Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Worms&Watts - Gelato Dream - 300W Lumatek - Organic symbiotic - AC Infinity klimaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Dank allen! De feedback mbt lichtsterkte heb ik veel aan. Merk ook echt dat dit wel even ander koek is als onder HPS. Fijn als jullie mbt dit punt ff scherp met me mee willen blijven kijken. En leuk toch, als we zo allemaal wat van elkaar kunnen leren.

Rreppellsteeltjam : Compact zijn ze zeker, kort die nodes op elkaar ook. Even aankijken met die lichtsterkte. Mbt neemolie, ik zou dat zelf alleen gebruiken als er ook daadwerkelijk een plaag is. Prima oplossing tegen een probleem, je ziet soms ook preventief gebruik van neemolie maar dat zou ik niet doen juist vanwege de reden die jij noemt. Lappie: Het werd zo’n uitgebreid lang verhaal om het inlevingsvermogen en fantasie van oa Takketoelli te stimuleren/ prikkelen. Het moet straks nog blijken of zijn visuele voorstellling van het geheel correspondeert met de uiteindelijke beelden.

Hork : De photone app ga ik eens uitproberen. Zag m al eens voorbij komen maar dacht dat zo’n appje vast niet nauwkeurig zou werken. Ik ga het toch eens bekijken, thnx.

Takketoelli : Zoals het hierboven staat begrijp ik dat ook wel. Maar, je hoeft natuurlijk niets zelf te maken, dat is gewoon een extra dingetje wat ik zelf erg leuk vind. Ik heb al een moestuin en aquariums, kweek vanalles, dan is stapje naar de binnentuin snel gemaakt.

Biochar is net als wormenmest kant en klaar te koop, visemulsie ook, en bacteriën en mychorizza heeft elke shop of tuincentrum wel in huis. Biobizz heeft bijvoorbeeld hele mooie lijn met puur organische voeding, kelpextract fishmix aminos humus etc, en zo zijn er vast nog wel meer merken. Je hoeft niet perse zo heel moeilijk te doen, het is meer dat het nu huisgemaakt ‘vers en actief’ erin gaat wat een voordeeltje zou kunnen zijn. Nog een klein voordeeltje met niet uit flesjes werken is dat je je aarde steeds opnieuw kunt hergebruiken en niet zo snel met allerlei mineraal en zout ophopingen in je substraat komt te zitten na een kweek.

Organisch is denk de meest makkelijke manier van kweken, ik laat nu alleen zien hoe je ook vet moeilijk kan gaan doen, zoiets, haha.

In feite zit er weinig verschil tussen paar ml afwegen uit een flesje en dat bij je water doen, of dat ik een scheutje van een brouwsel bij mn water doe, het komt allemaal op hetzelfde neer. Jullie geven ook een thee van water en voeding door elkaar. Mijne staat misschien alleen iets langer te pruttelen. Vind het gewoon leuk om zelf te kunnen maken wat er ongeveer in die flesjes zit. Dat het iets meer moeite kost als je alles zelf wil maken, dat is helemaal een feit.

Ze hebben nu pas paar keer water/thee gehad, dus tot dusver loopt de gehele groeifase nog op moedertje natuur. Er zijn gewoon zoveel manieren om dit plantje te kweken, en allemaal hebben ze wel zijn charmes. Ik kan ook genieten van een mooi opgezet hydro kweekje bijvoorbeeld, maar vind deze manier het leukste om te doen (en het lekkerste eindresultaat, maar dat is andere discussie en ook persoonlijk). Het leuke van een platform als dit is dat we allemaal wat van elkaar kunnen leren of inzichten geven in andere methodes.

Die veters knoop ik nog even extra goed vast hoor. Het is ook een kwestie van manifesteren he. Meeleven met de plantjes, informatie opzuigen, visueel het gehele verloop proberen in te beelden, ervan dromen, aan alle details proberen te denken, je creëert je eigen resultaat. Maar, zoals met alles in dit leven, het is vaak alles of niets, grote successen en diepe dalen, er lijkt nooit echt een gulden middenweg te zijn. Ik denk dat dat nu ook het geval gaat zijn. Volgens mij zei ik het in mijn allereerste post hier al; dit gaat of een gruwelijk mooie kweek worden, of een heel groot fiasco. Maar met vallen en opstaan zijn we ook steeds wijzer geworden, en moedertje natuur kan ook heel mooi en keihard meedogenloos tegelijk zijn.

We gaan het gewoon zien, leuk dat jullie aanschuiven en ook zo enthousiast zijn!

Beetje vertrouwen in moeder natuur. En in de Watts daarboven.

Nou nog die fotos verdorie, geen reet aan zonder toch?

Nogmaals top dat jullie ook ff op die lichtsterkte enzo reageren, voor mij allemaal nieuw, dus ik hoop zeker op dat vlak ook van jullie veel te leren.

Comment

Het is hier te verdacht stil.

Worms and Watts
    Jointjedraaien

Comment

• Worms and Watts
      Worms and Watts commented
      Editing a comment
      Zonder fotootjes vind ik er gewoon niet zo veel aan. Vind ook echt showstopper van dit kweekverslag als er verder geen fotos meer geüpload mogen worden, wil JD nou content op zn website of niet? Ook helemaal geen reactie niks. Dan toch niet?

Ik heb beloofd dat (voor jullie enthousiastelingen die het wel kunnen waarderen), ik nog even terug zou komen met een update zodra ik weer fotos mag uploaden. Dus dat zal ik ook gewoon doen. Maar alleen tekstueel vind ik geen hol aan, hier horen fotootjes bij. Tot dat mag kan ik ook ff niet veel, en ook weinig gemotiveerd, door bovenstaande reden, heel kweekverslag naar de klote naar mijn idee.

Maargoed, ff geduld dus jullie Dat moest ik ook.

Namasté

EDIT: En opeens is ie geen newbie meer! Kan nu ook berichtjes ontvangen, zie dat repel en Silas al berichten hebben gestuurd en bezig zijn geweest, top!
      Last edited by Worms and Watts; 26 March 2025, 13:15. Reden: sneer weggehaald ;-)

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Jahaa.

Kheb ook gewoon input nodig met de camo tuin.

Tis hier alleen maar binnen en de planten halen nog niet eens een half jaar!

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Die JD is heel weinig actief dus reactie van hem duurt inderdaad lang, probeer Silas nog eens die schijnt een korte lijn met hem te hebben.

Edit: kennelijk is het al geregeld!

Ik wacht vol geduld tot je weer foto’s gaat plaatsen. 👍🏻
    Een kweekverslag zonder foto’s is gelul in de ruimte.🪐
    Je kan t zo mooi maken als je zelf wilt dat dan weer wel
    Je kweek draait toch wel gewoon door??

Comment

Aan de andere kant

Als hij fotoos wil dan kunnen wij de boel ook gaan vol spammen.

Kijk willie wortel, lente, dat heb jij natuurlijk niet in jouw tuin.
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

Comment

Even bijpraten dan. We waren gestrand bij dag …? Laatste foto van de plantjes was dag 9…

dag10.png
        Dat was hier ongeveer, zo rond dag 9 a 10. Het kan zijn dat wat fotootjes niet helemaal op chronologische volgorde volgen, maar komt ie dan, even wat inhalen

daag.png
        dag.png

stam.png

side.png
        groei.png

veldje.png

19.png

We zijn nu aanbeland bij dag 22 van de groei, geteld vanaf moment dat de zaadjes in de kiem zijn gezet.

Temp 21 - 26C
        Bodem ~22C
        VPD 1.0 > 1.1
        Blad temperatuur: ~23C
        Blad VPD ~0.9
        PPFD 550-650
        DLI 38-42
        Tensio 80-160

trellis.png

grootblad.png

defol.png

Met HPS had ik bij dag 21 a 23 wel ongeveer in de bloei gegaan, als ik dit zo zie moet het nog even stukkie langer.

Stelen worden heel dik, nodes mooi dicht op elkaar. Ik ben wel blij hoe het groeit, ook al heb ik het idee dat het onder HPS het beginnetje wel ff sneller verliep, maar dat kan ook gewoon mijn ongeduld zijn. Ik ben blij met de temperaturen, en hoe de planten er bij staan.

Gedieft en getopt, en netje erboven gehangen - net mag nog stukkie meegroeien maar helpt alvast om de boel gelijk te trekken. Trellis hangt op 25cm boven de bak, maar dat zal dus wel stukkie hoger eindigen.

Tot nu toe alleen maar water geven, ze hebben tot dusver 2x een licht theetje gehad, met voornamelijk bacto/alg, en wat visemulsie.

Covercrops en bladafval steeds terug in de toplaag werken. Microleven gaat daar goed op, de wormen ook.

PLANT 4

Nr 4 heeft her en der gek blad. Heb dat ooit eens in de bloei gehad dat een plant wat mini topjes direct op het blad aanmaakte, dit lijkt net zoiets. Er is een benaming voor deze bladmutatie maar die weet ik even net meer. Afijn, bij sommig 11 vingerling blad maakt ie er bovenop het blad nog een paar mini vingers bij, soms zelfs even ipv oneven, die echt bovenop het blad zitten en soms ook tegenovergesteld omhoog staan. Zo was er een blaadje met 14 vingers!

gekblad2.png

gekblad.png

wietblad.png
        Niet mijn foto maar deze mutatie bedoel ik

PLANT 1

Plant nr 1 had dus rond dag 9 wat warmte/licht stress doordat ik met de lamp aan het spelen was om de grensjes op te zoeken. Omdat de andere 3 wel zo lekker gingen op dat felle licht, dacht ik eerst dat die ene gewoon een drama queen was, en vond dat ze zich niet zo aan moest stellen. Maar toen ik er ff beter naar ging kijken, dan had ze misschien toch wel een puntje: Die plant staat als enige direct onder de afzuiger, met ook nog de ventilatie fan daarboven, het verst af van de inlaat en de bevochtiger af, waarbij de fan en die bevochtiger elkaar daar ook nog eens tegen leken te werken. Even nameten met de sensor en ja hoor, ze had gelijk, en stond daar onder minder gunstige omstandigheden dan de andere. Iets warmer, iets minder LV, en dus soort van hotspotje. Dus de locatie van de fan aangepast, de bevochtiger slang anders binnen laten komen naar meer centraal , en de lamp 2 a 3 dagen even gedimd om nr 1 hersteltijd te geven. Plant is helemaal bijgetrokken en maakt weer mooi blad aan. Is wel de kleinste van het stel nu.

PLANT 2

De favoriet. Dikste steel nu. Check het fotootje van het zijtakje uit een kiemblad, dat heb ik nog niet eerder gehad of gezien.

zijtakkiemblad.png
        Hier nog een foto van dag 9. Uit het kiemblaadje komt ook een scheutje!

PLANT 3

Braafste meid uit de klas, geen opmerkingen.

PPFD / PHOTON

Die tip van jullie voor de Photon app is goud. Werkt prima. Wel wat verschillen in de tent, maar daar is dat appje dan juist handig voor. Zit wel aan de hoge kant merk ik, als ik vergelijk wat sommige andere aanhouden voor deze fase van de groei (maar ze gingen al lekker zo dus heb de waardes gelijk gehouden):

DLI: 38-42
        PPFD: 550-650

In elk geval is die app handige leidraad voor afstellen hoogte lamp of licht intensiteit. Ook weer leerzaam, op 30 cm @ 50% heb ik bijvoorbeeld exact dezelfde PPFD/DLI als op 55 cm @ 75%, alleen bij die laatste is de spreiding veel mooier (en stoot je je kop niet zo vaak tegen de lamp).

VPD

Om die verschillen in de tent iets beter in kaart te hebben, en ook steeds de ideale posities van de sensors te bepalen, heb ik in het kader van onnodige boystoys een VPD meter aangeschaft. Het is een VPD hipster kweek dus dan mag het. Er zit aardig wat verschil tussen de VPD van de lucht in de tent of de VPD van het blad zelf. Dat kan ik nu beter monitoren en de controller/sensors daar scherper op instellen. De gun geeft ook zowel de lucht vpd als de ‘Leaf vpd’ aan. Elke plant heeft zn eigen instelling, deze natuurlijk ingesteld op onze plant. Is een VPD meter nodig? Neuh. Handig en leuk? Enorm. In de controller zit optie om het verschil wat je met de vpd gun meet in te stellen, waardoor je sensors nauwkeuriger weten omdat nu het verschil tussen lucht en blad bekend is.

Nu met zowel de Photon app als die VPD meter, wel een duidelijker beeld van de spreiding van de lamp en hoe de temperatuur zich door mn tent verdeeld. Waar eventuele hofspotjes te vinden zijn etc.

gun.png

Lumatek / AC Infinity LINK

Daarnaast wacht ik nog op kabeltjes met de post (Misschien voor volgende ronde pas). Heb de Lumatek lamp momenteel via een Davin tijdschakelaar aangesloten, op de ouderwetse manier dus. Wist ook helemaal niet dat het bij die led lampen niet perse nodig meer is om met schakelkastjes te werken. Had wel gezien dat als ik de lamp van AC Infiniti had gekocht, die ook op de controller aangesloten kon worden, of een ander merk lamp met een UTP netwerkaansluiting. Die UTP uitgang heeft de Lumatek niet, dus dacht dat dat ook niet kon en toen gewoon via die Davin aangesloten. Nu blijkt er een kabeltje te zijn van Lumatek die de dimmer vervangt door een UTP Link, en bij AC Infinity een kabeltje die het mogelijk maakt andere merken leds eraan te hangen. Lumatek staat in het lijstje van merken waarmee het zou moeten werken, dus tja, die lag al snel in winkelmandje.

Zijn er hier meer die hun led’s aansturen op iets anders dan een relaiskast? Een gewone tijdschakelaar, een controller, een smart contact of ook via een app op telefoon misschien? Of is ouderwets via een relais gebaseerde tijdschakelaar toch betere keuze?

Het leuke van de lamp aansluiten via de controller zou oa zijn: zonsopgang / ondergang. Hier is onderzoek naar gedaan (oa Bruce Bugbee) en daar rolde uit dat het niet veel verschil maakt, planten kunnen prima van 100% donker naar 100% fel licht omschakelen zonder problemen, het heeft slechts enkele minuten (+-6min) nodig om onze plant ‘wakker’ te krijgen. Het is een kleine shock maar die kunnen ze prima aan. Een zonsopgang die langer zou duren dan die paar minuten is in feite zinloos. Kanttekening was wel, dat hoe minder shock je je planten dagelijks geeft, hoe meer vrolijke planten je hebt, dus het kan wel zinvol zijn bij gevoelige planten, alsook om dauwpunten bij omschakelen licht te verminderen (handig vlak voor oogst ivm rot!). Een nog veel groter voordeel wat wel echt een toevoeging zou kunnen zijn is als je bijvoorbeeld je lamp op 75% hebt draaien, maar instelt dat je dagelijks op het heetste van de dag de lamp even een uurtje op 100% laat draaien, om zo dagelijks een boost momentje te hebben en de natuur na te bootsen waar het ook altijd smiddags even het heetst van de dag is. Iemand hier ervaring met dit soort licht instellingen?

Een verder weinig toevoegende upgrade zou dit zijn, maar toch wel handig en leuk als dan echt elk apparaat in die tent vanuit de app en telefoon te besturen is, die lamp is nu enige wat los er tussen staat. Plus stel er komt een hittegolfje aan, dan hoeft het niet alleen om de afzuiger en fans aan te komen, maar kan ook op afstand de lamp iets gedimt worden, of combinatie ervan, de controller is dan ‘slimmer’ in te stellen…

TENSIO

Tensio’s hou ik tussen 80 en 160. Besproei dagelijks de toplaag, met 2L per bak heeft dat dan net geen invloed op de tensio’s. Als de tensio laag staat alleen wat besproeien, als de tensio hoog staat een flinke plens aquariumwater. Probeer niet te ver/lang uit te drogen en laat oplopen tot 120-160 voor ik water geef, en probeer ook dat de tensio niet onder 80 komt na bewateren. Een paar keer de 50/60 aangetikt maar dat is prima, ze lopen ook snel weer op.

VPD hou ik nog aan op 1.0 a 1.1 dus we hebben nog steeds een vrij hoge LV. Ook in de donkere uren staat de bevochtiger gewoon aan. Nu de VPD langzaam iets mag oplopen merk ik dat wel terug in het waterverbruik. Met 0,8 en lager was het water voor dat ding niet aan te slepen.

STRO

De stro laag is zeker 10cm dik. Als die nat is na het besproeien, koelt dat de boel flink af. Soms heb ik inlaat lucht die dan 21C meet, terwijl het vlak boven de stro laag dan op 19C uitkom, en daarboven loopt temp weer op richting licht - rondom het stro echt een ‘koel’ dekentje dus. De bodem zelf blijft dag en nacht wel vrij stabiel op 22C - dus het koelt en isoleert tegelijk. Als je het stro wat opzij schuift, lopen er al kruipwortels (verkenners) over de bodem, en ook onderin de bak komen er wortels uit de gaatjes - teken dat de wortels van boven tot onder goed door de bak gaan. Dit is ook nodig voor deze manier van kweken, penwortel naar beneden voor een diep wortelgestel, en het fijne wortelgestel hoog in de bak voor oa topdressings.

trellis.png
        Dag 21, zal weer ff nieuwe fotootjes maken van status vandaag

Namasté

Worms for the roots, Watts for the fruits
        Attached Files
        Last edited by Worms and Watts; 26 March 2025, 16:20.

Comment

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Dat beinvloed de plantjes verder niet.

• Worms and Watts
          Editing a comment
          @Grevol: Thnx man!
          @Babz: Zoals dat kiemblaadje niet eerder gezien, die gekke extra vingertjes wel eens bij andere gezien en zelf dus eens mini topjes op het blad in de bloei gehad. Bij deze lijkt het vooral om de grote fanleaves te gaan en zie ik het niet meer zo veel terug komen in het nieuwe blad, dus ik denk dat ze eroverheen groeien maar misschien zien we straks in de bloei nog iets geks ervan terug. Ik denk dat iets genetisch is, er zit bijvoorbeeld ook trainwreck in de voorouders, dat is een behoorlijke mongool van een plant. Overigens de ouders hebben ook hier en daar wat paarse, roze en blauwe tintjes ertussen dus ik hoop zelf vooral op een kleurtje!

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          O eh, windburn al van gehoord?

Daar had je plantje last van gekregen.

voedingslijn.png
        Ondertussen wordt er ook hard aan de voedingslijn gewerkt. Die gekke Wurm wilde ook erbij op de foto.

Comment

• Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          Die shit van Cees meurt als de ......
          De boer die zijn land bemest, valt LETTERLIJK in het niets met zijn geur.
          500ml is genoeg voor 4 plantjes, 1 ronde mits je met een goed bodemleven begint en met mate doseert.
          Hennep, water, zout?, suiker; meer was het volgens mijn niet. Wellicht dat de nutty ganjaprof (met respect!) nog een geheim ingrediënt voor zich zelf hield😉.
          Grey hier kweekt volgens mij nog steeds met dat brouwseltje.

Ik dacht altijd dat wortelstimulator werd gemaakt van de lente sappen uit de takken van een treurwilg. Klinkt ook heel logisch om de kiemkracht van zaad als tweede leven te gebruiken voor ons heilige zaad.

FAFO the good way, pipilangkous had ook zo'n toepasselijk motto
          Last edited by Highrider; 26 March 2025, 23:29.

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Rhizotonic is van algen of zeewier gemaakt.

• Worms and Watts
          Editing a comment
          @Rreppellsteeltjam: Heb geen PM van je gezien, inbox is leeg? Als je echt het principe van levende aarde wil dan komt er iets meer bij kijken, het gaat om een evenwichtje creëren en dat is juist het hele spelletje. Op YouTube staat heel, heel veel. Ik heb veel geleerd van de kanalen van oa Build-a-Soil, Soil Kings, Mendo Dope, Humboldt (en vleugje van Sannie uit oude tijden in het geheugen). Minder living soil maar ook echt een leuk kanaal om te volgen is HomeGrowTV (Colombia), inspirerende kwekers.

In elk geval komt het erop neer dat je alles in je grondje doet waar je plant optimaal op floreert, alles kan pakken wat ie wil en nodig heeft, en in symbiose leeft met het micro leven en schimmels om alles precies genoeg op te kunnen nemen, je probeert harmonie te krijgen in je substraat, puur natuur. Dat kan vreselijk fout gaat of optimaal florerend, dat laatste willen we bereiken. Die covercrops zijn niet zomaar wat plantjes die je eromheen plant om het groen te maken (kan wel natuurlijk) maar hebben daadwerkelijk een functie. Covercrops worden ook in gewone teelt veel gebruikt. Google maar eens wat covercrops zijn dan kies je de zaadjes die jij wel vind passen, keuze genoeg. Dat zakje potgrond wat je nog hebt liggen, zal misschien prima lukken, maar klinkt niet echt alsof het een ideale start gaat zijn om iets optimaal te laten floreren. Het is wel onkruid he, groeien zal het zeker. Maar met de living soil gedachte, pak je die potgrond, gooi je er wat Cocos bij, handje maerl, wat lavameel, wat wormenmest of compost, nog iets luchtigs gesteente en handje kelp en het ziet er al heel anders uit. peper en tomaten planten kun je redelijk hetzelfde aanpakken als onze planten overigens.

Ik vind het er super uitzien, echt top om het zo te doen!
        Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Worms and Watts
          Editing a comment
          Jeej thnx Hork! Lekker klooien met die plantjes!

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Net alsof je guerilla kweekt in eigen binnentuin!

Ok hier dan de fotos van vandaag, dan zijn we weer helemaal up to date.

Dag 22

vierkantje.png
        Het verschilt nu nogal of het een vol veldje lijkt of niet, doordat er af en toe wat wordt weggedieft of kromgetrokken, maar de vaart zit er nu goed in. Wat je de ene dag weghaalt of kromtrekt is de volgende dag weer gevuld.

foggy.png
        Foggy view tropical forest.

purple.png
        Hier krijg je toch Indiana Jones vibes van. Als ik een plant was zou ik hier gelukkig van worden. Lekker zwoel warm broeierig en zweterig. Let ook even op de paarse basilicum rechtsvoor/onder stiekem tussen de covercrops. Die is om de planten te stimuleren ook een kleurtje te laten zien.

sexy.png
        4 plantjes op 90x90. 22 dagen vanaf zaad. Ik vermoed nog wel een weekje door te groeien en misschien nog wel iets langer. Wat denken jullie of wat is bij jullie zelf altijd de trigger om je klok om te gooien? Merk dat de led aanpak hierin toch wel iets anders is als bij hps. Iets langer voorgroeien, iets anders met je licht spelen etc. Leuk als jullie meedenken.

Namasté

Worms for the roots, Watts for the fruits

Comment

• Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Driekwart is mijn regel geweest ooit

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Vroeger met kloontjes onder HPS was t 2 a 3 weken groeien en dan schakelen
          Uit zaad met led vraagt wat meer geduld.
          Meestal na de 4e node fimmen dan weekje bij laten komen en dan schakelen probeer ik maar dat loopt vaak toch weer anders probeer toch wel rond de 3 weken groei te schakelen

• Worms and Watts
          Editing a comment
          Thnx allemaal, dan denk ik dat het hooguit nog weekje gaat duren, zit nog niet helemaal op op de helft maar vaart zit er nu goed in dus bekijk het per dag en dan klokje om! THNX

Misschien nog even leuk om te laten zien hoe het tentje staat. Die staat dus in een inloopkast midden in de woonkamer. Dat was eerst een washok, met de droger en wasmachine en een hoop troep. Die droger en wasmachine hebben nu ander/beter plekje gekregen, waardoor er opeens een kast vrij was om een en ander netjes op te bergen. In eerste instantie voor mijn vis- en outdoor spullen (teveel hobby's) netjes op te bergen maar eenmaal bezig dacht ik dat daar best sneaky een tentje achterin weg te proppen is.

Oude situatie:

_kast1.png

Hokkie helemaal grijs geschilderd en opgeknapt:

_kast2.png

Alle vis- en outdoor spulletjes netjes opgeborgen in ene kast:

_kast3.png

Stealthy toch? Alleen jullie en ik weten bete​r, hier zit nog een feestje verborgen...

_kast4.png

Tadaa! Iets met wormen en wattage...

_plantjes.png

Nou kwamen de kabeltjes ook al binnen dus meteen even kijken of dat werkte. Nou, dat werkt dus zo out of the box, binnen de minuut. En meteen zonsopgang erbij. Kan lamp nu op meer standjes dimmen. Dus de dimmer van de lumatek afgehaald, en de davin schakelkast is nu ook overbodig. Op de blumats na zit elk apparaat nu op de controller aangesloten, en ook via de app te bedienen. Grote blij, nerd modus geactiveerd.

_controller.png
        Lumatek - AC Infinity Ethernet LINK

_dimmer.png
        Die kunnen nu eruit

_flappie.png
        Handige flappie ook in gebruik genomen.

_humidity.png

_4inputs.png
        Alle Poorten nu vol

_sunrise.png
        Ingesteld op 10 minuutjes.

Ik rol er zo een en ga straks even naar die zonsondergang kijken...

Last edited by Worms and Watts; 27 March 2025, 21:47.

Comment

• giinnoo
          giinnoo commented
          Editing a comment
          Heel netjes, blaas je in de zelfde ruimte af?

• Worms and Watts
          Editing a comment
          @glinnoo: Nee ik heb gat gemaakt in het plafond, vond daar een slang die van de wc helemaal door het hele huis loopt en dan omhoog naar een buitenrooster vlak onder het dak. Dus dat was een cadeautje. De wc heeft nu een stukje slang die nergens op uitkomt

• giinnoo
          giinnoo commented
          Editing a comment
          Heel slim!

Langzaam naar de bloei aan het toewerken, denk dat na dit weekend het klokje om gaat, dan hebben ze 28 dagen groei gehad (weekje meer als onder hps ongeveer, dus eigenlijk valt het best mee)

Het was tijd voor de eerste topdressing, en meteen weer een chop&drop. Deze topdressing bestaat voornamelijk uit biochar, die 2 weken aan het 'opladen' is geweest in visemulsie, en daarna weekje door het wormenhotel is gegaan. Die zit dus vol met microleven. De biochar met wormenmest, handje kelp, spirulina en mearl gemixed met aquariumwater en bacto. Alle stro opzij schuiven om het direct in de toplaag te kunnen mengen, en weer terug.

VPD naar 1.2 ter voorbereiding op bloeifase

De gekke blaadjes zijn nu minder aanwezig dan op die grote fanleaves, maar plant 2, 3 en 4 hebben allemaal wel wat blaadjes her en der die zo'n gek vingertje erop hebben. Lijkt echt genetica dingetje.Nr 1 blijft het buitenbeentje.

Ondanks een 30/70 hybride vind ik dit wel echt indica plantjes. Na het weekend klok op 12/12 - of op 11/13 daar ben ik nog niet helemaal over uit (Met haze kon dat nog wel eens een weekje schelen om ze sneller bloei te laten zien).

6.png
        Aquariumwater met alg, kroos, wier, vissenpoep en veel bacteriën

4.png
        Chop & drop. ook de paarse Basil moest er aan geloven. Spieken onder het stro vind ik altijd heel gaaf, er speelt zich daaronder een heel ecosysteem af het broeit van leven.

1.png
        De biochar en het wier/alg uit aquarium

3.png
        Ene kant

2.png
        Andere kant
        5.png
        Ze gaan lekker! So far so good!

Worms for the roots, Watts for the fruits!

Comment

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Als je met overschakelen eerst 24 uur donker dan 12/12 slaan ze sneller om 👌🏻

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Die lucht joh.

• Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          24uur donker zweert mijn maatje bij, hij zegt dat je de strek een klap op zijn kop geeft vanaf het moment dat de lamp weer aangaat. Ik heb het ook wel is gedaan, zou hier ergens op JD moeten staan.

Langzaam afbouwen met 1 a 2 uur lichtvermindering per dag om de gewenste dag 12/12 te bereiken triggert eerder voorbloei, maar daar heb je niks meer aan als je na het weekend al omgaat

Grow Co :Ja ook een goeie.Heb je dat wel eens gedaan? Ik wil planten niet extra forceren, maar er zit soms toch wel verschil in hoelang het duurt voor de eerste verschijnselen, en heb wel idee dat met 12/12 te maken heeft, een (half) uurtje meer of minder kan al hoop verschil maken, die extra donker periode ook. Heb daar alleen niet genoeg ervaring mee.

Rreppellsteeltjam : Haha ja! Al is de geur er vooral als je visemulsie of vishydrolysaat maakt, het uiteindelijke product heeft wel een geurtje maar ruikt eigenlijk meer zoetig dan naar vis, door alle suikers/melasses en fermentatie. De visgeur is er dan echt helemaal uit. Als ik de tent opendoe dan ruik ik nu vooral de planten. De grond heeft inmiddels ook een geurtje, die ruikt beetje naar paddestoelen. Met omwoelen van de toplaag ruik je dat wel. Of ik er nu ook paddestoelen in krijg valt nog te bezien, doorgaans pas na meerdere rondes dat die erin komen. Dat vond ik altijd wel het ultieme wat je organisch kon bereiken, teken dat je grondje supergezond is en bodemleven optimaal. Hier een fotootje van 15 jaar geleden​:
        paddo.png

Comment

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          De apocalypse verwacht ik niet meer maar als het moet kweek ik op een bankstel. Wat voordelen zijn ligt er ook aan wat je voorkeuren zijn. Ik werk graag schoon en sleep liever niet met zware zakken aarde. Ook wil ik de kans zo klein mogelijk houden op ongedierte dus zie ik geen voordelen in welke vorm van biologisch kweken dan ook. Máár ik vind het altijd leuk om te zien hoe vele wegen naar Rome leiden en jouw planten staan er super bij dus het werkt wel hoe je bezig bent.

• Worms and Watts
          Editing a comment
          Hork Dat is wel de juiste apocalyptische instelling, mocht ie uitbreken dan schuif ik graag aan bij jou bij dat bankstel

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Haha dat is prima met de bloeiende dame gezellig tussen ons in.

Takketoelli: Eh, lezen?? Heb hier meestal YouTube op de achtergrond aan staan. Daar staan leuke dingetjes:

Build a soil - loyal to the soil

Hier komen echt alle principes aan bod. Beetje heel veel om in je in te vreten, maarja, op de gewone televisie is ook niet veel te beleven he. Dit is wel de basis van het living soil principe. Hij laat mooie dingen zien. Op gegeven moment wordt je m wel zat, maar zit hoop kennis in deze gast.

Humboldt
        Zadenkwekerij. Alles organisch gekweekt living soil style. Waanzinnig mooi.

Northern Scrogger
        Scroggen met living soil

Mendo dope
        Werd hier al genoemd, kent iedereen wel denk ik. No Till farmers, outdoor, gruwelijke bomenkwekers die ook een prima deuntje produceren. Living soil all the way.

Jade Nectar
        Outdoor living soil, landrassen, speciale genetica.

The weedy garden
        Meer moestuin gericht, maar heeft wel mooie verzameling aan living soil principes. Zelf cultiveren van bacteriën, biochar maken, evenwichtjes, nuttige planten en beestjes etc

Soil King

Garden like a viking
        Zelfde als the weedy garden. Van zulke gasten leer je zoveel over hoe planten werken, en dat we de planten niet voeden maar de bodem.

MrCanucks
        Homegrown living soil kweekjes

Homegrown TV, Colombia
        Ik vind dit een van de meest inspirerende kwekers en waanzinnig tof hoe zij online het kweken laten zien, in alle opzichten. Van living soil tot hydro, indoor en outdoor, prachtige fotografie en cinematografie, nieuwste snufjes qua apparatuur, proberen vanalles uit, pionieren. Genieten dit hele kanaal.

Commerciele kwekers living soil
        Er staan ook genoeg voorbeelden hoe ze de living soil toepassen in grote commerciële setups. Ook heel gaaf om te zien hoe dat op grote schaal gaat. Steeds meer van die grote fabrieken in USA die op deze manier kweken.Prachtig al die Cali beds met stro op een rijtje.

MIGRO
        Niets betreffende living soil, maar wel voor de high tech dingetjes, zoals VPD en nieuwste ontwikkelingen in LED. Er zijn er teveel met zulke praatjes op YouTube, maar hij komt met cijfers en meet alles zelf na en zegt het ook als andere merken beter zijn dan zijn eigen lampen. Toch kanaaltje om in de gaten te houden. Voornamelijk licht/LED gerelateerd, maar licht is net zo belangrijk als klimaat en je grond.

Bruce Bugbee.
        Staat zoveel van deze man op YouTube dat je beter naar zijn naam kan googlen dan zomaar een kanaal. Deze professor aan universiteit doet onderzoek naar onze plant. Op grote schaal, legaal bij zn universiteit. Wat daar allemaal uit rolt daar doen wij hier met zn allen jaren over om tot dezelfde conclusies te komen. Tig kamers met allerlei verschillende setups om dingen uit te proberen of te vergelijken, wat werkt wel en wat werkt niet. Oa die focus op VPD is wat uit zijn onderzoeken naar voren komt. Niet zozeer dus voor de living soil, wel voor de nieuwste ontwikkelingen op kweekgebied. Hoe een plant leeft. Hoe licht werkt. Hoe de hele cyclus werkt, die man is een wandelende encyclopedie. Rete interessant.

Vast nog veel meer wat ik vergeet. Maar vanaf bovenstaande rol je vanzelf van het een in het ander. Dommer wordt je er nooit van he.

Comment

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Worms and Watts Ik Kweek zoals ik al zei met bio tabs denk dat mijn bodemleven wel aardig op peil is heb altijd wel n goede laag schimmels bovenop en soms ook n paddestoeltje net als jij en planten laten zo goed als nooit gebreken zien van zaad tot oogst
          Als ik jou topics lees werkt biotabs ongeveer zoals jij te werk gaat klinkt allemaal heel herkenbaar.
          Als je zelf n beetje inspeelt op de gebreken van autopot werkt het super voor mij je hebt autopot systeem met potten tot 50 liter
          Ik heb in al mijn potten n airdome ben ook pas weer na 18 jaar niet kweken op gestart heb in al mijn rondjes (5) tot nu de domes gebruikt dus weet niet of het de opbrengst verhoogt autopot zegt 30% hogere opbrengst 🤷🏻‍♂️
          Je kan de airdomes ook los bestellen dit met n eb en vloed bodem ben je helemaal zoals gezegd werd door chat

• Worms and Watts
          Editing a comment
          @Grow co: ik heb ze er nu niet in zitten maar deed vroeger ook altijd paar van die buffertabs erbij. Het autopod gebeuren ga ik me eens in verdiepen, wellicht leuk voor de volgende ronde. Overigens had chat 2 opties, het ging chat erom dat er nu niet genoeg aandacht gaat naar zuurstofloze bodem bij grote/diepe bakken. Of je kiest voor het autopod idee, meer zuurstof naar je wortels zodat je bacterien van boven naar beneden hele bak kunnen. Andere optie is degene die ik deze ronde ga proberen, met anaerobe bacterien. Bewateren vanaf bovenaf, topdressings, thee etc. En halverwege bloei paar keer van onderaf bewateren met anearobe bacterieen. Dan heb je zoals we gewend zijn aerobe bacterien bovenin door je hele bak, en bijv alleen onderste laagje met anearobe bacterieen. Ik heb nu LAB (lacto acid bacteria, aeroob) en PSB (photo synthesis/sulfur bacteria, anaeroob) op kweek staan. Einde bloei ook nog met gist. Met anearobe bacterien heb ik ook nog nooit gewerkt, alle bacto die wij hier allemaal gebruiken is doorgaans allemaal aeroob. Voorzichtig uitproberen, less is more…

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Heb gister 2 planten geoogst vanmiddag 2 planten in die potten gezet jammer dat ik geen foto heb gemaakt maar die airdomes waren zo vol met wortel leek wel dwc idd.
          Ik hergebruik mijn grond al sinds ik weer ben begonnen met kweken laat de meeste wortels zitten allemaal voeding voor t bodemleven
          Zit er ook aan te denken om zo’n wormenhotel te gaan beginnen ga dat is verder uitzoeken ook 👍🏻
          Ik volg je Topic dus ben benieuwd hoe je t allemaal verder aangaat pakken

Ondertussen. Zonsverduistering, zomertijd, plantjes met de vaart erin... alles gaf aan dat dat klokje nu om moest en dus dat is wat we gedaan hebben.

3 maart gingen de zaadjes in de kiem, dus we hebben nu 27 dagen ontkiem&voorgroei gehad.

We gaan nu dag 1 van de bloei in!

bloeitijd.png

Comment

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Mooi buitentuintje heb je binnen!

Shibari / Kinbaku update

Kinbaku (Japans: 緊縛), ook wel Shibari genoemd, is een Japanse vorm van bondage waarbij iemand op een kunstzinnige en erotische manier met touw wordt vastgebonden. Het binden zelf is een belangrijk onderdeel van het spel waar veel tijd aan wordt besteed. Het binden is aan esthetische regels gebonden. Er wordt hierbij veel touw gebruikt waardoor iemand eigenlijk in een web of net van touw gevangen zit. Een ander typisch gebruik is om iemand in een asymmetrische houding te dwingen.

In het Westen wordt vaak de term shibari gebruikt. In principe hebben shibari en kinbaku dezelfde betekenis. Wanneer men het over de esthetische kant heeft, spreekt men vaker van shibari en wanneer men het over de bdsm-kant heeft over kinbaku. Als het om plantjes gaat, dan noemen we dit gewoon Low Stress Training (LST) of in extreme gevallen met veel bindwerk 'scroggen'. In alle gevallen draait het principe om op een kunstzinnige manier het vrouwelijk schoon dwangmatig in de gewenste positie te krijgen. Dus dat is wat we aan het doen zijn komende tijd.

1.png
        2.png
        shibari.png
        3.png

Comment

• Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          Gaat lekker rapjes hier. 👀

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Je hebt de touwtjes/dames goed onder controle 👀

• Worms and Watts
          Editing a comment
          Babz & Grow Co THNX mannen!

VPD 1.3
        Temp 20-26C
        Blad temp -2/-4C
        Blad VPD -0.5
        LV 55-65%
        Bodem 22C
        PPFD ~700
        Tensio 100-200
        Lamp 80% @ 45cm

Eerste weekje bloei zit er op. Week van dagelijks wat blad wegplukken, scheutjes onder het netje duwen, en verder eigenlijk heel weinig. Het netje is nu zo’n 10 cm omhoog meegegroeit. Er gaat dagelijks ongeveer 5L (aquarium)water in verdeeld over de 2 bakken, de ene dag iets meer dan de ander, ligt aan de tensio’s. Volgende week weer eens een keertje een theetje.

Het is redelijk gelukt om de achterblijver nr 1 mee te krijgen met de rest, het veldje is aardig gelijk nu. Nog zeker wel een weekje stretch te verwachten, ze hebben de spurt er nu nog goed in zitten op dit moment. Deze week dus proberen het veldje nog gelijk te houden en zoveel mogelijk zijscheutjes in het licht te zetten. Denk dat het wel aardig mooi uitkomt zo met vol groeien. Het hoeft geen echte scrog te worden, het netje is alleen om ze een beetje te drukken en het veldje gelijk te houden.

Veel met de VPD gun geklooid. Interressant om te zien hoe blad temperatuur en blad vpd op verschillende delen van de plant totaal anders is, en hoe veel deze verschilt met de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid. Je kan dus goed zien welke delen van de plant echt ‘aan het werk zijn’ en verdampen, en welke blaadjes niet veel doen. Verschil tussen lucht temperatuur (26C) en blad temperatuur (22C) is soms wel 4 graden (dus die planten koelen echt heel veel!). Ik had even aan ChatGPT gevraagd, en die zei dat die 4C ideaal zou zijn, en tevens op het randje, en ik moet zorgen dat het verschil niet boven de 5C gaat komen (en ook niet onder de 2C). Dus ik hou Chat even aan en probeer tussen die ideale waardes van -2 en -4 te blijven, dan verdampen de plantjes blijkbaar het meest efficiënt.

Alle planten laten nu her en der zo’n gek blaadje zien met een of meerdere kleine mini vingertjes verkeerd om op het blad. Op GrowDiaries staan meerdere kweekjes van dit soortje en ook daar vond ik datzelfde blad terug. Bevestigd wel dat het bij de genetica van dit plantje hoort.

Hier wat fotos van afgelopen week bloeding 1 - 7:

1.png

5.png
        Net op tijd binnen voor de import tarieven en gedoe, foodgrade antistatic stainless steel. Hop hop. Die ligt alvast klaar, uitgaande van een goede afloop van deze ronde.

3.png

2.png

4.png

So far, so good!

Comment

• Worms and Watts
          Editing a comment
          Babz ja volgende week is ie 3x zo duur misschien haha

Rreppellsteeltjam Eigenlijk tot dusver niet. Ik besproei soms zelfs de onderkant van de bakken een beetje, en er liggen vochtige handdoeken tegen de onderkant van de bakken aan, om toch een soort micro klimaatje voor de wortels te hebben die uit de gaatjes komen, probeer die zo lang mogelijk zo in leven te houden haha. Verder geef ik water met een 5L drukspuit, ik ben zowat 10 minuten bezig om die 5L te geven, dus het gaat heel traag/geleidelijk, met een plens water uit een gieter zul je sneller een plasje onderaan je bak aantreffen (niet dat dat erg is overigens). Met die tensio's lukt het redelijk goed om in te schatten hoeveel water je moet geven om tot onderin goed te zitten. Hier is de toplaag altijd vochtig, dat scheelt ook qua waterdoorlating. Heel vochtig kweken maar tegelijk heel zuinig met water, nooit nat en onderin liever aan de droge kant, dat is beetje wat ik probeer.

• Greyvol
          Greyvol commented
          Editing a comment
          Das een mooi trim bakje!

• Eclecticon
          Eclecticon commented
          Editing a comment
          Mooi spul. Ik gebruik gewoon twee rvs kommen van de Action. 1 voor afval en 1 voor finished. Voor mij is het te weinig om op te vangen, het valt wel door de grinder tzt.
      Bezig...
      X