Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3x anesia future1 en 2x lemon haze hps

Collapse
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    toch nog 3 amnesia haze zaden laten ontkiemen wil deze ronde toch met 9 doen met de stroom kosten enzo moet het wel uitkunne

    en hoop.met 2kweekjes het een jaar te kunne doen maar laten we eerst maar deze ronde tot een succes maken hopelijk een ronde van 500g +

    ben k blij mee als dat lukt meer is altijd mooi meegenomen me record me 400watt hps was 400 en me eerste ronde met led kwam daar niet eens bij in de buurt rond de 300g dus met alle upgrades en alle geld wat ik er in heb gestop hoop.ik toch wel op minimaal 500maar we gaan het zien moet ook goede wiet zijn natuurlijk

    en dan toch maar het kleine tentje houden voor de stekken die ik straks ga maken van deze planten en hopelijk wat mooie maken en dan weer een ronde van 9hier gelijk achter aan wand k wacht elke x te lang om nieuwe ronde neer te zetten en eind van de rit potten weer leeg en kweek nog niet klaar zal straks olk weer duur moeten kopen en daar wil ik echt vanaf

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      maarja hopelijk dat ze snel oplopen de tensio meters

      en hopen dat de laaste 3 zaden ook uit komen weer de koffie filter manier met zakje dr omheen meestal 100% ontkieming


      nu hopelijk ronde met 9planten word het wat makkelijker om een goede opbrengst te halen had vorige ronde veel slechte planten dus hopen op beter en snel de led er weer boven

    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      Ik leg mn zaadjes altijd 24 tot 48u in glas water tot ik de worteltjes zie, meestal wat vittel of evian ofzo. Tot nu toe mag ik eigenlijk niet klagen van deze methode, de zaadjes die niet zijn uitgekomen zijn echt verwaarloosbaar op het totale aantal.

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      dat in een glas deed ik vroeger ook wel maar dat doe ik al lang niet meeer in koffie filter lauw water met zakje dr om aan een was knijper 2 max 3dagen 100% ontkieming en mooie wortel en pot gelijk in de eind pot wand daar zit ook veel tijdwinst in

      al heb ik me tijd winst al verspeelt met de potten te nat ingewaterd tensio komen niet boven de 40 dus dat sneller groei duurt nog ff tot de pot droger trekt je zou denken dat het snel gaat met hps de top laag wel maar daar onder niet

    je kan toch al.duidelijk dat 2 een stuk minder groeien 3 van de 5 tensio staan ronde de 40-43
    de andere 2

    op 28
    en 29

    temp 18min
    temp 25max

    lv min 42
    lv max 47

    hoop dat ze snel wat gaan doorpakken

    wand me nieuwe zaden liggen al te ontkiemen wil het verschil minima hebben maar heb al in de gaten dan de andere 3 als ze allemaal opkomen toch een flinke achter stand krijgen tis niet anders dr zal wel extra wiet zijn en daar gaat het om


    ze zijn nu 12dagen oud das klein nog
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 9 photos.
    Last edited by Tijnie82; 29 November 2022, 09:39.

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      de lamp hangt nog op 48 cm van de week maar kleine ventilator en bij aan zetten onder de lamp laten blaazen en lamp iets lager naar 43 cm dan kan die rond zaterdag op 39 -40cm en de gene die te nat staan zijn ook de gene die get kleinst zijn

    alle zaden zijn uitgekomen weer 100% ontkieming werkt perfect met koffie filter en zakje dr omheen en ophangen elke x 100% ontkieming of ik doe het goed of het is goed vers zaad dat is sws waar zo ff in potten doen

    en zit te twijfelen om me hps dr bij te laten hangen in de grote tent is wel ideaal denk ik dan kan ik de grote 6planten onder de led houden die belicht die perfect en dan de nieuwe drie komt de hps boven te hangen samen met led

    heb net nog gekeken heb maar 600eu aan stroom verbruikt dit jaar en 2200eu aan gas dus dat lampje maakt extra maakt oook geen verschil

    als k ze allebei vol gas draai led op 480
    en hps op 440 heb ik 920watt dr boven

    dus heb dan de keuze uit 920 of 880 of 730 watt

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Luxeprobleem . Mooie start!

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      k was altijd zo bang dat de rekening zo hoog zou worden door de kweek maar dat is een lachertje zit nog met stroom onder het gemiddelde van een huishouden dus om de stroom hoef ik het niet te laten wil in de toekomst eens kijken voor een andere lamp

      maar wat raar is de kelvin voor de kleur van licht zeggen ze dat 3000 het beste is voor bloei en 4000voor groei maar alle goede lampen van lumatek zijn allemaal 4000kelvin raar toch

    zo een stuk gezelliger in de tent tis dat ik niet meer potte heb anders kwam er nog een bij

    heb niet genoug zaden om me kleine tent ook vol te zetten dus die houden we maar vrij om stekkies te maken en zo voor de ronde hierna mooi een ronde met stekken
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.

    Comment


      Ze zeggen wel eens dat drie een teveel is, maar het is eerder drie te weinig! Tijnie maar fijn want het begin ziet er top uit makker!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ja dat ceker beter 1teveel dan 1te weinig hoop dat ze allemaal goed mee gaan doen maar je ziet al veel verschil onderling de een nog erg klein maar we gaan het zien

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Hoogteverschil houd je altijd, zelfs met stekken. De truck is dat hoogteverschil niet meer te hebben zodra de klok op 12/12 gaat. Bij mij betekent dat wel eens dat ik in de tweede week groei de grootste planten nagenoeg tot de stam terug moet afknippen om ze allemaal gelijk op te krijgen. De kleinste hoef ik dan alleen maar te toppen, maar snoeien doe ik ze allemaal zodat ze ook allemaal daarvan moeten herstellen. Dan eventueel hier en daar nog een tak waar nodig en dan z.s.m. op 12/12. Moet jij eens zien hoe mooi egaal je veldje dan wordt.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ja dat is ceker waar alleen de twee die nog erg klein zijn hebben ook paarse stam al een beetje rond gekeken en staat dat het door te nat kan komen en ph niet goed k heb alles ingewaterd met ph 5.8-6.0 beetje te nat staan ze nog maar dat word elke dag wat beter tensio komen al paar net boven de 40 en de andere stonden onder de 30 en komen nu ook al boven de 30 dus ze staan wel redelijk snel op de 50m bar denk ik met paar 2a3dagen en als het hoogte verschil te gek word span k een netje erover en bind ik ze wel vast of wat knakken maar een ding is ceker k ga niet meer zoveel
        ontbladeren sla dr altijd een beetje indoor als ik begin hier nog een daar nog een einde van de rit weer veels te veel weggehaalt dus denk als k alles al minder blad wegha dieven doe ik wel en toppen denk ik 1x anders moet de lamp weer zohoog gelukkig heb k de ruimte wel al zou de plant 150cm worden maar wil niet boven de meter komen liefst

      zo weer een dagje verder heb ventilator dr bij aangezet die onder de lamp blaast niet over de plantjes heen maar dat ze wel.een beetje bewegen dit x geen strek en mooi dicht de nodus op elkaar nu op naar de dikke stammen
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 7 photos.

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        je merkt wel dat ze nu elke dag stukken sneller gaan groeien dus die pen wortel is al mooi naar beneden aan het groeien

      zo weer een dag verder en 1dame dr bij nog
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 8 photos.

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ja das ceker een probleem in de bloei droogstaan maar je kan het inderdaad voorkomen als we allemaal een loterij hadden gewonnen morgen hadden we allemaal snel andere kweekjes met beste materiaal maar helaas blijft een dure hobby

        k ken me zelf wel een lange lijst maken met me nieuwe dingen die ik nog wil hebben maar goed dromen kan altijd heheh

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Om aan een paar metselkuipen te komen hoef je de loterij niet te winnen maar iets anders onder de potten kan natuurlijk ook. Zolang die potten in een plasje water staan tijdens de bloei, is het een zekerlijk gegeven dat je planten dus niet te droog staan! Vorige keer tijdens de hittegolf heb ik de planten onvoldoende bewaterd waardoor wat een monsteroogst had moeten worden, niet eens een op een werd wat onder led om je dood te schamen is.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        k kwam er achter dat ik een losse lek bak heb voor de tent die hoort erbij orgineel kwam er pas gister achter dat die is voor de bodem heb ik 15cm hoog en kan daar dus zoveel water in gooien als ik wil in de bloei te droog gaat mij ook niet meer gebeuren

      vanaf welke bloei week heeft het pas echt zin om met veel vermogen dr boven te gooien begin van de bloei lijkt me planten moeten meestal aan het wattage gewent zijn voor ze de bloei ingaan dacht ik altijd

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ben het wel met Snuitje eens dat je met led op 1m2 niet veel meer hoeft dan 400 watt. Ikzelf draai de komende ronde met 300 watt op 1m2. Met led heb je veel minder watts nodig dan met hps, daarom stapt ook iedereen over.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        moeten en hoefen is 2 ze kunnen wel aardig wat meer aan dan 400w op 1m2 quantumboards ze zijj niet zo als de g bars van remco

        met de hps kan ik ook wel 400g van afhalen iets meer ook wel die gram de watt is niet het moeilijkste te behalen


        maar wat ik eerder ook al zei heb me quantum boards een kleinere footprint gegeven en daar komen de 6grote haze onder de footprint zit nu rond de 70x70of 80x80

        en de hps komt op 250w op de 3kleine potten dus dat moet wel goed komen en wat ik al zei mocht het te gek worden zet ik drie in de kleine tent met de hps dr boven en ben ook al aan het kijken voor een kachel zodat de temp niet onder de 20komt nu komt het niet onder de 18nog

        en onder de andere 3

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        veel stappen wel over naar led maar komen vaak al.snel in de problemen door de temp maar hoop snel dat me led klaar is komt die er weer boven maar alleen met de led word het niet boven 15 graden

      de laaste 2 willen niet boven de grond komen omdat de toplaag elke dag kurk droog is door de hps

      wat kan k nou beste proberen om ze boven de grond te krijgen heb het idee dat de grond voelt hard aan hoop nog wel dat ze boven komen iemand nog tips hier over

      een paar dames hebben duidelijk ergens last van raar blad enzo en 1 die gewoon traag groeit de haze dame is de grootse van de femm dan de auto is iets kleiner maar volgt in de sporen van haar grote zus wand zou echt balen als k 10zaden heb ontkiemt die allemaal ontkiemt zijn toen ik ze heb gepot dus als die niet boven komen komt het denk ik door dat ik de potten al had ingewaterd en had laten staan wat uitgedroogt en dus de grond ingeslonken en wat compact geworden had het ff moeten omhusselen zodat de grond weer luchtig is tis te laat voor nu nog wat aan te doen ja als ze weer niet uitkomen me laaste 2 zaden laten ontkiemen en dan buiten de tent zetten tot dat ze boven is om het uitdrogen te voorkomen miss


      wat zou beter zijn geen water geven tot ze boven komen of elke dag beetje water erop zodat het vochtig blijft
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 6 photos.

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        of denk je dat ik hem nu beter kan dimmen naar 250w de hps kan ook wel als dat beter voor ze is

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Of dat nu nog veel zin heeft weet ik niet, maar ja die 250 watt op 50 cm afstand is minder intens en daardoor zal het begin rustiger verlopen. Sommige kwekers zijn van mening dat je de kleintjes direct de volle mep licht moet geven omdat ze anders geen dikke stammen zouden krijgen. Dat heb ik lang geloofd, tot ik de proef op de som nam en tot een andere conclusie kwam. De stammen van mijn huidige kweek op aarde zijn zo dik dat het wel zaadplanten lijken, terwijl ik in de beginfase de lamp zowat tot het nulpunt gedimd had (dat kan met die 800 watt lamp wel). En ook zijn ze ideaal van hoogte, dus van strek is geen sprake.

        Mijn kijk hier op is: geef de planten de hoeveelheid licht die ze verdragen kunnen en niet meer maar ook niet minder. En probeer de lamp op volle kracht niet verder vanaf het gewas dan nodig te hebben zodra je 12/12 gaat. Bij mijn huidige ronde op aarde was dat drie dagen na 12/12.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ik kijk het nog wel even aan nu de kap niet op.diepstralen staat scheelt ook al wat en heb ook geen strek nu dus lamp kan miss nog wel wat omhoog

      zo het is officeel we zijn met 9 dames amnasia haze 8femm 1autoflower

      zo we gaan de dames eerst eens even voor groeien plan b en c staat ook al klaar mocht het nodig zijn we hebben opties en ruimte genoug toch maar eens kijken naar een 240x120x200tent


      en een kacheltje dr bij heb al een op het oog temp gaat nu schiet de temp niet onder 18nu maar mooier is niet onder de 20 nacht en dag temp licht 4 graden verschil

      de dames hebben beetje pure zyme gehad met afgezuurdwater ph 6.0


      die ph -weet niet wat ik er van vinden moet er veel van gebruiken en gebeurt amper wat en paar druppels verder bam ph 3 k ben gewoon kwartier bezig om wat afgezuurt water te maken zal me ph meter nog maar eens calibreren of die meter is niet goed die was al gecalibreert maarja beter uitsluiten
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 10 photos.

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        het is ff priegelen maar dat komt wel goed heb die meter gekocht omdat k het precies kan meten maar valt niet mee

      • DerpiE
        DerpiE commented
        Editing a comment
        Komt wel goed, je kweekt ook op aarde dus op zich maakt het al minder uit. Zoals ik het lees moet het bij hydro allemaal precies zijn omdat je geen buffer hebt maar bij aarde mag de ph best beetje 'off' zijn zolang je wat consistent blijft. Een ph waarde van 6.7 kan bv minder kwaad, zolang je die 6.7 een beetje aan blijft houden en niet de dag erna naar 5.5 gaat om te compenseren. Dan wordt het wel een probleem natuurlijk want dan zijn er serieuze schommelingen en dat hebben je plantjes minder graag.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        daarom heb ik de ph perfect constant ph 5.8begonnen en nu ze paar week oud zijn 6.0 en daar hou ik ze op tot de bloei dan 6.5
        Last edited by Tijnie82; 5 December 2022, 15:24.

      ik maak me alleen een beetje zorgen om deze plantjes
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 3 photos.

      Comment


      • Snuitje
        Snuitje commented
        Editing a comment
        De tweede en derde zijn toch al ok? En de eerste wordt vast je lievelings

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        1is een apparte hehehe 2 en 3 lopen flink wat achter op de rest

        ja en 1 waar die last van heeft geen idee eigelijk de potten zijn ingewaterd dus dat moet goed zijn met goede ph denk persoonlijk dat het wat aan de grond licht dat die een wat hoge ec waarde heeft zou het mengen met stek en zaai grond maar dat was belachelijk duur 10liter voor 10eu maar ja wijze les dus weer beter starten op light mix op stek en zaai grond wand het levert zw vruchten af de tensio,s lopen ook op sommige al op 50dus das goed nu zitten we buiten de gevare zone te nat iets te flink ingewaterd

      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 10 photos.

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        de wortels komen nu al onder de 25liter potten uit mooie witte wortels dus met dat wortels schieten is wel goed gegaan dus das het fijne aan gelijk in de eind pot en ingewaterd die zoeken het water wel op de wortels

        de internodus zitten mooi dicht op elkaar van de femms

        de auto heeft al een dikke stam waar je u tegen zecht en begint al flink internodus meende al aan de 4of 5de ook dicht op elkaar allemaal dus dat gaan straks van die mooie lange aan gesloten toppen verwacht ik van het afje hoop dat de nieuwe zaden met een week of 2max 3 ook een mooi formaat hebben zolang de klok op 20-4 staat gaat de afje mooi snel groeien daarom groei ik nu dus toch ook al langer voor dan de plan was zou 3week gaan voor groeien maar dat word nu al snel een week of 6 das goed nieuws voor de amnesia haze autoflower die heeft dan grootste gedeelte onder 20uur gestaan maar zal.het laaste onder 12uur moeten afbloeien

        en zijn nu 17 dagen oud

        das de van de eerste 5 femm en 1auto

        de laaste 3 2 dagen oud
        Last edited by Tijnie82; 6 December 2022, 10:13.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Die staan er al stukken beter bij maat! Dat wordt wel wat!

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ik vind zelf het afje nog de mooiste dat belooft wat aan de opbouw te zien moet maar eens even zien hoelang k ga voorgroeien laat de lamp zolang mogelijk op 20uur staan zodat de afje zo snel mogelijk klaar is wand ja hoor de potten zijn weer leeg dus dat word weer duur kopen helaas als het afje maar snel klaar mag de rest er zolang over doen als ze willen hehehehe

        deze ronde gaat hopelijk een flinke potten vuller worden anders moet k miss maar kijken naar een andere hobby wand blijf er bakken geld in gooien en levert nog steeds niet genoug op elke x daarom alle hoop op deze ronde gevestigt

      ondanks dat de lamp hoger staat en niet meer op diepstralen staat nog steeds geen strek en mooie compacte plantjes nog de 1met de rare vorm en bladeren heb ik een wat rustiger plekje gegeven wat verder weg van de lamp in de hoek even kijken of dat dr helpt zodat ze ff rustig opgang kan komen de nieuwe zaden staan mooi pal onder de lamp de potten zijn wat lager 11liter dus staan ze daar nu of zoon 53cm van de lamp

      de gene die lekker door pakken hebben de mooiste plekjes en die wat moeilijkere start hebben wat verder van de lamp zodat ze op gang kunne komen helpt vaak ook wel we gaan het zien voor 17 dagen oud en met koude nachten vind ik ze nog niet super slecht hoe ze dr bij staan had liever iets mooier gezien maarja hopelijk trekken ze nu wat bij en met 2week zie je dr niks meer van teminste dat hoop ik hehehe en geef ff paar dagen ook helemaal niks geen water ook niet voor de top laag wand elke lopen de tensio daardoor weer naar beneden en ga straks ook vaker langs onder water geven omdat de wortels daar ook al zitten


      en heb nog ergens een zak hydro korrels liggen vergeten dit x op de bodem te doen maar het kan ook boven op de grond
      meestal mix ik gewoon wat korrels en perliet door de grond heen werkt prima

      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 4 photos.

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Lekker naar water aan het zoeken

      • Monkey Man
        Monkey Man commented
        Editing a comment
        Laat het een mooie kweek worden man ben benieuwd.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        dat zoeken naar water doen ze wel de wortels kome al onder de pot uit dus das een goede teken nu nog hopen dat elke plant mooi word in plaats van die misvormde bladeren blijf dat appart vinden alles is zelfse zaad zelfde grond zelfse ph zelfde alles behalve pot van 3 11liter maar dat zou geen verschil moeten maken tis appart als alles het zelfde is toch zoveel verschil in planten zitten mooie tussen en minder mooie doe je niks aan meer

      weer ff beetje hasj gemaakt met 20 gram knip
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 3 photos.

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        k maak het ook vaak dus tis zo klaar ja

      • DerpiE
        DerpiE commented
        Editing a comment
        Wesley als je teveel hebt, kom ik je wel eens verlossen hoor Kan ik ondertussen eens zien hoe dat precies werkt want ben ook sterk aan het twijfelen voor zo een machientje te kopen.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ik wou ook eerst een wasmachine dr voor kopen maar maak het super simpel eerder mixte ik het met een mixer maar dat doe ik niet meer

        hoe ik het nu doe heb ik elke x meer hasj en veel beter waarom omdat alles niet zo hard door elkaar gaat en geen schuim op me wiet mix met ijs en water heb je dat wel gaat alleen maar tenkoste van de opbrengst
        ik meng het zelf in een emmer met ijsklontje lekker veel en een groot stuk ijs eerste keer laat ik het eerst 15min in weken daarna rustig 10min roeren met een pol lepen en door de zeef k gebruik zelf maar 3

        25-73-125 de rest niet is geen mooie hasj
        de 73 is elke x weer de beste

        daarna weer alles in de mix emmer en laat ik het een uur tot max 2uur staan met nog weer wat ijs dr bij en zeef ik voor de laaste x super simpel een kind kan de was toen en top kwaliteid elke x weer iets wat met de mixer en was machine nogal erg verschild en net de wasmachine die gaat gewoon te hard en dat wil je niet en vooral geen schuim

      zo dr zit me nu al een mega drinken tussen geen een komt boven de 70uit sommige lager eentje die zit op 170 dus die drinkt erg veel nu al hehehe en groeit ook als.een malle daar maar wat goede stekken van maken die was vanaf begin af aan al de mooiste foto 2
      en foto 5 ook een erg mooie al

      de laaste foto is dr amnesia haze auto flower
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 7 photos.

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Toch wel gwn wat minder hard gaan bloeien

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        zo doe ik het altijd klok op 18 of 20 uur en zolang mogelijk tot alles mooi formaat heeft en dan schakelen tot die tijd heeft het afje het voordeel.van 20uur en daar blijft de klok nog wel ff een poos op dan staat het afje al in de bloei voor de klok op 12-12 gaat het afje bloeit gewoon lekker mee met de rest van de grotere planten dus dat komt wel goed k verwacht dat de klok nog 2tot 3week op 20uur staat beetje afhankelijk van de grootste maar die kan ik altijd nog wat snoeien moet ff een beetje een gouden middden weg vinden te lang voor groeien is ook meer blad

        maar het afje staat er eigelijk alleen bij om de potten snel te vullen kan ook zijn dat ik haar uit de grote tent haal en de kleinste plantjes afbloei in de kleine tent we hebben opties genoug k kan altijd wat planten weg halen mocht het te gek worden in de grote tent das wel fijn om achter de hand te hebben

        kleine tentje staat al.klaar met koolstof filter en slangen hoeft alleen lampje in kan pas.dims dag de spullen voor me led lamp bestellen dan pas heb ik me hps weer vrij voor de kleine tent

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        vanaf deze fase zullen ze wel.rap gaan groeien ondanks de koude 4uur zonder lamp.wss het gister 14graden precies wat te koud gelukkig maar voor een korte tijd dat gaat wel anders zijn als ze op 12-12 staan
    Bezig...
    X