Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste binnenkweek 2024

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Vandaag las ik wat op het forum over umol en ppfd en dli
    Hoe mij lamp stond waren de waardes ong
    Dli 7.52
    ppfd 116

    En hoe ik de lamp nu heb staan op 50 cm van de potjes met de volgende waardes
    dli = 16.8
    Ppfd= 252

    ik hen nu ook de boven kant van de propagator eraf gehaalt voor beter licht
    en natuurlijk even foto's gemaakt hoe ze erbij staan

    Als iemand me kan uitleggen hoe dat in zijn werking gaat die waardes en waar je op moet letten hoor ik het erg graag

    Nu wat foto's
    Attached Files

    Comment


    • Wiewatwaarhoezo
      Wiewatwaarhoezo commented
      Editing a comment
      Ik gebruik zelf ook de DLI om met name in het begin te zorgen dat ze niet te veel maar ook niet te weinig licht krijgen.

      Het is echter wel zwaar taaie materie om je eigen te maken en echt te begrijpen wat het is.

      Ik zou eerst met dit simpele artikel beginnen;
      https://www.royalqueenseeds.nl/blog-...ietteelt-n1460

      Of

      https://www.cnnbs.nl/kun-je-wietplan...000%20micromol.

      Of Google gewoon even maximale DLI wietplanten en dan krijg je een hoop artikelen te zien die hierover gaan. Inclusief handige grafieken en schema’s.

      Vervolgens kan je op YouTube heel veel filmpjes van professor Bruce Bugbee hierover terug vinden. Zeer leerzaam. Ik raad aan om de volgende filmpjes sowieso even te bekijken;

      https://youtu.be/UZO8Fb0ryW8?si=6kEn7526oQwBAOfZ

      En

      https://youtu.be/ID9rE5JewVg?si=WfaESJ3qm7Sr6DBF

      Verder kan je ook veel informatie terug vinden op het YouTube kanaal van Migro. Hier staan ook enkele laagdrempelige filmpjes over dit onderwerp.

      Verder zou ik aanraden om de Photone app te gebruiken voor het meten van par/ppfd/dli. Deze app blijkt uit verschillende tests het meest nauwkeurig. De app zorgt ervoor dat je al het moeilijke omrekenen van par/ppfd naar DLI enzo niet meer hoeft te doen. Gewoon even invullen hoeveel uur licht je draait en dan je telefoon onder de lamp houden ter hoogte van je toppen en je weet gelijk of de DLI goed is of niet. Als het goed is kan je ook een PAR map terug vinden van de lamp om dit allemaal zelf uit te vogelen en uit te rekenen. Maar dan is die app toch echt veel makkelijker

      Verder zou ik mij niet zo druk maken over de echte wetenschap er achter maar gewoon een goed schema/overzicht uit printen waarop staat hoeveel min/max DLI per fase van de plant (zaailing, groei, bloei) en dan dagelijks even meten met die app om vervolgens je lamp harder/zachter te zetten of hoger/lager te hangen. Vervolgens kan je er ook een beetje mee gaan spelen door een iets hogere DLI te pushen of juist lager afhankelijk van hoe je planten op je aanpassingen reageren. Of om te proberen je stroomkosten te drukken doordat je je lamp minder sterk hoeft te zetten en je ze toch de juiste lichthoeveelheid weet te geven.

      Ondertussen kijk ik er naar 3 rondes er eigenlijk al niet meer na omdat je ongeveer gaat weten welke DLI je zit op bepaalde hoogtes van de plant bij een bepaalde sterkte van de lamp.

      Ook weet ik hierdoor dat ik met mijn huidige lamp bijvoorbeeld geen FEM zaadjes moet zetten. Hooguit 1 of 2 planten omdat de lamp bij een oppervlakte van 80x80 en een 12/12 lichtschema niet overal genoeg licht kan leveren om tot goede resultaten te kunnen komen. Dit lukt eigenlijk alleen direct onder de lamp en niet langs de randen. De autoflowers die ik tot op heden heb gedaan moeten echter altijd minimaal op 18/6 waardoor ze langer licht krijgen en ze dus bij dezelfde lichtsterkte (100% vermogen van de lamp) en daarom wel overal de juiste DLI halen.

      Ik ben er in ieder geval fan van. Het heeft mij goed geholpen om te leren hoe hoog/ver de lamp moet hangen bij een bepaalde sterkte om toch goede resultaten te halen. Uiteraard blijft het een natuur product en moet je altijd goed naar je planten kijken en luisteren naar wat ze nodig hebben.

    • Milano
      Milano commented
      Editing a comment
      Wiewatwaarhoezo bedankt voor de informatie ik ga er in duiken we willen natuurlijk prestatie leveren 😁 tot nu toe 1/5 goed gegaan.

      Wat voor lamp heb jij in jouw 80×80
      Ik denk dat ik dat probleem ook ga onder vinden want deze lamp mars hydro ts 1000 heeft met de groei een licht oppervlakte van 80×80 en voor bloei 70×70 maar ik denk dat ik daar wel rekening mee kan houden met lst

    #17
    Uhm even een update ik had de propagator eraf gehaalt voor het optimale licht maar daardoor liep de luchtvochtigheid erg ver terug tot 29% en ik heb een lucht bevochtiger gekocht die straks in de tent komt te staan heb nu maar de kap terug op gezet en de binnenkant van de kap vernevelt met kraanwater
    Attached Files

    Comment


    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Ik maak altijd m’n potgrond knijp nat wannnerr ik de zaden er in doe, het ziet er een beetje droogjes uit bij je.

    • Milano
      Milano commented
      Editing a comment
      Heb ze wel ingewatert miss niet nat genieg maar ik spray af en toe wat vernevelde water bij maar door de lage lv is dat alweer opgedroogt ik heb nog geen progessei gezien met de zaadjes dus denk niet dat ze nog gaan komen maar ik kijk het nog 2 dagen aan

    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Van als plantje boven met kiemblaadjes open uit de propagator halen op een goeie lampafstand

    #18
    17-01-2024 ff een kleine update gister middag 1 glas water in de bak onder de potjes zodat ze water gaan zoeken en dat hebben ze erg lekker gevonden want het water was alweer helemaal opgedronken te volgende ochtend net weer een half glas erbij gegooid nu krijgen ze pas vrij of zat water
    ze komen allemaal met hun kopje boven steken ik denk met een dag of 2 hebben ze hun schulpje losgelaten hoop ik
    Attached Files

    Comment


    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Steeds het hulsje vochtig houden door er een druppel water over te gooien, komt hij niet los voorzichtig met twee tandenstokers open breken.

    • Milano
      Milano commented
      Editing a comment
      Corleone1933 dat heb ik nu gedaan kunnen ze eindelijk wat licht zi3n zal zo ff foto maken

    #19
    Bij alle 4 zo voorzichtig mogelijk de kapjes eraf gehaalt lamp op 100 procent gedaan op 50 cm tot dat ze wat ouder zijn doe ik de lamp denk ik op 30cm van de plantjes
    iemand ook nog tips waar je speciefiek op moet letten met de hoogte en sterkte van de lamp hoor ik het graag ppfd is ong 250 zonder kap dus zal wel wat minder zijn
    Attached Files

    Comment


    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      En niet te dicht aan de stam wateren, anders heb je kans op stamrot

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ook nog ja!!!

    • PH donner
      PH donner commented
      Editing a comment
      Het zaailing stammetje is nog te week en kan de eerste twee + weken geen water verdragen . Als dat gebeurd vallen ze om idd.

    #20
    Weer een update 18-01 vanmorgen waren 2 van de 4 zaailingen open gegaan de ene heb ik nog wel hoop in maar de peyote critical staat er met gebogen hooft bij ook vind ik de og kush ook een beetje hangen

    Wat vinden jullie moeten ze nog een beetje aansterken of is er meer aan de hand
    Attached Files

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Investeren in de toekomst, heet dat.

    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      Daar ben ik het mee eens hoor, maar ik denk dat hij op dit moment andere prioriteiten heeft dan een bluelab meter van €100+ waar je nog 2 flesjes ijkvloeistof moet bijkopen.. Incl verzending kom je al snel op €130 wat dus evenveel als zijn lamp is.
      Zou je zelf met een beperkt budget zo een dure ph meter kopen?

    • Milano
      Milano commented
      Editing a comment
      DerpiE dat is miss indd wel handig heb voor de tussen tijd 3l spa blauw moet ik een end komen denk ik zo

    #21
    Update 20-01 de og kush en de gorilla glue zijn al boven komen kijken en de white widow zal er ook nog aan komen. De peyote critical heeft het helaas niet gehaalt heb hem eruit gehaalt en een nieuw zaadje direct in de pot gedaan en in de broeikas
    Heb vanmorgen over 4 potjes 350ml gegeven spa blauw gegeven binnen kort alga bloom en alga grow en green sensation aanschaffen en een ph test kitje
    voorderest niet veel te melden
    Attached Files

    Comment


    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Als jou grond kurk droog is loopt het water er sowieso meteen onder uit dus dat is niet echt een goeie indicatie🙃 voordat ik een zaadje plant maak ik de grond eerst knijp nat. Anders blijf je kutten is m’n ervaring. Eenmaal knijp nat kun je om de dag of 3-5 wateren afhankelijk de grote van je plantje

    • Milano
      Milano commented
      Editing a comment
      Bo$wachter heb je gelijk in maar zijn inmiddels al begonnen dus dat kan nu niet meer wat betreft het peyote critical zaadje die ik opnieuw heb geplant heb ik de grond even gevoeld maar die is knijpnat dus dat zal wel goed zijn hoop ik

      Het zaadje wat het niet gehaald heeft heb ik trouwens als experiment met het staartje weer tussen de watten gelegd om te kijken of het nog wat doet maar daar ga ik niet vanuit

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dan doe je het fout, pas water geven als ze licht zijn.

    #22
    25-01-2024 werd weer eens tijd voor een update
    oude luchtbevochtiger van clean air deed na 24 uur niks meer waarschijnlijk water bij gekomen en heb alweer een andere een iets ouder en simpeler model van samsung aangeschaft en die staat alleen aan als het licht aanstaat s'avonds gaat hij uit.

    lamp staat nog steeds op 75 procent op 30 cm
    Dli 17-20
    Ppfd 200/330

    nieuwe stoffen potten ingewatert tot knijpnat

    Ook heb ik de potjes overgepot naar de eindpot 2 hadden eigenlijk nig wel een paar dagen gemogen maar ja ongeduldig😅 voor de rest het peyote zaadje wat ik in de grond had gestopt 17-01 gaat ook goed voor de rest eigenlijk weinig te melden

    Hier wat foto's
    Attached Files

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ehm, regenwater zit niks in hoor, kraanwater voor de calmag en om de ph wat omhoog te krijgen.

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Voor 120 heb je 3 tensios.. ik heb ze volgens mij voor 40 ps gekocht. Is nog steeds genoeg geld maar waar die 100 vandaan komt is mij een raadsel. Hedde een gouden gevonden ofzo…?

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      https://www.greensell.nl/a-44568309/...s-tensiometer/

    #23
    Hallo jongens van het de groene rakker

    Dacht dat het weer eens tijd word voor een update
    de planten staan sinds
    Peyote crit [17-01-2024]
    Gorilla glue [ 14-01-2024]
    white widow [14-01-2024
    Og kush [14-01-2024]

    Het is vandaag 01-02-2024 ze groeien wel door ik heb wel het idee dat de white widow een beetje achter blijft kwa groei maar misschien gewoon een laatbloeier ook zag ik bij de og kush dat hij op de eerste internode [kijk bladeren omhoog gekruld] waarchijnlijk een warmte probleem of ph wat denken jullie.

    Ik heb vanavond ook weer een bestelling gedaan bij 420 shop voor het volgende
    power root 250 ml
    Terra grow 1l
    terra bloom 1l
    calmag 250ml
    Want ze zijn straks uit de voedingstoffen van de potgrond ik kan het nog wel even reken probeer alleen bij de voeden als ze wat tekort komen.

    En met water ik gaf op de 27-01 water gegeven ong 500 ml per plant alleen de white widow niet want die heeft nog niet zoveel nodig denk ik
    volgende water beurt zal morgen of overmorgen zijn.
    ph van het water is ongeveer 6 want ik geef ze spa blauw

    Een ph tester moet even wachten weten mensen een makkelijk diy trucje om een indicatie te krijgen hoe zuur je kraanwater is.

    Verder Heb ik niet zo veel te melden
    Opmerkingen of tips altijd welkom 💯
    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 4 photos.

    Comment


    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Ik gebruik z’n vloeistof, dan pak je wat water en doe je een druppeltje van dat spul erbij en dan verkleurd je water. Kun je zien welke kleur bij welke PH waarde hoort wat op het flesje staat.


      https://www.growland.nl/GHE-pH-test-kit

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Ik gebruik dat vloeistof alleen als ik de ph meter in twijfel trek. Beste is gewoon z’n meter aanschaffen natuurlijk

    • Jack Spliff
      Jack Spliff commented
      Editing a comment
      Ik heb een pH-meter van Adwa (Adwa AD12), kost rond de 50€. Je hebt er ook van 5 - 15€ op alixpress, maar die betrouw ik eigenlijk niet. En dan zijn er ook van +300€, maar dat is me toch ietsje te duur.

    #24
    Beste kwekers en rokers afgelopen 2 weken weinig geupdate wegens weinig tijd en veel gerook maar ja we zijn erweer. Kan wel merken dat het me eerste kweek is gaat toch niet zonder vlag en wimpel zoals ik gehoopt had. Ik vind het erg moeilijk om een vast watergeef partoon aan te houden aangezien ik nog niet de ervaring heb als sommige kwekers hier.

    Maar nu wat meer info wat er de afgelopen dagen gebeurd is

    peyote critical : deze was 3 of 4 dagen later geplant als de rest wegens niet/slecht ontkiemen van het vorige zaadje hij groeit prima maar ik heb met deze en de ogkush last van droog/bollerige bladerem die voor de helft naar beneden hangen nou probeer ik een waterschema bij te houden en zag dat er soms 4 dagen tussen de waterbeurten zit is dit de weinig gemiddeld geef ik ze 500 ml kraanwater (niet afgezuurd wegens niet hebben van de middelen) ook geef ik standaart 1ml calmag en 5 ml plagron grow per 1 liter

    Og kush: ook deze heeft last van de problemen zials de peyote plus soms zie ik gele vlekjes en op sommige bladeren een verdonkering

    Whitewidow: veel gele verkleuring op de bladeren. Stikstof probleem? Ook heeft hij een flinke groei achterstand

    Gorrilla glue : heeft eigenlijk nig nergens last van alleen op de bovenste 2 bladerem begint het puntje eem beetje te vergelen

    Kunnen jullie me helpen voor een wat geregel matiger voedings en water schema want ik ben nu flink aan het gissen hvl ze nodig hebben

    Ook ben ik van plan om wat lst uit te proberen hiervan zal ik later vandaag foto's plaatsen

    Hier onder de nodige foto's 20240214_170247.jpg og kush 20240214_170250.jpg gorrilla glue 20240214_170256.jpg peyote crit 20240214_170253.jpg white widow

    Comment


    • MRDAW420
      MRDAW420 commented
      Editing a comment
      Waarschijnlijk komt het doordat je Ph te hoog ligt. Dan kunnen de planten voedingsstoffen niet opnemen ook al zijn ze wel aanwezig.
      Ik denk ook dat als je standaard zoveel Calmag geeft dat mogelijk een overschot veroorzaakt, samen met 5ml plagron grow per L is best veel als ze nog niet zo groot zijn.


      Daarnaast kan uitdroging hier ook een rol spelen, als je soms 4 dagen tussen beurten laat zitten dan wordt de grond enorm droog en als je dan in 1 keer veel water geeft, krijg je een averechts effect en 'stikken' de wortels.
      Last edited by MRDAW420; 15 February 2024, 09:43. Reden: stoned opmerking

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Potten tillen is belangrijk in het begin, soms duurt het 3 weken voor de kleintjes de eerste plomp krijgen, bij goed ingewaterde grond.

      Dus zak tillen word het bij jou, maar jij hebt geen idee van het gewicht van droge grond.
      Maar jij kan wel voelen wat een volle natte zak weegt.

      Voeding geef je pas als de grond leger word, behalve calmag die kan altijd wel, beginnen bij 0.1 ml per liter en per week opschroeven.

      Er zijn ook andere zak kwekers, heb je hun verslagen al gelezen?

      Advies van mij, volgende oogst niet met deze zakken kweken want die drogen snel uit, neem een 20 liter bouwemmer ofso.

      Maar bovenal een ph meter!!!!!!

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Ik ben z’n zak kweker.. ik heb m’n zak altijd nat staan.. vindt die lekker. Deze ronde iig. Vorige rondes wilde ik ze nog wel eens een dagje te droog laten staan en dat vonden de planten en hork allebei niet leuk.. ik trouwens ook niet zo want anders had ik wss wel een betere oogst gehad 😯🙃

    #25
    Beste kwekers weer een nieuwe update
    minder vaak update's als gewild maar goed toch weer een update.
    Planten
    peyote crit 17/01
    gorilla glue 14/01
    Og kush 14/01
    white widow 14/01
    staan nu 4 a 5 weken groeien aardig door de problemen genoemd in een eerder bericht zijn vrijwel allemaal verholpen met de voeding naar beneden te brengen behalve de white widow heeft nog last van vergeling vanuit het midden op de bladeren

    nou wou ik jullie expertise even vragen planten zijn nu 4 a 5 weken oud en ik ben vanplan om vanaf vandaag in 12/12 te zetten ze zijn getopt ong 2 week terug moet ik dan gaan lolli poppen in de pre flower of nog in de groei stadium
    Attached Files

    Comment


    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Ik doe dat altijd pas in de 2e of 3e week 12/12 dan pas kan ik een beetje zien welke tak me iets gaat op brengen en welke er voor de sier zijn

    #26
    Nieuwe post ik ben vergeten om nog wat info te plaatsen inmiddels al aangekomen in week 2/3 van 12/12. Ze hebben hun maximale lengte gekregen volgende keer iets later omschakelen want de tent is nu voor de helft gevuld in dr. Hoogte planten zijn tussen de 30 en de 60 cm maar lijkt me geen probleem kleinere plant grotere toppen hoop ik we gaan het zien ze krijgen ong aan voeding 14. Ml bloei en 2 ml calmag per water beurt verdeelt over 4 planten
    hier wat foto's
    Attached Files

    Comment


    • Jack Spliff
      Jack Spliff commented
      Editing a comment
      Die staan er iig veel beter bij dan 4tal weken geleden. Veel geluk met de bloeifase!

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Als je eerder wat van de onderste nodes had weg gehaald, was het beter gegaan.

    #27
    Week 5 bloei is aangenomen de topjes beginnen nu mooi aan te dikken alleen de peyote en de white widow lopen wat achter de white widow loopt achter omdat ze een calmag tekort had en de peyote was 3 dagen later boven gekomen
    ik hoop dat de toppen de aankomende maand flink aan dikken het zijn voornamelijk indica dominante soorten dus ik denk dat ze tussem 8 en 11 weken moeten bloeien
    Attached Files

    Comment

    Bezig...
    X