Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Experimentele 12/12 Fast Flower Kweek – 100% gestuurd door ChatGPT (met toezicht)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Vraagje... ik heb mijn zaden besteld bij Sweet Seeds.. nu had ik aanvankelijk 8 zaden besteld maar door andere plannen wilde ik er toch meer bestellen. Dus nieuwe bestelling geplaatst, verschil overgemaakt en toen stuurden ze alsnog beide bestellingen op.. heb dus weer veel zaden..

Ik ga voor 12 planten (kleinere potten dan normaal, 20 liter) en zal er dus 3 per soort laten ontkiemen. Maar als ik het zo inschat qua ruimte gaat 10 misschien beter passen ivm de zogenaamde "perfecte opstelling van apparatuur". De CO2 generator komt net boven de grond voor de inlaat, de luchtontvochtiger komt op zo'n 40cm verhoging te staan i.v.m. dat ik er dan makkelijker een 25 liter jerrycan aan kan hangen en de uitblaas bijdraagt aan circulatie, de bevochtiger komt buiten de tent te staan mits de slangen lang genoeg zijn om dan nog in het midden uit te komen. Afzuiger komt tegen de achterwand van de tent (dat is wel ff wennen) en de clipfans tegenover elkaar in de hoeken. Om die reden wil ik dus eigenlijk rondom circa 20cm ruimte houden waardoor het effectieve kweekoppervlak exact 2M2. wordt. Door de afmetingen van de lampen hoef ik geen rekening te houden met lichtverlies via de wanden, deze zijn ruim 110cm over de lengte en breedte.
    Welke soort zal ik er een minder van ontkiemen indien ik er maar 10 kan plaatsen? Of zal ik er gewoon 12 ontkiemen (3 per soort) en dan vanzelf bekijken of er zwakkere tussenzitten?

Hierbij wat screenshots van de app.. Let op de data is nog fictief want slechts ter test opgesteld! Wilde vast de mogelijkheden bekijken... Enkele nadelen die ik al gevonden heb:
    • Geen mogelijkheid om de clipfans los van elkaar in te stellen, of in ieder geval nog niet kunnen ontdekken hoe.
    • Indien de temperatuur te hoog wordt is er de mogelijkheid om de verlichting te dimmen en uiteindelijk zelfs geheel uit te schakelen, helaas zie ik niet de mogelijkheid om de CO2 toevoer uit te schakelen bij teveel warmte. Daarnaast schakelt hij beide lampen uit, ik had liever gezien dat hij ze om en om uit zou schakelen zoals met de dimlux
    • De GGS controller lijkt overbodig... de AC10 kan ook alles regelen.. Nu is het wel zo dat de AC 10 verbonden moet zijn met internet om te kunnen sturen waar de GGS controller dat ook zonder internet kan.
    IMG_1932.jpg
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ontkieming dus.

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Als het te heet word kan je ze toch op 10/20% laten draaien?

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Klopt, gaat zelfs automatisch maar dan klopt mijn schema niet meer. Ze moeten die functie gewoon ff toevoegen of een optie toevoegen om een stopcontact afhankelijk te maken van een ander stopcontact

Gisteren het grote deel van de tent ingericht. Moest vandaag vroeg opstaan dus maak het vanavond af en zal dan ook foto’s maken van de opstelling. Heb nieuws ontvangen dat mijn lampen inmiddels bij de douane zijn dus vanavond kunnen de zaden ook in de potten gestopt worden. Afhankelijk van een andere levering kan het ook morgen worden
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Nou dat je het spul maar snel binnen hebt en het hele zaakje kan gaan opzetten. 👍

• Greyvol
      Greyvol commented
      Editing a comment
      Spannend altijd die pakketjes, hopelijk arriveren ze snel onbeschadigd en wel

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ik hoop het ook maar heb niet de allerslechtste ervaringen met zendingen uit China. Uit Nederland daarentegen…

IMG_1961.jpg Nou zoals gezegd… alles is ingericht (op de lampen na, die zijn nog niet binnen, komen de 20e). Blumats opnieuw ingeregeld, alles weer netjes schoongemaakt en de nieuwe apparatuur in de tent geïnstalleerd. Als ik alles goed gedaan heb hoef ik de lampen zometeen alleen nog maar met een rj12 stekker te verbinden en ik kan spreken van een volledig automatische opstelling. Verdeling is wat anders geworden dan ideaal maar dat komt omdat ik de apparatuur naar het voorbeeld van ChatGPT wilde neerzetten. Omdat ik met verschillende strains werk heb ik besloten ze deze ronde te labelen.

uiteindelijk heb ik er toch 12 gezaaid. Ik hoop natuurlijk op een opkomst van 100% maar goed, rechtstreeks in kokos ontkiemen gaat niet altijd perfect. Verschil met vorige keren… deze ronde plan ik dagelijks om wat water van boven te geven totdat de blumats het overnemen. Idee is om wel vanuit het voedingsvat te geven mede omdat ik daar ook de dosering bepaal.

Nou ja, zo ziet het er voor nu uit…
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Ziet er netjes uit! Heb je ook de afzuiging ervan?

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ja de 6 inch versie. Heb hem inline gezet met de softbox… scheelt een hoop herrie en de softbox kan het overnemen indien het echt te warm wordt

ik volg

Comment

IMG_1983.jpg Nou mijn lampen zijn er nog niet, ook nog geen tracking code dus ik krijg lichte paniek. Nu heb ik natuurlijk mijn oude lampen nog maar daarmee bereik ik mijn doel niet. Zo is goed nieuws vandaag ineens geen goed nieuws want de eerste dame laat haar kopje (een dag te vroeg) zien. Voor mij is dat in dagen een nieuw record overigens. Vanmorgen was ze er nog niet dus ik ben benieuwd of er morgenochtend nog meer boven zijn.
      Dat mijn CO2 generator erg krachtig is wist ik al maar als je continu je data kunt inzien valt dat nog meer op. Nu met alle ventilatoren op laag niveau zorgt de waakvlam al voor een stijging naar ruim 1000 PPM
      Dit is meer dan ik verwacht had en overigens iets wat ik eerder niet gecontroleerd heb. De SF lichtmeter is op dit niveau in ieder geval vrij nauwkeurig, een afwijking van slechts 8 umol/s/m2 in het nadeel van de lamp. Overigens zit ik in deze fase op slechts 173 ppm gemiddeld, dit komt omdat ik er tijdelijk 2 240 watt lampen heb hangen op 90cm afstand. De bedoeling is dat morgen de 2x720w er boven komt maar ja… ik verwacht niet dat die lamp morgen binnenkomt. Dan morgen toch maar even snel 2 andere lampen bij een Duitse leverancier bestellen… kost wat extra maar met 960w ga ik mijn doel niet halen.
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        i kan een hoop redenen bedenken om ze in steenwol blokjes te doen maar welke reden jij nu bedoelt ontgaat me even.

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        De tijd dumbo, 12/12 wanneer ik dat wil

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Alleen start ik al op 12 uur he… tijd is iets wat ik juist erg weinig heb…

Vandaag de CO₂ generator buiten de tent gezet. Meteen resultaat: CO₂ steady op 700 PPM dankzij de waakvlam, zonder actieve injectie. Als ik ‘m uitzet zakt alles netjes naar 400 PPM, zoals het hoort. Check met de Dimlux sensor bevestigt de waarden, dus alles lekker accuraat.

Omdat de originele lampen nog steeds niet gearriveerd zijn (geen track & trace = geen vertrouwen), vanmiddag uit pure frustratie twee nieuwe 720W LM281B lampen besteld in Duitsland. Vrijdag/zaterdag binnen volgens de leverancier, en het is een Trade Assurance-deal, dus fingers crossed.

Ondertussen vraag ik me af: twee dagen op 259 µmol laten doorkachelen of de oude bakken ophangen voor 500 µmol? Acht van de twaalf dames zijn al boven, en eerlijk gezegd heb ik geen zin om dat feestje te verstoren. Neig dus naar lekker laten staan – rust in de tent is ook wat waard.

Wat echt chill is: temperatuur nu op 27,9˚C in de tent, dankzij het buiten hangen van de CO₂ generator. Kamer zelf is 24˚C, dus relatief koel. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als die twee 720W units straks gaan loeien… warm zullen we het wel krijgen.
      IMG_1986.jpg
      Attached Files
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Ik zou laten gaan

11 van de 12 boven. Vandaag dag 1… 70 dagen te gaan (ok eigenlijk niet dag 1, want nog geen lampen).. eens zien wanneer deze er zijn
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Wat kut zo he china

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Tja het blijft altijd een gok maar anderzijds heb ik het nu in eigen beheer. Als ik bij de jongens uit Zwolle bestel sturen ze het ook op in geval van garantie en dan zit er gewoon een paar dagen extra bij

Nou goed nieuws... die Duitsers zijn wel snel, morgen komen mijn lampen binnen dus morgen wordt dag 1 (wellicht is die laatste dan ook boven en kunnen we spreken van 100% ontkieming?? Ik hoop het.

Ik zal jullie up-to-date houden​
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

Goed. We hebben dus officieel 100% ontkieming.. Voor de meesten van jullie niets bijzonders… voor mij helaas wel (ben een beetje eigenwijs maar uiteindelijk dus toch gelukt). Dat maakt het wel een stukje makkelijker bijhouden allemaal. Ik heb wat foto’s toegevoegd hoewel ze niet bijster spectaculair zijn in dit stadium. IMG_1994.jpg zoals jullie zien wel iets strek… nou ja, dat was te verwachten met nog geen 500 watt erboven op ruim een meter afstand. Als het goed is vanaf morgenavond fatsoenlijk licht erboven.
      Attached Files
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Verlaag je lamp dan eventueel?

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        Na de ontkieming gaat het bij mij weleens mis, maar steenwol blokjes en warmtemat en kleikorrels werken meestal wel goed.

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        warmtematje heb ik niet nodig....

Kweeklog – Dag 1
      Alle dames zijn boven, 100% ontkieming – dat begint goed. Lampen komen morgen binnen (2x720W), dus dan gaat het echte werk beginnen. Vandaag wat extra water gegeven; kokos koelt vrij snel af na lights-out, dus vochtverlies lijkt reëel. Benieuwd wat de sensoren morgenochtend laten zien.

Voedingsfuck-up: dacht Plagron Cocos A/B, bleek Hy-Pro. Niet dramatisch, maar toch anders. Plagron is inmiddels onderweg, Hy-Pro is bijna op – goed getimed dus.

Klimaat in de tent begint steady te raken:
      • Temp: 26.9˚C
      • RV: 62.5%
      • VPD: 1.36
      • Kokos temp: 26.7˚C
      • EC kokos: 0.7
      • CO2: 771 PPM
      • Licht: PPFD 206 µmol/m²/s

De dames lijken tevreden. Morgen lampen erin knallen en dan gaan we richting groeiboost.

(ChatGPT) IMG_1994.jpg
      Attached Files
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Welke lampen heb je nu bestelt dan?

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Gewoon een paar lumenkings.. budget lampen omdat ik denk dat mijn bestelde lampen uit China uiteindelijk toch wel binnen komen

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Prima toch?

De lampen zijn binnengekomen. Als ik vanavond thuis ben zal ik ze even ophangen en foto’s maken. Zijn wel heel erg groot
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

1,50 x 1,50?
        MGC 65W - Purple Lemonade
        MGC 65W - Blueberry Auto

Comment

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Nee 110x110 (dat wist ik al maar in het echt zijn het flinke bakken). Past zoals verwacht precies in de tent, doet mij een beetje denken aan een bedbodem van vroeger

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Lekker mooie licht verdeling 😁

De lampen uit Duitsland zijn binnen. Warmteproductie is fors, zelfs op 50% vermogen – aanzienlijk meer dan de vorige 4x 240W panelen op vol vermogen. De airco draait meteen op een hoger pitje.

Lichtopbrengst is stevig: 608 µmol/m²/s op 1 meter hoogte bij 50%. De Spider Farmer GGS Controller doet z’n werk uitstekend. Handmatige dimming werkt direct en zonder vertraging; als je via tijdschema (zonsopkomst/ondergang) dimt, houdt hij keurig rekening met de ingestelde op- en afbouw. Zeer nauwkeurige regeling.

De houder van de GGS SensorPro is verplaatst, waardoor de sensor nu makkelijk meebeweegt met de gewasgroei. Dat scheelt straks weer gedoe.

Track & trace melding ontvangen uit Duitsland, nog zonder details. Geen andere openstaande bestellingen, dus de kans is groot dat dit de Alibaba-lampen zijn. Volgens de leverancier zou de code pas actief worden zodra de zending in Duitsland arriveert, wat nu dus lijkt te gebeuren.
        IMG_2001.jpg
        Attached Files
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Gek he, betere lichtverdeling etc en dan nog meer warmte..

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Ik denk dat daar het verschil zichtbaar wordt tussen de lm301h en de lm281b

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Jaa dat denk ik ook, scheelt veel lumen/w hoor

Nou ik heb de lampen weer een stukje lager gehangen (lager kan niet door overige apparatuur maar durfde dat gisteren nog niet aan) en ze hangen nu op ongeveer 50cm boven de dames in wording. Hierdoor draait de verlichting nu 514 umol bij 45%. Dat scheelt maar 5% maar de temperatuur is nu met 25.2˚C zelfs aan de lage kant. Zou ik vooraf op de hoogte geweest zijn van het enorme verschil tussen de LM281B en de LM301H (op papier is het verschil niet zo enorm) zou ik deze lampen nog niet misschien gekocht hebben voor mijn huidige kweekruimte maar zeker voor mijn vorige kweekruimte.
        Conclusie... twijfel of je het extra geld voor de LM301H Evo uit moet geven? Kijk naar de temperatuur in je kweekruimte... is die overwegend te laag, neem dan niet de LM301H maar de LM281B. Is de temperatuur overwegend te hoog... jammer maar gooi dat extra geld er toch maar even tegenaan..
        Wat de dames aangaat... 1 dametje heeft een beetje moeite met wakker worden... ik hoop dat ze het red... wat denken jullie? ChatGPT zegt erover dat het vliesje van schil er mogelijk nog op zit en beter 24/48 uur kan wachten dan er aan zitten. Eventueel bevochtigen zou kunnen helpen zegt ChatGPT. IMG_2008.jpg
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          helaas heb ik vanmorgen niet meer kunnen kijken maar misschien is hij er vanavond wel af.. bedankt voor de tip,, ga ik in het andere geval zeker even proberen

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Minigrowcase ik heb ze nog niet op 100% getest maar ik denk dat ze richting de 1000 gaan op 50cm afstand.. de specs volgens leverancier zijn als volgt: Vermogen: 720W
          Lichtoutput: 1944 μmol/s
          Efficiëntie: 2.7 μmol/J
          Lichtbron: 1920x4K / 90x660nm LED-chips
          Ingangsspanning: 220-240V, 50Hz
          Driver: Ralight geïntegreerd
          Afmetingen: 116x106x11.5 cm
          Gewicht: 8.5 kg
          Spectrum: Full Balanced voor groei- en bloeifase
          Montage: Geschikt voor meerlaagse systemen
          Garantie: 2 jaar fabrieksgarantie

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Sterke lampen dat zeker😁

Onderstaand het gewijzigde voedingsschema op basis van de minder gespecificeerde lampen... lagere efficiëntie dus andere verdeling van voeding en CO2...

Voedingsschema - 10 weken (Plagron Cocos + B.A.C.)

*Medium: Cocos Water: Kraanwater EC 0.2 (extreem zacht) PH down: Plagron PH- Bloei Bewatering: Automatisch via Blumat, constant 30% mediumverzadiging, geen drain. Temperatuur: Basistemperatuur 22°C, nieuwe armaturen (3.0 µmol/J) met lager warmteprofiel, CO₂-generator 4kW naast tent met inlaat gericht op uitstoot. Luchtverversing max 400 CFM (50% stand in rust). Verwachte dagtemperaturen tussen 28-32°C.
        Week Plagron Cocos A/B B.A.C. Silicium Boost Plagron Calmag Pro B.A.C. F1 Extreme Booster EC totaal PH PPFD LV CO (ppm)
        1 2 ml/L 0.4 ml/L 0.5 ml/L 0 ml/L 1.0-1.1 5.8 550 70% 700
        2 2 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 1.1-1.3 5.8 650 65% 900
        3 2.5 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 1 ml/L 1.4-1.6 5.9 800 60% 1100
        4 3 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 1.5 ml/L 1.7-1.9 5.9 1100 60% 1300
        5 3 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 2 ml/L 2.0-2.2 6.0 1250 55% 1500
        6 3 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 2.5 ml/L 2.2-2.3 6.0 1300 50% 1500
        7 3 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 3 ml/L 2.2-2.3 6.0 1300 50% 1500
        8 2.5 ml/L 0.5 ml/L 0.5 ml/L 2 ml/L 2.0-2.1 6.0 1100 50% 1300
        9 2 ml/L 0.3 ml/L 0.3 ml/L 1 ml/L 1.6-1.8 5.9 850 55% 1000
        10 0 ml/L 0 ml/L 0 ml/L 0 ml/L 0-0.4 5.8 400 60% 700
        Binnenkweek
        Hydro