Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bio ronde 2x MoneyMaker (SH) en 2 Sweeth Tooth (BF)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ga nou niet ingewikkeld doen, joh!

      Iets over de grond, voor tegen verdamping!

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment

    • TB303
      TB303 commented
      Editing a comment
      Als mn dakgootkweekje klaar is wil ik het voor het eerst binnen met led proberen. Ik heb nog 100 biotaps liggen die hiervoor gebruikt kunnen worden. Per pot met een autoflower heb ik iets van 9 tabs per 11ltr pot gebruikt. De bladeren zijn vanaf het begin (erg) donkergroen. Twee plantjes heb ik verneukt door 1x plagron (<1ml per liter) te geven....

      Welke bodemleven/schimmels raad je aan in combi met biopads?
      Is het echt noodzakelijk om de grond te laten fermenteren? Zo'ja hoelang minimaal?
      Dit heb ik niet gedaan bij de huidige dakgootrun en voor mij als leek zien ze er gezond uit... iig veel beter dan 5jr geleden toen ik nog alleen potgrond gebruikte .

    #32
    Gijsch Hoeveel biotaps heb je per pot gebruikt? Voed je ook bij?
    ...

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Ik heb geloof ik 5 gemalen biotabs per 25 liter gebruikt. Verder ook een paar handen vol van de andere zakken uit mijn moestuinpakket (zie pagina 1)
      Dat geheel heb ik ingewaterd en daarna 3 weken laten rusten.

      Ik ben ook gaan bijvoeden met Biobizz vanaf dat de plantjes zo'n 15 cm hoog zijn.
      Wel wat veel voeding allemaal zoals de planten zelf al aangeven (verbrande puntjes) maar het gaat verder prima!

      Maar dit is mijn eerste bio (lees experimenteer) ronde. Er zijn mensen zoals QnQ die hier vele malen meer verstand van hebben dan ik.

    #33
    Waarom gooi je 9 tabs in een potje, als ik al bij de eerste de beste handleiding zie van die biotabs dat 2 stuks meer op zijn plaats is ?
    Tabs dragen in een rijkelijk bodemleven enorm bij aan het vrijgeven van Stikstof (N) en juist daar steekt het en gaat het ontiegelijk vaak mis, want niets is zo gemakkelijk als het overdoseren van N, terwijl dat zo onnodig is.
    Je planten gaan er enorm van schieten, groeien de lamp in, veel bladaanmaak, lange dunne stelen/takken, bladeren die donkergroen krom gaan trekken, waardoor de verdamping juist gaat afnemen, de weerstand van de plant een flinke tik krijgt en ze veel vatbaarder wordt voor schimmels, ziekten, plagen, de topontwikkeling en produktie van wortels achterblijft, kortom.....alles wat je juist niet wilt....
    Last edited by Greentjeonatrip; 22 August 2020, 20:40.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Misschien moet jij penvriendjes met LR2 worden, die heeft ongeveer dezelfde schrijfstijl!

      Ben jij stiekem ook bezig met een boek?

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Er is ook niets zo makkelijk als N weer uitspoelen. Niets van wat je hier beschrijft zien we terug in de foto's.
      Waarom zou een goed doorvoede plant vatbaarder zijn voor schimmels, ziekten en plagen? (verwarring tussen fruit en cannabis?) Hoezo blijft de topontwikkeling achter? Een top bestaat letterlijk uit groene delen, gemodificeerde bladeren, die vragen stikstof. Het achterblijven van de wortelgroei is in wiet overigens minimaal, zou ook gek zijn: wel meer blad en ademende delen die allemaal verdampen, maar geen wortels om water aan te voeren ter ondersteuning van al die processen.. Ja, in universele plantregels staat dat stikstof een effect heeft op de worteling. Bij moeilijk wortelende planten, coniferen en andere boomsoorten, in een gewas als cannabis is dat effect erg beperkt.

      Ik vind het zelf erg belangrijk om niet alleen informatie op te nemen en te kunnen citeren, maar ook de toepasbaarheid ervan weten te bevatten. In andere woorden: Het is leuk dat je waarschuwingen en populaire statements kunt herhalen, maar je zou ze ook moeten kunnen verdedigen met waarheidsgetrouwe voorbeelden. Het is namelijk een redelijk feitelijk gegeven dat biovoeding nogal langzaam vrijkomt en dat er veel uitspoelt. Ik knal zelf 200-600 gram (2-4 theekopjes) koemest door 9L potten in een enkel seizoen, en nog zie ik tekorten. "Ik weet het niet zeker" is een zin die ik vaak toepas als ik tweede- of derdehands informatie aan het opboeren ben, da's geen dolk in je eigen rug zetten, da's toegeven dat je geen monopolie op de waarheid hebt. Het zou meer forumgebruikers sieren als ze dat eens zouden beseffen. Ik vind van mezelf dat ik het ook vaker moet doen.

    #34
    Oorspronkelijk geplaatst door Greentjeonatrip View Post
    Waarom gooi je 9 tabs in een potje, als ik al bij de eerste de beste handleiding zie van die biotabs dat 2 stuks meer op zijn plaats is ?
    Tabs dragen in een rijkelijk bodemleven enorm bij aan het vrijgeven van Stikstof (N) en juist daar steekt het en gaat het ontiegelijk vaak mis, want niets is zo gemakkelijk als het overdoseren van N, terwijl dat zo onnodig is.
    Je planten gaan er enorm van schieten, groeien de lamp in, veel bladaanmaak, lange dunne stelen/takken, bladeren die donkergroen krom gaan trekken, waardoor de verdamping juist gaat afnemen, de weerstand van de plant een flinke tik krijgt en ze veel vatbaarder wordt voor schimmels, ziekten, plagen, de topontwikkeling en produktie van wortels achterblijft, kortom.....alles wat je juist niet wilt....
    dank je voor je bezorgdheid maar de plantjes staan in de dakgoot niet onder een lamp...
    de tabs stonden al bijna 3jr ongebruikt...
    Attached Files
    ...

    Comment


      #35
      Last edited by Greentjeonatrip; 23 August 2020, 19:14.

      Comment


      #36
      Ga voor een goede luchtige grond, want structuur/textuur is heel belangrijk en je plantje staat daar haar hele korte leventje in.
      Cocos/witveen is een goed begin...

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Cocos kan niet iedereen mee overweg, ook schijnt het cal/mag moeilijk vrij te geven aan de wortels.

        Cocosgrond word ook nog weleens gebruikt, wat ook weer tegenstrijdigheden opleverde mbt ph.

      #37
      Ik bedoel dat het toevoegen van cocos/witveen aan je potgrond goed is voor de structuur en luchtigheid, wanneer je met bodemleven aan de slag gaat, zodat er bijvoorbeeld goede uitwisseling van gas, zuurstof, co2 kan plaatsvinden.

      Veel succes de volgende ronde!

      Comment


      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Kan ook dichtklappen.

      #38
      Hier nog een vrij verhelderende bijdrage van Ingham, waarin ook onder andere Stikstof en de PH aan bod komt...
      https://www.google.com/url?sa=t&sour...Msgvrr00WcBPrZ

      Comment


        #39
        9 tabjes per 11 liter lijkt me inderdaad wat fors. Ik geloof dat ik er 5 heb gebruikt per 25 liter, maar het kunnen er ook 4 geweest zijn.
        Daarbij moet vermeld worden dat het hier ging om aarde die niet of nauwelijks was bemest. Of er een verschil zit in de tabjes die ik heb gekocht in mijn moestuinpakket of de biotabs uit een growshop weet ik niet.

        Wat ik wel weet is dat ik mijn toppen met ijzerdraad moet ondersteunen omdat anders de takjes breken.
        Volgende keer dus gewoon weer zo
        Eerste binnenkweek 2020
        Buitenkweek 2020

        Comment


          #40
          Als je wilt dat de biovoeding ook goed en snel(ler) beschikbaar komt, kijk dan vooral eerst naar je aarde/bodembiologie.Naast de gebruikelijke myco en bacto doet wat compost met Nematoden en Protozoa al wonderen .....

          Comment


          • TB303
            TB303 commented
            Editing a comment
            Deze tip noteer ik in mn aantekeningenboekje...zometeen ff meer info over opzoeken!
            Zijn het specifieke nematoden? Ik weet dat nematoden aaltjes als anti- slak en processierups worden gebruikt.

            9 tabs in een 11ltr doe ik niet meer... ze kwamen van bioplantvoeding vandaan ontdekte ik gister op de verpakking van de tabs die ik nog heb. De plantjes moeten nog 4-6wkn, staan er in mijn ogen gezond bij, De potten zijn ongeveer net zo zwaar als in het begin en echt veel water hoefde ik niet te geven. In de warme periode mssn 0.5-1ltr p/d bij zonopkomst verder tot nu niets naast regenwater... Als de TS1000 binnen is zet ik er een paar onder om verder af te bloeien in een 90x90 tentje...

            De prijs voor bioplantvoeding tov de plagron lijn scheelt enorm... voor eur72 incl verzending ben ik bij bioplant klaar, terwijl met de plagron lijn zit je met dit bedrag net op een kwart/derde van het totaal....

            Bio is het en wordt het komende rondes voor mij... (natuurlijk ook om de tabs op te maken voordat ik ze moet weggooien)...

            edit: het leukste lijk me om bij Boerengoed mineralen te bestellen, met bacto's aan de slag te gaan en zo zelf iets samen te stellen voor begin tot eind... het duurt nog wel even voordat ik zover ben en beter weet wat ik aan het doen ben....

            voor guerilla 100x100cm in de volle grond had ik dit recept uitgedacht:
            500gr kippenmestkorrels, 250gr bloedmeel, 250gr lavameel. 250gr beendermeel, 250gr vinasse, 500gr lavagrit 16-32mm
            Last edited by TB303; 25 August 2020, 21:27.

          #41
          ​​​​​​Hello my name is docter greentumb

          Comment


            #42
            Vergeet niet om je zaadjes al onmiddellijk in de endo-mycorrhizale schimmels te dippen (uiteraard bevochtigen) en daarna bijvoorbeeld nog wat myco te strooien bij de overpot.
            Je wilt infectie met de wortels zo vroeg als mogelijk.

            In het geval van endo-myco heeft het geen zin om je spot/grond al ruim van te voren in te werken met deze schimmels, omdat ze binnen 7-10 dagen de wortels dienen te bereiken, anders overleven ze het niet.

            Dit was het voor nu even, van mijn kant, want de tijd haalt me momenteel in.

            Veel succes mensen.
            TB303.
            Nematoden zitten van nature ook in de grond, maar ik zou een onbekende spot ook altijd verrijken met een goede Wornenmest (om heel veel redenen en waar ze ook in zitten) en misschien zelfs wat wormen uitzetten.
            1 van de vele voordelen van wormen is dat ze Chitinase produceren, wat de plant opneemt en ze minder aantrekkelijk maakt voor insecten.

            Streef naar diversiteit in je bodem, want dat zorgt voor balans.
            Hier alvast een leuk voorproefje...
            https://www.google.com/url?sa=t&sour...SRkIwizPZpyIeh
            De trilogie van Jeff Lowenfells is aan te bevelen ipv een zak geld neer te leggen voor allerhande dure, glanzende voedingslijnen.
            Alleen al van het eerste deel (ook in Nederlandse versie) wordt je al flink wat wijzer....

            Have fun.
            Last edited by QnQ; 26 August 2020, 08:55. Reden: 4 posts samengevoegd

            Comment


              #43
              Regenwormen en wormenmest is niet om buiten uit te zetten he...
              Begrijp me niet verkeerd, er is niks fout aan, maar het is niet nodig, ze zitten al overal.
              Nederland heeft de meeste wormen per m2. Zelfs meer dan in het Regenwoud!
              Daarom zou je met dit soort dingen eigenlijk lokale biologen, bloggers en sites moeten volgen, en niet de Amerikaanse, omdat de natuur hier heel anders is.
              Op de site van de Atlas Natuurlijk Kapitaal vind je de kaarten van de regenwormdichtheid per vierkante meter
              Nog een algemeen stukje over regenwormen op naturetoday
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


              #44
              Dagenteller.pngOverzichtje:

              IMG_20200826_220910.jpg

              Aanzicht linkzijde van de kast

              IMG_20200826_220940.jpg


              Wat losse budshots:

              IMG_20200826_220956.jpg IMG_20200826_221026.jpg

              Aanzicht rechterzijde van de kast:

              IMG_20200826_220928.jpg

              Al met al is 1 conclusie duidelijk:

              There will be weed
              Eerste binnenkweek 2020
              Buitenkweek 2020

              Comment


              • kelderkastje
                kelderkastje commented
                Editing a comment
                Altijd fijn als er weed zal zijn.

                Knipdag komt er aan. Altijd een beetje Kerstmis.

              • Waldpiek
                Waldpiek commented
                Editing a comment
                Wel een witte kerst toch?

              • Gijsch
                Gijsch commented
                Editing a comment
                Wit en plakkerig! En veel leuker knippen dan buitenwiet! Lekker compact , veel grotere toppen en veel minder blad!
                Last edited by Gijsch; 28 August 2020, 10:51.

              #45
              QnQ : Omdat ik niet kan reageren op je bericht doe ik dat gewoon lekker in mijn eigen verslag.Ik vind het kloten dat je vertrekt als MOD, maar persoonlijk vind ik het nog kloteriger dat je je plezier bent kwijtgeraakt in dit forum. Ik heb persoonlijk wel veel plezier gehad in je verslagen en er vooral veel van geleerd. Zonder jouw bijdragen was ik waarschijnlijk nooit gaan klooien met Biobizz en had mijn droognet nu wellicht een stuk minder vol gelegen (Oh ja, tijd voor een update )

              Hopelijk vind je straks weer een beetje plezier terug in dit forum en kunnen we je alsnog (mis) (ge) bruiken als vraagbaak.
              Persoonlijk ben ik het met je eens mbt de problemen die je omschrijft. Ik zelf heb deze stukjes fora na een korte periode al geleerd te mijden, maar als MOD van alle kanalen wordt dat wat moeilijk.
              Wellicht dat daar in de toekomst nog de ruimte zit. Hoe dan ook, bedankt.

              Eerste binnenkweek 2020
              Buitenkweek 2020

              Comment

              Bezig...
              X