Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binnenspeeltuin voor de koude dagen van 2019.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    HPS: Binnenspeeltuin voor de koude dagen van 2019.

    Korting op 420shop
    Bonjour, bon soir et bonwiet.

    Voor de zoveelste keer hier gooi ik nog eens mijn bevindingen hier op het forum.
    Voor mezelf om bij te leren, en voor anderen om ervan te leren.

    De formule voor dit jaar?
    Wegens een absoluut rot 2018 (lange tijd gerevalideerd na een ongeval, te laat voor een degelijke buitenkweek en pech met het materiaal binnen) gaan we met veel goesting 2019 tegemoet!
    Hier krijgen jullie een update van de avonturen binnen. Wegens de koude kan ik in de winter niet kweken, en in de zomer durft de hitte soms ook wel parten spelen. Altijd spannend.

    In de tuin houden we het zoals steeds bescheiden. Wat autoflowers, en een normale dame of 2. Wegens privacy geef ik hiervan geen foto's vrij.
    Wel heb ik al enkele jaren terug de guerilla-kriebel te pakken, en misschien horen jullie daar later nog wel iets van.

    Opstelling?En dan de dames (vlnr):

    Sweet Cheese, Cream 47 & Black Jack van Sweet Seeds

    mini_IMG_20190427_175742.jpg mini_IMG_20190427_175832.jpg mini_IMG_20190427_180125.jpg mini_IMG_20190427_180131.jpg mini_IMG_20190427_184916.jpg


    Attached Files
    Stap voor stap geraken we er wel.

    #2
    Het scroggaas mag nog wel 10cm hoger denk ik, ze groeien nog wel even door
    Dat komt wel vol met zoveel plantjes en beperkt ruimte, en het is wel handig als je er onderdoor bij de achterste potten kunt komen
    Maarre..dat zijn knappe plantjes. Ze staan er super bij.
    Succes weer!
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Zien er prima uit hoor!
      Hopelijk beter dan een jaar geleden.
      Inderdaad, dar scroggaas had ik nog even mee gewacht...

      Comment


        #4
        Foto bedriegt een beetje, buiten de plant linksonder zijn alle planten nog een cm of 10 onder het net. Da's altijd wat gokken, hehe.

        Ik zou wel eens een nieuw systeem moeten bedenken om het net op te hangen. M'n ijzeren kettingen nu zijn nogal omslachtig.
        Stap voor stap geraken we er wel.

        Comment


          #5
          Na hoelang / hoeveel jaar gebruik van de variac voor deze werd vervangen en waarom?


          Dat het dit jaar wat vlotter mag verlopen! Succes Modest.
          Ad usum proprium!

          Comment


          • Modest
            Modest commented
            Editing a comment
            Variac was een jaar of 5 oud. Minstens 10-12 rondes gedraaid dus.

            Maakte een vreemd 'gezoem' op het einde en begon soms na lange tijd licht op te warmen. Voor de veiligheid heb ik ineens ook de torin vervangen.

            Ik woon in een nogal oud huis zonder aarding, en heb het gevoel dat een variac hier nogal gevoelig aan is. Allesinds, van electriciteit ken ik niets, dus met zo'n apparaten wil ik geen risico nemen.
            Last edited by Modest; 1 May 2019, 01:51.

          • ganjagast
            ganjagast commented
            Editing a comment
            Ah vandaar soort slijtage dus eigenlijk dan gaan ze brommen. Zal het ook in de gaten houden, denk wel dat ik nog een tijdje voorruit kan heb de 10e ronde voorlopig nog niet bereikt

            Ik had elders trouwens vernomen dat ze max 5 jaar meegaan bij veelgebruik, met constant gebruik moet ie na 3 jaren vervangen worden en bij enkele keren gebruik kan het tot wel 10 jaren mee gaan.

          #6
          mini_IMG_20190507_080056.jpg mini_IMG_20190507_080130.jpg
          mini_IMG_20190507_080139.jpg mini_IMG_20190507_080252.jpg mini_IMG_20190507_080256.jpg mini_IMG_20190507_080204.jpg
          Stap voor stap geraken we er wel.

          Comment


            #7
            Je kunt eventueel een stuk pcv buis van 32mm in de grond duwen en voortaan alleen water geven in die buis zodat de hele bovenlaag droog blijft.
            Neemolie kun je ook over de grond vernevelen.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • Modest
              Modest commented
              Editing a comment
              Ik heb hier inderdaad nog neemolie en een emulgator in huis. Net als dat ik ook nog PVP in huis heb. Maar deze zijn beiden al lang voorbij houdbaarheidsdatum.
              Maar ik heb ook wel al aan de PVC buis zitten denken om water te geven (niet voor de beestjes, wel zodat dit makkelijker zou gaan tijdens de scrog).
              Maar geef je dan uiteindelijk niet steeds maar een klein gedeelte van de pot water? En dan verlies je toch ook veel ruimte waar je wortels wel nog zouden kunnen groeien? En slibt dat uiteindelijk niet dicht?

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Als je bijvoorbeeld 3x 32mm pvc buisjes van 15cm neemt dan duw je die gewoon 10cm in de grond rondom de plant. Meer niet.
              En dan in alle3 water geven

            #8
            Plantjes krijgen stilaan wat nood aan meer water. Dus vanaf nu elke watergift ongeveer 30 cl/plant.
            Momenteel krijgen ze ook nog 'maar' 2ml/L groei mee, dit verhoog ik nu ook tot 3ml/L. (Schema beweert 5ml/L)
            Stap voor stap geraken we er wel.

            Comment


              #9
              Mooi zo, mijn plantjes zijn een tiental daagjes jonger als de jouwe, ik volg je verslagje mooi op. Veel succes met de bloei. Die van mij ga ik volgende week super croppen en dan in bloei en scrog net erover!
              http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...van-Sumo-Seeds

              Comment


                #10
                Seg euhm, weten jullie waar dit vandaan komt?

                Plantjes groeien zoals het hoort, en krijgen nu wat meer Grow mee, voor de rest niets speciaals.

                Ik ging uit van varenrouwmug omdat ik wel wat vliegjes zie en er soms eentje tegen de lamp vliegt.
                Maar sinds een dag of 2 krijg ik deze plekken te zien. Ik dacht dat de vliegjes zelf geen kwaad deden, maar van waar komen deze gele vlekken dan?


                Heb even gekeken en heb geen neem meer liggen, maar ik dacht eventueel Aptus Dislike te kopen, iemand hier ervaring mee?
                Heb ook zitten kijken voor aaltjes tegen de larven van varenrouwmug, maar tot nu toe nog geen reactie van de winkel.
                mini_IMG_20190509_202839.jpg mini_IMG_20190509_202905.jpg mini_IMG_20190509_202917.jpg mini_IMG_20190509_202924.jpg

                Ik geraak er niet meer aan uit...
                Stap voor stap geraken we er wel.

                Comment


                  #11
                  De 2e foto lijkt door wat nattigheid te komen. Beetje blokkade ook.

                  Die laatste 2 foto's is denk ik van iets wat je op het blad gemorst hebt ?
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                  • Modest
                    Modest commented
                    Editing a comment
                    Hmm, da's net de plant die het dichtste bij de lamp staat, hehe. Blokkade door pH?
                    Momenteel zuur ik alles af tot 6-6.2, ik kan eventueel nog eens een bodemstaal nemen om dat na te kijken.

                    Op blad gemorst kan nog wel, maar het lijkt me wat te toevallig...
                    Enige dat me wel net opviel is dat het eigenlijk alleen bij de middelste rij voorkomt (Cream 47) en bij alle drie deze planten de eerste bladen ook vergeeld zijn. Dus toch eventueel te nat gestaan? Het is allesinds het kleinste soortje van de 3.
                    Laatste foto is de enige die van de Sweet Cheese komt. Raar raar raar....

                    Ik wil gewoon wat zeker zijn voor ik vanalles begin te 'bestrijden' dat er misschien niet is.

                  • QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Nee, de pH is goed.
                    Blokkade door iets te nat staan bedoelde ik.

                    Ik kan niet goed beoordelen of die vlekken bij de laatste 2 foto's nou op het blad zitten, of dat het er echt in zit.
                    Anders zou dat ook van te lang nat staan kunnen komen.

                  #12
                  Bon, ondertussen zitten we op week 5! Bijna 2 weken op 12/12, en ik hoop dat ze toch nog een weekje doorgroeien.
                  De linkse planten hadden beter in het midden gepast en omgekeerd, maar het is nu zo.

                  Hoe gaan de dames?
                  Best goed! Buiten het bladprobleem en de varenrouwmugjes is er niet veel op aan te merken.

                  Het bladprobleem komt inderdaad denk ik van ofwel te nat ofwel te droog. Te nat zou logisch zijn omdat ze het kleinste soortje zijn van de hoop, te droog zou logisch zijn omdat ze wel de grootste bladen hebben, en in het midden van de tent staan. Toen ik 2 dagen geleden wat te laat was met water geven zagen deze er dan ook het dorstigste uit.
                  Ze krijgen nog steeds groei (nu 4ml/L) en een beetje Rootjuice en om de week Pure Zym. Rootjuice stop ik zodra ik overschakel naar bloeivoeding. Pure Zym blijf ik dan nog een weekje of 2 doorgeven. Alles blijft steeds aangezuurd rond 6-6.2. Enkel op het einde zou 6.4 aangeraden zijn, maar tips zijn daarover zeker welkom!
                  Momenteel krijgen ze een ongeveer 30cl per watergift, omdat ze wel iets meer drinken als ervoor.

                  Temperatuur is terug wat op orde met zo'n 27 graden met de lamp aan en 16 graden met de lamp uit.

                  Ik vermoed dat de allereerste tekens van pistels er ook zijn. Al twijfel ik of het pistels zijn of beginnende ballen...
                  Ik heb allesinds bij een van m'n autoflowers buiten exact hetzelfde, exact hetzelfde stadium ook. Enkele dagen in het oog houden en dan weten we het zeker of er geen testosteron in het rond vliegt!

                  De varenrouwmuggen zijn er nog steeds, jammer genoeg! Ik heb er al wat dood geknepen, en af en toe zie ik er nog wel enkele vliegen.
                  Ik heb al de truc met de aardappel geprobeerd om te zien of er wormpjes waren, maar daar vond ik er geen enkele op terug.
                  Ik heb allesinds aaltjes besteld tegen varenrouwmug larven, deze zouden binnen de week moeten aankomen.

                  Infosheet over de aaltjes (PDF)

                  Nu heb ik wel wat vragen over de 2 volgende dingen:mini_IMG_20190513_200021.jpg mini_IMG_20190513_200823.jpg mini_IMG_20190513_200748.jpg mini_IMG_20190513_200730.jpg

                  Kan iemand me trouwens zeggen welk beestje dit is? Wat hij/zij aan het oppeuzelen was leek op een varenrouwmug, maar dan pakweg dubbel zo groot (halve cm ongeveer).
                  mini_IMG_20190512_143400.jpg

                  Vandaag ook nieuwe vrienden gemaakt tijdens m'n zoektocht naar guerilla spotjes. Wegens de droogte van vorig jaar en roterende oogst is er dit jaar zeer weinig mais gezaaid, en bosranden en verlaten plekjes zijn hier jammer genoeg schaars. Dus ik vrees dat deze zomer de guerilla avonturen niet zo uitgebreid gaan zijn.
                  mini_IMG_20190513_161024.jpg mini_IMG_20190513_175234.jpg
                  Last edited by Modest; 14 May 2019, 01:48.
                  Stap voor stap geraken we er wel.

                  Comment


                    #13
                    Whoa, wat een kanjer van een eekhoorn, en die geit, haha mooie nieuwsgierige beesten, altijd klaar om ergens een hap van te nemen.
                    Ik gebruik geen beestjes tegen beestjes, maar ik denk haast dat je geen voeding bij dat water moet doen, en afzuren?
                    idunno...ik zou het zonder doen denk ik. Misschien zou ik een emmer water uit de regenton gaan halen daarvoor.

                    Als je 10L maakt, gebruik dat dan meteen bij alle planten in huis.
                    Je kunt rustig bij elke huiskamerplant een scheutje doen, en als je nog zakken grond hebt staan, ook een scheutje erin doen.
                    Beter gebruiken dan weggooien eh, tis al duur zat. Die aaltjes verspreiden zich wel als het wat vochtig is.
                    Ik heb ze 1x gebruikt, tijden geleden, ik heb toen zelfs hier en daar in de tuin wat verspreid, omdat ik ook teveel had, en het is maar beperkt houdbaar.
                    Destijds zeiden ze 1-2 dagen in de koelkast, als je ze langer bewaart gaan ze dood.

                    Guerilla..ghehe...dat is een kunst op zich maar ook het meest spannende.
                    Vraag jezelf af waar jij een guerillaplant zou gaan zoeken.
                    De meest voor de hand liggende plekjes zijn meestal niet zo goed.
                    De kunst is iets te vinden waar men het niet verwacht
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #14
                      QnQ Ik zou echt dringend eens een camera moeten aanschaffen, want ik vind het telkens zo jammer dat ik geen degelijke foto's kan nemen. Zeker macro's, foto's van de dames en nachtfoto's zouden heel erg handig zijn.

                      Enkel regenwater gebruiken is wel een goed plan!

                      En de guerilla... Da's m'n ontspannig, hehe. Ik doe niet liever dan de rust op te zoeken, en even weg te zijn van alles. En guerilla is hiervoor het ideale excuus, en je komt ermee op plekken waar iemand anders nooit zou komen. Ik heb het wel steeds gedaan voor 'de hobby', de planten die ik in al die jaren heb kunnen oogsten zijn op 2 handen te tellen.
                      En ja, veel hangt af van waar je gaat zoeken, en ik heb het gevoel dat ik vroeger origineler was dan nu

                      De regio hier is tamelijk landelijk, maar ook niet landelijk genoeg om echt 'weg' te zijn. Overal komt wel volk.
                      Bosjes zijn hier wel genoeg, maar deze zijn zeer versnipperd en krijgen altijd wel veel wandelaars, kinderen en jagers over de vloer. Dus dat heb ik na al die jaren opgegeven om te zoeken.
                      Dan sinds een jaar of 2-3 begonnen met in de mais te gaan spelen, mede doordat een kennis van me (ook landbouwer, en jager) me een heleboel nuttige info hierover kon geven.

                      En tjah, dan originele plekken... Struiken tussen de velden zijn er genoeg, maar ook hier komt de landbouwer regelmatig. Verlaten plekjes aan bosranden zijn er ook met hopen, maar hier weet de jager ze dan wel weer te vinden. Langs spoorwegen of snelwegen weet ik ook hopen plek, maar ik wil geen fijn stof of zware metalen tussen m'n toppen.

                      Stap voor stap geraken we er wel.

                      Comment


                        #15
                        Korte update:

                        Aaltjes zijn gisteren binnen gekomen.
                        De planten hadden ook nood aan water, en aangezien de grond op voorhand al wat vochtig moest zijn heb ik eerst zoals gewoonlijk water gegeven met voeding. Dit heb ik eenmalig dan wel verminderd naar 20 cl/plant, en enkele uren later, als de lamp uitging heb ik de aaltjes boven gehaald en elke plant hiermee nog eens 30 cl extra bewaterd.

                        Ik had wat schrik voor overbewatering en water geven als het donker is. Maar daarnet sprong de lamp weer aan en zagen de dames er opvallend goed uit!
                        Bladeren terug mooi naar boven. Ik begin zo stilaan te denken dat ik iets te droog kweek.

                        Bij deze: Hoeveel water geven jullie (gemiddeld) per plant, en hoe vaak per week?
                        Ben wel eens benieuwd hoe jullie het doen.
                        Stap voor stap geraken we er wel.

                        Comment

                        Bezig...
                        X