Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek Down Memory Lane

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Kweek Down Memory Lane

    Korting op 420shop
    Grond vs Hydro
    Eigenlijk had ik mezelf voorgenomen om terug over te stappen naar hydro, zoals ik vroeger deed, maar het wordt dus toch opnieuw een rondje aarde. Om reden dat ik nog teveel voeding heb voor aarde-kweek. Het zou zonde zijn om die voeding niet meer te gebruiken en er een investering bovenop te doen om over te schakelen naar hydro... Dus we gaan nog eventjes door op aarde totdat de voeding is opgebruikt...


    Opstartkost
    De enige kost die ik nu heb om op te kunnen starten is €48 voor de 200L (da's voor een binnen- en buitenkweek samen) Plagron Light Mix.
    De zaadjes heb ik vorig jaar al gekocht. De tent en alle apparatuur kan ik opnieuw gebruiken en ook van de voeding heb ik nog genoeg voor zowel de binnen als buiten ronde.

    Dus los van de lopende kosten zoals water en elektriciteit wordt dit een goedkoop rondje


    Temp & LVWater geven
    Vorige ronde heb ik water gegeven met een Blumat systeem.Nou jah, 't is te zeggen: dat deed ik alleen tijdens de veg periode. Hoewel ik overtuigd ben van het Blumat systeem op zich, ben ik ze in de bloeifase gaan gebruiken als druppelaars en vulde ik hun bakken pas bij als ze water nodig hadden. Handmatig dus, waarbij de leidingen van de Blumats nog als druppelaars dienden. De reden was omdat ik enorme Ph schommelingen had in de reservoirs. Die schommelingen kwamen doordat de pH snel stijgt in de reservoir met stilstaand voedingswater waar lucht aan kan. (heb ik getest)


    Elke plant had een eigen waterbak met deksel uit plastiek. Dat deksel sloot niet hermetisch af waardoor er lucht in de bak kon. Dat was ook de bedoeling want anders kan de Blumat niet werken. De waterbak mag namelijk niet vacuum trekken, zo werkt de Blumat niet. Maar net omdat er lucht aan het voedingswater kan, verhoogd de pH vrij snel. Als ik hetzelfde voedingswater in een plantenspuit had, die wel hermetisch afgesloten was, bleef de pH stabiel. Zelfs na 2 dagen was de pH nog steeds hetzelfde. In die 'open' waterbakken bleef de pH niet eens langer dan 2 uur stabiel...

    Het idee achter Blumat is dat je de reservoir gevuld moet houden. Dus ik voegde pH correct water toe aan de reservoir waarin nog water zat waarvan de pH ondertussen was gestegen. En zo kreeg ik keer op keer een andere pH waarde in de waterbakken.. Als de planten dan niet meteen dorst hadden en het water even bleef staan, steeg de pH alweer. De volgende keer dat ze water van de reservoir trokken, kregen ze dus andere pH waarden dan de dorst ervoor...

    De reservoir vacuum houden is de oplossing om de pH stabiel te houden maar dan werkt het Blumat systeem niet meer. Dat werkt immers op tegendruk enzo...
    Dus nu ben ik op zoek naar een ventiel dat ik op de slang van de Blumat kan steken die het toelaat om naar lucht te happen indien er water gevraagd wordt. Zo kan ik de reservoirs afsluiten van de lucht. Alleen weet ik niet waar ik zo'n ventiel kan vinden of hoe dat heet... Het is zoals bij een infuus bij een mens. Je reservoir is ook vacuum verbonden met je aderen, maar een ventiel op de slang zorgt toch voor doorstroming. Ik zag zo'n ventiel ook wel eens bij het fermenteren, dan kunnen de gassen ontsnappen maar kan er geen lucht in.
    Dus als iemand me hierbij op het juiste spoor kan zetten dan hoor ik het graag

    Voeding
    Er is nog meer dan genoeg over van de Plagron Terra lijn van vorige ronde, dus we gaan daar nog even mee door tot het op is. Zodra deze voeding op is, zal ik sowieso overstappen naar een hydro setup en zal ik pas dan ook van voedingslijn veranderen.


    De damesSuperskunkLambs Breath x AK-49 van Vison Seeds.
    Tijdens diezelfde zoektocht naar klassiekers bleek mijn all-time-favorite niet meer te bestaan; Lambs Bread. Eind jaren 80, begin '90 had ik een favoriete (illegale) coffeeshop in NL (toen nog bij de mensen thuis in de huiskamer) waar ik Lambs Bread (LMB) heb leren kennen. Danzij dit soortje ben ik er toen achter gekomen dat mijn voorkeur naar Sativa soortjes gaat. De geur, het effect, nooit heb ik dat nog ergens anders gevonden. Dus ik hoop echt dat deze kruising een vleugje van die nostalgie nog met zich meedraagt...

    LMB x AK-49
    80% Sativa - 20% Indica (jammer)
    Bloeitijd: 8,5 weken. (maar dat geloof ik niet met 80% Sativa genen)

    Wie m'n voorkeuren ondertussen een beetje kent, weet dat er nog iets ontbreekt. " ... waar is de Haze?!" hoor ik al enkele luidop denken
    Dus er komt nog een 3de soortje in de tent: de oeroude klassieke hollandse Neville's Haze
    Deze 100% Sativa van Nevil Shoemaker is een directe afstammeling van de originele Haze van de Haze Brothers. Nevil is erin geslaagd om de moeilijk kweekbare Haze makkelijker te maken door te kruisen met Northern Lights. Ik ben dus heel erg benieuwd naar dit soortje.
    Buiten durf ik ze niet te zetten want ze bloeit voor langer dan 12 weken, vermoedelijk zelfs 15 weken. Deze winnaar van de Cannabis Cup 1998 komt lekker binnen te staan

    Neville's Haze:
    Northern Lights #5 x Haze
    100% Sativa
    Bloeitijd: +12 weken

    Dus deze ronde geen enkel modern wietje, allemaal classics!

    De setup
    Tent: 120x120x200
    Lampen: 2x Mars Hydro (220W trekkend elk, dus 440W samen)
    Grond: Plagron Light-Mix
    Voeding: Plagron Terra lijn + additieven
    Potten: 18L
    Wijze: SCROG


    Ik ben nog bezig met de tent op te zetten. Zodra dat is gebeurd, gaan de zaadjes ontkiemt worden en zijn we echt vertrokken.

    Groentjes
    > Back to the future Haze run <

    < Kweek Down Memory Lane >

    #2
    Wat je zoekt voor je vat is een waterslot denk ik. Gebruikt door brouwers en cidermakers, beschikbaar op allerlei websites voor enkele euro's.

    Comment


    • OudHollander
      OudHollander commented
      Editing a comment
      Een waterslot ... nog nooit van gehoord .. ik ga meteen aan de slag met zoeken! Bedankt!

    #3
    Denk niet dat zoiets werkt icm Blumats.
    De onderdruk waarop ze werken is echt minimaal dat is niet vergelijkbaar met wijn maken ofzo

    Gebruik een goeie pH- die blijft redelijk stabiel.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Een waterslot is om lucht door te laten naar buiten, bij appelwijn maken borrelt het gas dan uit je jerrycan via zo een slot, maar er kan geen lucht in. Staat dan in de hoek van de keuken en laat soms scheetjes.

      Heb zo appelsap laten gisten. Dat is al goed gegaan, maar ook al door de wc gekapt.

      Als je dat slot in je vat knutselt, kan er wel beperkt lucht naar binnen. Dat is toch wat ik denk dat hij bedoelt.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment

    #4
    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
    Denk niet dat zoiets werkt icm Blumats.
    De onderdruk waarop ze werken is echt minimaal dat is niet vergelijkbaar met wijn maken ofzo
    Nu ik de tips opzoek, merk ik dat ik 2 dingen door elkaar heb gehaald. Dat wat ik ken van bij het fermenteren is inderdaad zo'n waterslot. (bedankt kelderkastje)
    Maar zoals QnQ zei, zal dit niet werken. Ik zie ook niet hoe ik zo'n waterslote kan integreren... Het blijkt dus niet hetzelfde te zijn als bij een infuus.

    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
    Gebruik een goeie pH- die blijft redelijk stabiel.

    Wel, daar zeg je zo wat. Dat is precies wat ik ook dacht vorig jaar toen ik het vaststelde. Ik had toen de lemon kick van Plagron in gebruik en merkte dus op dat de pH snel steeg in mijn reservoir. De lemon kick heb ik dan aan de kant gezet en ik heb de pH- Pro van CANNA gekocht. (zie mijn vorig kweekverslag) maar ook daarmee bleek de pH te stijgen in de reservoir na een paar uur.
    Daarom dat ik dan de test heb uitgevoerd: Voedingswater aangemaakt en een deel in een afgesloten plantenspuit bewaard en een deel in mijn reservoir voor de planten. Die in de plantenspuit had 2 dagen later nog steeds dezelfde pH, het voedingswater in de reservoir helemaal niet. Het enige verschil was dus dat de spuit was afgelsoten en de reservoir niet.

    Dus toen dacht ik om mijn voedingswater in een afgesloten reservoir te doen, maar dat gaat niet werken met de Blumats vanwege vacuum. En zo kwam ik op de redenering om met een soort lucht/water slot te werken zodat de reservoir afgesloten kan zijn en toch niet vacuum wordt getrokken...
    > Back to the future Haze run <

    < Kweek Down Memory Lane >

    Comment


    • OudHollander
      OudHollander commented
      Editing a comment
      Oorspronkelijk geplaatst door rreppellsteeltjam View Post
      Minerale voeding dan toch? of voeding met de gieter en aangezuurd water via de blumat.
      Dat is wat ik deed: handmatig aangezuurd water geven via de blumat. De Terra lijn van Plagron is miniraal.

      Oorspronkelijk geplaatst door rreppellsteeltjam View Post
      Of andere ph-, misschien salpeterzuur (ph- groei), of zoutzuur ( hce?).
      Yep, heb ik ook gedaan. Ik had eerst Lemon Kick, een organische pH- maar ben toen overgeschakeld naar een pH- groei (salpeterzuur) In beide gevallen had ik hetzelfde stijgende pH resultaat.

      Oorspronkelijk geplaatst door rreppellsteeltjam View Post
      Of circulatiepompje in je reservoir?
      Dat lijkt me nog de beste oplossing. Ik merkte ook dat er neerslag/bezetting was in de reservoir. Dus vermoedelijk scheidden de stoffen zich weer na een tijdje, waardoor de pH meting anders is. Een circulatiepompje zou een oplossing kunnen zijn. Maar in mijn geval moeten dat dan 4 pompjes zijn want elke plant heeft/had z'n eigen reservoir wegens anders behoeftes... Ook zou ik de reservoirs moeten vervangen want nu zijn die te ondiep om er een pompje in te plaatsen... Een beetje een omslachtige en vooral dure oplossing voor een laatste kweek op aarde met deze voedingslijn....

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Als je de inlaat plat op de bodem legt, heb je aan een paar centimeter genoeg!!

      Eventueel kan je het kapje eraf halen.

    • OudHollander
      OudHollander commented
      Editing a comment
      Het is een idee om te overwegen als het inderdaad zo simpel is. Heb je een link naar een betaalbaar pompje voor me?

    #5
    15864891720171930894390.jpg of de filter eraf.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      50 literpompje is genoeg, die kan je ook zonder filter krijgen hoor.
      Deze zit in de hydrobak bij mij, toch altijd wel wat rommel in het water, door voeding of van buitenaf, dus filter kan nooit kwaad.

    • OudHollander
      OudHollander commented
      Editing a comment
      Nah, ik werk niet op de traditionele manier... mijn kantoor is thuis in mijn muziekstudio

    • OudHollander
      OudHollander commented
      Editing a comment
      Een goede tip man, ik ga het zeker bekijken. Alleen heb ik er dus 4 nodig ... enig idee waar ik het goedkoop kan vinden? Ik zoek morgen effe op Amazon of Bol.
      Ik herinner me dat ik dit vorig jaar ook deed maar toen besloot het niet te doen. Alleen weet ik niet meer waarom niet, waarschijnlijk was het de kostprijs...

    #6
    Out of the box ... een infuusdruppelaar ... een campingdouche, zo een zwarte plastic zak ipv je vat.

    Comment


      #7
      Maarre.....
      Je woont natuurlijk in het buitenland he....
      Waarschijnlijk is het probleem in die omgeving de hardheid van het water.
      Ben je al eens naar een plaatselijke growshop geweest om te vragen hoe ze dat daar doen ?
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • OudHollander
        OudHollander commented
        Editing a comment
        De EC van het leidingswater is 0,65 wat inderdaad aan de harde kant is.
        Op het leidingswater hebben we zelfs een waterontharder zitten...

        De plaatselijke growshop bestaat niet. Waar ik woon, zijn er geen growshops.

      #8
      Even een update tussendoor:


      VALSE START! U wordt gediskwalificeerd!IMG_3353-compressor.jpgIMG_3352-compressor.jpg

      Zie je die gele randjes? Het bleke kleur en de algehele slappe indruk?

      Dit is de Neville's Haze:

      IMG_3351-compressor.jpg

      Ook al zo bleek en met gele randen. Wel iets meer ontwikkeld als de andere 2 sukkelaars...

      Maar dit is de andere LMB:
      (sorry van zwart/wit, ik heb geen andere foto momenteel, de lichten zijn uit nu)

      IMG_3373-compressor.jpg

      Zij ziet eruit zoals ze allemaal eruit zouden moeten zien. Ze is mooi groen, staat fier rechtop en ontwikkeld als kool. Dag en nacht verschil met de rest.


      Nu is de vraag wat er aan de hand zou kunnen zijn. Alle planten zitten in dezelfde potgrond: Plagron Light Mix. Alle planten kregen tot nu toe gelijk water, zonder voeding. En ze staan natuurlijk allemaal onder dezelfde condities...


      Dat er eens een slechte plant tussen zit, dat kan. Genetisch kan er vanalles mislopen en men kan eens pech hebben. Maar dit lijkt me wat overdreven... Ik hou het ontkiemen hier nu even buiten, ik heb het over de ontwikkeling van de planten. ZE vertonen heel trage, slappe groei en beginne te verkleuren. Er is maar eentje die het goed doet, of moet ik zeggen: die het normaal doet...

      Ik overweeg de hele tuin te herstarten. Nieuwe zaadjes te bestellen bij een degelijke bron en gewoon opnieuw beginnen. Ik zet alle plantjes uit de tent buiten en zie wel of er nog wat van komt. Ook die dat al goed was vertrokken. Eens ik de binnentuin herstart, wil ik ze allemaal gelijk hebben. Ik moet de zaadjes nog bestellen, kiemen, zaaien, een vertraging van minstens nog eens 2 weken. Tegen dan is het verschil met die ene LMB te groot geworden...

      Maar herstarten betekent ook dat ik opnieuw 50L Plagron mix moet bestellen Zo wordt het een hele dure grap...


      Ik snap er echt niets van ... ik kweek al zoveel jaren maar dit heb ik nog niet gezien...

      Ah, wat heb ik een hekel aan 2020

      Mochten jullie ideetjes hebben, hoor ik ze graag ...

      Groentjes!
      Last edited by OudHollander; 5 May 2020, 16:05.
      > Back to the future Haze run <

      < Kweek Down Memory Lane >

      Comment


      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Door verkeerd afstellen van de Blumat is het dan. Mja ik zie geen reden om opnieiw te beginnen.
        Als je na elke fout opnieuw begint leer je het nooit.

      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Doorbijten, trekt wel recht.

      • OudHollander
        OudHollander commented
        Editing a comment

      #9
      Nja, ik wil er wel op doorgaan, maar je moet het niet persoonlijk opvatten he...ik zie ook het liefst dat iedereen megatoppen kweekt.

      Eigenlijk is het vanaf dat ze ontkiemen verantwoording kweker.
      Als ze kunnen kiemen, dan kunnen ze ook groeien.
      Oud zaad ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb zaden van 30 jaar oud hier, en die kiemen nog zeker voor 70% en dat is prima.
      Als ik ze daarna te nat zet, dan wordt het niks, dat ligt niet aan die zaden, maar aan mij.
      (en dat gebeurt ook nog steeds weleens, ik ben ook niet perfect he..)

      Als de ene plant minder goed gaat dan de andere, dan kan je die niet hetzelfde blijven behandelen, want dat vind die ene niet fijn blijkbaar.
      Ik kan hier vandaan niet beoordelen of ze te droog of te nat staan, dat zul je zelf onder de knie moeten krijgen.
      De makkelijkste manier is de potten op te tillen. Dan weet je het meteen. Zware potten betekent nog niets nodig.
      Bij twijfel, en als de bladeren nog goed staan, ook niets nodig.
      Pas als je denkt nou wegen ze bijna niks meer, of als de bladeren na een tijdje toch gaan hangen, dan kan er water bij.

      Ik doe dat bijna elke dag, potjes optillen. Ook als ik geen wiet heb staan.
      Ik heb 40+ planten in m'n huis staan, allemaal in potten, en bij allemaal (behalve de hele grote) til ik regelmatig de pot op.
      Ik kan van elke plant bij iedereen vertellen of ze water nodig hebben of niet, simpel door de pot 2cm op te tillen. Dat is genoeg.
      Geen gepor met je vingers in de aarde. Met die manier weet je nooit hoeveel water er recht onder de plant zit, en dat is precies het cruciale gebied.
      Alles kan droog zijn, maar er kan een kleffe klomp grond recht onder de plant zitten, en met dat gevinger kom je daar niet achter.
      Til je de pot op, voel je meteen dat die nog zwaar is.

      Gewoon die Blumats in het begin installeren is het makkelijkst natuurlijk.
      Je doet dat als de aarde de perfecte vochtigheid heeft, dus als je net de vooraf ingewaterde grond in de potten hebt gedaan, dan de Blumats erin en afstellen.
      Je stelt ze zo af dat ze zeker niet druppelen, dus draai ze open, water komt eruit, en draai ze dan langzaam dicht tot je er geen water meer uit ziet komen.
      That's it. De aarde is goed op dat moment, dus ze moeten niet druppelen.

      De Superskunk ziet er niet 100% goed uit, maar ik zie geen reden waarom deze geen 2 meter hoog zou kunnen worden met 2 kilo toppen.

      LMB gele randjes en bol hangend blad.
      Gele randjes kan komen door te sterke grond, voeding dus.
      Het kan ook komen als ze een dag te droog staan, en daarna iets teveel water krijgen.

      Dat bolle hangende blad kan komen door te nat staan, problemen bij de wortels dus.
      Weer water dus, of soms kunnen beschadigingen van de wortels tijdens overpotten de oorzaak zijn.
      En als we aan wortels denken: varenrouwmuglarven.
      Heb je vliegjes in de kweekruimte ? Dan kan dat ook een oorzaak zijn.

      Nevilles haze: Overall hangend blad, gele randen, en bij deze zelfs de bladpunten die geel tot wit worden.

      Hangend blad hebben we al gehad: de watergift.
      Gele randen : Mogelijke oorzaken : water, overvoeding.

      Dan het volgende probleem.
      Misschien is de aarde prima.
      Want teveel water kan allerlei verschijnselen veroorzaken.
      Het kan lijken op een tekort van diverse voedingsstoffen, of zelfs een teveel daaraan.

      De onderste LMB ziet er prima uit.
      Als die net zoveel als de rest krijgt, dan is dat voor deze plant dus prima, maar voor alle anderen teveel.

      Als je kleine plantjes in grote potten zet, met verse grond dat goed ingewaterd is, dan kan het zomaar voorkomen dat je 2 weken geen water hoeft te geven.
      Beetje afhankelijk van allerlei omstandigheden natuurlijk, licht, temperatuur etc....maar ik zeg dat alleen om je een indruk te geven.
      Iemand die een zaailing van 10cm in een grote 20L pot zet, met LED verlichting daarboven, die hoeft zeker een week niet om te kijken naar de planten, misschien nog wel langer.
      Het meeste water gaat op aan verdamping, ze drinken nog niet zoveel als ze klein zijn.

      Als je eens een middagje door onze helpdesk bladert zul je zien dat de meeste problemen veroorzaakt worden door teveel water.
      Dat is het moeilijkst onder de knie te krijgen als je zomaar wat doet.
      Je kunt hulpmiddelen gebruiken zoals Blumats en Tensiometers (gebruik ik allebei in de kelder) of potten optillen en rap leren wanneer iets zwaar of licht is.

      Voila, sorry voor het hele verhaal. Net een hyper-sativa getest
      Hopelijk heb je er wat aan.
      Die blaadjes die nu wat gelig zijn, die gaan komende weken helemaal vergelen, dat stopt niet meer, en daar moet je dus niet meer naar kijken.
      Hou het nieuwere blad in de gaten, en dan komt het gewoon goed. Ze zijn nog lang niet dood.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #10
        Dus het water gaat direct in de leiding?
        of blijft het even in het reservoir?

        In reservoir loopt de pH op, als je dat niet corrigeerd word dat te hoog.

        Comment


          #11
          Hallo Oudhollander@, heb even voor je gezocht naar de strain die jij zo lekker vond, omdat ik hem ook ergens was tegengekomen.
          Heb hem gevonden, hieronder de link, komen nog wel verzendkosten bij €4,50 voor een zaadje.
          Gr. Boomke500

          https://pevgrow.com/en/7393-seeds-ja...ank-seeds.html

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            De meesten hebben geen pepernoot. Als jij een soortje zoekt dan kunnen ze dat altijd regelen

          • kelderkastje
            kelderkastje commented
            Editing a comment
            Nee ze kwamen zelf daarmee.af, maar ik weet ook niet hoe Acapulco Gold hoort te smaken .... dus ja.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Je zal niet de eerste toerist zijn he Daar leven veel mensen van daar.
            Ja precies hetzelfde. Ik heb de Acapulco Gold van Barneys nu 2x gekweekt, fijn wietje, maar of het origineel is of er op lijkt ?
            Waarschijnlijk niet, maar van een redelijk goeie zaadbank heb je in ieder geval geen doorsnee wietje.
        Bezig...
        X