Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Worms&Watts - Gelato Dream - 300W Lumatek - Organic symbiotic - AC Infinity klimaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hmm.. ik ben net pas bij dit verslag komen kijken, Takketoelli wees me erop.. Grappige is dat ik steeds zat te twijfelen tussen AC infinity en SpiderFarmer. AC Infinity sprak me aanvankelijk meer aan maar geen mogelijkheid tot licht meten. Verder is het systeem beter dan het SpiderFarmer systeem indien je alles moet aanschaffen. Ik heb mijn definitieve bestelling nog niet gedaan maar heb het zowel bij SpiderFarmer als bij AC Infinity in de winkelwagen staan. Afhankelijk van de reactie op mijn mails zal ik sowieso morgen de knoop doorhakken. Nadeel van AC Infinity zijn de Amerikaanse stekkers... ik houd daar niet van en de torenhoge verzendkosten (bijna 300 voor mijn bestelling van bijna 600)... Maar fijn om te lezen dat er in ieder geval 1 persoon al wat ervaring mee heeft.. ik volg dus...
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ik heb een AC infinity Cloudline T6 liggen.. ongebruikt want maakt mij veel te veel herrie. Logisch ook want is maar 150mm doorlaat en kunststof schoepen. En ja ik wilde de softbox omdat de cloudline t6 niet voldoende capaciteit heeft (680m3/h max, aanbevolen 600m3/h) en de t9 me veel te duur is voor de geboden kwaliteit. Met stil bedoel ik alles wat onder de 30db zit (belast!) en dat redt geen van de ac-infinity ventilatoren. De spiderfarmer is vermoedelijk dezelfde fan maar een stuk voordeliger. OEM fabrikant is in ieder geval hetzelfde

• Worms and Watts
      Worms and Watts commented
      Editing a comment
      Oef ja dan heb je wat meer volume dan hier, en zul je op volle toeren moeten draaien en dat zal idd meer herrie maken. Ik heb hier behoorlijk overkill, dus draait zelfs op zn max setting nog op een heel zacht standje, kom niet eens over de helft en dan is alles muisstil. Ik snap je met die softbox liefde in deze setting. Moet je dan niet in heel ander categorie controllers ook kijken, of bijv tuinteelt? Wat je hier zit is allemaal op 0,8m2 in een 90x90 tentje, verschilt nogal

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nee dat is niet nodig.. technisch kan de apparatuur het allemaal prima aan. Probleem is meer dat ik alleen een meting wil doen als ik zeker weet dat de uitslag bij iedere herhaling hetzelfde is. 10-30% afwijking op een lichtmeter vind ik niet erg mits deze afwijking iedere keer hetzelfde is. Wijkt hij de ene keer 10% af en de andere keer 30% dan wordt ik chagrijnig. Afzuiger draait bij mij ook altijd heel laag, de ac infinity zou ik vermoedelijk op 30% draaien echter er zijn momenten dat hij even, al is het maar kort, op 100% draait. En ook dan moet hij stil zijn

Weer weekje verder, we gaan nu week 6 in, hier wat fotootjes van afgelopen week 5:

2.png

3.png

1.png

4.png

Deze week een kleine mini ramp, aangezien er een stroomstoring was in mijn gehele wijk waardoor ik 6u zonder stroom heb gezeten. Dit was ook nog eens tijdens de lichtperiode. Had nog zo'n hele felle zaklamp dus die maar in de tent opgehangen, ik dacht misschien niet het goede licht maar zo staan ze in elk geval niet in het pikkedonker. Even extra opletten komende dagen hoe het met de stress zit, want hermannen willen we natuurlijk niet.

De nr3 linksachter die iets achterliep, heeft wel de grootste/dikste toppen, en meeste sugars op de bladeren, loopt iets voor op de rest (maar heeft ook heel wat minder
    ​takken) verder gaat alles redelijk gelijk op, ook qua hoogte.

Ontvochtiger draait nu ook mee, en dan vooral in de nachtelijke uren om de oplopende LV mooi op peil te houden, overdag op halve kracht puur om de VPD lekker stabiel te houden. Oogst nu dagelijks wat litertjes gedestilleerd water, die ik bewaar voor de ontvochtiger.

Soms nog even spelen met intensiteit, afstand, de photon app en de VPD gun. Als ik alles op het randje zet, dan lijken de planten dat prima te trekken maar zit ik bijvoorbeeld met PPFD waardes op sommige hotspots toch veel te hoog. Om op zoveel mogelijk plekken een ppfd van 800-1000 te hebben, ontkom ik niet aan paar hotspots van 1200, had in midden zelfs 1400. Dus soms even stoeien om de gulden middenweg te vinden.

Chat zegt, met 200L aan broeiende living soil met volop actief micro leven en die 15cm dikke composterende mulchlaag, je kan zo 100-300ppm aan CO2 optellen bovenop je standaard CO2 waardes in huis. Daar had ik nog even niet bij stilgestaan, en eigenlijk ook geen idee wat standaard mijn CO2 gehalte is in huis. Misschien toch maar even een metertje bestellen om te kijken of dat inderdaad zo is wat chat zegt, het zou wel veel verklaren. De waardes zijn dan uiteraard niet zo hoog als met een echte CO2 kweek, maar zou wellicht toch een constante kleine verhoging zijn waardoor je met je licht en/of warmte ook iets meer zou kunnen. Vond deze heel interressant in elk geval!

So far, so good

Comment

• Worms and Watts
      Editing a comment
      @Takketoelli : Ja vind ik ook, zou leuke extra toevoeging zijn zonder er iets voor te doen.

@Hork Thnx ouwe!

@Waterfall420  Kijk dat zijn geruststellende berichten.

@Voor het eerst Het is een Lumatek Atts Pro 300W (Of eigenlijk 310W, want heb de Lumatek dimmer eraf en dim via mn controller, die dimmer van Lumatek snoepte 10%). Heb een redelijk egaal veldje en lamp hangt op 30-40 cm boven het veld, de hoogste uitschieters zitten dan op 30cm. Die meten dus zulke hoge waardes. Dichter dan 30cm moet deze lamp ook echt niet op de planten lijkt me. Hotspot is echt wel het middelste gedeelte - ik zou eigenlijk wat hoek en/of zijlampjes erbij moeten zetten om een egaler verdeeld ppfd te krijgen. Maar dat is altijd wel probleem met 1 lampje in 1 tentje denk ik, de ene lamp misschien wat beter verdeeld dan de ander maar je hebt nooit overlap van andere lampen. Lumatek heeft overigens andere diodes dus niet die Samsung, weet niet of dat dan wel te vergelijken valt. Ik zal eens meten wat er voor metingen uit komen als ik dichter bij de lamp meet. Tot nu toe zit ik het lekkerst rond de 35 cm afstand, lamp op 100%, hoekjes +-650, midden 1100, eromheen 800-900 ppfd. Vind soms nog beetje lastig om tot een soort gemiddelde te komen. Hoe hoger die lamp hoe mooier de verdeling, maar ook de penetratie is belangrijk, steeds beetje gulden middenweg van alles proberen te zoeken. 

@PH donner  Ja dus eigenlijk vaker mensen uitnodigen voor meer co2 in huis, maar in de praktijk probeer ik mensen juist te ontwijken Die extra co2 heeft dan iedereen die in huis kweekt, nu vooral nieuwsgierig wat die compost/microleven in de living soil omzetten met zn allen, dus dat wordt op meerdere plekken in huis meten op verschillende tijdstippen, en datzelfde herhalen in de tent zelf. En buiten natuurlijk, dan weet ik wat hier buiten de co2 is, wat zo ongeveer de co2 in mn huis is, en hoe hoog hij in de tent zelf is. Best wel nieuwsgierig, of het verwaarloosbaar is of dat ik er serieus rekening mee kan houden met de kweek. Top allemaal die stroomstoring berichten, hoop niet zo'n storing nog een keer komt maar ben nu iets meer gerust gesteld THNX!

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Heb zelf met de attis gekweekt (slechts 1 ronde) en kan je verzekeren dat die er in principe best op 15cm boven kan. Maar of je dat moet willen is inderdaad een tweede. Mijn planten groeiden letterlijk door de lamp heen

• Worms and Watts
      Editing a comment
      @Voor het eerst: Wow! Heb nogal een zwak voor smaak en terpenen dus hoop dat in de lamp groeien hier nooit gaat gebeuren, maar goed om te weten dat ze het wel zouden overleven!

Dag 42 12/12

(+~ 30 dagen zichtbare bloei)

We zij weer weekje verder - Einde week 6, start week 7

Ppfd 900-1100, hotspots 12/1300
    Temp 20-26
    Lv 55-65
    Vpd 1.2-1.5
    Bladtemp -2
    Zonsopgang/ondergang 10min
    Tensio 100-150

Planten gaan zich steeds meer als sativa gedragen. De bladeren slanker, haze geurtje komt erdoorheen, de groeikracht en opbouw. Geur is mierzoet, candy, met duidelijk hazey ssh ondertoontje. Het zwellen zit er nu aan te komen. Nr 1 loopt iets voor op de rest dus die is steeds mooie indicatie voor wat de andere te wachten staat. De eerste golf aan pistelvorming zit erop, laatste dagen komt de zwelling op gang en lijkt het aandikken pas echt begonnen. Ze drinken ongeveer 6L per dag nu. Dit soortje gaat nog wel even nodig hebben, maar we zijn over de helft.

Soort van op cruise control nu. Pluk af en toe een blaadje weg maar verder even weinig te doen. Geen paarse stelen, geen tekorten, bladeren mooi naar licht gericht, ze lijken happy. So far so good.

Met dit droge warme weer niet nodig om de ontvochtiger met lampen aan te draaien, wel met de lamp uit als de lv te hoog wordt. De lv stijgt toch behoorlijk in die donkere uren. Nu de topvorming goed op gang. komt probeer ik zowel overdag als snachts de lv niet boven de 65 te laten komen.

Wat fotootjes van afgelopen week:

6.png
    Ontvochtigen en bevochtigen

7.png
    Nog wat gesnoeid eerder in de week

2.png
    Topjes in aanbouw

3.png
    Meestal als de lampen aan gaan, dan duurt het even voor de tensio's op gaan lopen, dus ik probeer steeds pas 1 a 2 uur nadat de lampen aan gaan te wateren zodat de drinkstroom goed op gang is. Met de VPD gun probeer ik bladtemperatuur optimaal te houden zodat ze niet onnodig veel verdampen. en daarmee hun energie aan het verkeerde verspillen. De paar hotspots die eigenlijk een te hoge ppfd krijgen dat zie je dan ook meteen terug in de bladtemperatuur.

1.png
    Sweet candy haze

4.png
    Hout en stro snippers, composterende covercrops en afgeplukte wielblaadjes, wormen, mijten - beetje zoals de bodem van een gezond bos?

5.png
    So far, so good.

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Is het toevallig zo dat de kalk aan de buitenzijde zit maar niet aan de binnenzijde? Zo ja, probeer eens gewoon kraanwater. Kan soms helpen. Demi water zou geen kalk mogen bevatten maar je kan ook osmose water gebruiken. Bijna hetzelfde maar nog een tikje verder gefilterd (EC 0.0)

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ziet er goed uit pik!

• Worms and Watts
      Editing a comment
      @Voor het eerst: Het was geen kalk o.i.d., maar gewoon mistig vocht wat er op dee foto beetje als aansluit zag. Dacht maak heet even schoon, maar puur water er was niets schoon te maken, de foto geeft vertekend beeld. Ding is nog als nieuw.
      @Hork: Jeej!

Einde week 7, start week 8

Nematodes uitgezet want vliegjes in huis. Ook meteen de huiskamerplanten en wormenbak meegenomen. Volgende week herhaalbeurt.

Aantal dingetjes alvast voorbereiden voor volgende ronde. Kleine optimalisatie puntjes. Zo wil ik bijvoorbeeld mn inlaat vergroten, met intercanopy lighting een egaler ppfd veld verkrijgen, en met een hard scrog gaan werken met het trellis erboven.

Ook heb ik (eindelijk) mooie passende lekbakken gevonden voor de 90L kuipen.

Voor de scrog en frames werd het even rondje bouwmarkt en aan de knutselaarij. Meteen maar 3 van die setjes frames gemaakt, 1 voor onderop om de mulchlaag te kunnen vergroten, 1 voor de scrog, en 1 frame voor bovenin om ledbalkjes, camera, meters etc aan te kunnen hangen.

Tweede fan onder de scrog geplaatst voor extra circulatie vanuit onder. Dus zowel boven als onder de toppen is nu circulatie.

Ontvochtiger draait nog steeds alleen met lampen uit, zodat lv 24/7 onder de 60 blijft.

Mooi groen in week 7. Die gaan nog wel ff door. Er zit, ook qua geur, een flinke vleug haze in de tent.

Lamp gaat aankomende week naar 90 of 80%, ook gaat de sunrise van 10 minuten (2x) naar 30 minuten (2x)

Hier wat fotos van afgelopen week:

lekschalen.png
    Nieuwe. schalen. voor onder de 90L kuipen

intercanopy.png
    Zwart PVC, wist niet eens dat dat bestond
    scrog.png
    Hard scrog. voor volgende ronde

vertical.png
    Een van pvc frames hangt hier al naast de lamp

mulch.png
    Living soil
    front.png
    Deze week is het aandikken begonnen

naiz.png
    Golfballetjes in the making

corner.png
    Topjes in de hoeken
    off.png
    So far, so good...

Comment

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik weet je oppervlakte niet maar er zijn lekbakken in de gangbare formaten verkrijgbaar bij enkele Nlse growshops.

Planten zien er mooi uit, het blad is goed groen!

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      mooi veldje zo... ben benieuwd in welke mate de controller daar aan bijdraagt

• Worms and Watts
      Editing a comment
      @Hork: Het is een 90x90 tentje maar eigenlijk zo tussen 2 muren geklemt dat het een 89cm tentje is. Voor nu had zo’n vierkante lekbak ook prima geweest, maar kan me voorstellen dat In toekomst ik 2 soortjes tegelijk wil doen, 1 per bak, en dan is elk een afzonderlijke lekbak iets fijner (merk nu al dat rechts bijv iets meer drinkt dan links, dat zal met meerdere soortjes misschien nog grotere rol spelen).

Groen blijven ze organisch meestal iets langer, alles iets trager/later, misschien door de grote buffer, alles aanwezig in bodem ipv middels voeding opeens helemaal geen N meer geven etc? 60-70 bloeidagen voor dit soortje, dus ze mogen ook nog wel ff, ga meestal uit van zichtbare bloeidagen.

@Voor het eerst: Ja daar zeg je wat! Net als het organisch kweken op living soil (gevaarlijk), beestjes (problemen), zelf je eigenen voeding en substraat samenstellen (teveel gedoe) en kweken naar ideale VPD lijnen (nergens voor nodig) zijn de meningen hier op het forum over die controller ook verdeeld (hipsterkweek) - maar alle gekheid op een stokje, tuurlijk helpt die controller heel erg mee aan het geheel. Het is overigens niet de AI versie, die je helemaal zelf kan laten nadenken. Met deze controller bepaal je nog altijd zelf hoe die controller zich moet gedragen, en dat verschilt nogal per week. Ook bepalend natuurlijk wat je ermee aanstuurt, je kan bijvoorbeeld ook kiezen om 4 of meer ventilatoren aan te sturen, of alleen maar licht, of kachels, maar dat wil niet perse zeggen dat je daarmee jouw ideale klimaat kunt behalen. Hecht veel waarde aan klimaat dus daar is al mijn aandacht naartoe gegaan voor die controller en wat ie aanstuurt. Behalve die controller met de app, moet ik eerlijk bekennen, dat van alle technische vernuftjes in deze setup die VPD-gun van paar tientjes ook echt een heel belangrijke factor is. En niet eens om de vpd te meten maar vooral de bladtemperatuur (een simpele infrarood scanner voldoet ook). Heb het al eerder gezegd, maar ik denk dat we bladtemperatuur echt enorm onderschatten. En valt zelfs onder ‘ideale’ omstandigheden niet snel op met het blote oog, dus meten is weten, de cijfertjes liegen niet. De controller geeft me heel veel gemak, maar die vpd gun geeft me bijvoorbeeld ook echt heel veel nieuwe inzichten. Zo ook met het meten van licht. Dat zijn, na 10 jaar niet gekweekt te hebben, voor mij enorm belangrijke nieuwe snufjes met grote waarde.

Voorbeeld: Stel je meet in je tent met de lampen aan 26C. Prima temperatuur zou je zeggen. Plantjes staan er mooi bij. Lv prima. Niks aan het handje. Maar nu na tijdje met dat ding gespeeld te hebben: de ene ideale dag is de andere niet, en elke fase vraagt de plant iets anders of gedraagd zich anders. Een paar dagen later meet je onder dezelfde omstandigheden, weer 26C. En dezelfde LV, maar opeens met een heel andere bladtemperatuur? De bladeren koelen enorm, dus het blad zelf is kouder dan omgevingstemperatuur, ze verdampen meer vocht. Een bladtemperatuur verschil van 2-4 graden kouder dan omgevingstemperatuur is ideaal, als dat verschil te hoog wordt dan gaat er veel energie verloren aan extra zweten/verdampen/koelen. Terwijl je dat op het oog nauwelijks nog ziet, maar- na 12 uur lampen aan einde van de dag, kun je wel zien of je planten uitgeput zijn en hard gewerkt hebben, of dat ze nog fier en vitaal erbij staan, en bezig zijn geweest met dat wat ze moeten doen, namelijk toppen bouwen. Zijn ze een dag efficient bezig geweest met toppen bouwen of is groot deel van die energie verloren gegaan aan overmatig verdamping om te koelen. Een verschil van -5C of meer zie je niet direct, planten staan er gewoon mooi bij, maar is wereld verschil in wat ze die dag presteren. Als je niet meet kun je ook niet zien dat ze niet optimaal presteren. Onze plantjes bloeien meestal ergens tussen de 50 en 100 bloeidagen, daarin moet het gebeuren, elke dag is er 1. Mijn doel is steeds om uit elke dag heet maximale te halen, geen detail te missen (wat natuurlijk altijd toch gebeurd). Zowat dagelijks checken of je alles nog op orde hebt, je planten groeien nonstop en je lamp 2cm hoger of lager maakt al enorm verschil. Details. Een kweek bestaat uit heel veel details.

Iedereen krijgt een eindresultaat, maar dat eindresultaat kan heel veel verschillen zowel in grammen als kwaliteit. Dan moet je alleen wel gaan mierenneuken in details, of in elk geval veel aandacht geven aan heel veel details, en volgens mij is dat precies wat we hier doen. Tesamen kunnen al die details best een grote impact hebben. De richting waarin we moeten denken ligt ook al voor ons uitgestippeld, namelijk de natuur zelf, we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Als we natuurlijke processen indoor kunnen nabootsen, zitten we eigenlijk al snel goed.

Zo’n controller dient vooral gemak. Maar het vertelt me niet dat mn tensio’s te hoog staan, de bladtemperatuur te hoog is, de lamp te dicht op de planten staat, er vliegjes gedetecteerd zijn, de bladpuntjes een beetje hangen, de covercrops weer gemaaid moeten worden of dat nu het perfecte moment is voor een thee of topdressing. Hoeft ook niet, want wil zelf de controlfreak zijn. Maar verdorie, wat is ie handig.

Afijn, ja aan ene kant helpt die controller dus enorm, je kan wel een bevochtiger en een ontvochtigr aanschaffen, maar zonder die controller blijft dat dan toch beetje behelpen om een ideale VPD lijn te volgen, en helemaal constant misschien zelfs onmogelijk. Roep ook hele tijd dat naast je licht je klimaat net zo belangrijk is. Dus volmondig ja, dat ding helpt enorm! Maar, aan andere kant, denk ik dat het samenspel is van meerdere dingen: de living soil tactiek is bijvoorbeeld ook een enorm onderschatte manier (hier althans) en misschien wel nog. veel belangrijkere factor, dus misschien zouden we ons af moeten vragen welke rol de living soil in het geheel speelt. Toch nog iets belangrijker dan een ideaal vpd lijntje lijkt mij. Ik zie mijn lamp, klimaat, genetica en living soil als de motor van mn kweek, met mezelf als stuurman, met wat handige snufjes als een controller om het makkelijker te maken.
      Last edited by Worms and Watts; 19 May 2025, 23:11.

Kleine tussendoor update. Want de ledbakjes voor de hoekjes waren binnen gekomen en kon niet wachten ze meteen te installeren en uit te proberen.

Ook heb ik die cooltube uitgangen links en rechts bovenin de tent verwijderd, die ga ik toch nooit gebruiken en het zat alleen maar in de weg met de lamp. De tent staat nu meteen ruimer want alles gewoon direct tegen de muren getaped. Het handige flapje wat aan zijkant in tent hing voor het gereedschap ook weggehaald, die wilde ik wat hoger in de tent ophangen want zat naar mijn idee veel te laag en in de weg - maar ik kwam bij de Action een metalen mini gereedschap ophang ding tegen en impulsief leek me dat nog beter idee dan dat flapje terugplaatsen. Alle spulletjes netjes bij elkaar hoog in de tent, handig met magnetische dingetjes, en wat degelijker dan een hangnetje.

Led balkjes in de hoeken geplaatst, want dat zijn de spots die altijd de laagste ppfd behalen. Het zijn full spectrum Samsung Evo leds dus het spectrum komt redelijk overeen met die van de Lumatek. Het wattage stelt niet veel voor (10W per balkje) maar is ook slechts bedoeld om de lumatek in de hoekjes te ondersteunen

Met de photon app eerst met lichten uit gemeten, en vervolgens die led balkjes steeds iets feller totdat in de hoekjes de ppfd meer gelijk met rest van de tent. Halve kracht bleek eigenlijk al voldoende. Ga eind deze week het licht juist langzaam afbouwen. dus het is meer iets voor volgende ronde. Maar ongeduld speelde grote rol.

ac.png
    4 balkjes voor In de hoeken. Of de zijkanten. Of vanonder.... iemand ervaring met intercanopy of undercanapy Lighting? We beginnen nu met de hoekjes in elk geval, daar is nu meeste winst te behalen.

liight.png
    Ze zijn bijna niet te zien door het felle licht

sunset.png
    Even met andere belichting zodat je de leds beter ziet

leds.png
    Ook iets ruimer lijkt het nu die 2 zinloze cooltube uitgangen weg zijn

actionn.png

action.png
    Het autistenhoekje

blad.png
    Close up van mutatie blaadje, de meeste zijn weg want mutatie vooral op de grotere fanleaves en die zijn inmiddels allemaal wel weg, ik heb er her en der een paar laten staan om te kijken of er ook topjes op zouden komen (wat bij sommige met deze mutatie gebeurd) maar meer dan een. beetje sugar lijkt er niet te komen.

De geur geurt geurig: zurig en zoet, scherp haze met zoete candy toontjes. Er komt ook een blauw/roze gloed op sommige toppen.

Last edited by Worms and Watts; 22 May 2025, 15:48.

Comment

• Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Net zo overbodig als wanneer je veilig kweekt met een hps lamp.

• Worms and Watts
      Editing a comment
      Highrider Ja mee eens hoor. Ik ga er een bestellen!

• Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Ik heb z’n fire knock-out ding in de tent hangen. Is wel alles na de klote mocht t ooit fout gaan maar m’n huis staat er iig nog🤓

Wekelijks fotos uploaden voor zijn dagboek.

Waar isstie nou dan!!!!!!!!!?

Comment

• Zabuza
      Zabuza commented
      Editing a comment
      Worms and Watts heb toch heel geboeid gelezen. Vroeg me al af, 5 pagina's en zit al in mei op pagina 5. Al een volgende ronde bezig ook dan?

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Welkom in het grooote jointjedraaien bermudadriehoekhoekje waar iemand zomaar verdwijnt forever.
      Zabuza

Wist jij nog niet hè!?

• Zabuza
      Zabuza commented
      Editing a comment
      Laatst actief 2 weken geleden. Ik geef nog niks op 😄 @Rreppellsteeltjam.

En hoe is dit afgelopen? Het zag er goed uit dus ben wel benieuwd!
    Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

Duurde inderdaad beetje lang. Maar hier de update.

02.png 03.png 01.png 12.png

07.png

04.png

05.png

08.png
      Die knipschaal bleek uiteindelijk wel echt retehandig

10.png

11.png
      Keef

09.png

13.png\
      Stammen, wortels, takken, alles in stukjes klein geknipt en terug de bodem in

Ruim 4 ons aan mierzoete candy haze - ik kan het niet anders omschrijven. Een beetje een mix tussen Super Silver Haze en Sugar Punch, zoete snoepjes met een zuur randje. Volgens mij liegen ze niet echt met die thc percentages, wat een witte wiet en wat zit ie lekker hoog in het koppie. Creatieve wiet, knetter zonder couchlock. Onderste fluffy gedeelte met knipafval in de vriezer, onderop in de knipschaal bleef onder de zeef nog leuke berg kristallen over. De weckpotjes zijn goed gevuld, 6 stuks, en we zijn alweer bezig met de voorbereidingen voor de volgende ronde. Sta toch ook wel versteld van die lamp uiteindelijk, denk dat met ander soortje een halve kilo makkelijk mogelijk moet zijn.

Wilde het even rekken tot de vakantieperiode en de te hete zomertijd voorbij zijn. Tent helemaal schoon gemaakt, aarde (no Till) opgewaardeerd met:
      • Leonardiet
      • BioChar
      • Worm Compost
      • Lavameel
      • Basalt silica
      • Maerl
      • Insectenmeel
      • Zaadmeel
      • Spirulina
      • Kelp
      • Alfalfa
      • Guano
      • Fishbone meel

Plant 1: kleinste, eerste klaar, meest indica van het stel. Minste opbrengst, wel hele hoge bag appeal, topjes ook het meest compact. Deze neigt het meest naar een amnesia/SSH. Zurigste van het stel. Net als nr 3 wat roze/paarse/blauwe tintjes.

Plant 2: de harigste, grote opbrenger, zoetige haze, fruitig, maar ook de meest fluffy van het stel. Had nog iets langer gekund.

Plant 3: de lekkerste, grootste opbrenger, net zo mooie wiet als nr 1, maar geur en smaak veel meer naar het zoet. Net als nr 1 wat roze paarse blauwe tintjes op sommige toppen.

Plant 4: Zit zowel qua opbrengst als smaak/geur beetje tussen 2 en 3 in

Ik denk wel dat ik dit soortje nog een keer ga zetten, want deze zit heel dicht tegen wat ik zoek en lekker vind (vind heel veel soortjes lekker, maar voor de daily smoke moet ik altijd wel in het haze hoekje zitten, veel wietjes vind ik lekker als afwisseling maar ben ik snel zat als ik het de hele dag door moet roken).

Nadeel van smaakje, geurtje en waanzinnige uiterlijk van dit soortje, is dat je er van blijft paffen.

Bij het schoonmaken van de tent, werd wel duidelijk hoe goed het wortelsysteem was ontwikkeld, hele onderkant van de kuipen had hele wortelmat eronder gekregen. Ik had onderop tegen de kuipen ook handdoeken liggen tegen de gaten van de kuip aan, om soort micro klimaatje te creëren en die wortels in gate te kunnen houden, daar waren dus ook wortels helemaal ingegroeid. De wortelkluit, stammen en stengels allemaal klein geknipt en als mulchlaag weer toegevoegd aan de bodem. Groot deel knipafval ook terug de bak in. Recycling.

Had echt heel veel mazzel tijdens het oogsten/drogen. Temperaturen waren vooral laatste weekje eigenlijk te hoog, en ook nog eens iets te hoge lv. Maar met alle ramen nachts open en daarna overdag alles potdicht, gordijnen dicht, en ook de ontvochtiger aan, heb ik het allemaal toch redelijk in goede omstandigheden kunnen houden in laatste bloeiweek en kwam daarna koelere periode en heeft alles de volle 2 weken nodig gehad om te drogen, zo had ik toch ook beetje mazzel gehad. Was even bang dat met die warme dagen het met een week al droog zou zijn, maar heeft zo aardig mooi langzaam kunnen drogen.

Zwaar fan van de wormen, biochar en leonardiet. Het wordt echt al een Terra Preta grondje uit de Amazone zo. Hiermee creëer je perfecte beluchting, huisvesting voor microleven, bodemstimulatie - ik hecht veel waarde aan vooral deze ingredienten.

Nieuw deze ronde is insectenmeel. Onze plantjes zijn natuurlijk hardcore omnivoor. Naast de guano en visbeendermeel nu dus ook wat insectenmeel erbij, voor de dierlijke proteine input zeg maar.

Wat ging er deze ronde goed en wat kan er volgende ronde beter?

Eigenlijk zijn het hele kleine puntjes die voor grote gemak en efficiëntie kunnen zorgen:
      • Wat er overduidelijk heel goed gaat, zijn de grote kuipen met 10cm+ dikke vochtige mulchlaag. Wortels van onder tot boven in de bak, tot bovenin zelfs kruipend door het stro heen en onderop een hele wortelmat onder de kuipen> maximale wortelbenutting ipv een uitgedroogde/wortelloze toplaag. De vochtige mulchlaag houdt verdamping tegen, zorgt voor meer volume, is broedplaats voor microleven, het grote volume zorgt voor enorme buffer, de voordelen zijn enorm.
      • Achteraf gezien hebben ze maar 1x een topdressing gehad en ongeveer elke week een thee, verder is het gewoon kwestie van water geven zonder poespas. Volgende ronde nog iets makkelijker, door paar ingredienten vervangen door iets makkelijkere
      • Dagelijks trimmen ipv periodieke kaalplukkerij. Heb wel idee dat dat minder stress oplevert, liever elke dag paar blaadjes wegplukken dan ze in 1x in koude hemd zetten.
      • Het voordeel van watergeven met een drukspuit ipv een emmer of gieter is enorm. Met gieter of emmer loopt het te snel van onder er weer uit, komt niet mooi gelijk verdeeld erin, en geeft daardoor niet genoeg. Met drukspuit gaat bewateren heel traag, elke stukje oppervlak wordt optimaal bevochtigt, en belangrijkste het krijgt de tijd om in je substraat te trekken en eerlijk te verspreiden.
      • Als alles aanwezig is in je bodem, zijn bacterieen en schimmels eigenlijk de voornaamste focus. Als die goed floreren, krijgt de plant ook precies dat wat ie nodig heeft (en dus al aanwezig is in de bodem).

Verbeteringspuntjes voor volgende ronde:
      • Hard scrognet, met trellis dan daar boven
      • Lekschalen voor makkelijkere bewatering onderaf
      • Naast LAB, ook vaker PSB bacteriën inzetten (aeroob én anaeroob)
      • Meer focus op de fermenten en humuszuren
      • Betere PPFD verdeling, extra lichtjes in de hoekjes
      • Koelen laatste week indien mogelijk
      • In-kuip composthoopje, geconcentreerde plekjes, ipv topdressings over hele oppervlak

16.png
      Keihard opladen voor nieuwe ronde

14.png
      We gaan weer knallen met onder andere deze vrienden, ze zijn al keihard voorbereiding aan het treffen

17.png
      Kijk dat halve avocadootje mooi verstopt lekker liggen te zijn voor al die beestjes

Inmiddels staat de bak al weer 2 weken te draaien met alleen de covercrops, en kunnen ondertussen alle toevoegingen langzaam hun werk doen. Weer begonnen aan een nieuwe lichting verse LAB en PSB bacteriën, nieuwe biochar gemaakt (zowel botten als hout) en die opgeladen door alle biochar maandje in wormenhotel te laten bivakkeren. Leonardiet, biochar, wormencompost, kelp, lava, maerl en nog wat dingetjes over de toplaag verspreid, mulch er weer bovenop, knipafval erdoorheen, avocadootje in elke kuip voor de wormen/springstaarten/mijten. Zonder te vernieuwen - Elk rondje een beter grondje.

Covercrops bestaan uit Voederwikke, Wilde Lupine, Witte Klaver, linzen, bijenbrood, alfalfa, rozemarijn.

Nog weekje of 2 zo door, dan de covercrops maaien en nieuwe ronde starten, dan hoop ik ook qua timing mooi uit te komen qua zomer herfst, warme start kouder einde.

Het is alleen nog even bezien welk soortje komende ronde gaat worden. Het wordt in elk geval nog een rondje feminized, en dan daarna eens kijken of we een mooie moeder uit regulier zaad kunnen vinden. Doel is om uiteindelijk van Mr Nice een Super Silver Haze moeder te selecteren.

Komende ronde bestaat de keuze uit: Sensi Amnesia (Sensi), Chocolate Waffles (Paradise), L.A. Amnesia by Tommy Chong (Paradise), Silver Haze (Sensi), California Haze (Sensi x Humboldt) of toch nog een rondje met deze zelfde Gelato Dream (Anesia). Wat zouden jullie zetten?

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Super info!
        Ik wil er langzaam ingroeien zeg maar; beginnen met biotabs schema en dan dingetjes gaan vervangen en zelf mixen enzo. Eerste ronde volg ik hun schema, wat ik al een beetje heb aangepast 😀
        Ik moet ook een schema hebben, werkt voor mij het beste. Voor minerale kweek heb ik nu een algemeen schema wat uedere ronde weer een erg goede oogst oplevert, dat wil ik ook met biokweek

Hoe voeg je na een ronde die stoffen toe aan de grond? Oplossen in water?

• Worms and Watts
        Editing a comment
        Leuk @Takketoeli! Het moet ook gewoon beetje bij beetje zo groeien, instappend met biotabs, steeds stapje verder….natuurlijk, organisch, zoals het proces ook bedoeld is. Nog een paar rondjes en jij staat ook je eigen grondje samen te stellen, let maar op. Wormpje erbij, Zeker als je de smaak en kwaliteit gaat waarderen van al dat bio/organisch gekweek.

Meeste zijn gewoon poeders/granulaat/meel dus over de toplaag strooien en klein beetje in de aarde werken. Met oa leonardiet, vinessekali, Epsom, Beendermeel etc zou ik niet overdoseren (hete ingredienten) maar met dingen als biochar of wormencompost, daar kun je eigenlijk niet mee overdoseren. Ik heb per ingrediënten opgezocht wat er wordt aanbevolen, en alles door chatGTP gehaald om te weten of ie het daar mee eens is en om overzicht te krijgen bij welke producten het echt uitmaakt of je er handje teveel of teweinig van indoet. Liever te weinig hete ingredienten in je bodem zodat je later met topdressing nog beetje bijvoegt, dan dat je al heet heel begint en het niet meer kunt afbouwen. En daar is Chatgtp dus wel handig in, die vertelt je precies in welke week je het beste alvast kan starten met toevoegen van een bepaalde topdressing zodat dat 2 weken later precies op juiste moment vrij komt wanneer je plant het echt nodig gaat hebben.

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Bedankt!!

Ik zal mij de komende tijd wat meer verdiepen in de bio materie
    Bezig...
    X