren bij een biokweek. De een zweert erbij, de andere zeggen weer dat het je bodemleven vern**kt. Is het gewoon een optie om regenwater te pakken en dit op temperatuur te laten komen?
              Attached Files

              Comment


              • Gruffalo
                Gruffalo commented
                Editing a comment
                Vanochtend 2 metingen gedaan. Schoon koud leidingwater 14.6 graden, PH 7,94
                Leeg potje gevuld met de stekgrond van Plagron en hier water doorheen laten sijpelen: 15,2 graden, PH 7,37
                Ik kan dus de conclusie trekken dat de grond wat zuurder is dan mijn leidingwater.

              • zeitgeistmovement
                zeitgeistmovement commented
                Editing a comment
                Ik kwam op 6 uit.

              • zeitgeistmovement
                zeitgeistmovement commented
                Editing a comment
                Probeer eens met een 4 liter pot.

              #10
              Dit is hoe de meisjes er nu bijstaan. Een van de planten heeft verbleekte bladeren... Ondertussen heb ik een klein laagje Royalmix op de stekaarde gedaan. Het lijkt erop dat de bladeren hierop wat donkerder geworden zijn. Ik hoop dat er in ieder geval 1 plant overleeft, dan kan ik nog voor een scrogje gaan, dat ging vorig jaar buiten ook heel goed met mijn Purple Kush...
              Attached Files

              Comment


              • kindval
                kindval commented
                Editing a comment
                Bij mij is onlangs mijn eerste kweekje onder een Hans panel 100w mislukt..aantal zaailingen kregen ook last van gebleekte blaadjes. Had mijn 100w lamp op zo’n 20 cm hangen. Na het nodige zoeken op het net kwam ik er achter dat succesvolle kwekers deze lamp minimaal op 30 cm hebben hangen in het zaailing stadium. Met 180w zou dat waarschijnlijk nog wat hoger moeten. Begin deze week met een nieuwe kweek en zal mijn lamp hoger hangen...

              • zeitgeistmovement
                zeitgeistmovement commented
                Editing a comment
                Ik denk aan overwateren. Hoeveel water heb je ze gegeven de laatste week?

              #11
              gemiddeld 10 ml per plant per dag

              Comment


                #12
                Er zit nog leven in...
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.

                Comment


                  #13
                  Nog steeds ?
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #14
                    Ik had 2 extra zaadjes ontkiemd en deze erbij gezet. Deze zijn al weer kapot gegaan. Kom nou niet weer aan met over bewateren (no offence). Ben pas gaan bewateren na een kleine week, toen de blaadjes gingen slap hangen. Heb toen 5 ml gegeven met een doseerspuit. Elke uur ging het achteruit. Volgende dag hingen de blaadjes helemaal naar beneden. Is die zaai en stekgrond wel optimaal? Het lijkt na een paar dagen wel een harde klont. Ik denk dat in dit geval misschien de wortels wat verstikt zijn. Ik begrijp het niet zo goed allemaal. Met buiten kweken lijkt het allemaal vanzelf te gaan en binnen schiet het voor geen meter op. Ik heb hier en daar gelezen om de zaailingen groot te brengen in jiffy pallets, zodat ze na een weekje overgepot kunnen worden in losse potgrond en meer lucht en voeding krijgen.

                    Ik heb nu nog 2 planten over die reeds overgepot zijn in 2 liter potten, gevuld met royal mix van plagron. Ik heb deze grond ingewaterd met regenwater. Als ik in de grond kneep, kwam er net geen water uit, dit leek me goed. Het overpotten heeft de plantjes goed gedaan. De vergeelde bladeren lijken niet meer te herstellen, maar de rest van de blaadjes staan rechtop en er lijkt eindelijk wat serieuze groei te komen. Omdat de bladeren na het overpotten alleen maar beter omhoog gingen staan, heb ik tot nu toe nog niet bewaterd.

                    Mijn (aangepaste) plan is om de twee planten binnen af te bloeien, nadat ze nog een keer overgepot zijn. Ik denk eraan om een scrog te doen. Misschien wat stekken maken en buiten in de natuur wegzetten.

                    20190408_094534.jpg

                    Comment


                      #15
                      De blaadjes kunnen ook zijn gaan hangen omdat ze al aan het doodgaan was natuurlijk.
                      Door te natte grond.
                      Als jij dan denkt dat ze water nodig heeft, dan versnel je het proces.

                      Probeer volgende keer eens iets anders dan wattenschijfjes.
                      Als je ze daarop iets te lang laat ontkiemen, als je wacht tot het worteltje meer dan 1mm eruit is, dan vormen er zich al hele kleine haarworteltjes aan die kiem die weleens aan zo'n wattenschijfje blijven haken.
                      Als dat gebeurt is het eigenlijk al beschadigd en is er een aannemelijke kans dat ze het niet halen.

                      Een andere mogelijke oorzaak is slecht zaad.
                      Als ze wel ontkiemen, en boven komen, en dan opeens stoppen kan dat het probleem zijn.
                      Als dat de oorzaak is gebeurt dat meestal bij 1 soortje, terwijl een andere soort het met dezelfde manier wel doet.
                      Iets teveel water versnelt dit proces ook flink.

                      Nog een optie, slechte stekgrond.
                      Er wordt heel veel rommel verkocht.
                      Als je gewone grond hebt, of lightmix en je doet daar flink wat gewoon zand bij dan heb je je eigen zaaigrond.
                      Eventueel nog wat perliet (verkrijgbaar in elk tuincentrum voor een paar euro) erdoor en het is klaar.

                      Vooral kokosgrond wil nog weleens gaan schimmelen als het wat te nat staat.
                      Met een paar minuten op 600W in de magnetron elimineer je ook alle schimmels in het beginstadium. (voor je het zaadje erin doet eh..

                      De meest foolproof methode is gewoon rechtstreeks in de grond zaaien.
                      Maak je grond, water erbij, knijpen om vochtigheid te controleren en het zaadje op 1cm diep erin.
                      Wil je uitsluiten dat ze met helm op boven komen, dan plant je het zaadje met het puntje omhoog, zoals in de natoer.
                      Probeer zaden niet met je vingers aan te raken, of was eerst je handen als het toch moet.
                      Trek je een stukje plasticfolie over de pot dan hoef je ook geen water te geven voorlopig.
                      Licht aan, en de lamp op de juiste hoogte.
                      Als je ziet dat de zaailing tegen het plastic staat haal je het er pas af.
                      Niet in de grond rommelen om te zien of er al iets gebeurt.
                      Pas als je na 7-10 dagen nog geen beweging ziet is er waarschijnlijk iets mis.

                      -- De beste temperatuur voor zaailingen is 20-22 graden.
                      -- Hoger dan 22 tijdens ontkiemen kan voor meer mannen zorgen bij regulier zaad.

                      Niet voorkiemen dus.
                      Hooguit kun je oudere zaden (die je meer dan een jaar hebt liggen) even 24 uur in een glas water zetten om de schil zachter te maken.
                      Bij verse zaden die je net gekocht hebt wordt het door sommige verkopers zelfs afgeraden om voor te kiemen !

                      De grond benevelen hoef je alleen te doen als je er geen folie overheen doet en als ze nog niet boven zijn.
                      Als ze boven zijn hoef je de grond niet meer te vernevelen, want daar zitten nog geen wortels.
                      Ze hebben 1 penwortel, die gaat recht naar beneden.
                      Als de zaailing 1cm boven de grond is, dan is de penwortel al bijna op de bodem van dat potje, mits de grond niet te nat is.

                      Wow, weer een heel verhaal....mjah ik zie liever successen dan mislukkingen eh

                      Die andere twee staan er in ieder geval wel goed bij.
                      Geef je al voeding ?
                      Zeker nog niet de volle mep voeding geven, hooguit kun je ze vast wat wennen met 0.5ml grooeivoeding per liter water. (2x per week ofzo)
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment

                      Bezig...
                      X