Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek(verslag) Blueberry auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

LED: Eerste kweek(verslag) Blueberry auto

Korting op 420shop
    Beste allemaal,

Mijn naam is Marc, ik ben nieuw hier op het forum, beginnend kweker en blij om hier te zijn. Jointje draaien leek mij het beste en meest vriendelijke forum.

Ik woon al meer dan 15 jaar in zuidwest Portugal en rook regelmatig wiet/hasj. Jammer genoeg is het hier niet altijd even makkelijk om goede wiet te verkrijgen, vaker dan gewenst is er dan ook alleen hash beschikbaar. Vooral om die reden heb ik besloten om zelf te gaan kweken. Daarnaast is het ook een uitdaging en wil ik mijn moeder helpen die veel fysieke klachten heeft en baat heeft bij een jointje zo nu en dan.

Voordat ik ben begonnen heb ik veel gelezen op het internet waar immens veel informatie te vinden is, soms ook tegenstrijdige informatie die voor iemand zonder kennis verwarrend kan zijn. Omdat er zoveel variabelen bij het kweken komen kijken dacht ik bij mezelf: gewoon proberen, trial and error en al doende leert men.

Vervolgens de basic benodigdheden aangeschaft en beginnen maar.

Ik had een klein badkamertje in mijn boerderijtje waar ik het toilet en bidet eruit heb gesloopt zodat mijn tent erin zou passen, eigenlijk de enige ruimte waar ik op een relatief discrete manier kan kweken. Of het ideaal is weet ik niet, misschien dat iemand mij daar iets over kan vertellen. De afmetingen van de tent zijn 1,30 x 0,8 x 2, de badkamer is ongeveer 2,2 x 2,5x 2. De badkamer heeft geen ramen die direct buitenlucht binnen kunnen laten, wel een deur uiteraard en hij is direct verbonden aan de kamer waar ook de voordeur zit. Ten slotte zit er ook een kleine ventilator (verbonden met de ┤zolder┤ erboven) in die 2 uur per dag aan staat. Deze ventilatoren heb ik in het hele huis omdat de huizen hier nogal vochtig zijn over het algemeen.

Ik heb ze in een glaasje water ontkiemd en jawel, na 2,5 dag in het donker op kamertemperatuur 5 van de 7 zaadjes ontkiemd.

Op 1 mei heb ik de zaadjes in de grond gedaan, ik heb ze meteen in de definitieve pot geplaatst omdat dit voor autoflowers beter zou zijn om bij verpotten eventueel (te veel) stress te voorkomen voor de plantjes, dat is wat ik gelezen had in ieder geval. Ik probeer de luchtvochtigheid zo rond de 70% te houden voorlopig in de groeifase. Ik heb veel gelezen over wel/geen voeding omdat dit mogelijk te agressief is voor de wortels. Gisteren voor het eerst water gegeven met voeding, erg voorzichtige hoeveelheid (volgens mij), 4 ml gemixt in 5L water. De goede hoeveelheid water geven vind ik erg lastig en probeer dan ook wat voorzichtig te werk te gaan omdat te veel water geven nogal veel voorkomt bij beginnende kwekers en funest kan zijn. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat ze te weinig krijgen en weet dan ook niet of mijn plantjes wel gezond aan het groeien zijn en wel/niet te klein zijn na de eerste levensweek. Ook heb ik het idee dat de stammen niet erg stevig zijn en een beetje krom groeien. De LED lamp hangt op zo┤n 60cm (conform advies producent) van de plantjes en draai nu 18/6 schema.

Een van de overgebleven zaadjes heb ik in hetzelfde medium geplant en buiten gezet . Dit plantje is kleiner dan de plantjes in de tent maar de stam oogt wel een stuk steviger.

Een van de dingen die ik me afvraag is of er wel voldoende frisse lucht beschikbaar is voor de plantjes via de passieve inlaat omdat de tent in een gesloten ruimte staat waar alleen de deur open staat (wanneer het licht aanstaat). Krijgen ze voldoende stikstof of zou de aanvoer te veel worden belemmerd vanwege de gesloten ruimte? Ik heb nog een ventilator die ik voor actieve inlaat zou kunnen gebruiken (via de ventilator naar de zolder) maar ben een beetje radeloos wat dit betreft. De lucht die uit de tent geventileerd wordt gaat de grote kamer in die verbonden is aan de voordeur (deze zet ik soms open voor luchtverversing in deze ruimte verbonden aan badkamer), de zwenkventilator en afzuiger staan 24/7 aan.

Tips/opmerkingen/verbeterpunten of het identificeren van fouten in mijn setup zijn uiteraard zeer zeer welkom.

Ik hoop dat ik geen overvloed aan informatie heb geplaatst voor mijn eerste post.

Bij voorbaat dank, onderstaand het materiaal dat ik gebruik en fotos.

Groetjes,

Marc

Materiaal:
    Zaadjes: 7x Zamnesia auto blueberry
    Licht: Mars Reflector 144 800w Indoor Led Grow Light, actual power 280W
    Tent: Growtent 1,30 x 0,8 x 2
    Aarde: 50% Janeco-light-mix en 40% kokos vezel en 10% perliet.
    Voeding: Bio bizz grow
    Potten: 7 Liter
    Luchtklimaat: afzuiger, koolstoffilter verbonden aan de afzuiger, zwenkventilator klein en momenteel passieve inlaat
    Lichtschema: 18/6

IMG_0024.jpg
    Janeco LIGHT MIX

IMG_0021.jpg
    Kokos vezel
    IMG_0007.jpg
    De badkamer
    IMG_0031.jpg

Afzuiger en koolstoffilter

IMG_0015.jpg

Voeding voor de groeifase

IMG_0062.jpg

Hieronder fotos van de plantjes op 8 mei, een week nadat ze de aarde in zijn gegaan.

IMG_0035 2.jpg IMG_0032.jpg IMG_0060.JPEG IMG_0056.JPEG IMG_0029.jpg IMG_0059.JPEG IMG_0034.jpg

Plantje dat buiten staat

IMG_0017.jpg

Attached Files

Ziet er goed uit in mijn ogen, mooi gebruik gemaakt van de ruimte! Weer een Mars gebruiker, de sponsor zal het graag zien! Ik ben ook een blueberry fan, ik kijk geregeld wel eens mee. Heb er ook een paar staan, maar ze gaan wel naar buiten in volle grond bij mij.

Het is altijd beter om verse (buiten)lucht of lucht uit een geventileerde kamer aan te zuigen en de uitlaat naar buiten te laten afzuigen, ver van de inlaat. Zo ben je zeker dat je propere lucht in de tent hebt en de vuile lucht gefilterd naar buiten gaat. Als dit geen mogelijkheid is, zou ik de kamer waar de passieve inlaat mee verbonden staat voldoende ventileren, indien mogelijk met verse buitenlucht door de deur open te houden. Nu begrijp ik dat het niet evident is om je voordeur 24/7 te laten openstaan. Je wil niet dat ze slechte of onvoldoende verse lucht krijgen. Het is nooit aan te raden om de inlaat en uitlaat in dezelfde kamer te hebben, wat nu wel het geval is? Als je de inlaat op het kanaal van de fan op de zolder aansluit, dan trekt deze normaal ook wel lucht zonder dat die fan op staat. Wel zorgen dat de inlaat groot genoeg is ten opzichte van de uitlaat. Lucht vind wel zijn weg denk ik. Hoop dat het helpt, succes!
    Ignorance is bliss

Comment

• kurkentrekker
      kurkentrekker commented
      Editing a comment
      Met plezier, maar ik ben ook geen expert op dat vlak hoor, ik deel maar gelezen en (hopelijk juiste) opgenomen expertise van anderen. Ik kan je aanraden om even wat verder het forum af te zoeken op passieve inlaat. Vele topics die dit beschrijven, stellen dat je passieve inlaat minstens 3x groter moet zijn dan de uitgang van de afzuiging. (ik besef me net dat dit bij mij ook niet het geval is )

Een extra inlaatgat via de verluchting van de zolder lijkt me dan ook aangeraden, naast jouw bestaande reeds passieve inlaat die van de ruimte trekt.

Ik denk in jouw geval moest je een slang vanaf de afzuiging naar de zolder (via het verluchtingssysteem en op zolder een verluchtingsgat rechtstreeks naar buiten) kunnen leggen, dat de aanvoer enkel vanuit de geventileerde kamer komt en mogelijk een aanvoergat bijmaken, dat dit alles oplost. Het moet uiteraard mogelijk zijn, maar kijk zeker verder op het forum hoe anderen het doen. Je kan het altijd gewoon op jouw manier of een andere manier dan aangeraden doen, maar het kan voor problemen en slechtere omstandigheden zorgen die je liever niet wil. Bij mij is de afvoer rechtstreeks op de buis van mijn dampkap naar buiten aangesloten. Een redelijke aanpassing, maar voor mij wel een belangrijke vereiste, dat het rechtstreeks naar buiten wordt afgezogen en verse lucht kaan aanzuigen. Succes!

• TecidoNaoTecido
      TecidoNaoTecido commented
      Editing a comment
      Ik heb volgens mij een ideale oplossing gevonden. Ik heb de afzuiger naar de zolder gelegd via het gat van de fan, de vervuilde lucht is nu dus in ieder geval ver van de inlaat en ik heb in de grotere ruimte waar de verse lucht vandaan moet komen een ventilator(tje) gezet. Waarschijnlijk is het de efficiŰntie van de afzuiger ook ten goede gekomen gezien ik meer dan de helft van de luchtslang heb kunnen verwijderen. De tent heeft 3x passieve inlaat, ieder bijna even groot als de uitgang, moet voldoende zijn.

Nogmaals bedankt voor het nemen van de tijd en de tips!
      Last edited by TecidoNaoTecido; 3 weken geleden.

• kurkentrekker
      kurkentrekker commented
      Editing a comment
      Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing en beter setup als voorheen, mooi zo! Succes!

Verkopen ze Janeco in Portugal ?​
    ​Leuk, alweer een Portugaleesische kweek.
    Ga je ook af en toe een mooie omgevingsfoto plaatsen, zoals onze Spaanse vrienden op dit forum, om ons jaloers te maken ?

Succes!
    Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2014-15-16-17-18-19 ~ 2019 ~

Comment

Ze verkopen hier in de growshop gewoon Janeco ja en verrassend veel producten die in Nederland gemaakt worden.

Om in te gaan op je verzoekje - niet om jaloezie op te wekken, dat is ten slotte een van de meest akelige emoties die een mens ervaren kan, maar wel om mijn bescheiden stukje grond met fruitboompjes en bescheiden uitzicht met jullie te delen zal ik een fototje plaatsen. Daarbij moet gezegd worden dat er op de veluwe toch ook heel wat mooie omgevingskiekjes gemaakt kunnen worden.

(Zie zo snel niet hoe een foto in een comment kan dus maar even zo.)

Daarnaast hoop ik vooral fotos van mijn mooie plantjes te kunnen blijven plaatsen de komende 2 maanden, dat zou een goed teken zijn in ieder geval.

Dank voor je reactie!
      IMG_0069.jpg
      IMG_0072.jpg

Comment

Veel inkijk heb je niet zo te zien.
        Dat is weer een groot voordeel!

Heb ik het buiten kweken gemist
        in het geheel?

Comment

• TecidoNaoTecido
          TecidoNaoTecido commented
          Editing a comment
          Ik woon in een klein dorpje met heel veel oudjes waar roddelen over alles en (vooral) niets de voornaamste bezigheid is, het is niet normaal wat mensen neuzen kunnen. Heb ook een buurmaan die 2 zonen heeft die bij de popo zitten (bekrompen stelletje hier op het platteland), als ze je hier met 5g pakken gaat er een persbericht uit (no joke). En er loopt aan de bovenkant een publieke zandweg waar wel eens volk langs loopt, heb er eentje buiten gezet uit het zicht maar heb nog geen goede manier gevonden om het buiten op een manier aan te pakken dat ik ook gerust slapen kan.

• Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Tja,lijkt zo mooi en onzichtbaar op de foto
          maar de werkelijkheid spreekt toch weer
          anders, sterkte en succes!!!

Goedenavond allen,

Kleine update vanuit regenachtig Portugal.

Vandaag dag 15 van mijn 3 kleintjes.

De stammen lijken in zijn geheel wat steviger te worden en ook te vervellen. Vooral boven de lobblaadjes lijkt de stam aanzienlijk dikker en steviger. Al met al zien de plantjes er volgens mij erg goed uit. Feedback iemand?

Het is me wel opgevallen dat ze niet even groot zijn, ze staan allemaal onder dezelfde lamp op dezelfde afstand dus dat kan volgens mij geen invloed hebben. De enige factor die wijzigt bij de drie planten is dat de grootste het dichtst bij de zwenkventilator staat en de kleinste het verst, dat lijkt mij een vreemde verklaring voor verschillen in de groei? Genetica?

En ten slotte een beetje dom/na´ef - mijn groene groene vingers hebben niet goed nagedacht (of vooral niet goed vooruit gedacht) toen ik aarde in de potten heb gedaan, volgens mij had ik deze namelijk iets verder moeten vullen. Als de blaadjes nog iets groter groeien zullen ze tegen de rand van de pot aankomen, ik neem aan dat dit niet wenselijk is? Iemand een idee wat hier mee te doen? Ze staan ook niet helemaal centraal in de pot zucht. Had ook ergens gelezen dat het goed is om de pot met aarde te vullen tot aan de lobblaadjes, is dat in mijn geval ook aan te raden? En wat zijn de voordelen? Geen kans dat de stam gaat rotten? Alvast bedankt.

Iedereen fijn weekend toegewenst en wat plaatjes.

image_361584.jpg image_361582.jpg image_361589.jpg
        image_361581.jpg

IMG_0120.jpg
        Attached Files

Comment

Hallo allen,

Dag 22.

Nieuwe luchtontvochtiger om de LV geleidelijk aan lager te krijgen en wat meer grond in de potten gedaan tot iets onder de lobblaadjes. Groei en bloei lamp aan.

Kwam erachter dat PH van mijn water veel te hoog was (rond de 8) nadat mijn testkit eindelijk was bezorgd.

Tot aan deze week had ik alleen 3x water gegeven met BioBizz grow voeding. Deze week voor het eerst meer voeding gegeven en ook meer water. Volgens mij stonden ze te droog en heb deze week wat minder zuinig/voorzichtig gedaan.

Mijn water voorbereid en met PH- naar de 7 gegaan om een poging te doen het geleidelijk aan te verlagen. Vervolgens voeding gegeven conform de BioBizz chart, omdat het de eerste keer was dat ze een ┤grote┤ hoeveelheid aan diverse voedingsstoffen krijgen, heb ik 1/6 van de geadviseerde dosering gebruikt. Om de dag water gegeven.

Ze groeien volgens mij best goed maar vanochtend zag ik voor het eerst aan de blaadjes dat ze niet 100% blij zijn.

De symptomen zijn nog niet ernstig, maar je kan er beter vroeg bij zijn volgens mij. Het valt me wel op dat de symptomen niet identiek zijn bij alle planten.

Na onderzoek op het internet heb ik een aantal mogelijke oorzaken overgehouden: stress door PH fluctuatie, lichte nute burn (heel weinig gegeven maar was wel eerste keer) of potassium/cal/mag deficiency? Een deficiency lijkt me niet erg voor de hand liggen omdat alles tot nu toe prima ging zonder voeding en ze nu ineens reageren op de 2 voedingen van de afgelopen 4 dagen.

Mogelijk is het te vroeg voor een diagnose of uberhaupt vaststellen dat er een probleem is maar ik ben er liever op tijd bij. Better be safe than sorry.

Feedback en verlichting op mogelijke oorzaken of hoe aan te pakken zeer welkom uiteraard.

Prettig weekend,

Marc

5.jpg
          1.jpg 4.jpg

IMG_0173.jpg 10.jpg 6.jpg 8.jpg
          Attached Files
          Last edited by TecidoNaoTecido; 1 week geleden.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
          Bezig...
          X