Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Circulair kweken, let's GrOw greener

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Circulair kweken, let's GrOw greener

    Korting op 420shop
    Het was een waar gemis om lekker te praten over m'n kweekje en mee te kunnen kijken met anderen, dus...
    Daar ben ik weer!

    Circulair kweken
    Een circulaire economie is een economisch systeem waarin geen eindige grondstofvoorraden worden uitgeput en waarin reststoffen volledig opnieuw worden ingezet in het systeem.
    Maar hoe vertaalt zich dat naar kweken? Voor mij draait het allemaal om de grondstoffen (potgrond & voeding) en reststoffen (knipafval).

    PotgrondVoeding
    Voeding past niet helemaal in het circulaire plaatje, aangezien ik dit zal moeten blijven toevoegen. Echter kan ik wel kijken of de voeding uit een duurzame bron wordt gewonnen. Als 'pre-mix' gebruik ik wormenmest, lavameel, kippenmest, guano, vinassekali, beendermeel en zeewiermeel. Gedurende de kweek gebruik ik de voedingslijn van BioBizz, omdat deze volledig organisch is.

    KnipafvalIMG-9870.jpg

    Restafval
    Op deze manier hou ik elke ronde slechts 5-10 liter oude potgrond over, welke zijn bestemming weet te vinden in mijn kamerplanten. Helaas hou ik ook wat restafval over wat ik niet kan hergebruiken, zoals een oud koolstoffilter of defecte ventilator. Dus is het volledig circulair? Helaas niet, maar bij benadering kom ik een heel eind

    De kweekruimteIMG-9866.jpg IMG-9864.jpg



    Ronde 5 op dezelfde potgrond
    En nou waar het eigenlijk om gaat in een kweekverslag, het echte kweken Inmiddels sta ik in de startblokken om aan ronde 5 te beginnen, nog steeds op dezelfde potgrond. Deze ronde gaan we voor 4 verschillende soorten, met een bloeitijd van ongeveer 9 weken:
    • Cookies Kush (Barney's Farm)
    • Dos Si Dos 33 (Barney's Farm)
    • Sugar Punch (Sannie's)
    • Madscientist x Motherlode (Sannie's)
    Voor deze ronde heb ik de overstap gemaakt van Plagron naar BioBizz. Ik ben erg benieuwd of BioBizz mij beter bevalt. Voor het bodemleven gebruik ik (naast de wormenmest) Sannie's Symbiosis en Bacto.
    IMG-9872.jpg

    Naar verwachting komt de Bacto van Sannie's aanstaande dinsdag binnen, omdat ik de zaden daarmee wil inwateren, is het nog heel even wachten voor ik van start ga.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Spannend, maar het lijkt me een goeie manier dat recycle. Van welk merk zijn je boards?. Succes met je kweek ik ga zeker mee kijken!!!

    Comment


    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Zien er goed uit, de prijs ik ook aardig goed normaal ben je bijna het dubbele kwijt. Ik zie alleen bij de derde foto waar de par-waardes worden aangegeven op verscheidene hoogtes een fout denk ik hoop ik. Daar gaat de par waarde bij 12inch van 983 ineens naar 1700zoveel.

      Ikzelf gebruik 150wat heb weinig verwarming aan de verwarming aan word dis vaak niet warmer als 21graden in het tentje. Of ik ga de volgende ronde meer watt(led) gebruiken. Of een rondje op 250watt HPS alleen voor de warmte.

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Die par-waardes op AliExpress trek ik me niet zoveel van aan, ik betwijfel of ze het berhaupt meten
      Heb lang naar deze lampen gezocht, het kaf van het koren scheiden zeg maar. Deze lampen gaven mij het meeste vertrouwen en bevallen absoluut goed. Veel beter als m'n oude viparspectra (maar dat is ook de enige lamp waarmee ik ze kan vergelijken).
      Het enige wat niet beviel.. de verzending.. die was totaal niet discreet!
      Last edited by kroket; 14 December 2021, 21:22.

    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Hmmm dat is natuurlijk wel belangrijk steahlty verzenden

    #3
    Succes maat! De Sanniefreebie MotherloadMad Scientist staat ook in mijn tentje te pronken!

    Ook zo goed als bio op herbruikte potgrond.
    We blijven leren.
    Last edited by Nederhigh; 25 December 2021, 20:15. Reden: Bericht herstellen.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Ik zag ze staan ja. Kon over de freebies specifiek niet zoveel vinden, maar de ouders beloven aardig wat

    #4
    Tof , stoelke erbij. Leuk idee, volg ik wel graag
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Welkom

    #5
    Interessante kweek methode !
    Alles duidelijk neergepend, daar hou ik wel van

    ik ga je verslag zeker blijven volgen.
    Succes.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Dankje, ik beleef er ook een hoop plezier aan om een beetje te experimenteren.

    #6



    Succes weer!!

    Och ja, na een tijd is geen enkele kweek meer budget te noemen. Maar het blijft een fantastische kast, budget of niet


    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Het is ook helemaal niet erg natuurlijk. Inmiddels ben ik wel volledig zelfvoorzienend en dat had gewoon wat opbouw nodig

    #7
    Succes Kroket, ik plof wel op het zitkussens neer om je te volgen

    De famkes van Waldpiek https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...s-van-waldpiek

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Plof en pof lekker neer zou ik zeggen

    #8
    🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

    👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Haha, mooi plaatje, dankje

    #9
    Benieuwd hoe met je aarde aan de slag gaat, en
    wat de QuantumBoard's doen in de kast.
    Heb ze zelf ook hangen en zit er aan te denken om er nog 1 bij te hangen.. Dan ook 4 stuks maar dan op een afmeting 120br x90dx220h.. Sluit me aan



    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Dat oppervlak krijgen ze vast ook wel mooi belicht. Zelf heb ik ze maximaal op 75% staan, dat is meer dan genoeg voor mijn oppervlak.

    #10
    Je hebt de voedingslijn van bio gekozen. Is deze ook maar een paar maanden houd naar zoals de alge bloom en flower van plagron?

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Volgens Biobizz zelf:
      If the Biobizz products are unopened, in optimal storage conditions they last for about 2 years.
      Once opened, they must be stored properly so they can be used for another year.
      Hier hebben we het er ook wel eens over gehad: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...oeding-biobizz

      Maar het verbaasd mij dat jouw Plagron maar een paar maanden houdbaar is/was.. Heb je het wel koel en donker opgeslagen? Of is het misschien vervuild met andere voedingsstoffen door gebruik van hetzelfde spuitje?

    • Freedom1984
      Freedom1984 commented
      Editing a comment
      Ik heb men flesje alga bloom even bekeken, geen vermelding van maar zolang houdbaar bij opening. Datum op onderkant spreekt 04/2024.
      En flesje is nog van begin dit jaar dacht ik.

    #11
    Als je aarde hergebruikt en organisch kweekt is het volgens mij de bedoeling om inderdaad alleen de bovenlaag (5cm) eraf te scheppen en te vervangen.
    De rest laat je zoveel mogelijk intact. Zo gauw je in de grond gaat woelen verniel je het bodemleven.
    Ook de oude wortels laat je dus zitten, alleen de bovenlaag gaat eruit.

    Je koolstoffilter zit vol actieve koolstofpellets.
    Die kun je ook voor andere dingen gebruiken. Google
    Ik strooi ze in de tuin. (Ze blijven wel vrij lang intact, dus een grote tuin is wel handig, of je moet ze onderspitten)

    De originele Mad scientist
    Last edited by Nederhigh; 22 January 2022, 20:42.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Waarbij een soort enzym de wortels afbreekt, en het nieuwe voeding wordt, niet ? Vergeten welk middel daarbij helpte...

    #12
    Ziet er allemaal strak en goed georganiseerd uit, veel plezier met je kweek! Kom af en toe wel eens binnen piepen.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Thanks Hork, ik hoor je vanzelf wel piepen

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dan heb jij een zeer moderne computer als je dat kan horen!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Volgens mij hoor ik wat

    #13
    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
    Als je aarde hergebruikt en organisch kweekt is het volgens mij de bedoeling om inderdaad alleen de bovenlaag (5cm) eraf te scheppen en te vervangen.
    De rest laat je zoveel mogelijk intact. Zo gauw je in de grond gaat woelen verniel je het bodemleven.
    Ook de oude wortels laat je dus zitten, alleen de bovenlaag gaat eruit.
    Ik kan je niet tegenspreken QnQ, want ik weet dat je gewoon gelijk hebt. Ik kan natuurlijk wel mijn motivatie uitleggen om het toch anders te doen

    Allereerst zal ik bekennen dat het in mijn aard zit om dingen net even wat anders te doen. Ik neem graag veel informatie tot mij en trek daaruit mijn eigen conclusies. Uit die conclusies komt vervolgens weer een experiment rollen. Op deze manier beleef ik het meeste plezier in de dingen die ik doe. Ik stoot ook vaak genoeg m'n kop, wat weer een goede reden is om het de volgende keer op een andere manier te proberen. Ik zal nooit claimen dat mijn manier de betere manier is, maar wel dat het de manier is waar ik mijzelf het beste bij voel

    Maar waarom dan geen topdressing?Inmiddels heb ik perliet door de potgrond gemengd om dit een beetje te voorkomen, maar dat terzijde.
    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
    Je koolstoffilter zit vol actieve koolstofpellets.
    Die kun je ook voor andere dingen gebruiken. Google
    Ik strooi ze in de tuin. (Ze blijven wel vrij lang intact, dus een grote tuin is wel handig, of je moet ze onderspitten)
    Sinds ik een aflevering over Terra Preta heb gezien, zit ik met smart te wachten op een koolstoffilter welke ik uit elkaar kan halen Mijn (ruim) 1 jaar oude filter (die nog prima zijn werk deed) heb ik preventief vervangen voor de aanstaande ronde, deze ligt nou even als reserve te wachten. Maar.. vroeg of laat zal er zeker een koolstoffilter in mijn potgrond verdwijnen

    Die MadScientist ziet er wel lekker uit hoor
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Bij hergebruik zou ik ook trichoderma en mychorizza aanraden, ze krijgen de tijd bij u om hun werk te doen. En een soortje enzym versnelt de afbraak van oude wortels . Ik dacht een goedkope van het merk hesi te hebben . Eiwitten die afbraak versnellen en omzetten naar voeding fzo . Helemaal mee in je verhaal , wil dit ook proberen in de toekomst!

      Topdressing heeft mss meer de functie als je bovenaan water geeft, het water de voeding langzaam meeneemt tot de bodem ?

      Ik persoonlijk ga werken met een rotatiesysteem met blauw vaten , waar ik de oude aarde opsla, nieuw rondje ander vat gebruiken, waar ze 3 maand rust hebben, weet ook niet waarom .

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      De Bacto van Sannie's zou Trichoderma bevatten en de Symbiosis mycorrhiza. Daarnaast bevatten ze nog een legioen aan andere nuttige bacterin. Wormenmest zal ook genoeg leven bevatten en een product als Bioheaven moet de activiteit van enzymen verhogen

      Voeding uit de topdressing zal inderdaad naar beneden zakken. Alleen kan ik daar zelf m'n eigen tegenargumenten niet mee ontkrachten

      Het rotatiesysteem speelde ook in mijn hoofd. Vooral omdat ik snel door wou kunnen. Maar afgelopen 2 rondes zijn goed genoeg gegaan om me niet meer te hoeven haasten. Licht was het geheim
      Last edited by kroket; 14 December 2021, 21:23.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Super, dat bodemleven ziet er goed uit.

    #14
    Pas je op met het citeren, dat vinden sommige hogere heren niet zo fijn. Dan moeten ze te veel lezen en scrollen!! Ik vind het btw een topuitleg!!!!
    Last edited by Kunichika; 7 December 2021, 12:19.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Niks moet maar het mag wel

    #15
    7 december - zaadjes in de grond
    Vandaag is het moment aangebroken, Sannie's Bacto is binnen en een viertal zaden hebben hun weg gevonden in de potgrond. Ik laat moeder natuur gewoon haar werk doen en ontkiem de zaden in de aarde van vader kroket

    641D56DA-299C-4DEF-BBAD-47E54454DEEB.jpg

    De grond heb ik opnieuw vochtig gemaakt met wat Bacto-water. Voor de rest kennen we het inzaaien wel. Kuiltje van 1 centimeter, zaadje erin, afdekken, paar druppels water en wachten maar

    519273EF-4FB6-4993-AE83-AA23136553D1.jpg

    Alleen nog even een vierde glas afwassen

    Toplaag447581EB-12EB-4B5B-8124-959A957B523F.jpg

    Er zitten alleen wat verstekelingen in de wormenmest verstopt, die zo nu en dan boven komen kijken Maar eenmaal betrapt...
    Last edited by kroket; 7 December 2021, 17:16. Reden: Typfoutje en foto verstekeling toegevoegd
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment

    Bezig...
    X