Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Worms&Watts - Gelato Dream - 300W Lumatek - Organic symbiotic - AC Infinity klimaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Halverwege in de 2e bloeiweek. Als je goed knijpt met je ogen, heel licht de eerste gloeiverschijnselen te zien. We zitten er tegenaan.

VPD 1.3
    Temp 20-26C
    Blad temp -2/-4C
    Blad VPD -0.5
    LV 55-65%
    Bodem 22C
    PPFD 800-1000
    Tensio 100-200
    Lamp 90% @ 40cm​

vol.png

De lamp nu op 90%, terwijl ze ook dichter de lamp in zijn gegroeid, dus het was weer tijd om te meten. 1000ppfd op sommige plekken maar ze lijken het te trekken, even in de gaten houden. Netje groeit met 2cm per dag mee omhoog ongeveer. Steeds goed plat houden.

plat.png

Omdat er zoveel bladafval bovenop het stro lag, alles weer even kortgeknipt en de blaadjes door het stro gemixed, het was daarnaast ook tijd voor een topdressing (kelp, spirulina, maca poeder, gefermenteerde bananenschil, wormenmest, myco, LAB bacto) Laatste kans om nog eenmaal de mycorrhiza te boosten en voorzichtig alvast elementen voor de bloei beschikbaar te maken.

stro.png

Geprobeerd die mijten te determineren, ook met een beetje hulp van ChatGTP. Als het goed is zijn het de nuttige mijten Hypoaspis Miles en Stratiolaelaps scimitus, en daar kun je er niet genoeg van hebben. Ze breken organisch materiaal af, wat helpt bij de mineralisatie, ze zijn een belangrijke voedselbron voor andere microfauna (nematoden, wormen) en, heel belangrijk, concurrentie voor plaaginsecten zoals rouwvarenvliegjes of trips poppen. Deze nuttige mijt valt ook larven en eitjes aan van ongewenste plagen, want concurrentie wordt niet toegestaan. Volgens Chat is het zinvol die populatie mijten lekker gaande te houden en dat gaat vanzelf met die vracht aan organisch materiaal als toplaag. Met veel van dit soort mijten creëren je een slechte leefplaats/voortplantingsplaats voor bijv spint en varenrouwvlieg.

Het zijn er triljarden. Ik heb even gekeken naar de prijzen van roofmijten als je ze moet bestellen, daar zit leuke handel in haha.

microleven.png

Wel echt leuk en handig, dat ChatGPT. Je kan ook fotootjes sturen en dan geeft ie commentaar. Vraagt dingen terug, want hij weet wat je setup is. Meet de bladtemperatuur eens in het midden, en nu in het hoekje... kun je proberen een betere close up te maken van die mijten....wat is je ppfd recht boven de stam van je plant, met jouw lumatek op die dimstand en afstand zou je nu ongeveer op 900ppfd moeten zitten klopt dat... En wauw, het is steeds bizar nauwkeurig. Ik heb m de opdracht gegeven alle wetenschappelijke bevindingen van oa Bruce bugbee overal in mee te nemen, alles omtrent living soil op te zuigen en vanaf nu langs de zijlijn kritisch commentaar moet geven als een alwetende professor om het maximale uit deze organische kweek te halen.

Het geeft feedback op mn theetjes, welke bacteriën ik goed samen in een waterbeurt kan combineren en welke je juist beter in aparte beurten kan geven, wanneer juiste tijdstip/week is om welke topdressings te geven, geeft ideetjes om er nog meer uit te halen, houdt me scherp om op details in het klimaat te letten, vertelt wat er ongeveer in de bodem gaande is en welke processen zich daar afspelen. Door die chat heb ik niet een gewone bananenthee, maar 2 banaanboosters, het is dus nu ipv gewoon bananenthee bijvoorbeeld opeens CocoBanana Tea, op cocoswater gefermenteerde banaan. Dat klinkt toch ook veel lekkerder eigenlijk. Andere deel bananenschillen is droog gefermenteerd en in oven gedroogd en daarna tot poeder vermalen, die dient als ingrediënt in de topdressing tijdens eerste bloeiweken. Een ander ding dus die bacteriën, ik was al aan de slag met LAB bacteriën maar chat kwam er destijds mee dat ik voor in het late stadium of onderaf bewateren ook met anaerobe bacteriën aan de slag kan voor optimaal resultaat (ook al beweren velen dat je anaeroob juist moet ontwijken).Afijn, om die reden staat er buiten in flessen onder zonlicht al aantal weken PSB bacteriën te broeden. Ideetjes en details waar je anders niet snel op had gekomen of aan had gedacht, het is een handig hulpmiddel.

blij.png
    Stoeltje erbij, En maar gluren naar die dames.

open.png
    So far, so good!

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Supergaaf met die mijten!
      Gezonder kan gewoon niet denk ik, mooi man 😀
      Ik begin het te begrijpen waarom chatgpt niet meer weg te denken is, nu al maar vooral in de toekomst
      Kweet alleen nog niet zo zeker of we hier blij mee moeten zijn in zijn algemeen. Het wordt zoiets voor mij als wat internet nu is voor mijn pap en mam; je moet er wel in meegaan maar je snapt er allemaal de ballen niet van.
      Er is nu niks meer wat zonder internet kan, dat geld ook zo voor chatgpt en watver allemaal nog achteraan komt. Skynet enzo 😀

Maar ik dwaal af; het ziet er geweldig uit allemaal, bedankt voor het uitgebreide verslag tot nu toe!
      Heb er 0.0 verstand van verder dus meer kan ik niet toevoegen. Ga zo door! Netjes!
      Top man

• Worms and Watts
      Worms and Watts commented
      Editing a comment
      Takketoelli Klopt, ik denk dat we hier helemaal niet blij mee moeten zijn. Daar ben ik best sceptisch over. Maar stiekem toch ff uitproberen he. En potfikkie het blijkt een heel handig growmaatje. Maar zie de ai toekomst ook somber in, het is nu nog even leuk met allerlei onschuldige handigheidjes maar je ziet tegelijk ook hoe scary het gaat worden.Ik wil ook helemaal niet dat AI tekstjes voor me schrijft, fotos voor me bewerkt, of mijn emails beantwoord. Ik wil juist dat ie de was doet, mn tinder bijhoudt, mn auto tankt en mn belastingaangifte verstuurd. Maar die kant gaan we natuurlijk niet op.

Ziet er goed uit en kerngezond maar ben niet gerust op die mijten. Dat het goede mijten zijn ben ik in zoverre met je eens dat een goede mijt een mijt in andermans tent is!
    Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

THNX Hork, die angst is nergens voor nodig hoor, ook beetje onwetendheid misschien hier op JD omtrent die beestjes steeds, maar het hoort echt bij een gezond bodemleven en past helemaal bij deze manier van organisch kweken. Het heet niet voor niets 'living soil' ook he.

Ik ga even proberen het hoe en waarom van die beestjes proberen uit te leggen. Dan is de gedachte erachter voor iedereen misschien helderder, want dat is het nu duidelijk niet. Als die beestjes geen nut hebben, had ik ze ook helemaal niet in mn tent gewild namelijk.

Denk dat het merendeel van degene hier die op aarde kweekt en bijvoorbeeld wormcastings/wormenmest gebruikt (of een zakkie tuincentrum aarde etc) sowieso ook wel eens mijten in zn grond heeft zitten, alleen als je je toplaag nooit bedekt en regelmatig laat uitdrogen dan zie je ze ook gewoon nooit. Wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ze horen gewoon in aarde.

Gegarandeerd dat ze ook in je potten huiskamerplanten zitten, je tuin zit er helemaal vol mee (tenzij je m helemaal vol met tegels hebt natuurlijk). Hier zijn het er gewoon zichtbaar heel erg veel, omdat er ook echt een shitload aan organisch materiaal bovenop ligt. Waar ze toevallig dol op zijn.

Wat wil ik eigenlijk met die organische laag? Dat de toplaag stabieler vochtig blijft, mijn substraat/wortel volume vergroot, en vooral dat die organische laag langzaam afgebroken wordt, zodat alle elementen voor de plant beschikbaar komen.

Daar heb je wel (micro)leven voor nodig, dus wormen bacteriën mijten springstaartjes nematoden etc. Zij zijn nodig om het stro, de topdressings, de afgeplukte bladeren, de covercrops, en alles wat ik in mn substraat heb gestopt te kunnen verwerken/omzetten. Anders zou het ook maar een stinkende rottende zuurstofloze bende worden. Of dan zou ik topdressings kunnen toevoegen wat ik wil, maar veel gebeurd daar dan niet mee, je wil juist dat alles incl je topdressings afgebroken wordt en vrij komt voor de plant om op te nemen. Daar zijn beestjes voor nodig. Living soil dus. De hele insteek van deze kweek, living soil all the way.

Als ik thee geef dan is dat niet voor de planten maar voornamelijk om het micro leven te stimuleren - die dan optimaal floreren en alles wat ik in substraat gestopt heb langzaam kunnen omzetten en beschikbaar maken voor de plant. Je probeert indoor eigenlijk een beetje de natuurlijke symbiose tussen plant en micro leven binnen in je tentje ook na te bootsen, zoals natuur het buiten bedoeld heeft. Alle goede ingrediënten en goede micro leven stop je erin, in de hoop dat er een evenwichtje ontstaat en je plant op natuurlijke manier precies krijgt wat ie nodig heeft zonder tekorten, en plagen geen kans krijgen. Precies zoals we ook die symbiose met mycorrhiza schimmels najagen.

Voor iedereen die op aarde kweekt is het vrij normaal om bacto en mycorrhiza toe te voegen. Je ziet daar weinig of niets van, enorm micro, maar je weet dat het werkt, je ziet het ook aan je planten/wortels. Zijn toch aardig wat levende wezentjes die je toevoegd, zonder dat je beestjes ofzo ziet. Maar wel een belangrijke reden waarom aarde kweekjes zo goed kunnen zijn. Is er dan een regel ofzo, dat je alleen maar dingen mag toevoegen die je niet ziet? Omdat beestjes aanstootgevend zijn? Nee toch?

Bij living soil draait het om een substraat met een levend evenwicht, dat duurt even voor het evenwicht er is, maar dit zijn naar mijn idee juist tekenen dat mijn living soil nu lekker aan het broeien is, met tot dusver alleen de goede beestjes. En er is meer dan alleen bacto en schimmels. Er zijn er die heel blij zijn als ze deze mijtjes er zo snel zo massaal in krijgen. Ik ook! Op vorige pagina staan rijtje links naar living soil videos, sommige van die gasten kweken indoor gruwelijke gr/watt scores tussen al de stro, covercrops en beestjes, met prijswinnende wiet om bij te watertanden. Zonder ph, zonder ec, zonder flesjes, zonder plagen of tekorten. Maar, wel met wormen mijten stro covercrops en al die andere ongein. Op kleine en hele grote commerciële schaal. Misschien zit ik verkeerd, maar heb het idee dat living soil kweekjes niet hip maar redelijk ingeburgerd zijn overal, internationaal in elk geval. Alleen hier op JD niet, dat bedoelde ik ook beetje met vastgeroest en doodgebloed (want dat is het hier wel he). Alsof we water zien branden bij het zien van beestjes (Ok, als ik een hydro kweekje zou starten en zou daar beestjes aantreffen zou ik misschien ook wel even in paniek zijn haha).

Miljoenen van die beestjes in de tent maar er zit er niet 1 op de planten. Ook de vliegstrips nog leeg. Ik zie juist vaak genoeg precies het tegenovergestelde bij degene die wel bang zijn voor beestjes. Van alle dingen waar ik me druk om maak (led, genetica, controller, klimaat etc), zijn deze beestjes wel de minste zorg. Ik ben er juist heel blij mee! Zolang het nuttige beestjes zijn tenminste. Feitelijk doen ze precies hetzelfde als de wormen. En ik ben echt heel groot fan van die wormpjes.

Bij problemen of plagen zal je dat snel genoeg zien aan de planten, zeker met deze hoeveelheid beestjes. Ik kijk ook naar hoe de planten er bij staan, of de verkenner wortels mooi wit door die stro laag kruipen, of er niks onderop de bladeren zit, of er geen vraatschade is. Als je tent zo vol met beestjes zit, en de planten staan er zo mooi bij, dan zijn dat hele nuttige beestjes! Mijn angst zijn vooral vliegende beestjes, maar hoe meer van deze beestjes hoe minder bang ik voor die vliegjes hoef te zijn. Grote kans dat eventuele eitjes opgegeten worden.

Naar mijn idee heb je nog altijd meer kans op een plaag als je geen beestjes toelaat, dan dat je dmv beestjes voor een gezond evenwicht zorgt. Dat was vroeger al zo, en daar is niets aan veranderd. Maar dat is misschien een hele andere discussie.

Nogmaals ik doe niets nieuws hier he. Het is hier alleen op JD blijkbaar nog niet zo ingeburgerd of bekend. En wat de boer niet kent, dat vreet ie niet Maar des te leuker toch om dan te zien dat je tussen al die beestjes hele gezonde plantjes op een zo organisch mogelijke manier indoor kan kweken? Ik vind het wiel niet opnieuw uit, ik kijk naar hele mooie indoor living soil kweekjes online en neem dat als voorbeeld, wil datzelfde bereiken, en juist die beestjes laten me zien dat ik daarvoor helemaal op de goede weg zit.

Je hoeft niet ook zo te gaan kweken he, juist liever niet want ik kijk ook heel graag naar hoe andere het totaal anders doen. Daar leer ik van, pluk overal wat van mee. Net als dat ik hoop dat jullie ook wat van deze kunnen leren. Als na deze kweek de scepsis rondom nuttige beestjes in de tent hier iets is veranderd, heb ik toch ook iets bereikt haha.

Ik hoop dus dat ik beetje goed mijn gedachtes heb uitgelegd, zodat duidelijker is waarom ik wel blij ben met die beestjes, en waarom ze juist in deze manier van kweken passen/horen.

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Gewoon zoals de natuur het allemaal bedacht heeft dus

• Worms and Watts
        Editing a comment
        Takketoelli Inderdaad! De natuur kan natuurlijk ook genadeloos hard zijn soms haha. Maar so far so good!

Dank voor de uitleg, ben benieuwd naar de foto's van het blad!

En no worries dat ik nog anders ga kweken dan ik nu doe! Heb alles wel zowat geprobeerd.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Worms and Watts
        Editing a comment
        Speciaal voor Hork gaan we dat blad even goed op de kiek zetten straks

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Aan het zoeken naar een blad zonder trips?

• Worms and Watts
        Editing a comment
        Hork en die meeldauw ff wegvegen

Hork Vooral de grote fanleafes hadden dit, met sommige meerdere van die extra vingertjes. Het is een enkeling tussen het bladerdek, maar wel elke plant heeft het.

Chat zegt er het volgende over: Dat omgekeerde vingertje heet reverse tip of reflexed leaflet, het is een morfologische mutatie, veelal genetisch, het komt vaker voor bij heirloom-, landras-, of sativa invloeden. Genetisch rijke expressie, wijst meestal op een hybride met veel genotypische variatie, wat zowel voordeel als nadeel kan zijn. Vaker terug te vinden in sativa voorouders en minder doorgefokte populaties, denk aan Thaise, Mexicaanse of zuid Amerikaanse invloeden. Blad mutatie heeft geen invloed op prestaties van de plant.

hork.png

Ook al zou dit een 70/30 sativa/indica soortje zijn, ik vind dit een enorme indica plant. Kort gedrongen, brede bladeren, lijkt in niets op een sativa. Ook vind ik de planten juist redelijk uniform, geen enorme variatie in pheno's.
      Last edited by Worms and Watts; 13 April 2025, 15:06.

Comment

• Fenderbender
        Fenderbender commented
        Editing a comment
        Mooi! zo had ik bij men Ace Malawi ook tot 15 vingers per blad, 9 normaal en dan 4 erboven op naar voren en 2 naar achter.

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Die heb ik nog nooit gehad, wel die Worms heeft

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ziet er super uit, hele mooie kleur en geen beestjes!

Dank voor de foto!

Weer weekje verder, we zijn nu op bloeidag 19 beland ongeveer, dus einde van derde bloeiweek (dag 9 zichtbare bloei, 27 dagen voorgroei)

VPD 1.4
      Temp 20-26C
      Blad temp -2/-4C
      Blad VPD -0.5
      LV 55-65%
      Bodem 22C
      PPFD 800-1000
      Tensio 100-200
      Lamp 90% @ 40cm​​
      Net 45 cm hoogte
      Zonsopgang/ondergang: 10 min

Volgens mij gaan we nog steeds lekker. Begin die led nu ook echt leuk te vinden. Er zat eerst stiekem nog steeds beetje heimwee naar de HPS op de achtergrond, maar inmiddels heeft dat led het plekje helemaal ingenomen. Wat een beest die lamp haha.

Even wat fotootjes van afgelopen week.

1.png
      Lampie nog net uit. Toch elke keer een feestje als die tent opengaat. Wachtend op de zonsopgang. Grijns van oor tot oor.

4.png
      Living soil all the way

5.png
      Begint nu ook goed te ruiken. Die nr 1 linksachter (de achterblijver) is het meest ver qua bloedvorming, maar heeft ook heel wat minder takken. Ook heeft deze een wat scherper (zuurder) geurtje dan de rest, die allemaal vrij zoetig/candy zijn. Qua geur heeft die nr 1 ook iets weg van een SSH of amnees.

8.png
      Het blad steeds in de toplaag werken maar dat gaat best hard. Veel stro is ook al ingeklonken/verwerkt en ook de groene blaadjes zijn binnen no time weg. Tot nu toe is er nog geen enkel blaadje of takje bij het afval beland, alles wordt terug in de bodem gewerkt. De gefermenteerde bananenschil mulch die ik vorige week rondom de stammetjes had aangebracht, is niets meer van terug te vinden (had gedacht dat dat wel ff langer zou duren).

6.png
      Dus hup. Tijd voor nieuw vers (vooraf gekookt) stro erbovenop om weer op dikte te komen. Ook wat alfalfa en voederwikke opnieuw ingezaaid.

3.png
      Netje begon op 25 cm, hangt nu op 45cm. Ergste groei is er wel uit nu. Lukt nog steeds om die VPD lijn aan te houden en dat lijken ze echt fijn te vinden. Lamp steeds 30-40 cm erboven op 80 a 90%.

2.png
      Met wat buigwerk redelijk gelukt een egaal veldje te houden, ondanks grote verschillen in strek afgelopen 2 weken. Dagelijks ook hier en daar een blaadje wegplukken of wat wegdieven. Doe dat niet stevig op gezette dagen maar liever beetje bij beetje dagelijks, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Voor mijn gevoel is dat dagelijkse gepluk iets sneller en minder stressvol dan ze in 1 keer koud in hun hemd te zetten, in de natuur heb je ook stormen, een langslopend hert, insecten of ander gedoe waardoor ze regelmatig een blaadje of takje verliezen. Het is gevoel dus of het klopt weet ik niet, maar voelt iets natuurlijker en meer bij deze kweek passen.

7.png
      En alweer weinig te merken van de nieuwe stro na 2 dagen, de natuur neemt het snel al weer over. Met zoveel wormen, mijten, bacteriën etc is het eigenlijk gewoon een halve levende composthoop waar je op kweekt. Ook het ingezaaide covercrops is nu bloedje snel met ontkiemen. Het broeit! Zoals het er op deze foto uitziet heb ik het ook het liefst, wanneer er een mooie mix is tussen vers opkomende groenbemesters, stro mulch en afgestorven blad. Die mooie mix heb je natuurlijk niet elke dag, die laag veranderd zowat dagelijks. Zeker nu met al dat gepluk van die bladeren.

9.png
      Het duurt even met pruttelen, maar zodra de schuimlaag van de thee er zo uitziet dan weet je dat het bruist van het microleven en het gloeiend actief erin gaat. Ik probeer steeds elke week 1x zo'n thee te geven, de andere dagen krijgen ze gewoon water. Het restant wat uit de theezak komt gaat door de mulchlaag. Waar de thee vorige keren meer op wortel/schimmel/groei gericht was, worden de theetjes nu meer bloeigericht (het NPK verhaal, maar ook de aminos enzymen bactos humuszuren fulvinezuren etc zijn belangrijk). De thee van hierboven heeft die groene kleur door de kelp en spirulina, er zit ook lava, lab bacto, biochar, aloe Vera en percolaat in. Dus nog niks zwaar PK boostend, maar wel al iets bloei stimulerend, overgangsfase.

GRENZEN
      Aangezien de strek er behoorlijk in zat, en je de ene dag wat meer onder het net duwt dan de ander, steeds aardig op en neer gegaan met de lamp. Ook de randjes opgezocht, oa met die VPD gun en Photon App en door er dan met de snufferd bovenop te zitten, kijken wat er gebeurd bij diverse afstanden en lichtintensiteiten. Lamp op 100% is nog steeds te heftig, dan moet ie of te hoog of gaan de planten te snel veel te veel verdampen. Steeds beetje wisselend tussen 80 of 90% op 30 a 40 cm geeft hier de mooiste resultaten, ook al lijken ze iets heftiger ook niet erg te vinden. Als ik de grensjes probeer op te zoeken met lichtintensiteit, dan laat plant nr 1 dat bijv zien in de vorm van paarsige steeltjes, de overige planten doen dat door hun bladrandjes te kartelen. Ik doe dat niet graag, maar als je niet weet wat je grens is dan kun je er ook nooit net onder gaan hangen (wat wel helemaal ideaal is). Grensjes zoeken dus.

METEN
      Wat me opvalt met die VPD meter. Ik had dus al testend de grenzen opgezocht. Op sommige momenten met die lamp voluit, merk je meteen dat ze meer gaan verdampen en, ze lijken dat op zicht ook best lekker te vinden. Plantjes staan er dan prachtig bij. Maar bij de blaadjes die elkaar raken, zie je meteen het zweet effect, en ook wanneer je lamp uit gaat zie je dat ze eigenlijk uitgeput zijn van de dag, ze hebben keihard gewerkt en veel verdampt en hebben dus ook energie verspeeld, energie die je in groei of bloeivorming wil hebben. Als ze een 'ideale' dag hebben gehad dan staan ze er einde van de dag ook nog krachtig bij. Dus voor mij is dat apparaatje nu al heilig. Voor onze plant is een bladtemperatuurverschil van 2-4C ideaal, en je merkt dus echt dat met meer dan 5C verschil die verdamping niet ideaal meer verloopt (ook al zou je dan denken dat je plant het prima trekt). Om dit te meten heb je niet eens een VPD gun nodig, een simpele die alleen thermo meet is eigenlijk al voldoende, die kosten geen drol ik zou dat iedereen aanraden. Voor mij een eye opener in elk geval.

RANDJE
      Over dat randje opzoeken gesproken. Eigenlijk maak je je (ik) de hele tijd druk over het ideale klimaat, steeds proberen je ideale temperatuur, VPD, wat kan er nog beter, wat hebben ze nu nodig of wat ontbreekt nog, hoe verloopt het in substraat, zijn mn wortels maximaal verspreid, is spreiding goed, kan ik dichter erop, etc etc. Hoe ideaal wil je het eigenlijk hebben, en stel je zou een helemaal ideaal perfect klimaat hebben, is dat dan eigenlijk wel ideaal? Krijg je daar niet ook hele luie planten van, op hun wenken bediend? Kom ik weer aan met mn vroeger, maar vroeger deden we die dames soms express even moeilijk hebben: keertje geen water terwijl ze dat wel nodig hebben, dagje die temperatuur te hoog of te laag, even op de donder, en hup terug dat zogenaamde ideale klimaatje in. Anders kreeg je luide planten werd er dan gezegd, dat was goed om af en toe even buiten het boekje te gaan. Net als dat je je planten niet tè groen wil hebben.

CHAT
      Vond dit wel weer een mooie vraag voor Chat, en zo gingen we even heerlijk uitgebreid op de filosofische tour. Kweek je om te versterken of te verwennen? De ideale groeiomgeving, is maximale expressie, dus het meeste potentieel - Dat is ook wat je nu aan het proberen bent. Alles klopt, de vpd, licht, bodemleven, bladgezondheid, wortelzone, maar net als bij mensen in een te gemakkelijke omgeving, kunnen planten inderdaad ook gewoon lui worden. Een klein beetje onregelmatigheid is dus soms misschien best gunstig, zolang dit wel tijdelijk en gecontroleerd is. Dan kan de plant precies doen wat ie in zo'n geval moet doen, namelijk adaptieve mechanismen activeren om dit in toekomst te voorkomen, denk aan nog dieper met de wortels, celwanden versterken, beter beschermen tegen hitte of kou etc. Wat is nou het beste? Nou...Constante ideale omstandigheden dus, met slechts af en toe een klein vleugje gecontroleerde uitdaging: geef die planten een veilige bedding, maar daag ze ook af en toe uit, niet uit sadisme maar als training of levens les. Laat eens dagje extra droogtrekken voor het bewateren, een dagje licht extra intens of juist dimmen om de stofwisseling op te schudden, of de dag/nachttemperatuur eens meer laten verschillen dan normaal. In een ideale situatie, is het niet erg het een dagje moeilijk te hebben. Chat zegt: dat is niet alleen luiheid uitschakelen, maar ook levensintelligentie stimuleren. Er zit ook verschil tussen een commerciële kweek of een hobby kweek. En we doen dit voor hobby, voor Cup kwaliteit, connaiseurschap najagen, kwaliteit boven de grammen. Planten zijn meer dan machines, je kweekt niet alleen toppen, je kweekt hier karakter. Wauwie! Chat praat geen poep, zo worden we nog dikke vrienden.

GROTERE ROL
      Wat kan er nu nòg beter of waar kunnen we nu samen nog meer eruit halen? Gebruik al je kennis, dit gaat niet om simpelweg tot een eindresultaat te komen, dit gaat ook niet over de grammen, dit moet gaan om het maximale eruit te halen, smaak/terpenen, de laatste puntjes op de i, kwaliteit. Komt ie toch weer met een interressant dingetje aanzetten. De zonsopgang/ondergang. Die staat nu op zich prima, maar zou ik (of wij in het algemeen) veel meer mee kunnen doen, vooral later in de bloei, maar ook nu dus al. In plaats van je lamp in de eindfase gaan dimmen, zou dan die zonsopgang/ondergang grotere rol moeten spelen. Met een heel ander effect.

ZONSOPGANG
      De zonsopgang/ondergang staat nog steeds op 10 minuten. Op het laatste deel van de bloeifase zou die dan richting bijv een uur gezet kunnen worden... dan heb je van de 12uur dat je licht brand, maar 10 uur je lamp op zn volle ingestelde intensiteit, en de overige 2 uur is die dan bezig om langzaam (in stapjes van 10%) naar meer of minder licht te gaan, je DLI neemt dan dus flink af (terwijl je PPFD grootste deel vd dag wel op je gewenste niveau staat) en lijkt mooie afbloei trigger voor ene herfst. Is een wezenlijk verschil met je lamp gehele dag dimmen, ook al heb je dan misschien zelfde DLI einde van de dag, je hebt merendeel van de dag wel met hogere PPFD kunnen werken, en een meer natuurlijk gedrag van een herfstzon nagespeeld. Ik vind echt heel interressant puntje.

HARMONIE
      Ook zegt chat, die 10 minuten is inderdaad zoals Bruce Bugbee aangeeft, objectief gezien nu misschien meer dan voldoende (aanpassingstijd = 6 minuten). En toch, onderschat niet dat een zonsopgang/ondergang is als meditatie voor planten. Ze kunnen prima zonder, maar met is wel veel prettiger, het is alleen meer harmonie dan noodzaak. Een commerciële kweker interesseert die harmonie geen fuck. Maar we zijn hobby kwekers, gaan voor kwaliteit boven de grammen, connaisseur, cup kwaliteit en al dat. In deze kweek, met natuurlijke aanpak, en symbiose tussen plant en substraat, zou die harmonie helemaal passen als zachte boter. Hoe klein ook, zodra je lamp ineens vol aangaat dan is er toch dagelijks een klein shock effect (die 6 minuten), zeker met de intensieve leds van tegenwoordig. Elke vorm van shock is vertraging. Die shock haal je er wel degelijk uit met een langzame start/afbouw. Je hebt ook minder snel optrekkende bladtemperatuur waardoor je VPD steeds even piekt, ook geven de zachtere temperatuurovergang dat zowel je planten als micro klimaat in toplaag zich beter kunnen aanpassen dan bij aan/uit situatie. Niet onderschatten wat een zonsopgang en ondergang voor invloed hebben, vooral ook met sativa's. De duur van de zonsopgang kan bloei of herfst triggerende werking hebben, en natuurlijker effect geven dan gehele dag je intensiteit gedimd hebben gedurende die laatste fase. Plus je kan ze op het midden/heetste moment van de dag, toch hogere intensiteit geven dan alleen je lampen dimmen, wat ook weer invloed heeft op terpenen etc.... Je zou ook een zonsopgang/ondergang van 4 uur kunnen instellen, dan is je lamp in die 12 uur licht eerst 4u aan het opbouwen, dan 4uur volop aan het shinen, en en daarna 4 uur richting donker aan het werken zijn. Heel geleidelijk, heel herfstig, en toch even een fel piekmomentje in het midden van de dag, met uiteindelijk misschien dezelfde DLI als iemand die de hele 12u zn lamp dimt.

Kortom weer stof tot nadenken, leuk toch dit allemaal! Het zal geen baanbrekende opbrengstverhogende materie zijn, maar de puntjes op de i zijn ook belangrijk en alles wat helpt aan een soepele kweek heeft mijn interesse. Iemand al eens gespeeld of uitgeprobeerd met dat soort dingen?

Dus dat was mijn week. Veel blaadjes plukken, plat drukken, en avonds tot laat met een AI computer diepe gesprekken voeren over zonsondergangen bij plantjes.

Maar, so far so good!

mental.jpg

Comment

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        In de natuur die wij willen nabootsen speelt UV ook mee en helpt ongewenste schimmels voorkomen hoe meer ik erover nadenk hoe enthousiaster ik word

• Italiano
        Italiano commented
        Editing a comment
        ziet er echt perfect uit! Zo zie je maar dat je het beste de natuur gewoon z'n gang kan laten gaan

• Fenderbender
        Fenderbender commented
        Editing a comment
        Knap zo groeien! Ik groei in SIP, sub irrigated planters en dat zweet effect heb ik altijd aangezien de planten altijd aan water kunnen en constant aan het werk zijn als er ergens bladeren raken vormt zich daar meteen een plasje water, ook als ze tegen de tentwand komen dat probeer ik wel te vermijden want kan een broeihaard zijn.

10.png
      Onder het mom van natuurlijk en duurzaam bezig zijn, had ik paar stekjes genomen tijdens het pluk en knip werk van de afgelopen weken. Nu laten paar plugjes de eerste worteltjes zien dus we kunnen nu ook paar gelato's buiten laten spelen!

Comment

Weer weekje verder, we zitten nu op dag 28, dus einde van week 4 en we gaan naar week 5.

So far so good. Bloeivorming komt goed op gang. Ik laat nu ook alles gaan, er wordt niets meer met het net in toom gehouden. Hoogte net is 48cm boven de bakken, dan 20cm plantendek, en 50cm daarboven de lamp op 100%.

Ik kom nu wel op het punt dat ik naast de bevochtiger, ook een ontvochtiger nodig ga hebben, wil ik die ideale VPD-lijn willen blijven volgen. Dus die is na enig onderzoek besteld. De bedoeling is om de ontvochtiger in de kast te zetten waar ook de tent in staat (Kast is 2m2 waarvan de tent 1m2 in beslag neemt) die dan als soort longkamer fungeert. Heel veel huiskamerplanten, meerdere aquaria, ik heb sowieso al een hoge luchtvochtigheid in hele huis, Met de bevochtiger kan ik de tent altijd vochtiger maken, maar meer tools dan temperatuur heb ik niet om het omlaag te brengen. Hele groeiperiode en begin bloei was die hoge vochtigheid ideaal, nu wordt het tijd om steeds droger te kweken, En die planten verdampen enorm, er gaat om de dag 6-8L water in en als een plant 97% verdampt dan zijn dat de liters die ik moet zien weg te vangen, Dus hoop dat die ontvochtiger daar verandering in kan brengen, nu het zaak wordt om die VPD omhoog te laten kruipen. Ook hoop ik met de ontvochtiger later in de bloei toprot beter te kunnen ontwijken en het droogproces beter te controleren. We gaan het zien!

Ook is de propegator gearriveerd, met verwarmingsmat, thermostaat, controller en lampjes. Maar dat is meer voor de volgende ronde (en nu het buitenspelen).

De VPD strand hier nu zo'n beetje op 1.3 a 1.4 terwijl ik eigenlijk al op 1.5 had willen zitten, en nog naar 1.8 verder moet klimmen.Zie dat ook terug in de bladtemperatuur,, die nu toch soms de 5C differentie overschrijdt en de planten zwaar aan het werk zijn. Je ziet er niets aan af, alles staat er prachtig bij, maar er zit teveel vocht in de lucht voor ideale transpiratie. Op dit moment nog niet zo'n probleem, maar zo doorgaan gaat later in de bloei wel probleempjes geven, dus het is lamp dimmen of ontvochtiger bestellen.

Zie er hier niet veel met een ontvochtiger werken, klopt dat? En hoe gaan jullie dan om met een hoge lv later in de bloeifase?

5.png

4.png

3.png

2.png
        1.png
        7.png
        6.png
        5.png

Attached Files

Comment

• Worms and Watts
          Editing a comment
          Grow Co Ja dat scheelt idd behoorlijk! Ik zit nu net op het randje, maar gezien hoe verdere VPD gaat verlopen moet ik nu toch echt gaan bijsturen. En over drogen maakte ik me ook beetje zorgen. Dus hoop dat dit ding verandering erin gaat brengen en we verder de VPD lijn kunnen blijven volgen.

• Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Ik neem gewoon mijn verlies. Doel is om de volgende oogst te halen, en die haal ik ook met wat toprot. Dus ik kan gaan stoken, ontvochtigen en weet ik wat allemaal, en dan heb ik 10 toppen meer wiet dan als ik dat niet doe. Kosten stoken zijn onderhand al duurder dan de wiet die het opleverd.

Ik speel met open ramen en deuren, en heb de lamp snachrs aan. Dat is het

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Takketoelli ik speel ook met raam en deuren en heb op de inlaat 2 meter slang aan n katrolletje wat hoger en lager kan hangen of voor t open raam als de LV buiten niet te hoog is. Hoog ophangen iets minder lv maar ook hogere temp

Hoe ik dat doe is ten eerste grote slangen gebruiken om het vocht mee af te voeren en ik heb het hele jaar een straalkachel voor de inlaat staan in de koude maanden over de cv heen.

Mijn vuistregel is dat een ontvochtiger symptoom bestrijding is.

Planten gaan mooi!

Tot dan klik HIER.

Comment

Ont en bevochtigen nooit nodig gehad

🤓

IMG_2945.jpg

Comment

Rreppellsteeltjam : Afzuigen naar buiten doe ik al, lucht van buiten niet mogelijk, lucht gaat eerst door mn huis (met 69 huiskamerplanten en 4 aquaria’s, dus ik zit sowieso al iets hoger in mn lv dan andere). Een ontvochtiger trekt minder stroom dan een kachel, die ik nu met aankomende zomer ook helemaal niet wil gebruiken. Kachel is voor winters. Dan nog eerder een airco

Hork : Ik blaas al uit met 150mm slang, maar goeie tip over die uitblaasgrootte want ik kan wel even kijken of ik mn uitblaas anders kan regelen. En ja, met een kachel kun je invloed hebben op LV, maar dat is nou juist symptoom bestrijden en niet aanpakken oorzaak, namelijk een veel te hoge lv in huis (door al die huisplanten en aquaria). En 2x90L kuipen in een 90cm tentje, planten in bloei die flink verdampen en paar liter per dag drinken, ik zal iets moeten…

PH donner : Vroeger ten tijde van WF ook nooit met een bevochtiger of ontvochtiger gewerkt. Ging inderdaad prima. Maar, we zitten deze hele kweek gericht op ideale VPD lijnen dus toch wel ff zinvol hier goed naar te kijken. Verdamping blad, bladtemperatuur vs omgevingstemperatuur, VPD, dauwpunten, plant efficientie, het heeft allemaal invloed op hoe de plant presteert en hoe je eindproduct scoort. Ik probeer niet ‘gewoon’ een wietje te kweken, maar probeer ideale omstandigheden te creëren omdat het bij wijze van spreke gewoon mogelijk is om als thuis/hobby kweker ook cup winnende wiet te kweken, je moet alleen net even iets meer aandacht aan vooral je klimaatje schenken. En dat kan ook prima in een klein tentje. Ik kan het niet genoeg herhalen, kijk ook eens bij de buitenlandse kweekjes want we staan hier echt behoorlijk stil. Gedurende de fases van de plant is er steeds een ander klimaat nodig, daar geef ik veel aandacht aan.

Als het aan jullie had gelegen, had ik hier na binnenkomst meteen de bevochtiger wel uit kunnen zetten, want nergens voor nodig dat is alleen voor zaailingen. Helemaal niet nodig joh om op LV te letten, die planten groeien wel. Beestjes, oh dat gaat je veel problemen opleveren, kijk maar uit. Dat is vragen om een plaag. Iedereen praat elkaar na, maar zo blijven we ook lekker vastgeroest, ondertussen zie je de mooiste kweekjes van gasten die wèl veel aandacht geven aan VPD en living soil, en laat dat nou precies zijn wat ik ook wil. Eigenwijs he.

Elke commerciële kweker/teler gebruikt een ontvochtiger, dat is echt niet voor niets. Of dat nou organische kweekjes zijn of hydro, ze hebben het allemaal. Zelfs degene die het eerst omzeilen met airco's/heaters die hangen er uiteindelijk toch ook een ontvochtiger tussen. De sleutel om meer uit ons plantje te halen, ligt bij het klimaat.

Een resultaat komt er toch wel, daar gaat het ook niet om. Die wiet komt er ook wel zonder VPD te meten of be-/ontvochtiger. Met 80% ideale omstandigheden draai je ook een prima resultaat. Maar het gaat om kwaliteit, maximale expressie, terpenen, potentie. Meest ideale omstandigheden creëren voor de plant in elke fase. Dan is VPD, dauwpunt en al dat retebelangrijk. Natuurlijk hoef je er niet naar te kijken en gewoon op de ouderwetse manier door blijven kweken, dat is al jaren goed gegaan. Alleen de ontwikkelingen staan niet stil en THC en terpeenprofielen liegen niet. Daarom dat ik er voor kies om wel veel waarde aan die VPD te hechten. Een ontvochtertje dus.
            Last edited by Worms and Watts; 27 April 2025, 18:08.

Comment

• Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Een airco ontvochtigt zeer zeker (vandaar ook die waterreservoirs die je ziet aan de muren) en de meeste nieuwere modellen kunnen ook verwarmen. Kortom, je bent in een keer klaar met een portable airco als je de vpd wilt sturen. Gesloten kweken wordt zo ook gedaan en dan de afvoer van de airco aansluiten op het riool.

• Worms and Watts
              Editing a comment
              Hork Klopt helemaal. Heb ook naar die airco's zitten kijken, maar erg prijzig, grote units, en juist de meer handzame portable dingen zijn weer niet zo krachtig of efficiënt als die grote vaste units. En dat dan voor een tentje van 0,8m2. Als ik zo rondkijk in buitenlandse kweekjes dan zie ik dat dit ontvochtertje voldoende moet zijn voor kweekjes als de mijne. Chat gevraagd, die zegt als je om de dag 8L water wegzet, neem er dan een die dat in 1 dag weg kan trekken. Met 12L heb ik iets overcapaciteit. Bedoeling is dan dat je lagere LV de tent in stuurt, zodat het bij zwaar zwetende planten midden in het bladerdek wel precies de gewenste LV heeft. Hoe en waar je je LV meet is dus ook nog best essentieel. Als ik 50% Lv wil meten, moet er bijvoorbeeld misschien wel 40% Lv de tent in.

• Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Een airco met buitenunit is heel prijzig maar die nieuwe portable airco's zijn erg goed hoor, vergis je niet!

Worms and Watts ergens heb je wel een punt dat kou en dauwpunt buiten de kweekruimte houden met een straalkachel (ook) symptoombestrijding is! Echter daarvan de oorzaak, namelijk het weer aanpakken lijkt me lastig!

Tot dan klik HIER.

Comment

• Worms and Watts
              Editing a comment
              Hork ja maar wel goed puntje van die diameters. Ik kan op 2 manieren uitblazen. Ik blaas nu uit door hele lange slang door plafond, en dan naar boven, en dan naar buiten onder het dak. Dat is heel eind slang/buis. Andere optie is uitblazen in andere kamer, en daarmee de lengte verkorten. Ik had gedacht, zomers naar buiten uitblazen (warmte weg) en winters eventueel naar andere kamer (warmte behouden in huis) - maar misschien is het beter is als ik hele jaar door die andere uitblaas optie kies, precies vanwege de reden die jij noemt, Stof om over na te denken, thnx!

• Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Heb je inblazer en afzuiger dan, want daar zit verschil in, en je kan bochten hebben die zo al 30% van de door stroming weg halen, dat bedoel ik met waterglijbaan.

Net zoals raceboten andere schroeven hebben dan sleepboten.

In je hok inblazen en op het dak afzuigen.

• Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Ik heb drie jaar geleden mijn slangen vervangen met grotere en het klimaat knapte daar al zo ontzettend van op dat ik niet weer anders wil. Ik blaas naar boven uit door een vrij lange slang maar dat levert geen enkel probleem op.

Wat deze Amerikaan doet vind ik prachtig.
            Kruisingen met o.a. Karma etc.
            Super prijzen maar wil niet versturen naar Europa.
            Baas in eigen brein.

Comment

• Worms and Watts
              Editing a comment
              @Eclecticon: Gaaf! Er is ook niets beter dan breeders volgen. Die kijken anders naar planten dan wij 'gewone' kwekers. Kennen de pheno's van elke plant, laten ook meestal hun planten in natuurlijk verloop uitgroeien.En kijken naar zowel de mannelijke als vrouwelijke planten.

Goede genetica vinden is wel belangrijk dingetje. En soms zijn de meest speciale zaadjes wel bij dit soort freaks te vinden, niet bij de hele grote commerciële zaadboeren, op een paar na dan misschien.

Comment

Leuk he

De een vindt een kweek pas gemakkelijk als alles met allehande apparatuur voor hun geregeld wordt, voor een ander is een makkelijke kweek er eentje zonder al die poespas

Ik ben van de laatste groep
              Als ik dit hierboven allemaal lees ben ik blij dat ik mij daar niet druk om maak.
              Moet wel leuk blijven he

Maar blijft erg interessant
              "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
              "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
              "Ajeto" - Buurman en Buurman

Comment

• Worms and Watts
                Editing a comment
                Ik snap je verder helemaal hoor Takketoelli, gemak is ook echt iets waard. En luie donder als ik ben, zal dat gemak in later stadium ook hier een rol gaan spelen. Maar met die buffertabs zit je dan helemaal goed, en toch ook beetje bio/organisch he. Vroeger ook veel gedaan op die manier, en dat werkte ontzettend goed. Ik denk dat dit jouw mooiste en gemakkelijkste kweek gaat worden haha. Met die tabs ook geen gedoe met Ph meten enzo. Ben ook wel benieuwd wat je van de uiteindelijke smaak gaat vinden, en vooral, of dat bio/organische misschien toch ook niet naar nog meer gaat smaken.

Heb 10 jaar niet kunnen kweken he, heb hier jaren op zitten broeden en wil alles goed doen en zo organisch/natuurlijk als indoor mogelijk is. Veel van de 'moeite' die je nu ziet in zelf je voeding, bacto en mycologische maken, dat is iets wat ik toch ook al doe voor de moestuin. De een noemt het moeite doen, de ander noemt het liefde voor de plant. Ik zie het (nu) niet als moeite, want ik doe alles met ontzettend veel plezier en liefde, ben er meer mee bezig dan feitelijk nodig is, maar dat is ook omdat ik nu opnieuw even mijn basis aan het leggen ben voor hoe ik het kweken na jaren weer oppak. Na 10 jaar weer een nieuwe duik erin, met nieuwere apparatuur, nieuw opgedane kennis, en gedreven om alles bij te schaven naar moderne inzichten. Logisch dat ik er nu bij deze eerste kweek weer ff meer overal bovenop zit dan over pakweg een jaartje, wanneer het gekweek weer normaal wordt en dingen als gemak vanzelf ook steeds belangrijker worden. Voor nu, zwaar fanatiek ermee bezig zijn en niets is teveel, dat is beetje de huidige situatie.
                Last edited by Worms and Watts; 5 May 2025, 13:59.

• Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
                Ik vermoedt dat het uiteindelijk bij mij ook "uit de hand gaat lopen" ja, dat ik zelf al mijn voeding ga maken enzo. Biotabs is een goede eerste stap daarin denk ik 😀

Ik vindt het razend interessant hoe je het allemaal aanpakt, en misschien heb ik ook wel een totaal verkeerd beeld van die "moeite".
                Dus graag meer van fanatisme aub
            Bezig...
            X