Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binnenspeeltuin voor de koude dagen van 2019.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Da's inderdaad een herma Modest, die groeien ook altijd iets harder dan de rest, net als mannetjes altijd de snelste groeiers zijn.
    Ik volg je wel hoor, alleen lees ik veel via m'n gsm en daarop valt het typen niet mee op zo'n klein schermpje.
    Die met die gele plekken lijkt wel op een virus, zeg ik met vraagteken.
    Ik zie linksboven op die middelste foto ook nog een blaadje met rare kronkel, zijn er meer afwijkende blaadjes ?
    Ik had er buiten eentje met gele plekken op het blad. TMV ga ik vanuit.
    Dat heb ik laten zitten, en het breidde wel een beetje uit, maar niet snel en veel. Het bleef bij 1 node, alles erboven en eronder was oke.
    Topjes direct op die "tmv-node" lijken wat gevoeliger voor toprot, ik denk omdat er veel bladgroen ontbreekt op die plaats.

    Pas je op met al dat toprot buiten dat je dat niet meeneemt naar binnen ?
    De concentratie sporen zal rondom die planten een stuk hoger zijn, dus trek eerst ff je pyama aan voor je de tent open trekt
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #47
      QnQ Lichte herma verschijnselen lijken eerder regel dan uitzondering de laatste tijd. Het enige wat ik me (binnen) kan bedenken zijn lichtlekken, al had ik daar vroeger nooit last van.
      Ik heb nog wat gezocht naar balletjes maar niets gevonden. Als er her en der een zaadje in zit is dit voor mij geen ramp.

      De plekken zien er me zelf ook uit als TMV. Niet de eerste keer dat ik dat heb, en het heeft zich nog nooit echt uitgebreid of de oogst drastisch doen dalen. De rare kronkel is idd een blad er iets boven waar het virus ook in zit. Jouw Power Plant ziet er me persoonlijk geen TMV uit, of toch niet zoals het zich hier toonde. Hier herken ik het vooral zoals op deze en deze foto.

      Alle dames hangen nu in hun koude billen te drogen in een schuur. Zo drogen ze traag maar zeker.
      Maar ik herken het wel, daarin ben ik nogal slordig. Vlug even in de tuin kijken, een uurtje erna de dames binnen water geven en huppa daar gaan de bladluizen. Zo heb ik nog wel enkele verbeterpunten .


      Ondertussen is de bloei wel degelijk begonnen, en heb ik de laatste takken nog wat op hun plek gescrogt. Tot dusver scoort de White Lemon (de herma eigenschappen buiten rekening gehouden) wel heel erg goed als scrog-soortje. Jammer genoeg is de koude er ook ingeslagen sinds deze ochtend.
      Nu, ik weet dat m'n kweekruimte alles behalve optimaal is, want de temperatuur in de kamer is niet veel warmer dan die buiten. Maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt...

      Een airco in de zomer of kachel in de winter is er me steeds te veel aan geweest, de stroomkosten zijn zo al hoog genoeg en dat is in een slecht geisoleerde ruimte ook dweilen met de kraan open. Nu heb ik na al die tijd toch eindelijk een kleine toegift gedaan, en mezelf zo'n Honeywell thermokachel gekocht van 250w. Mini dingetje die ik met een timer 15 minuten per uur zou laten draaien (als de lamp uit is). Het kacheltje zet ik voor de inlaat, de afzuiging trekt de warmte naar binnen en de warmte die door de softbox gaat eindigt terug in dezelfde ruimte.

      Het kacheltje is gekocht, nu nog tijd vinden om het te testen. Het enige pluspunt aan de dalende temperatuur is ook de dalende LV.
      Stap voor stap geraken we er wel.

      Comment


        #48
        Ondertussen hangen de buitendames te drogen in de schuur. In deze koude is het traag maar zeker...
        Ik heb ondertussen toch al eens geproefd van de Fastbud, en die smaakte zeker niet verkeerd.

        De koude eist ook wel z'n tol binnen. Zelfs met een mini-chauffage erbij is het veel te koud. Gelukkig geven ze voor volgende week terug wat warmer.
        Afgelopen 2 dagen is de temperatuur tot zo'n 13 graden gedaald met de lamp uit, en geraakte het met moeite aan 22 graden met de lamp aan...
        Maar ach, ze zullen er niet direct van sterven. Heb nu ook de 660W Boost-functie opgezet, da's toch weer een graad erbij.

        Tussen de foto's zie je ook 1 wat meer sativa-achtige-pheno van de Moby Dick. Voor de duidelijkheid: Linkse rij is Moby Dick. Midden en rechts is White Lemon.
        mini_IMG_20191031_201418.jpg mini_IMG_20191031_201447.jpg mini_IMG_20191031_201525.jpg mini_IMG_20191031_201455.jpg mini_IMG_20191031_201503.jpg image_345915.jpg


        Stap voor stap geraken we er wel.

        Comment


          #49
          Dat moet ook weer lukken...

          Schrijf ik hier nog maar net dat ik 'm op de boost functie heb gezet, en nu komt weer hetzelfde probleem boven water als bij de vorige ronde. De ballast springt constant in veiligheids modus als deze op de boost functie staat, waarna hij na enkele minuten weer aan springt.

          Aangezien dit al de zoveelste keer is is dit duidelijk een productiefout.
          Toch eens gaan horen achter mijn garantie...
          Stap voor stap geraken we er wel.

          Comment


            #50
            Is dit niet gewoon omdat je ballast maar 600 watt is en je 660 vraagt met je boostfunctie?

            Verder een prachtige tuin heb je daar!!

            Comment


            • Modest
              Modest commented
              Editing a comment
              Ghehe, maar de Boost 'functie' is effectief een functie van de ballast. Dat zou normaal geen probleem mogen zijn.

            • GrnLeavz
              GrnLeavz commented
              Editing a comment
              Ahzo ja dan zou dat inderdaad niet mogen

            #51
            Welke lamp heb je er precies in zitten ?
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • Modest
              Modest commented
              Editing a comment
              De Lumii lamp, helemaal compatibel met de EVSA. Vorige ballast was exact dezelfde, ook exact hetzelfde type lamp. Al een jaar of 3 zonder problemen, tot nu met deze Digita...

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Yep, die lamp zou goed moeten zijn.
              En alle szit goed aangesloten, kroonsteentje zit geen speling op, de lamp zit er goed ingedraaid...
              Pfff, dan is het moeilijk te zeggen.
              Dat hij uitgaat zou een beveiliging moeten zijn, voor als er een kapotte lamp in zit of geen lamp of als de lamp niet wil opstarten.

              Je hebt niet toevallig een Davin DV12 schakelklokkie ?

            • Modest
              Modest commented
              Editing a comment
              Wel een Davin hier, maar die is 1x 1000w. Daar zou het dus niet aan mogen liggen. De ballast werkt ook prima op 250, 400 en 600 watt. Enkel op de boost functie krijgt die kuren...

            #52
            Even over de VPD: Deze controleer ik steeds op een schema waarbij het bladerdek 2 graden kouder is dan de omgevingstemp. Dit is een gemiddelde.
            Ik heb, na 3 verschillende infrarood thermometers te testen, tot de conclusie gekomen dat betaalbare meters niet in staat zijn om nauwkeurig genoeg te meten voor 'onze' doeleinden. De metingen schommelen altijd met enkele graden, en zijn dus niet geschikt voor VPD. Daarmee dat ik altijd uitga van een gemiddelde bladtemperatuur.


            De scrog is wel weer niet mooi gelijk. Ik heb het gevoel dat 9 planten wat te veel zijn voor zo'n kleine oppervlakte. Toen ik pas begon te scroggen met 5 planten (wat uiteraard dan wel wat langer moest groeien) kreeg ik het bladerdek mooier egaal. Nu zitten er scheuten tussen die toch nog 10 cm boven het bladerdek uitschieten, en aan de zijkant dan weer scheuten die amper boven het net uitkomen.

            De dames ondervinden eigenlijk naar mijn gevoel niet zoveel last van de koude, buiten dat ze uiteraard wel wat trager zullen gaan nu. De White Lemon ziet er al heel goed uit, met (zoals steeds) 1 latere pheno (de 3e foto).
            W2.jpg W3.jpg W4 pheno.jpg W1.jpg

            De Moby Dick daarentegen gaat precies wel iets trager. Hierbij is ook een latere pheno (eerste foto) en een plantje wiens bladeren altijd slap lijken te hangen (tweede foto). Maar dat had die al sinds die boven de grond kwam. Heeft niets te maken met te droog of te nat. De laatste foto is wel een hele knappe dame, en naar mijn idee het voorbeeld van wat een Moby Dick zou moeten zijn.
            M2 pheno.jpg M1 hang.jpg M3.jpg
            Stap voor stap geraken we er wel.

            Comment


              #53
              Jawel hoor, we hebben nog eens een fotosjoet gehouden.

              De dames staan momenteel zo'n 3,5 weken in bloei, waarvan ze er ondertussen al een 1 week een beetje Green Sensations bij krijgen.
              Over het algemeen zien ze er goed uit, en is er weinig verschil te zien tussen de White Lemon (midden en rechts) en de Moby Dick.
              Het enige wat wel begint te verschijnen zijn gele bladeren, voornamelijk onder het net. Ik vermoed een combinatie van gebrek aan licht en warmte.

              De warmte is zowat het enige dat ik niet kan aanpassen. Met de lamp uit is het zo'n 12-14 graden, en met de lamp aan zo'n 20-22 graden. Zoals een frisse september dus...
              De bloei verloopt hierdoor jammer genoeg wel een stuk trager.

              Nu, het enige dat me wel opvalt zijn de grote verschillen tussen de planten. De ene heeft al mooie toppen, terwijl de andere alleen nog maar fluff hebben.

              mini_IMG_20191119_102941.jpg mini_IMG_20191119_103024.jpg mini_IMG_20191119_103034.jpg mini_IMG_20191119_203200.jpg mini_IMG_20191119_203129.jpg mini_IMG_20191119_103100.jpg mini_IMG_20191119_203122.jpg mini_IMG_20191119_203146.jpg mini_IMG_20191119_103114.jpg mini_IMG_20191119_203107.jpg mini_IMG_20191119_203202.jpg mini_IMG_20191119_203220.jpg
              Stap voor stap geraken we er wel.

              Comment


              • Jamzieman
                Jamzieman commented
                Editing a comment
                Is die green sensation nog niet wat vroeg op 2 weken en half. En hoeveel geef je dan. Geef je dit in combinatie met bloeivoeding.

              • Modest
                Modest commented
                Editing a comment
                Plagron schema zegt (op een bloei van 8 weken) dat je geeft van de 3e t.e.m. de 7e week. Aangezien mijn dames 9 weken nodig hebben ben ik halfweg de 3e week begonnen. Dit doe ik wel opbouwend gedurende 2 weken. Dus niet gelijk een ml/L booster erbij. Ik hou m'n bloeivoeding gelijk bij Green Sensation, maar verhoog deze niet meer.

              #54
              Stap voor stap geraken we er wel.

              Comment


              • kroket
                kroket commented
                Editing a comment
                Ook aan het wachten op de nieuwe oogst?
                Zonder blowtje sla ik ook geregeld een nachtje over Ik denk dan altijd maar van "ach dan kom ik morgen makkelijker in slaap"

              • Modest
                Modest commented
                Editing a comment
                Neen hoor, dat gebeurd hier eens om de zoveel maanden. Dan is m'n bioritme zo in de war dat ik elke nacht tot een uur of 2 wakker lig. En soms helpt een nachtje doordoen dan wel eens om alles te 'resetten'. Al ben ik nu wel een zombie na zo'n 38 uur wakker te zijn.

              • kroket
                kroket commented
                Editing a comment
                Zo kan je het ook toepassen inderdaad, als reset. Zelf nooit zo bekeken eigenkijk Maar helaas werkt zo'n reset maar 1 dag bij mij

              #55
              Ik vind ze er toch uitermate goed bijstaan op de laatste fotosjoet.
              Hier en daar een verkleurend bladpuntje, dus de voeding even niet verhogen.
              De scrog staat er ook netjes bij hoor. In het midden is het wat vol, maar dat lossen ze zelf op door een beetje meer de hoogte in te gaan

              Die temperatuur op zich is niet zo'n probleem, alleen gaan ze wat langzamer inderdaad. Misschien kost dat je een weekje extra op het totaal.
              Wat je in de gaten kunt houden is of het dag/nacht verschil niet te groot wordt.
              Anders zou je condensatie in de toppen kunnen krijgen als ze wat verder in de bloei zitten bij het omschakelen van licht-donker-licht.
              Misschien wat extra ventilatie aan het eind van de bloei als ze compacte toppen hebben.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #56
                QnQmini_Overz.jpg

                De White Lemon en z'n pheno's.
                mini_W1.jpg mini_W2.jpg mini_W3.jpg mini_W4.jpg

                De Moby Dick en z'n pheno's.
                mini_M1.jpg mini_M2.jpg mini_M3.jpg mini_M4.jpg
                Stap voor stap geraken we er wel.

                Comment


                  #57
                  Jawel, weer even tijd voor een snelle update!

                  Momenteel zijn we 14.5 weken ver, waarvan 7 weken effectieve bloei. De dames slikken zo'n 4 ml/L Terra Bloom en 1ml/L Green Sensation, meestal zo'n 30-40 cl/plant.
                  De temperatuur heb ik nog steeds weinig controle over. De afgelopen weken waren koud, maar de laatste nachten waren terug wat warmer waarmee de tent toch op zo'n 24 graden kwam.

                  Enige probleem met de extra isolatie die ik heb aangebracht is dat er minder lucht tussen de spleten en kieren komt, waardoor de LV stevig oploopt tot wel 75%.
                  Er zit dus niets anders op dan af en toe de deur open te zetten voor verse (koude) lucht aan te zuigen.

                  De dames doen het niet slecht, maar de herfst is wel goed zichtbaar. De gele bladeren komen ook stilaan boven het net uit. Dit is wrs door de combinatie van de koude en de hogere LV.
                  Er zitten wel nog steeds grote verschillen tussen de dames. Ik heb geprobeerd om met de smartfoon foto's te nemen, dit met een gemengd resultaat.

                  Het enige waar ik nog niet uit ben is hoe ik ze binnenkort ga oogsten. Het is bijna onvermijdelijk om alles gelijk te oogsten, maar er zijn wel dames bij die duidelijk wat extra weken zouden kunnen gebruiken. Het gaat, net zoals vorige kweek, ergens een gulden middenweg moeten worden.

                  Een overzichtje, met de gele bladeren.
                  mini_O1.jpg mini_O2.jpg mini_O3.jpg

                  White Lemon
                  mini_WL1.jpg mini_WL2.jpg mini_WL3.jpg mini_WL4.jpg mini_WL6.jpg mini_WL7.jpg

                  Moby Dick
                  mini_MD1.jpg mini_MD2.jpg
                  Stap voor stap geraken we er wel.

                  Comment


                  • kroket
                    kroket commented
                    Editing a comment
                    Mooi tuintje Modest!

                  #58
                  Ziet er goed uit Modest!
                  Klein beetje overvoeding hier en daar, maar geen paniek.
                  Ze moeten nog wel meerdere weekjes zo te zien, het is nog erg wit en krullerig allemaal

                  Welke growshop was dat, waar je die evsa vandaan hebt ? (met die slechte service)

                  Is de buitenwiet nog een beetje gedroogd in de schuur ?
                  Ik heb dat ook eens geprobeerd, maar dat was geen succes.
                  Nou is mijn schuur ook eigenlijk meer een open opslagplaats met een dak erboven dus dat scheelt misschien
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #59
                    QnQ
                    Ja, ik denk dat ik wat aan m'n limiet zit met die Terra Bloom. Voel me net een broodkweker, ghehe.
                    Een EC meter aanschaffen zou best een slimme zet zijn. Jammer genoeg kan ik dat niet vragen voor onder de kerstboom...

                    De dames moeten idd nog verschillende weken. Nu, bij de White Lemon zijn er (zoals ik al zei) 2 dames die het zeer goed doen. Deze zouden eigenlijk perfect binnen een week of 2 al geoogst kunnen worden. De andere 4 zouden echt nog wel wat langer mogen. Zeker de dame in het midden ziet er uit alsof ze nog maar 4 weken in bloei is...
                    De Moby Dicks moeten (op 1 na) nog wel een week of 3 denk ik. Deze zijn ook allemaal heel verschillende pheno's.

                    En de buitenwiet is zeker droog geraakt in de schuur (stiekem m'n thuishuis ). Beetje hetzelfde recept als elk jaar...
                    Alles mooi aan de tak ophangen met genoeg ruimte tussen, en dan laat ik enkele dagen regelmatig een grote fan vlak onder de takken zwaaien.
                    Als ze dan wat droog worden (na een week of 3, moet je zelf een beetje aanvoelen) knip ik alle toppen los en gaat dit nog een weekje in een kartonnen doos op zolder.

                    Qua opbrengst is het dit jaar wel zeer triest, maar gelukkig smaakt alles wel lekker .

                    PS: check even je inbox voor die growshop.
                    Edit: Ik zie dat ik je geen PM's kan sturen. Lekker extravagant, ghehe...
                    Stap voor stap geraken we er wel.

                    Comment


                    • QnQ
                      QnQ commented
                      Editing a comment
                      Aah,ik hoor dat nog weleens dat PM niet lukt.
                      Dat zou toch moeten werken dacht ik.
                      Ik ga uitzoeken hoe dat zit (wat er verkeerd zit)

                      Tja, het oogsten wordt een compromis dan.
                      De Lemons een weekje later, en de anderen wat vroeger dan..ofzo

                    #60
                    Wat is wiet kweken soms saaaaaaaaaai.
                    Ik voel me net een buitenbeentje met al die LED's hier. Ik ben al lang aan het twijfelen om eens die kant op te gaan, maar da's voor later.

                    Ondertussen zijn we hier zo'n goeie 15 weken ver, waarvan 7,5 weken effectieve bloei.
                    De temperaturen zijn vanwege de hoge buitentemperatuur ook iets beter. Enkel de LV baart me kopzorgen....

                    Als de lamp aanspringt stijgt de LV snel tot boven de 70%. Dan kom ik aangelopen om de waaier aan te zetten en de deur van de kweekkamer op een kiertje te zetten.
                    Nogal veel manueel gedoe zo. Maar eenmaal dat is gebeurd gaat de LV snel weer naar 50-60%. Maar bon, ik let goed op tekenen van toprot.
                    Enkel zijn er bij de White Lemon enkele toppen die zo compact zijn dat ik deze niet echt kan checken. Da's dus stressen.

                    Voor alle duidelijkheid: De White Lemon zou zo'n 8-9 weken moeten bloeien, de Moby Dick zo'n 9 weken. Daar zitten we dus bijna aan.
                    Sommige planten gaan mooi afgebloeid zijn, andere niet. Jammer van de pheno's.

                    Sinds gisteren ben ik begonnen met de eerste 3 planten te spoelen, dit zijn de 3 compacte White Lemon's.
                    De andere planten gaan nog een weekje voeding krijgen en worden dan ook gespoeld.

                    Het is wel volop bladeren plukken geblazen, iemand nog een idee hoe dit zou kunnen komen? Ik heb het gevoel dat de Plagron voeding toch voor heel wat meer geel zorgt dan Dutch Pro (wat ik hiervoor gebruikte). Uiteraard is het herfst in de tent, maar vanaf dat ik Green Sensation ben beginnen gebruiken is het wel voornamelijk begonnen.

                    Foto's staan in volgorde. Nummer 1, 4 en 6 van de White Lemons worden vanaf nu gespoeld.

                    mini_Ander.jpg mini_Half.jpg

                    White Lemon
                    mini_1.jpg mini_2.jpg mini_3.jpg mini_4.jpg mini_5.jpg mini_6.jpg

                    Moby Dick
                    mini_7.jpg mini_8.jpg mini_9.jpg
                    Last edited by Modest; 19 December 2019, 20:14.
                    Stap voor stap geraken we er wel.

                    Comment

                    Bezig...
                    X