Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouwverslag klein budget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bouwverslag klein budget

    Korting op 420shop
    De bouw is al een tijdje bezig, maar aan het bouwverslag was ik nog niet toegekomen. Toch is het wel leuk om te delen, en wie weet heeft iemand er nog wat aan

    De titel verraad het al, ik werk met een klein budget. Het had nog veel goedkoper gekund, maar tegelijk wil ik wel een mooie kast. Zodoende heb ik mezelf een budget gegeven van €200.
    Volgens mij ben ik er al overheen, maar ik ben gelukkig veel bonnetjes kwijt Voor het einde van het bouwverslag zoek ik ze nog wel even op. Nou heb ik wel het geluk dat ik veel hout had liggen, dus dat scheelt mooi in de kosten.

    Het idee
    Het wordt een kast in een kast, daardoor is het allemaal lastig op de foto te krijgen. Dus misschien moet je nog even een jointje draaien om het allemaal goed in te beelden

    De kast waarin het allemaal moet gebeuren is 91cm breed en 240cm hoog. Zo zag de kast eruit (volgens mij kunnen we nu staande foto's uploaden, dus daar gaan we gelijk van profiteren):
    F393D08E-8116-45AF-9583-2087FDC0EF38.jpeg

    En daar komt dus weer een kast in
    • Gewenste ruimte: 80 x 80 x 180cm
    • Filter apart
    • Passieve inlaat
    Omdat ik werk met allemaal resthout vond ik het niet nodig om een bouwplan te maken. Ik knutsel en verzin het wel op het moment dat ik ermee bezig ben.

    De uitvoering (tot dusver)
    De buitenmuur (achterkant) voelde best wel koud aan, dus ik heb voor het schrikbarende bedrag van €8 een pak piepschuim platen van 2cm dik opgehaald. Daar tegenaan heb ik een plaat 18mm dik MDF geschroefd, wat me voldoende isolatie lijkt
    3C3ABAB7-7A7C-4C1A-9A97-C41A62A770BD.jpeg

    Natuurlijk had ik nog veel piepschuim over, dus met de gedachte om geluid te dempen heb ik de zijwanden er ook van voorzien. Ditmaal geen 18mm maar 9mm MDF.
    In de muur heb ik een gat gemaakt voor de luchtafvoer. Het blokje heb ik natuurlijk bewaard, die metsel ik weer netjes terug als ik de toko ooit verlaat.
    43DDC0EF-0CF7-46C0-A5BD-04A77BE9C0D4.jpeg

    De vloer was verre van waterpas en had aardig wat opvulling nodig. Ik had nog ondervloer voor laminaat liggen, en dat kwam mooi van pas
    De verwarmingsbuizen en gasleiding heb ik voorzien van een bekisting die volgepropt zit met dezelfde ondervloer.
    F9CE9219-C5D7-4228-8AD6-B6C658F3863D.jpeg AB64C8D1-518D-4C30-9F3A-15AB898ABB4F.jpeg

    Inmiddels heb ik ook het punt bereikt dat ik allemaal plankjes aan elkaar aan het lijmen ben. Paar deuvels erin, flinke klodder lijm, dagje klemmen en we hebben weer een plank die groot genoeg is
    5E809180-6768-4972-9581-6EF9EEFE6276.jpeg DA4A4DE4-C32F-48BD-956C-26011EBAE07B.jpeg

    Om de kweekruimte van het filter te scheiden heb ik een 18mm MDF plaat gebruikt. Het gat in die plaat is groot genoeg om het filter makkelijk te kunnen vervangen. Met een wat onhandige houding kan de afzuiger ook vervangen worden, maar we hopen natuurlijk dat deze lang meegaat.
    Het schuine dak heb ik ook voorzien van piepschuim, en om er een beetje afwisseling in te houden heb ik hier 12mm MDF gebruikt
    F74795E5-5CCD-4CE4-939C-DBC8458E572C.jpeg

    Omdat het verven van de filterruimte wel lastig wordt zodra de bouw klaar is, heb ik deze alvast geverfd. Mooi zijdeglans antraciet grijs, omdat uit onderzoek is gebleken dat dit het beste geluid dempt. Als je nu denkt "wat een onzin", dan kan dat kloppen want ik heb het net uit m'n duim gezogen
    5411B2E5-C264-4732-B084-1FB133E53102.jpeg

    Om wel een beetje geluid te dempen blaast de afzuiger uit in een kleine bekisting, voordat het zijn weg vervolgd naar de naastgelegen ruimte. De in en uitgang liggen natuurlijk niet recht tegenover elkaar. Deze bekisting is volledig voorzien van geluidsdempend materiaal.
    Ook is deze bekisting voorzien van een tweede uitgang die normaal gesproken afgesloten zal zijn. Als ze bij m'n CV installatie moeten kan ik het gat in de muur tijdelijk afsluiten zodat het niet opvalt. De lucht zal wel recirculeren als ik de tweede uitgang gebruik, maar dat is van tijdelijke duur.
    74F147D7-EFFB-4409-BF14-10E076AB535D.jpeg

    Pfff 147cm zagen met de hand is best een stuk...
    D82A347B-13F5-43E0-98A3-C93223B26530.jpeg

    Voor de deur had ik mijn grootste plaat MDF bewaard. Deze is 60cm breed, wat ruim voldoende toegang geeft. De deur was alleen niet hoog genoeg, er moest nog een klein randje aan de bovenkant komen. Dit randje biedt veel stevigheid aan de deur-constructie dus ik ben er wel blij mee

    Aan de onderzijde heb ik vijf gaten van 100mm gemaakt als passieve inlaat. Vier daarvan gebruik ik permanent. De vijfde wordt voorzien van een flens, waar ik een voorgroei/droog-hok op kan aansluiten. Maar dat zijn toekomstplannen, ik heb er gewoon alvast rekening mee gehouden.
    C667E202-1936-41E0-B296-E1FB09B64822.jpeg 53203F1B-DF75-4C23-BF09-4C48242FC0A0.jpeg

    Goed, ik ben alweer veel te lang aan het typen. Maar dit was het ook wel voor nu, er moet eerst weer geknutseld worden.

    Oh en wees gerust mensen, alle schroeven staan in dezelfde richting, ook de schroeven die niet zichtbaar zijn
    262F8B64-EB91-45DF-BEA9-C121991C8624.jpeg

    Wat vinden jullie ervan?
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Er is niets mooiers dan handig zijn! Altijd leuk om met iets dat toch maar licht rond te slingeren iets nieuws te maken!

    Mooi kastje Kroket, daar ga je veel plezier aan beleven!
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Thanks Vind het ook heerlijk om met MDF te werken. Niet voor niks dat ik zoveel resthout had liggen

    #3
    idd knap gedaan Kroket



    komt je uitblaas in een andere ruimte uit ?
    Last edited by Jura; 4 November 2019, 20:58.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Thanks Inderdaad, de uitblaas komt in een andere ruimte uit. Die ruimte is tevens (van zichzelf) van een open schoorsteen voorzien.

    #4
    Oeieoeoeie dat word een mooi kassie!!
    dat je er maar veel plezier aan mag beleven!

    groetjes,
    Ricky

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Ik hoop het ook Bedankt!

    #5
    Netjes gedaan toch....
    ik zeg goed bezig
    Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

    Comment


    • EasyW
      EasyW commented
      Editing a comment
      Hahahaha

    • SweetMango
      SweetMango commented
      Editing a comment
      kroket de R450 belicht maar 60x75 dus je komt te kort in zekere zin?
      Kan je dan niet beter de R600 halen? Die belicht 80x80.
      (En wtf op bol.com zijn ze 1800,-? Maar andere site weer 250,-?)

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Klopt SweetMango

    #6
    Leuk bouwverslag, mooie kast. Zoiets heb ik ook in mijn hoofd zitten om volgend jaar te maken.

    De famkes van Waldpiek https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...s-van-waldpiek

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Bedankt Heb het zelf veel te lang uitgesteld, maar ach, beter laat dan nooit

    #7
    is miss rare vraag maar staat of hangt je CV ketel in die andere ruimte ?
    zo ja is het een gesloten of een atmosferisch toestel ?
    heeft iets te maken met veiligheid en goed werken van je CV ketel .

    de cv buizen had je miss beter vrij gelaten dit warmt je hok wat op als je cv brand overdag ( is maar een gedacht )
    Last edited by Jura; 5 November 2019, 07:20.

    Comment


      #8
      Geen rare vraag hoor Jura, ben er juist heel blij mee. Want m'n CV ketel staat inderdaad in die ruimte, en de ketel moet natuurlijk wel goed en veilig blijven werken!!

      De ketel betreft een Intergas kompakt HRE, heeft 2 pijpen naar de schoorsteen lopen (lucht af & toevoer) en geen waakvlam.
      Is het dan een gesloten systeem en kan ik m'n lucht veilig in die ruimte afvoeren?

      CV buizen heb ik lang over zitten wikken en wegen, afschermen of van profiteren. Uiteindelijk de knoop doorgehakt om ze af te schermen. Het klimaat in de kamer waar de lucht wordt aangezogen zou voldoende moeten zijn (absolute minimale gemeten temperatuur was 16 graden).
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Thanks Ipie
        Hopelijk duurt het niet meer al te lang voordat ik kan beginnen met de kweek, ik gok op een week ofzo.

        De luchtafvoer heb ik zo gemaakt dat ik 'm snel kan afsluiten als de monteur langs komt. Daar is de tweede uitgang ook voor, die niet in m'n CV hok uitkomt

        Maar nu is het vooral even de vraag of ik m'n lucht veilig kan afvoeren naar m'n CV hok?! Jura heeft wat dat betreft een belangrijk veiligheidspunt aangehaald!

      • Jura
        Jura commented
        Editing a comment
        is idd een gesloten toestel dus je zit goed , kan de afgevoerde lucht in de cv ruimte weg ? bedoel is daar luchttoevoer van buiten een rooster of zo , zodat de vochtige lucht weg kan anders zou je wel eens vocht problemen kunnen krijgen

      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Top, bedankt voor de oplettendheid en bevestiging Jura
        De CV ruimte heeft inderdaad een open luchtafvoer in de vorm van een schoorsteen (gewoon zo'n klein dingetje naar het dak).

      #9
      Ziet erg goed uit , fijn zo iets te kunnen bouwen,......het zat ook in mijn hoofd maar daar kwam
      de dokter gelukkig met een medicijntje voor,
      Succes en veel plezier hiermee ,
      Gegroet,

      Comment


      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Aii, in een rolstoel wordt het allemaal wat lastiger inderdaad. Maar zo'n begripvolle vrouw klinkt wel goed, misschien moet ik ook maar op zoek naar zo'n vrouw

        Ik denk dat er geen andere hobby bestaat waarmee je zoveel geld kan besparen, dat praat de investering al snel goed

        Ja veiligheid vind ik ook een heel belangrijk punt. De automatische brandblusser ligt helaas nog even boven mijn budget.

        Ik ga er wel voor zorgen dat de spanning automatisch uitschakelt bij een bepaalde temperatuur. Zo hoop ik een eventueel beginnende brand te kunnen smoren. Daarmee haal ik hopelijk de oorzaak weg en geen lucht verversing meer = zuurstof wegnemen

      • JFall
        JFall commented
        Editing a comment
        Blijven zoeken ......net het topic ...veilig hobbymatig kweken helemaal door gelezen,....ik was er al even bang voor
        maar mijn 150 watt hps 60*60*170 kast kant en veilig klaar.......is toch niet helemaal veilig.....naja
        ,een hobby mocht geld kosten toch heeft ze gezegd.....geen idee hoe ik hier een vette grijns kan toveren.....en dan te bedenken dat ik
        kort terug zei dat alleen een droogtentje genoeg was...nu gaat het ietsje meer worden ey,...

      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Maar goed dat je dat topic dan nog even hebt doorgelezen Had het al gedaan, maar zal het dadelijk nog eens doen voor de zekerheid.

      #10
      Mooi project hoor!! Mooie kast begint het te worden!! heb je ook al de hardware liggen?

      en Ben je trouwens niet bang dat de verf en lijm etc die je gebruikt giftige dampen af kunnen gaan geven tijdens de kweek?

      tof project blijf het volgen

      Comment


        #11
        Bedankt newhobby Hoop snel weer een update te kunnen geven.

        De hardware ligt inderdaad allemaal klaar. Maar dat behandel ik later, als ik aan het installeren ervan ben toegekomen Hier alvast een quick sum up om toch een idee te hebben:
        • Lamp viparspectra r450 (LED, 200W)
        • 240m3 filter Prima Klima
        • Vents quietline 125mm 2 standen afzuiger (148/196m3)
        • Oude zwenkventilator (kringloop)
        • Een bult schakelmateriaal
        Voor de lijm en verfdampen ben ik niet echt bang, ik probeer er wel rekening mee te houden. Momenteel hou ik de temperatuur hoog in die kamer (23 graden). Althans als ik er niet bezig ben Verder ben ik van plan een dag of 3 te wachten voordat ik de plantjes erin zet, zo kan het mooi uitdampen Voor de kast zelf gebruik ik als laatste laag watergedragen verf, behalve op de bodem, daar komt parketlak op.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


        • Jura
          Jura commented
          Editing a comment
          op de bodem gewoon wit/zwart folie gebruiken ( parketlak zou ik niet gebruiken )
          je maakt een stuk folie van 10 groter dan je oppervlakte van je hok rondom , leg hem erin en van de 10 cm maak je een opstaande kant door hem in
          te plooien in de 4 hoeken zonder te snijden en je hebt een lekbak , de 4 hoeken niet je gewoon vast
          Last edited by Jura; 5 November 2019, 16:01.

        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Vanwaar geen parketlak Jura? Leek me juist de betere keuze
          Met folie ben ik bang voor een klein gaatje; door zandkorrels en potten te schuiven. Als daar dan vocht onder komt kan het niet verdampen.

          Althans dat was m'n gedachtegang. Wou eerst inderdaad folie gebruiken, toen gewone lak, maar zag dat ik nog parketlak heb liggen. Mooi krasvast en beter bestand tegen stoten en vocht.
          Last edited by kroket; 5 November 2019, 18:36.

        #12
        Leuk bedrijfje ***krokets kastbouw***
        kom je eerdaags langs voor de offerte?

        ik geniet echt van dit topic nogmaals geweldig!

        gr
        Ricky

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment

        #13
        Damn nice! Goed gedaan hoor.

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Thanks

        #14
        Handig zijn heeft zo z'n voordelen, mooi kastje

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Bedankt, ik doe m'n best

        #15
        Ad usum proprium!

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Het noppenschuim wat ik gebruik is vooral geschikt voor het dempen van hoge tonen. Op lage tonen heeft het vrij weinig effect (bijvoorbeeld een afzuiger die bromt). Daarvoor heb je echt massa nodig, denk bijvoorbeeld aan bitumen dreunmatten.

          Het noppen / eierendoos design zie je vaak terug omdat het de golven van geluid goed absorbeert. Geluidsgolven die wel terugkaatsen doen dat in alle richtingen, waardoor het echo effect verdwijnt.

          Als ik het allemaal nog helder heb tenminste

          Verder qua warmte, stilstaande lucht is een uitstekende isolator. Het noppenschuim zal wel wat lucht vasthouden (net zoals eierendozen) en dus isoleren. Maar ik vraag me af of het echt warmte vasthoudt aangezien de lucht in de ruimte zo vaak ververst wordt..
          Ook al zal het de warmtewisseling via je plafond iets verminderen, de temperatuur van de aangezogen lucht is bepalend voor de temperatuur in je hok.. (denk ik )

        • ganjagast
          ganjagast commented
          Editing a comment
          Top dat je het nog even wilde uitleggen Kroket.
          Heb tochmaar besloten een kist te gebruiken voor de afzuiging ipv me kamer te behangen met geluidsdempers

        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          In studio's nemen die eierdozen de echo's en de galm weg in de ruimte, en zorgen voor een warmer geluid bij opname's.
      Bezig...
      X