Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Biologisch kweekje op herwonnen medium, bescheiden 2de ronde.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    HPS: Biologisch kweekje op herwonnen medium, bescheiden 2de ronde.

    Korting op 420shop
    Hey die gozers, een verslagje gaan bijhouden word niet overbodig na 1x binnenkweek ervaring denk ik,
    dus zijn we weer vertrokken

    Had er al iets van gedeeld, een week geleden (onder bloemdagen bij een dalende maan) begon ik dus als steeds een paar weekjes vooraf met alles te mengen;
    • Bio-bizz medium(light)
    • Lavameel
    • Turf(waarvoor dank LR2 je aanbeveling + de potten opzij zetten met een laag compost, kannibaal dingen erg nice tips meer v dat is altijd erg welkom)
    • Bacto
    • Schimmels
    • Uitvloeier
    • Perfect Start
    • BufferTabs
    • TopDressing (hooi)
    • Leidingswater
    20210815_173734.jpg

    20210821_081005.jpg

    waarna alles opzij ter fermentatie,
    Het bodemleven groeit door op de overgebleven wortels van voorgaande ronde eerst te laten teren alvorens zaaien dit weekend(stijgende maan)
    20210821_083329.jpg

    en aanplant(dalend janneke maan) binnen 2 weken.
    20210821_083057.jpg

    Onder voort- en altijddurend alziend toezicht
    20210821_083112.jpg



    Soortjes;
    • Cheese
    • ExodusCheese
    • OrangeBud
    • NorthernLight
    • TropicanaBanana
    • PowerPlant
    • WhiteWidow
    • GirlScoutCookies
    • BlueBerry



    Ik hoop op deze keer geen strek met alle daardoor bijkomende problemen. Dit kwam omdat de voorgroei onder hps gebeurde en de lampafstand (alnaargelang oa lv percentage) verschillend blijkt.

    Tuurlijk ook door mijn onervaren binnenkweekkunde maar nu starten de meisies onder 18w tl, welke zal branden wnr gezaaid dat ze bij het piepen meteen licht opvangen en de afstand v 5 cm zal gerespecteerd worden, ben benieuwd

    Welkom alvast
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    #2
    Dat wordt een mooi indica achtig tentje.
    De Bloemen Van Bri

    Comment


      #3
      Toen ik je intro tot me had door laten dringen kwam er een vraagje in me op:
      Hoe simuleer je een stijgende/dalende maan bij een binnenkweek?

      Succes he...
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        De invloed van de maan komt vanbuiten het tentje, het is niet zo dat ze daadwerkelijk op de plantjes hoeft te schijnen door simulatie want dat lijkt me onmogelijk.
        Net zoals de zee niet bewust moet zijn vd maan maar wel duidelijk diens kracht en invloed te zien is.
        Thanks Q
        Hopelijk een succesvol geslaagde ronde, maar met jij en je prof insteek op de loer komt het zeker goed

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Okido, ik denk niet dat een zaadje daar ontvangers voor heeft, mgoed, ik heb er ook niet voor geleerd.
        Als het voor jou werkt, dan hoef je er ook niet vanaf te wijken.

        (via pm ben ik voor bijna iedereen bereikbaar dus als je ergens niet uitkomt ben ik altijd bereid om m'n ongezouten mening te geven

      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Gezouten/ongezouten/gepekeld word die mening erg gewaardeerd, leuk te horen.
        Vice versa wil je toch wat over dat maantje te weten komen wil ik daar gerust wel es de kalender bijnemen

      #4
      Een kweekverslag, leuk! Heb ‘m gesmurfd!

      Ben niet nieuwsgierig, maar:

      Wat bedoel je met “kannibaal dingen”?
      Heb je overwogen om (ook) lavagruis te gebruiken?
      Wat gebruik je voor de schimmels? Zit voor mezelf te denken aan houtcompost.
      En als uitvloeier? Yuccah?
      Vanwaar de hooidressing? Als bruin organisch materiaal/voor schimmelvorming of..?
      Zeewiermeel leek mij wel interessant gezien het de plamtweerbaarheid verhoogt.
      Last edited by GroteSmurf; 21 August 2021, 09:24.

      Comment


      • GroteSmurf
        GroteSmurf commented
        Editing a comment
        - Kijk, daar heb ik wat aan! Ik wil mijn potgrond ook gaan hergebruiken en dat micro-organismen ook elkaar gaan verorberen zonder voeding in de vorm van compost klinkt logisch. Daar ga ik binnenkort eens meer informatie over zoeken!
        - Heb je ook nagedacht over vermicompost? Dit bevat (ook) de Mycorrhizaschimmel Trichoderma (Harzianum) welke de plant weerbaarder maakt tegen toprot. Hiernaast zitten er hormonen in, zoals auxine, gibberelline en cytokinine, welke groei bevorderen, en abscisinezuur tegen abiotische stress (stress van buitenaf).
        - Ik ben het roerend met je eens vwb je stelling dat eenjarige planten beter af zijn in bacteriedominante compost.
        - Als mulchlaag, natuurlijk. Daar heb ik nog nooit aan gedacht eerlijk gezegd. Zal dit ook meenemen in mijn plannen voor een biologische kweek.

        Thnx voor je tip over algenvoeding. Ik heb er wel naar gezocht, maar kon er weinig overtuigends over vinden.
        Last edited by GroteSmurf; 22 August 2021, 12:59. Reden: Ik had Mycorrhiza getypeerd als schimmel, terwijl het een verzamelnaam is voor schimmels welke een relatie aangaan met het wortelsysteem van de plant

      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Interessant, dit kan wel niet worden toegevoegd aan de voorgroeipotjes omdat die zo light mogelijk moet zijn wil er een bodemvoedselweb ontstaan, dan is de pure schimmel handig maar een belangrijke toevoeging in de eindpot idd.
        Hier onder Sannie zijn 4-stappen plan word er enkel wormenpercolaat toegevoegd(waar de planten diepgroen van worden en blijven tot de oogst) en guano thee anders word het gauw teveel.

      • GroteSmurf
        GroteSmurf commented
        Editing a comment
        Zojuist ontdekte ik dat mycorrhiza ten onrechte vaak als een schimmel wordt aangeduid. Het is de symbiose van bepaalde schimmels welke in de rhizosphere van de plant een relatie aan gaan met de wortels. Er zijn duizenden van dergelijke schimmels.

      #5
      Rietslang Yeah!!
      Veel succes man lekker gedurfd zoveel verschillende cultivars bij elkaar knallen, gaat gezellig tentje zijn.

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Thanks man nu je het zegt deze keer stond ik der minder bij stil maar de groeiwijzen en gedragingen worden wel lekker uiteenlopend, wordt het mss wel des te gezellig...hopelijk

      #6
      Bloemdagen (bij stijgende maan, lees opwaartse energie) weekeindje;

      Nrml gezien een lekker uitmuntend ritmisch tijdstip der natuur voor het wellen en zaaien van gewassen waar de oogst bloemen zijn als broccoli bvb

      Na de fractie vh puur bewustzijn werd de ik 'wakker' bij een koppel erg lieve zachte vrouwmensenarmpjes verscheen de collectieve gedachte dat de tijd is nu!

      Bijna vergeten! dus stak ik ze buiten en legde ineens de zaden te week, dit voor een uur of twaalf, dus vnvnd 10pm is het alweer showtime.
      20210822_101601.jpg




      Dan nog elk voorgroeipotje labelen en ja juste moet nog om een stroomkabel met stekker voor de tl regent het oude wijven, dan maar morgen last minute
      Opnieuw druk druk, en druk want het spel is begonnen!

      En genieten vd zondag ook nog , ook voor jullie
      received_562173278549627.jpeg
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

      Comment


        #7
        Leuke aanvulling GroteSmurf,

        Na er eindelijk nog es de boeken bij te halen valt er in
        Het Bodemvoedselweb,
        (de vertaling van Teaming with Microbes, de wetenschappelijke basiskennis dat ik erg kan aanbevelen)
        te lezen dat exudaten, (dode plantencellen en stoffen die bij de stofwisseling vrijkomen in de rhizosfeer) een populatie microben aantrekken. Er blijkt hetzelfde plaats te vinden in de mycorrhizasfeer, het gebied in de directe omgeving vd mycorrhiza schimmelMychorrizasfeer ook de Mychorrizale schimmels die als een tweevoudige symbiose worden gezien wat ze tot extreem belangrijke wederzijdse relaties maakt met planten.
        In ruil voor de exudaten vd plantenwortels zoeken de mycorrhizale schimmels water en voedingsstoffen en brengen die terug naar de plant.
        De plant wordt afhankelijk vd schimmels en de schimmel kan op zijn beurt niet leven zonder de exudaten van de plant.

        Wonderbaarlijk goed geregeld eigenlijk

        Daar moest in 2010 wel nog veel onderzoek naar gebeuren bepaalde zaken
        ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

        Comment


        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Bio-char heb ik indertijd gebruikt maar als opwaardering, eigenlijk het ideale voor hergebruik vd aarde maar Sannie verkoopt er al jaren geen meer en buiten 10 of 20 kg zakken is de echte biochar onvindbaar.

        • GroteSmurf
          GroteSmurf commented
          Editing a comment
          Tien kilo kost de kop ook niet, maar dan blijft er wel veel over inderdaad. Het is vrij goedkoop krijgen bij Greenwave Biochar.

          Even zoeken op "biochar kopen" levert op de website van "Van Tuijl" wel direct de boodschap op dat zij het verkopen, van het merk Carbon Gold. Ik heb geen idee van de prijzen en het formaat van die verpakkingen eerlijk gezegd. Het wordt in ieder geval wel verkocht met de opmerking: "Biochar is een verblijfplaats en voedselbron voor bodembiologie". Ik zal mezelf binnenkort denk ik toch eens moeten verdiepen in Engelstalig onderzoek

          Wat waren jouw bevindingen?

        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Het grootste merkbaar voordeel leek mij de capaciteit om water vast te houden en het daarbij blijkelijk zonder moeite tussen het medium liet afvloeien, te zien na langdurige regens maar dat is niet het grootste voordeel, vooral uitermate bodemverbeterend ja.
          Last edited by Rietslang; 22 August 2021, 21:56.

        #8
        Veel plezier.

        Toch een verslag

        Je leert vooral van je eigen geklooi de hulp is soms maar een duwtje. Aan jou om die te negeren. En het schrijven werkt therapeutisch.

        En je weet wat je fout gedaan hebt gezien je je fouten hebt neergepend.

        Comment


          #9
          image_415296.jpg20210824_222604.jpg

          Is er wel al wat beweging, rare dingen ook zoals hier bij een GirlScoutCookie lijkt de (denk ik) wortel in de lucht te groeien ofwel moet ie nog zen boogsprong maken.
          20210824_230054.jpg

          Gelukkig zijn der een paar extra gezaaid

          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


          • Ritagrasaf
            Ritagrasaf commented
            Editing a comment
            We zien were vertrokn

          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Zo.. die zaadjes van jou hebben het maar luxe met vloerverwarming en licht boven hun koppie!

            Ik heb gelezen dat zaadjes naar de warmte toegroeien, misschien verklaart de warmtemat waarom het worteltje boven is gekomen?

          • Woodiewood
            Woodiewood commented
            Editing a comment
            Gesubd, benieuwd naar deze kweek! Leuke soortjes die je gekozen hebt.
            Ben zelf ondertussen ook begonnen op Sannie's manier, in lightmix + bacto + buffertabletten, heb ook nog een kleine hoeveelheid GK complete organics toegevoegd. Moet hier nog een verslag van starten...
            Hoop de aarde ook te kunnen hergebruiken na een ronde.

          #10
          Worteltje afdekken met aarde. Vindt dan de weg wel.

          Comment


          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Dank voor de tip!

          #11
          Jow Rita, we zen were tskip in nji,alli de tentehow kom mo mee.
          De zoailingetjes gaan ondertussen lekker, heb wel de indruk de eerstgeborenen lijken wat strek te vertonen, zoals oa de PowerPlant, net wat ten allen koste diende vermeden te worden!
          De lamp is te kort voor 2 afzonderlijke kiembakjes daaronder, wat maakt dat sommig eerst opgekomen wa onder de stolp bleven.
          Heb het er nu wel afgekankerd alhoewel der nog een paar moeten.
          20210826_000040.jpg

          Inmiddels 2 up-side-downers ooken weet niet of het met de verwarming heeft te maken maar dat zou een goed mogelijke theorie kunnen zijn Smurf, volgend groei is alles in huis om meteen die lamp daar vaneerst volle bak op te smijten zodat dat risico kleiner wordt.
          Chance zaaide er nog es 2 extra Shazams voor buiten die desnoods de boel kunnen letterlijk rechthouden.


          20210826_000103.jpg
          25 augustus
          Evenzeer benieuwd Woodie naar jou verslag met Sannie zijn manier, laat je maar ne keer gaan

          Tomorrow people
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


          • Ritagrasaf
            Ritagrasaf commented
            Editing a comment
            Up de eerste rij !

          • Zors
            Zors commented
            Editing a comment
            Deen gaak ook were volgn, tziet er were dik in orde uut!

          #12
          De strek zit erin
          Had het op tijd in de gaten dus hopelijk blijft het beperkt.


          Ondanks gaan ze wel lekker de eerste x onder tl, hoeven ze niet onder te doen bij hps aan hun looks te zien maar eerst even zien hoe snel ze gaan.
          Met 20 dagen groei gingen ze onder hps wel een trein.

          Heb de bodem maar met wat folie beschermd, werkt makkelijker dan hooi bij de voorgroeipotjes. Dit is eigenlijk Sannie zijn tip en zag dat Remco het ook zo deed.
          20210827_092702.jpg
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Gerekte cellen zijn vatbaarder voor “snelle ziektes” (ben de naam kwijt). Ik denk alleen dat Rietslang de invloed op het groeiproces bedoelt. Naar mijn weten wordt de hormoonhuishouding van de plant (het hormoon auxine zorgt voor de strek) bepaald in de eerste drie weken. Daarmee is de huidige strek geen probleem. Een beetje versteviging van de celwanden d.m.v. een briesje is wellicht wel handig.

          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Silicium versterkt ook de celwand, niet ? Ik zou zonder fan werken bij mij, en na het toppen en zo 1 x silicium meegeven.

          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Yes! Thnx Wesley pipes.. vroeg mezelf al af wat de celwanden ook alweer versterkt, maar kon er zo niet opkomen. Volgens mij was het silicium inderdaad. Zit alleen al genoeg in het lavameel lijkt me..

          #13
          De 10 zaailingetjes aan hun 6de levensdag, met (nieuwe) strektekenen heb ik de indruk
          of ze zijn gewoon blij ?
          PowerPlant heeft er het meeste van vooraan in het midden, die was ook het meest gestrekt uit zaad.
          *denk ik er net aan, ze staat anders gericht mss heeft het daarmee te maken

          Ik las bij een post van Nederhigh dat het beter is bvb een keer in de week de lamphoogte aanpassen en niet dagelijks daar dit ook strek in de hand werkt.
          Dus 1x aangepast op een min 5cm, binnen een 4-tal dagen verpotten nrml als der een samenwerking is ontstaan tussen wortel en schimmel maar dan zal de hoogte zeker en vast 2 of 3 x aangepast worden
          Loopt wel lekker.
          Dames in spe lijken het wel goed naar hun zin onder tl
          Straks heeft Q gelijk dat ze beter gaan dan onder hps

          20210831_145002.jpg
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


          • Ritagrasaf
            Ritagrasaf commented
            Editing a comment
            Kvind da die strek wel meevalt wi, lek daje zegt ze zin gwn content

          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Volgens mij valt het wel wat mee met de strek. Tl en spaarlampen zouden goed moeten werken, maar heb zelf m’n cobs op zo’n 30cm recht boven de planten en dat werkt (ook) goed in mijn beleving. Heb ze nog niet versteld.

          #14
          Hier ze, de maankweker Heel veel succes , subje

          Eerste keer FEMS onder LED
          Indica Medisch rondje van Barneys

          Comment


            #15
            Thanks, en ik had er al es een topic over gestart GroteSmurf Wesley


            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ilica-lavameel
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Es doorgekeken, tof! Vorige rondes geen rot maar de factoren waren anders waardoor je terug geen staat erop kan maken . Wel had ik alle voedingstoffen es toegevoegd zoals silicium borium en molybdeen om er paar te zeggen . Maar geen hoge lv en geen dikke toppen waar sneller rot kan ontstaan toen ook.
          Bezig...
          X