Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nature knows best. Photo's in living soil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nature knows best. Photo's in living soil

    Korting op 420shop
    Beste collega-growers, ik heb besloten een groot topic te maken waar ik mijn huidige grow in kan dumpen en ook degene die erop volgen. Omdat ik nogal een chaoot ben en vaak achter pas veel later post leek dit mij wat overzichtelijker. Ofzo.

    Initieel wou ik deze in het micro gedeelte posten maar omdat de meeste growers daar het met een nog kleinere ruimte doen als ik, en omdat ik mijn kast net wat heb uitgebreid, heb ik besloten het hier te doen.

    Zoals ik zei loop ik vaak wat achter de feiten aan en dat is nu ook het geval dus momenteel sta ik ook wat verder in de grow als de eerste paar updates die ik geef. Tis natuurlijk wel de bedoeling dat ik up to date geraak. Ik zal mijn posts spreiden per 'fase' of per fout die ik gemaakt heb en hierbij telkens een klein woordje uitleg geven.

    Mijn manier van kweken is ook net een beetje anders als de meesten hier heb ik de indruk dus ik zal even toelichten hoe ik het doe. Ik kweek dus in 'living soil' ( int nederlands klinkt het zo dwaas dus engels) en dat is gewoon aarde met 100% biologische inputs waarin het bodemleven centraal staat. Vandaar living soil. In mijn aarde leven wormen roofmijten een hoop schimmels, bacteriën en nog beestjes waarvan ik de naam niet ken. Ik doe ook aan 'no till' wat inhoudt dat ik mijn aarde keer op keer herbruik, zonder er nieuwe voeding door te mengen, ik kieper het gewoon op de toplaag zoals het in de natuur ook gebeurd. Ook mijn gebladerte komt op mijn grond terecht omdat hier eigenlijk best veel voeding inzit, en toevallig bevatten de bladeren van de cannabisplant net de voedingstoffen die cannabis nodig heeft. Wie had dat gedacht.

    Wel voed ik af en toe bij met compost en een mix van voedingsstoffen die ik heb samengesteld gebaseerd op de craft blend van BuildASoil, maar dan met ingrediënten die ik al had of beschikbaar zijn voor mij. Ik geef dus NIETS uit een flesje, de enige kant-en-klare producten die ik geef is TM-7 van BioAg (micronutriënten + humus en fulvinezuur) en OregonismXL (bacteriën + nuttige schimmels). Ook geef ik silica. Dit zijn allemaal poeders die ik met mijn water meng en dat giet ik eens om de 7-14 dagen op mijn aarde. Als ik in veg zit geef ik dit als foliar (buiten de oregonism).

    Mijn aardemix is ook gebaseerd op de BuildASoil Light. Dit is mijn 5e run met diezelfde aarde die ik 2jaar geleden (denk ik) gemixt heb. Deze wordt er imo alleen maar beter op. Ik kweek in een bak met +- 50 liter aarde (wat weinig is voor deze manier van groeien maar it works) met een water reservoir langs onderen (pakweg 17 liter) . Ik vul de bak met water, wortels groeien in het reservoir en drinken recht van den tap. Simpel. De aarde blijft vochtig doordat de wortels het water omhoog zuigen. Deze manier is heel hands-off wat bloody fucking perfect is voor mij. Ik PH mijn water niet, ik laat het gewoon 24u staan voor ik het gebruik zodat de chloor verdampt. Wel weet ik dat het rond de 7 zit en dat is goed genoeg. Het enige wat ik wel in de gaten hou is de VPD van mijn groeiruimte en de hoeveelheid licht. Het licht meet ik met een cheap ass lux meter en via een conversie tabel weet ik mijn DLI.

    Dus dit is de kast waar ik het mee doe (plantje is van vorige run)

    ​​En erboven staat de uitbreiding. Rechts gebruik ik voor stekken en zaad te ontkiemen. En binnekort wss wat autoflowertjes tussendoor. Links ga ik wss constant op 12/12 laten staan en ga ik sea of green gewijs mijn zaad opwerken. Kheb namelijk nogal wat liggen.

    Btw mijn foto's gaan telkens onderaan de post komen ipv in mijn tekst verwerkt (dit is enkel mogelijk via pc desktop denk ik? If not enlighten me) omdat ik te tam ben om een 'forum-momentje' vrij te maken en mijn laptop boven te halen. Sorry daarvoor. Tevens zal ik geregeld wss iets posten tijdens mijn kakpauzes op het werk. Zonder laptop dus.

    ​​​​​Als je vragen hebt, shoot! Ik beloof dat ik binnen de week antwoord
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 3 photos.

    #2
    Dit is mijn huidige run. 2x Kali China van Ace seeds, is een chinese hashplant gekruist met een oude Kali Mist clone. Ze heeft een typische hashplant structuur, snelle bloeitijd en een unieke smaak. Wat nog unieker is is dat ze de high heeft van een tropische sativa, met de bloeitijd van een indica. Nu hoor ik je denken 'gezever' maar die mannen van Ace werken héél veel met pure sativa lijnen en zijn heel gedetailleerd bij de uitleg van hun kruisingen. Hun zaad komt werkelijk van overal en ze geven vaak een terpenen / cannabinoïden-report mee van verschillende samples. Geen '+30% thc!!' gezever dus, slaat ook nerges op. Deze zou rond de 16% moeten zitten geloof ik.

    Dit zijn foto's van 23/06 en 04/07. Net na transplant.
    Ik groei ze eerst even voor in kleinere potjes waarin ik ze ook ontkiem (9x9cm ofzo) en voor ok ze verpot trim ik de wortels. Ik halveer bijna de wortelmassa door langs elke zijde te snijden of ik trek ze eraf. Ook peuter ik de aangekoekte aarde wat los zodat ze minder compact zijn. Dit omdat de wortels dan vertakken waar ik heb gesneden en dus in principe 'verdubbelen'. Dit geeft wel een shock en ze groeien vaak een paar dagen niet of amper.

    Ik top mijn plantjes en van zaad knip ik meestal ook de 2 onderste nodes, 3 en 4 laat ik staan, en 5 top ik. Op sommige fora noemt dit quadlinen. Geeft me meestal een mooi symmetrisch resultaat. Na transplant even de foliar zoals hierboven beschreven en bacteriën op de aarde.

    Ditmaal heb ik NIETS bijgemest voor het planten. Ik had de indruk dat er nogal veel voeding over was of nog niet helemaal verteerd na de vorige run dus ik dacht less is more. Normaal top dress ik 1 maal voor planten 1 maal bij het flippen.

    That's it babies
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.

    Comment


      #3
      Fast forward paar weken tot 18/07. Qua training niets meer gedaan aan de dames, just het reservoir gevuld. Wel begonnen om de uitbreiding op punt te zetten, wat niet meer is als een kastje van 65 x 80 x 75hoog. E27 fittingen met led gloeilampen van 17w het stuk en een pc fan als afzuiging. Kwou geen nieuwe lamp kopen (beetje dwaas want heb wel gloeilampen gekocht). Maar ook wel omdat ik heb gelezen dat mensen vaak als commentaar geven dat je met zo'n setup niet kan groeien, dat je een 'groeilamp nodig hebt'. Wou ik toch even testen. Het fijne is dat ik mijn licht kan customizen door er sterkere of minder sterke lampen in te draaien. Of sommige niet te gebruiken. Of met het spectrum spelen en bv een blauw-licht kuur geven op het eind van bloei. Spannend dus.

      Men vorig moederplantje ineens verpot (strawberry cookies van sssc) na de wortels te snoeien. Ook mijn moederplant van Bubba Island Kush komt in de kast. Ik zeg moederplant maar ik heb dit soortje nog nooit gegroeid. Dit is een stek van een gratis zaadje dat ik meer als een half jaar geleden heb gepopt ondertussen, nog nooit geproefd wegens plaatsgebrek en andere interessante keuzes. Ook spannend dus. Op de laatste foto zie je rechts de bubba en links ( als je goed kijkt) is een ander plantje dat is de strawberry cookies.

      Trouwens als jullie vinden dat dit topic in de micro grow sectie hoort laat dat even weten dan verplaats ik ze, of de mods mogen ze ook gewoon verplaatsen. Peace
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 6 photos.

      Comment


      • Yuna
        Yuna commented
        Editing a comment
        Leuk gefabriceerd dit heb ik vroeger gedaan met een kledingkast,moest het stiekem doen was altijd weer een uitdaging en spannend

      • DennisBlackMagic
        DennisBlackMagic commented
        Editing a comment
        Mijn eerste growbox was een wasmand die in de hoek van men kamer stond toen ik nog bij men pa woonde. Ik dacht toen dat ik slim was tot de hele gang naar de wiet rook 😅 maar het diy gedoe blijft wel gewoon leuk

      #4
      Hartstikke mooi man, dit zou ook nog wel eens wat voor mij kunnen zijn mocht ik uitgekeken raken op eb en vloed wat ook vrij onderhoudsarm is.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Die lekbakken zijn kant en klaar, je hoeft ze alleen ff voor te boren, slangetje er aan en pompje en klaar.

        Zoals jij kweekt gaat het natuurlijk niet helemaal in de natuur en je ziet het niet vaak. Succes!

      • DennisBlackMagic
        DennisBlackMagic commented
        Editing a comment
        Vet dat ga ik eens bekijken voor men uitbreiding! Ben dat handwateren nu al beu 😁. Nu ja tis erop gebaseerd, in de natuur valt de voeding ook op de toplaag en breken de schimmels en de wormen het af. Met genoeg volume van aarde en als mijn hele plant op de aarde terecht zou komen na oogst zou ik wss niet moeten bijvoeden. Maar de toppen rook ik op natuurlijk, ik vul gewoon bij wat ik wegneem. Tis een beetje nature on steroids met al die extra's. Ik kom waarschijnlijk over als een megahippie die zich alleen wast met volle maan maar dat ben ik niet hoor belooft 😅

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ja wateren met de hand is helemaal niks, bij mijn eb en vloed setup hoef ik alleen het watervat maar aan te vullen en de Ec en pH te regelen wanneer het eenmaal draait.

      #5
      Trouwens de rechtse plant die in men kast staat staat een weekje achter op de linkse. Khad er 2 geplant die gelijk zijn uitgekomen maar 1 is gesneuveld (had er een beker over staan voor vochtigheid en vergeten af te halen, is gewoon weggerot). Van dubi van ace seeds weet ik dat die linkse wss een f5 is, en de rechtse een f4 is. Links zal meer invloed hebben van de chinese hashplant en iets meer ingeteeld zijn en rechts heeft nog wat weg van de kali mist. De kali china fems zijn namelijk een mix van verschillende f4's een f5 en een f4 die zichzelf heeft bevrucht.

      Comment


        #6
        No till is leuk, ik volg dat kanaal van die build a soil gasten ook. Ik vraag me wel serieus af hoe dat nu werkt met de wortels die achterblijven als het plantje groot is.

        Als je in een 50 liter bak een flinke boom kweekt, heb je nadat je geoogst heb nog meer als 30% wortel(kluit) in je medium. Laat je dit gewoon zitten of moet je eerst wachten op afbraak?
        De Bloemen Van Bri

        Comment


        • DennisBlackMagic
          DennisBlackMagic commented
          Editing a comment
          Ik laat de wortels gewoon zitten en de wormen breken dit eigenlijk vrij snel af wat ook weer voeding vrijgeeft. Aan de wortels zijn ook bacteriën en schimmels 'gehecht' die verdwijnen ook als de plant sterft. Als je meteen een nieuwe plant pakt het nieuwe plantje die schimmels over en heeft het weer een voorsprong. Al moet ik wel zeggen dat er bij mij meestal wat tijd tussen zat omwille van slechte timing.

        • Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          Maar als ik het goed begrijp, trek je dan wel de plant met kluit uit de grond, dus je knipt hem niet boven de grond af, of wel?

        • DennisBlackMagic
          DennisBlackMagic commented
          Editing a comment
          Jawel hoor, ik knip hem gewoon af boven de grond net zoals iedereen. Wel zo kort mogelijk op de grond zodat het stompje niet in de weg zit. Wortels bijven in zijn geheel in de grond zitten. De wortels verwijderen gaat eigenlijk tegen het principe van no till in als je het echt letterlijk neemt maar iedereen doet zen eigen ding daar in.

        #7
        Ik heb sinds het toppen geen enkele training meer gedaan en ben paar dagen naar een festival geweest, daarna paar dagen op verlof. Van een symmetrisch plantje was niet veel meer te merken. Eigenlijk trok het op niet veel toen ik terugkwam. Het was maar een wilde boel. Maar als dat het enige probleem is als je een dikke week weg bent kom je er goed vanaf imo. Kheb men bak vol met water gezwierd voor ik vertrok en er zat nog in toen ik terugkwam. Plantjes waren happy de peppy

        Dus heb ik moeten buigen snoeien en jammer genoeg ook breken. Ik heb er nog wat van proberen te maken maar heb terwijl ook de stam van de rechtse middendoor geknapt. Ik heb hem een weekje ondersteund met een soort van velcro tape en een tie - wrap (colson bandje?). Was opzich oké maar toen heb ik iets doms gedaan.

        Ik had eens iets gelezen over dat honing antibacteriële functies heeft en goed is om een wond af te dekken, maar toch nog te laten ademen. Ik dacht dat probeer ik met mijn plantje. Nu opzich is het daar niet per se mis gegaan, maar ik heb het niet 1 keer gedaan maar heb het een paar keren herhaald. Omdat die velcro tape daar zat is het daar lekker vochtig gebleven met die honing en is het daar beginnen schimmelen. Op 1 van de foto's zie je ook schimmel op de plaats waar de plant is gescheurd.

        Ik hoor sommige al denken ja wat wil je met een grond vol schimmels maar daar heeft het niet aan gelegen geloof ik. Maar wie weet. Was wel effe schrikken toen ik ook zag dat er kleine witte mijten op de wond rondliepen maar ik denk dat dit gewoon schimmelmijten waren die van de schimmel smulden. Nu zie ik geen mijten meer, ook geen schimmel. Ik weet natuurlijk niet of die schimmel zich heeft genesteld in de stam van de plant maar kheb er ook niks meer aan gedaan sindsdien. Ik zal het wel zien. Kheb enkel opnieuw ondersteund met een tie-wrap zodat de stam niet verder scheurt. Als de sapstroom wordt onderbroken is het gedaan.

        Anyway dat buigen was niet genoeg en kheb erna maar een scrog schermpje in elkaar geknutseld met bamboe stokken en wat wol. Kben voor roze gegaan.
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 9 photos.

        Comment


          #8
          Zullen springstaartjes zijn geweest, die eten schimmel en komen vaak voor op vochtige bioaarde.
          Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

          Comment


          • DennisBlackMagic
            DennisBlackMagic commented
            Editing a comment
            Klopt inderdaad maar dit waren geen springstaartjes, deze waren bolvormig van lijf ipv langwerpig. Is kijken of ik er ergens foto's van heb. Kheb eigenlijk nog geen springstaartjes gespot in mijn grond maar ze zullen er wel ergens zijn dat kan bijna niet anders.

          #9
          De schimmelmijten in kwestie. Bonuspics van een gelukkig plantje, gezonde aarde en voedingswortels die naar boven onder het zeil kwamen om de voeding uit de toplaag te halen.
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 8 photos.

          Comment


            #10
            Interessante aanpak
            50L aan de kleine kant? Vlgns Sannie en Karel van biotabs kan de aarde een keer of 5-6 hergebruikt worden vanaf een 14L, maar dat zou dan ook het minimum zijn voor een bio kweekje. Soma maakte sterk dat indien wortels onaangeroerd niet enkel voordelig voor het bodemleven maar de plant zou ook der voorgangertjes herkennen en hier goed op reageren
            Anyway je manier van doen werkt wel, ziet er lekkers aan je voorgaand kweekje te zien en nice dat je het telkens maar beter ziet gaan👍
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


            • DennisBlackMagic
              DennisBlackMagic commented
              Editing a comment
              Wel op al die fora lees je dat 15-20gallon (56-75L) wel het minimum is om no till fatsoenlijk te laten werken. Ook al heb ik hier nog maar weinig van gemerkt. Met minder volume ga je niet echt een volledig ecosysteem hebben denk ik. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je aarde niet kan recyclen door er voeding bij te voegen als je minder volume hebt maar dat is niet echt no-till.

              Kan idd kloppen wat je zegt! Best interessant allemaal dat bodemleven. Veel kwekers planten ook andere planten in hun bak om verschillende redenen, 1 van die redenen is omdat de planten met elkaar 'communiceren' via het leven rond de wortels en voedingsstoffen met elkaar kunnen delen. Ik ben natuurlijk geen expert dus verder als wat weetjes gaat mijn kennis ook niet. Hoeft ook helemaal niet da's het mooie deraan.

            #11
            Ik laat de planten de wortels van de vorige ronde ook altijd opeten en heb er nog nooit nadelige gevolgen van ondervonden. Wortels onaangeroerd laten klinkt ook goed, maar dat zal iets worden voor de volgende ronde want ik moest alles afbreken.
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


            • DennisBlackMagic
              DennisBlackMagic commented
              Editing a comment
              Jij herbruikt je aarde ook?

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Ik kweek momenteel op steenwol dat ik hergebruik maar dat deed ik met aarde ook. Kluit er uit en nieuwe plant er in.

            #12
            Zoek op communicerende planten en je komt heel veel tegen.

            bv https://www.nationalgeographic.nl/na...dat-doen-ze-zo

            Heb het zelf meegemaakt dat er een deel van me planten overliepen met spint en enkele planten weinig tot niets hadden.

            Comment


            #13
            De 2 moederplantjes staan ook op 12/12. Staan momenteel onder 6 gloeilampen met samsung diodes van 17W et stuk. Goed voor 102W dus! Kheb 8 fittingen voorzien maar als ik ze allemaal indraai is het licht veel te sterk op sommige plaatsen. Je kan ook zien hoe dicht de planten op de lampen kunnen komen dus die gloeilampen zijn eigenlijk ideaal voor zo'n klein kastje. Kzou eigenlijk nog een paar lampen van 5-10w ofzo moeten kopen om die lege plaatsen op te vullen dan is het ideaal denk ik. De grote (bubba) heb ik gewoon wat compost gegeven. Die heb ik niet super lang geleden nog verpot en bijgevoed met men mix, is ook geen hongerig soortje. De kleine (strawberry) heb ik bij verpotten niet bijgevoed met mijn mix, maar met een kwart of halve biotab weet ik niet meer. Nog beetje compost vanboven en klaar, meer geef ik ze ook niet buiten wat tm7 en silica als ik er eens aan denk. Nog maar 1x gebeurd dus

            Ik denk dat de kleine me niet veel gaat geven het lijkt alsof het wortelstelsel niet echt ver ontwikkeld is. Slecht water gegeven ofzo. Die bubba is ook niet echt gekend om een grote opbrengst maar ik heb ze ook wel wat verwaarloosd. Het ging me vooral om het experiment en het lijkt me aardig genoeg te lukken.

            Zolang de kwaliteit er is en er wat verschillende smaakjes zijn ben ik content!
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.
            Last edited by DennisBlackMagic; 14 August 2023, 20:39.

            Comment


              #14
              Op 24/07 bijgevoed met met mix (gewacht tot men reservoir leeg was, een dag of 2) eerst de mix erover dan wat wormenpoep. Op 26/07 werd ik begroet door dit mooie bosje toen ik men kast opentrok en vanaf toen op 12/12. Of de 25e geen idee moet dringend weer eens notities maken. De foto van die schimmelpluis (heb ik al is gepost was eigelijk verkeerd) is dus een dag of 2 na het voeden. Je ziet de grond echt zen werk doen
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 5 photos.
              Last edited by DennisBlackMagic; 16 August 2023, 20:35.

              Comment


                #15
                Dus rechts kon niet stoppen met strekken en zat bijna tegen men lamp aan. Heb wat toppen gesnoeid en takken geplooid voor het licht en ook omdat ik vermoedde dat ze wat mannelijke trekjes vertoonde. ( door teveel licht in dit geval, my bad) Op zich heb ik ze terug redelijk gelijk gekregen (gelijk genoeg) maar die mannelijke trekjes lijken terug te komen. Al ben ik nog steeds niet zeker dat dit een hermie is dus vraag ik jullie mening van de close ups. Ik zie een dikke balzak in het midden van een top en wat eruitziet als banaantjes op andere toppen. Die banaantjes staan wel verdacht symmetrisch tegenover elkaar wat me doed vermoeden dat het mss gewoon kleine blaadjes zijn die je wel eens ziet verschijnen op sommige toppen. Ik weet het niet dus.
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 7 photos.

                Comment

                Bezig...
                X