Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Northern lights - beginfase en opvolging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Northern lights - beginfase en opvolging

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Mijn eerste binnenkweek en echt serieus deze keer.

    Tent - 60/60/140
    MARS-60X60-140-1200x1200.jpg


    Lamp - 6k 16 watt x 2 - 4.5k 17 watt - hydromars 600ts
    51v0JnAXrGL._AC_SL1000_.jpg
    mars-hydro-ts-600-full-sepctrum-led-grow-light-for-veg-flower.jpg
    led-lampe-nlf-9261055-1.png


    (Bedoeling hier is na ontspruiten zaadje van aarde de 6k - 16 watt erop te zetten, ik lees toch wel op verschillende sites dat cool white ofwel 6-7k kelvin het liefste bevonden word door plantjes. Na week 1 onder die lamp voeg ik nog een lamp toe ook 6k - Ik denk dat ik in week 3 dan kan toppen en voeg ik een 17 watt lamp toe in week 4 aan het geheel. In week 5 denk ik de hydromars in te zetten en de andere weg te halen en dan flip ik week 5 a 6. Ik zal werken met scrog. Wat denken jullie van de lampen anders introduceren?)


    Afzuiging: Wandplafondventilator Ø 120 mm met kogellagers en vochtsensor
    814GsamNKtL._AC_SL1500_.jpg
    (hier plaats ik een koolstoffilter voor)
    71o5-tVCxlL._AC_SL1500_.jpg

    Ventilatie van bovenaf en dient ook als invoer verse lucht
    S3a92482fe63f463cb87688dec64e42c5P.jpg
    (eventueel moet ik nog een clip on toevoegen)

    Pot: Heb een 13 liter die voor de eerste fase dient, het ontspruiten en een 45 liter voor de rit uit te zitten. Stoffen potten.
    S4a14526f1fc645c0b203a5227a1eb9049.jpg

    Voeding heb ik nog niet? Ik werd calmag, grow en bloei aangeraden van biobizz? Enige bedenkingen?
    Ik kan deze halen. Maar gebruik ik die vanaf zaadje grond inzit of vermeng ik die met bv deze compressed blok van action? Zoja welk ratio? Of andere aanradingen? Wat zou jij doen? Ik vind sterke wortels belangrijk want sterke wortels is sterk plantje.

    https://avevewinkels.be/Producten/De...moestuin/afc62
    ca43fbd18744460aa8aaad3400c84f5f.jpg?w=585&h=585&bc=ffffff&hash=864C5E69882121255EFF0AA0543DE0BBB5B847E6.jpg

    https://www.action.com/nl-be/p/kokos-potgrond-/
    ?url=https%3A%2F%2Faction.com%2Fhostedassets%2FCMSArticleImages%2F43%2F73%2F2520586_8720165235261-111_03.png&w=640&q=75.png

    Extra: Ik heb een timer(wel een geklooi want belgie heeft een pin als aarding, dus moet die zonder aarding gebruikt worden? Risicos?) voor mijn lampen, zeer leuk. De ventilator laat ik best altijd draaien. De vochtsensor, uitlaat springt aan wanneer het moet.
    H9c3fa22d1bbb415a93fb492a194c9b8ap.jpg
    Last edited by Jefkewiltnogs; 17 August 2022, 15:36.

    #2
    Je hebt veel goedkope meuk, goedkoop is duurkoop, zo blijf je materiaal kopen.

    Comment


    • Jefkewiltnogs
      Jefkewiltnogs commented
      Editing a comment
      Nouja, ik ben al tevreden met 100 gram opbrengst. We zien wel wat het me oplevert en als ik dan apparatuur ga switchen verkoop ik het oude toch gewoon. Welke zaken vind je meuk en waarom juist?

      Ik weet dat met deze setup je geen grote oogsten mag verwachten. Maar fout is het nu ook weer niet denk ik?

    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      100gram is wel te halen als je geen rare dingen doet. Dan heb je ook direct de kosten eruit. Stroom en aanschaf

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      in zoon tentje van jou kan makkelijk 100 tot 150watt led lamp in zal je oogst minstens verdubbelen met wat je nu hebt

      diy led lampen zijn vaak het goedkoopst maar marktplaats kan ook heb ik me lamp ook weg top ding normaal zou ik zoiets ook niet tweede hands kopen maar omdat led zo betrouwbaar is en lang mee gaat heb k het wel gekocht

    #3
    Dag 1

    cocosoil https://www.action.com/nl-be/p/kokos-potgrond-/ genomen.

    Middelgroot potje met gaatjes in en op bordje op een verhoogje gezet met ook gaatjes in. Grond lichtjes aangeduwt en +/- 1 cm zaadje gestoken. Grond erover en lichtjes aageduwd. Zakje erover gezet en in donkere kast geplaatst.

    Ik denk dat ik het best nu 2 dagen in de kast laat staan? De grond was lekker vochtig misschien is het zakje erover dan niet nodig?

    Comment


    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Ik zou geen zak gebruiken, gewoon zorgen dat de grond vochtig blijft. Doe dit met een planten spuit in plaats van een gieter dan kan jet het zaadje ook niet wegspoelen dieper de grond in. Zodra ze boven zijn de lamp aan steken anders krijg je spaghetti.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Cocos is ni gemakkelijk denk ik om mee te beginnen...

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      de cocos van de growshops zijn anders dan deze brikken hebriblok heeft ze ook niks aan de hand bij hem vind deze cocos persoonlijk niet zo fijn deze neemt veel vocht op en houdt het ook lang vast

      ik denk hoe de afzuiging van jou eruit ziet straks problemen gaat veroorzaken in de bloei denk niet dat die sterk genoug is klimaat is erg belangerijk denk dat je beter een normale buis afzuiging kan kopen met koolstof filter zo past ook alles normasl op elkaar en weet je ook ceker dat niks gaat lekker die buis afzuiging kost geen drol kan ook 2de hands denk als je dat zou aan pakken waarom al die kleine lampjes

      je kan prima onder de mars hydro
      je plantjes laten opkweken is een beter en meer volledig spectrum dan die kleine lampjes zo geef je ze een betere start

      licht is erg belangerijk en je klimaat
      dus heb je dat op orde dan heb je de basis goed wand licht is gewicht met de nieuwere led haal je veel makkelijk een grotere oogst joun lamp haalt op ze best zoon gram per wat mis 1.2

      en bij de nieuwste is dat bijna 3

      owja en de ventilator heb je ook niet echt nodig met led al helemaal niet stress je ze alleen maar onnodig mee en kan je wind burn van krijgen

      en als laaste wat ik zeg voeding ga je 100%
      nodig hebben met cocos helemaal dat heeft geen buffer om voeding stoffen vast te houden zoals zand dat wel heeft daarom is het wel hooftzaak voeding te geven

      ja je kan bio bizz gebruiken maar omdat je cocos hebt kan je ook hydro voeding pakken a en b verder heb je een hygro meter nodig voor de temp en luchtvochtig heid te meten

    #4
    Juist de wormenmest gaan halen.

    https://avevewinkels.be/Producten/De...moestuin/afc62

    Staat op de zak: gemengd organische bodemverbeterend middel op basis van turfstrooistel (blonde turf), tuinturf(zwartveen), groencompost, wormencompost en organisch meststof.

    Organische stof 10 procent.

    Wanneer kan ik dit toevoegen aan het zaadje? Als ik verpot of kan ik als die al wat omhooggeschoten(eerste trueleaves) is dit bovenop doen en wateren?

    Comment


    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Je had er wat van door je grond heen moeten mengen. Welke grond ga je gebruiken ?

    #5
    Die goedkope meuk uit China is tegenwoordig best goed. Ligt eraan wat voor product natuurlijk. Voor weer eens te beginnen is deze set up wel goed hoor. Ik had alleen voor een hoger tentje gekozen. Je bent ook zo'n 30cm kwijt voor het ophangsysteem van het board. En als je wat uitschieters hebt kan het nog wel eens krap worden. Succes kerel
    ​​​​

    Comment


      #6
      Oorspronkelijk geplaatst door Kunichika View Post
      Die goedkope meuk uit China is tegenwoordig best goed. Ligt eraan wat voor product natuurlijk. Voor weer eens te beginnen is deze set up wel goed hoor. Ik had alleen voor een hoger tentje gekozen. Je bent ook zo'n 30cm kwijt voor het ophangsysteem van het board. En als je wat uitschieters hebt kan het nog wel eens krap worden. Succes kerel
      ​​​​
      Ik heb het eens gehoord bij een meer ervaren mens. Die zei prima hoogte, wel zorgen dat je scrog en lst toepast en dan kan die lekker laag blijven.

      Comment


      • Kunichika
        Kunichika commented
        Editing a comment
        In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ja scroggen en lst theoretisch simpel. Maar praktisch goed uitvoeren en op de juiste tijd is vaak wat lastiger.

      • Jefkewiltnogs
        Jefkewiltnogs commented
        Editing a comment
        Daar ben ik het niet met oneens. Het vergt wat inspanning maar dat lukt wel.

      #7
      Ik vind hier in de buurtshops geen Calmag. Kan Zeewierkalk ook de nodige mag en cal bieden?

      Comment


      • Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Zeewier verhoogt de ph nodeloos veel, zou ik niet doen...

      • Jefkewiltnogs
        Jefkewiltnogs commented
        Editing a comment
        Ik ga het zelf maken. Eierchalen met azijn en bitterzout (epsom salt). Werkt ook wel.

      • Kunichika
        Kunichika commented
        Editing a comment
        Voor dat geld kun je beter een flesje bestellen

      #8
      Boem succes. Hoe zouden jullie het de volgende dagen aanpakken. Staat nu voor het raam licht te vangen binnen. Is hier 23 graden. Buiten zetten is misschien geen optie meer? Of toch nog haalbaar om hem buiten te zetten 2 tal weekjes?


      piep.jpg

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Nooit van buiten naar binnen doen ivm beestjes. Eenmaal buiten is nooit meer binnen, andersom kan wel

      • Jefkewiltnogs
        Jefkewiltnogs commented
        Editing a comment
        Achzo? En hem in pot enkele uurtjes buiten in de zon kan dus niet?

      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Het kan wel maar dan moet je wel rekening ermee houden dat je beestjes naar binnen haalt zoals Takketoelli al aangeeft. Eenmaal binnen krijg je ze moeilijk weg ivm het ontbreken van natuurlijke vijanden. Beestjes kan je langdurig last van houden, soms slaan ze een ronde over om vervolgens weer vrolijk uit een kier te kruipen op zoek naar jouw planten.

        Zoals gezegd, alleen van binnen naar buiten. Andersom alleen als je extra werk en ergernis wilt hebben

      #9
      Ik zou hem direct in je tent zetten en flink wat kweekverslagen gaan lezen. Je mag hier alles vragen wat je wilt, maar je een beetje inlezen kan geen kwaad. Deze antwoorden staan vast wel ergens op dit forum. Succes

      Comment


      • Jefkewiltnogs
        Jefkewiltnogs commented
        Editing a comment
        Ik heb al erg veel gelezen hoor maar het is altijd leuk om te zien of het inderdaad klopt wat ik las.

      #10
      plantje 2.jpg
      Anderhalve dag zo, doet precies niets? Bezig wortelen te schieten? Heb wat wormencompost op toplaag gedaan en rond het plantje wat mycho... paar drupjes water toegevoegd nadoen over het hele oppervlak. Wat kan ik momenteel nog doen buiten dan het 18 uur in het licht houden?

      Zou het sneller moeten groeien of is dit normaal dat het even blijft hangen?

      Comment


      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Is het niet de bedoeling dat je cocos vochtig houdt? Heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik hier op JD vaker voorbij heb zien komen is dat je cocos niet kan overwateren?

      • Jefkewiltnogs
        Jefkewiltnogs commented
        Editing a comment
        Flip Hasjkip dat kan goed zijn ik heb het nog nooit gedaan en die blok is cocos volgens het etikette. Heb de indruk dat het inderdaad niet echt droogt ook niet dus vocht goed vasthoud.

      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Je kweekt op cocos net als op hydro als ik het goed begrepen heb. Dit houdt in dat je vaker watert en het medium niet mag uitdrogen.

        Tevens bevat cocos geen buffer voor voedingsstoffen en zal je direkt moeten beginnen met voeding.

      #11
      Zaailing groeit niet echt goed.

      Temperatuur is goed, luchtvochtigheid is een beetje een issue zit tussen de 50-65. Schommelt wat met momenten.

      Heb mycho toegevoegd en de grond hebt een beetje wormcompost op de boven laag toegevoegd gekregen. Grond is voornamelijk coco. Iemand wat adves of dit normaal is. Op de vorige foto zag de zaailing er frisser uit. Toen had het steeltje wel een kromming nu is het steeltje stijver.
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

      Comment


      • Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Let je goed op de uren zon ? Voor het raam is augustus bloeien meestal he, en niet groeien. Verder ziet ze er wel gezond uit en soms hebben ze gewoon een trage start, zoals hier ook paar rondes geleden...

      • Jefkewiltnogs
        Jefkewiltnogs commented
        Editing a comment
        Ze staan van ochtendglore voor de raam en vanaf 19 uur gaan ze nog onder de lamp in de tent. Dit tot een uur of 2-3.

      #12
      Waarom zou je een zaaling achter raam zetten als je een mooie lamp hebt?

      Comment


      • Jefkewiltnogs
        Jefkewiltnogs commented
        Editing a comment
        Centjes besparen. Zaailing had volgens mijn lezen niet veel licht nodig.

        Maar dat terzijde ik ben vanaf vandaag aan de start gegaan om 18 uur onder - 17 w 6000k lampje te zetten. Wanneer die tegen de 3 nodes hebt een lamp toevoegen van 17w en bij iets nadien na het herstel is van toppen 17 watt 4500 k toevoegen. Bij mid veg zet ik de grote lamp erop ts600.
        Last edited by Jefkewiltnogs; 29 August 2022, 07:08.

      #13
      Had in één van me potten dezelfde kokos vd Action gedaan. Ook al omdat m'n stekken van de ficus het er in eerste instantie goed op deden, nog voordat ik aan de hobby begon. De plant bleef ook goed leven, maar bleef klein en heel lichtgroen. Uiteindelijk ook ec en ph gemeten van het lekwater. Zat echt heel ver vandaan van wat ik er ingooide aan ec en ph. Hoop dat het voor jou beter uitpakt, maar heb haar uiteindelijk verwijderd en er zaten nauwelijks wortels aan.

      Comment


        #14
        Oorspronkelijk geplaatst door Snuitje View Post
        Had in één van me potten dezelfde kokos vd Action gedaan. Ook al omdat m'n stekken van de ficus het er in eerste instantie goed op deden, nog voordat ik aan de hobby begon. De plant bleef ook goed leven, maar bleef klein en heel lichtgroen. Uiteindelijk ook ec en ph gemeten van het lekwater. Zat echt heel ver vandaan van wat ik er ingooide aan ec en ph. Hoop dat het voor jou beter uitpakt, maar heb haar uiteindelijk verwijderd en er zaten nauwelijks wortels aan.
        Ja hier blijft het plantje erg klein? Misschien voeding toevoegen ofzo? Is echt geen goeie groei op de moment. Blijft hangen. Lijkt ook wat verbrand?
        Attached Files
        Last edited by Jefkewiltnogs; 4 September 2022, 09:00.

        Comment


        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Die cocos blokken zijn voorbemest voor zover ik weet! je hebt dan eerder te veel dan te weinig voeding voor de start fase ! wat stond er op de verpakking van de cocos?

        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Cocos bemest?
          Dat is nieuw voor mij

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Cocos potgrond is wel voorbemest , en sommige blokken ook , maar die van de action waarschijnlijk niet

        #15
        Ik heb gisteren wat voeding toegevoegd maar hij wil maar niet in gang gaan. Wat kan ik het beste doen?

        Comment


        • Bas Haze
          Bas Haze commented
          Editing a comment
          Meer licht geven ik denk dat ze het dan beter doet. Heb je toevallig gemeten hoeveel ec het was

        • Jefkewiltnogs
          Jefkewiltnogs commented
          Editing a comment
          Heb geen meter, waar kan ik een deftige kopen. Laatst een ph meter ontvangen na 40 dagen wachten dead on arrival...
          Last edited by Jefkewiltnogs; 5 September 2022, 11:39.

        • Bas Haze
          Bas Haze commented
          Editing a comment
          Grow shop
      Bezig...
      X