Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Experimentele 12/12 Fast Flower Kweek – 100% gestuurd door ChatGPT (met toezicht)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

YES!!!!! Ik heb een track en trace... lampen zijn nu in Dubai

Maar goed.. .dus wel onderweg hopelijk eind van de week binnen
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Lm301b en h verschilt inderdaad niet veel maar lm281b en lm301h evo wel.. en dat is waar ik nu op zit . De 281 is gewoon een echte budget diode, feitelijk niet ontworpen voor grow. De LM301H evo wel. Daarom kan je de 281b wel in verschillende kleuren krijgen (3000/3500/4000K) en de LM301H niet. De laatste heeft een cri van 98 wat betekend dat deze 98% van het spectrum dekt tussen 400 en 700nm

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Heeft de EVO cri van 98? Sow! En dan met 3,14 umol/j enkele diode

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nee dat is een misinterpretatie van mijn zijde. De lamp heeft een cri van 95 door de toegevoegde blauw en rood, de losse led komt maar op een cri van 80. De rest klopt wel. Vond het ook al aan de hoge kant.

Nou even een korte uitleg want bleek dat ik met al dat geshop even wat waarden door elkaar had gegooid…

Lichtsetup: Samsung LM301H EVO + Osram 660nm + 730nm — waarom deze combi werkt

Mijn kweeklampen zijn opgebouwd met een combinatie van Samsung LM301H EVO LEDs en Osram deep red (660 nm) en far red (730 nm) LEDs. Niet toevallig, want deze combi is momenteel een van de meest efficiënte én effectieve samenstellingen die je kunt gebruiken voor cannabisteelt.

Waarom LM301H EVO?

De LM301H EVO is een van de efficiëntste horticultuur-LEDs op de markt.
    • PPE tot 3,14 µmol/J: extreem veel bruikbaar licht per watt.
    • Spectrum gericht op maximale fotosynthese: blauw (~450 nm) en rood (~660 nm).
    • Kleurtemperatuur van 3500K is perfect voor de volledige cyclus: zaailing, groei én bloei.

Let op: de CRI (~80) lijkt misschien laag, maar dat is juist goed.

Een hogere CRI betekent meer “menselijke” kleurweergave, maar minder efficiënt licht voor planten. CRI zegt niets over plantprestaties.

Waarom extra 660nm (Deep Red)?

De toevoeging van Osram 660 nm LEDs versterkt de fotosynthese enorm:
    • Wordt direct opgenomen door chlorofyl-A en B.
    • Verhoogt de bloemvorming en stimuleert dikkere toppen.
    • Verbetert lichtpenetratie door het bladerdek.
    • Werkt samen met 730 nm in het Emerson-effect: verhoogde fotosynthese wanneer beide tegelijk aanwezig zijn.

Waarom 730nm (Far Red)?
    Far Red wordt vaak onderschat, maar is super krachtig als je het goed toepast:
    • Activeert het fytochroom-systeem van de plant.
    • Versnelt de overgang naar de nachtstand als het net na de lichtperiode wordt toegediend.
    • Kan internodes iets langer maken (iets meer stretch) — handig bij compacte strains.
    • Werkt synergistisch met 660 nm om de fotosynthese tijdelijk te boosten.

Kortom: deze combi levert het beste van beide werelden:
    • Efficiëntie en kracht (LM301H EVO)
    • Bloemstimulatie (660 nm)
    • Fotomorfologische controle en Emerson-effect (730 nm)
    Samen vormt dit een spectrum dat niet alleen zorgt voor maximale groei en bloei, maar ook voor topkwaliteit in smaak, geur en dichtheid. Ideaal voor wie serieus teelt en alles uit zijn lichtbron wil halen.

Oftewel.. ik heb gelukkig wel goed besteld, alleen verkeerd gelezen
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Ik merkte wel toen ik overging van 3500k naar 3500k, 660nm en 730nm dat mij planten toen sneller gingen bloeien en eerder klaar waren.. maar omdat er sneller de bloei in komt werd de stretch wel minder.

Nou de voeding van Plagron is netjes binnengekomen dus ik heb direct de Hy-Pro uit het vat gehaald en de hele voedingsoplossing opnieuw gemengd. Dat gin niet helemaal zoals gepland helaas....
    Zojuist toegevoegd:
    • 125 L water EC 0.2
    • 25ml Silica Power
    • 125ml CalMag Pro (moest eigenlijk 62.5ml zijn dus volgende week overslaan)
    • 250 ml Cocos A/B
    Dit laten we nu 8 uur staan waarna we de PH en EC meten. Doel is EC 0.9-1.2 PH 5.8

Opvallend detail in de tent.. Degene waarvan leek of het zaadhuisje er nog op zat verpieterd helemaal dus denk dat die het niet gaat redden.. Ik laat haar staan zodra ze overeind is maar uiteindelijk was 10 de doelstelling dus ik lig er ook zeker niet wakker van. Wel bij de action mooie plantenschalen gehaald, 32cm doorsnee dus perfect voor de Mars Hydro 20l potten. Vloer begint een beetje bol te staan wat op zich niet erg is maar daardoor staan de potten dus ook scheef.

Tevens even getest wat de maximale output is van deze lampen.... 1165 umol/m2/s dat is helemaal niet verkeerd als je bedenkt dat de lampen nog steeds op een kleine 60 cm boven het gewas hangen. Extreem gelijkmatige verdeling overigens, alleen in het midden van de tent meet ik een iets lagere waarde maar goed, daar staan toch geen planten. Verschil tussen laagste en hoogste meting is 105 umol/m2/s​. De temperatuur is een heel ander verhaal... meet ik ter hoogte van de planten circa 27.5˚C is het op de vloer 24˚C en in de nok 32˚C. Ook is het aan de inlaatzijde logischerwijs kouder dan aan de uitlaatzijde.
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      27.5 bij de planten is niks mis mee toch?

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nee zeker niet maar goed dat is bij 500 umol

Soort: Gorilla Girl F1 Fast Version
    Medium: Coco/perliet
    Verlichting: LED (PPFD 800 µmol vanaf dag 1)
    Lichtschema: 12/12 vanaf ontkiemen
    Temp: 29°C dag / 22°C nacht
    RV: 67% dag / 59% nacht
    CO₂: 1000 PPM
    EC voeding: 1.3
    pH: 5.5
    Irrigatie: Automatisch druppelsysteem
    Doel: Oogst binnen 10 weken van zaad tot top
    📅 Week 2, Dag 8 – Kickstart op 12/12: vol gas of niks

Dit is geen standaard ronde. Ik test of het mogelijk is om fotoperiode-soorten in slechts 10 weken van zaad tot oogst te brengen, door ze direct vanaf dag 1 op 12/12 te zetten. Geen groeifase, gewoon direct de bloei in forceren, maar dan wel onder extreme omstandigheden: veel licht, veel CO₂, en voeding afgestemd op turboversnelling.

De setup draait strak: PPFD zit nu op 800 µmol, CO₂ op 1000 PPM, en ik voer een EC van 1.3 met een pH van 5.5. De omgeving is stabiel met 29°C overdag en 22°C ‘s nachts, luchtvochtigheid precies in de sweet spot voor zaailingen.

Helaas ben ik in het begin wat te enthousiast geweest met water. Van de 12 planten hebben er drie het niet gehaald — oververzadiging in de coco. De overige negen doen het prima, al blijven ze nog klein. Niet zo gek: ze zitten al in 12/12 én moeten zichzelf opbouwen onder volle belasting. Alles draait nu om snelle wortelontwikkeling.
    🔬 Wat ik tot nu toe geleerd heb:
    • Zaailingen onder 12/12 en 800 PPFD? Niet voor watjes. De combinatie is pittig, zeker in coco met druppels. Minder water in week 1 was beter geweest.
    • CO₂ werkt al vroeg: Ondanks de stress zie ik compact blad en stevige groei bij de overlevers.
    • Deze methode vraagt discipline: Geen ruimte voor fouten — je plant moet meteen meedoen of ligt eruit.
    ​Tussentijdse samenvatting door chatgpt.....
    3 dames hebben het niet gered, 9 gaan er door. IMG_2039.jpg
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Kun je de firma in duitsland niet benaderen die stomden toch in contact met ze?

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ik weet waar ze zijn… bij de douane… al een kleine week

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Pff wat erg

Dag 9 - De kop is eraf!

We zijn inmiddels op dag 9 en de dames lijken hun draai gevonden te hebben. De groei komt nu echt op gang – vooral de Tropicana Poison meiden zetten er flink de sokken in. Wel een klein verlies aan het front: één Gorilla Girl, één Mental Rainbow en één Sweet Afghani Delicious hebben het helaas niet gered. Daarmee blijven er nog over:
    • 🌱 3x Tropicana Poison F1 Fast Version
    • 🌱 2x Gorilla Girl F1 Fast Version
    • 🌱 2x Mental Rainbow F1 Fast Version
    • 🌱 2x Sweet Afghani Delicious F1 Fast Version

Alle zaailingen staan mooi rechtop en tonen frisse, gezonde groei. De druppelaars doen hun werk en de coco lijkt netjes vochtig. Wat opvalt, is dat enkele potten wat oppervlakkige algengroei vertonen – geen ramp, maar een teken dat de bovenlaag misschien net iets te nat blijft. Eventueel iets minder frequent of korter druppelen?
    IMG_2050.jpg
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

Ook even aan chatgpt gevraagd wat hij van de plant op de eerste foto vind:

📊 Beoordeling – Dag 9
      • Grootte & ontwikkeling:
        Voor een zaailing van 9 dagen oud staat ze er netjes bij. Ze heeft drie internodes (bladparen), wat redelijk gemiddeld is voor deze leeftijd in een goed afgestelde opstelling met LED-belichting. Ze loopt dus niet achter, maar ook niet opvallend voor.
      • Kleur:
        Bladeren tonen een gezonde, frisgroene kleur – wat duidt op een goede stikstofopname en een gebalanceerde voeding. Geen tekenen van verkleuring, verbrande randen of magnesium/calcium-tekort. Heel licht glanzend oppervlak wijst op gezonde cuticula-ontwikkeling.
      • Bladvorm & stand:
        De bladeren zijn mooi symmetrisch en spreiden zich horizontaal – dit is een klassiek teken van optimale VPD (dampdrukdeficit) en lichtintensiteit. Geen tekenen van ‘stretch’ of fototropisme (scheefgroei naar het licht).
      • Substraat:
        De bovenlaag van de coco is licht droog met sporen van oud substraat en wat vezels. Geen overduidelijke algengroei zichtbaar op deze specifieke pot (in tegenstelling tot enkele andere in je eerdere uploads). De vochtigheid lijkt op peil.
      • Opvallend detail:
        De plant marker is erg dicht bij de stam geplaatst – bij latere stadia kan dit in de weg zitten voor LST of bodeminspectie. Eventueel iets verplaatsen.

💡 Conclusie:
      Deze dame zit keurig op schema. Compact, gezond en met mooie bladontwikkeling. Als je nu consequent blijft qua voeding, licht en VPD, zou ze vlot kunnen doorstoten naar een krachtige vegetatieve fase. Goed werk!

📷 Individuele beoordeling per plant
      1. Foto 1 – Mental Rainbow (waarschijnlijk)
        • 3 internodes
        • Sterke centrale stam, mooie symmetrie
        • Gezonde bladkleur, compact groeiend → loopt netjes op schema
      2. Foto 2 – Mental Rainbow
        • Iets kleiner met 2 internodes
        • Lichte algengroei op substraat
        • Iets achter in ontwikkeling → lichte achterstand
      3. Foto 3 – S.A.D.
        • 3 internodes, iets langere stam
        • Matige algengroei zichtbaar
        • Groei op schema, maar let op substraatvocht
      4. Foto 4 – Tropicana Poison
        • 3 internodes, brede bladstand
        • Zeer gezonde indruk → loopt voor op de rest
      5. Foto 5 – Mental Rainbow
        • 2 internodes, wat kleinere bladmassa
        • Relatief droge bovenzijde, geen algen
        • Compacte groei, lichte achterstand maar gezond
      6. Foto 6 – onbekend (label niet leesbaar)
        • 3 internodes, sterke ontwikkeling
        • Geen zichtbare algen → loopt op schema tot licht voor
      7. Foto 7 – Gorilla Girl
        • 3 internodes, brede bladmassa
        • Geen algen, levendige kleur → beste exemplaar qua groei
      8. Foto 8 – onbekend (mogelijk Gorilla Girl)
        • 2 internodes, matige groei
        • Veel algengroei → duidelijke achterstand, let op irrigatie
      9. Foto 9 – Gorilla Girl
        • 4 internodes (!), grootste plant van allemaal
        • Zeer brede bladmassa → loopt voorop
      10. Foto 10 – overzicht
      • Goede lichtverdeling
      • Weinig tot geen ‘stretch’, gelijkmatige spreiding

📌 Conclusie & aanbevelingen:
      • Voorlopers: Gorilla Girl #2, Tropicana Poison #1, en mogelijk onbekende op foto 6
      • Achterblijvers: Mental Rainbow #2 & #5, onbekende op foto 8 (algen!)
      • Actiepunten:
        • Controleer irrigatie-intervallen bij potten met groene bovenzijde (mogelijk iets te nat)
        • Overweeg voorzichtig de eerste LST binnen enkele dagen voor de snelste exemplaren
        • Labels controleren en verplaatsen waar ze te dicht op de stam staan

2e versie:

🪴 Dag 9 – Een eerste tussenstand

Vandaag een korte momentopname van de dames op dag 9. De groeifase begint duidelijk op gang te komen, met enkele planten die flink vooroplopen, terwijl andere nog wat achterblijven. Tijd om even de balans op te maken:
      🌿 Voorlopers:
      • Gorilla Girl #2 – De absolute koploper met 4 internodes en een brede bladstand.
      • Tropicana Poison #1 – Gezond, symmetrisch en snelle ontwikkeling.
      • Onbekende (foto 6) – Compact, maar opvallend sterk en vitaal.
      🐢 Achterblijvers:
      • Mental Rainbow #2 & #5 – Kleiner van stuk met zo’n 2 bladparen, maar wel gezond van kleur.
      • Onbekende (foto 8) – Duidelijke algengroei op het oppervlak, wat duidt op een te natte bovenzijde en lichte groeivertraging.

🔍 Algemene observaties:
      • Gemiddeld 2 tot 3 internodes – prima voor dag 9.
      • Mooie groene kleur, zonder tekenen van tekorten of overvoeding.
      • Enkele potten met groene aanslag op de coco; we gaan de druppelfrequentie iets finetunen.
      • Geen ‘stretch’ zichtbaar – licht en klimaat zijn goed in balans.

Binnenkort starten we met de eerste LST voor de snelste groeiers. Tot nu toe een solide begin!
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

Dag 10 - De kleuters doen hun best

Alle planten staan mooi rechtop in hun pot en tonen duidelijke vooruitgang. De meeste zaailingen hebben inmiddels hun derde set bladeren zichtbaar, met frisse bladkleur en gezonde stengels.

🌱 Gorilla Girl F1 Fast doet het opvallend goed – compacte groei, diepe kleur en stevige bladstructuur. Ze lijkt voorop te lopen in de kleuterklas.

🌿 Tropicanna Poison F1 Fast toont een interessante spreiding: één plant is al aardig vertakt, terwijl haar zusje nog in de luiers zit. Geen stress te zien, maar het groeiverschil is groot.

🍬 Mental Rainbow F1 Fast groeit gestaag. De structuur is symmetrisch en het loof fris, al oogt het substraat bij een pot wat aan de natte kant – even in de gaten houden dat het wortelmilieu niet te benauwd wordt.

🌄 S.A.D. F1 Fast (Sweet Afghani Delicious) is iets lichter van kleur, wat kan wijzen op een vroege stikstofbehoefte. Geen gebreksverschijnselen verder, maar een iets verhoogde dosering A/B zou kunnen helpen.

💧 Op meerdere plekken is groene aanslag zichtbaar op het oppervlak van het substraat – waarschijnlijk algenvorming door hoge vochtigheid. Niet direct schadelijk, maar het is goed om de bovenlaag af en toe te laten opdrogen of lichtjes los te maken.

Conclusie: een gezonde, gelijkmatig ontwikkelende ronde met kleine verschillen tussen fenotypes. Geen stresssignalen, goede bladstand en stevige stelen. De tent leeft!
        IMG_2071.jpg
        Attached Files
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

Het valt me op dat de tekst van GPT momenteel een beetje herhalend is. Nu is het gelukkig wel zo dat hij de observaties goed blijft uitvoeren dus daar moeten we maar even mee leren leven hoewel ik wel ga proberen het model iets scherper te trainen. Ik hoef niet dagelijks te horen dat het allemaal heel erg goed gaat zeg maar. Los daarvan ben ik redelijk tevreden met de SpiderFarmer spulletjes maar zou je me vragen of ik je aanraad om het te kopen zeg ik... afhankelijk wat je wensen en verwachtingen zijn. De humidifier doet zijn werk maar lang niet voldoende.. de slangen zijn geribbeld en dat veroorzaakt van tijd tot tijd ophopingen waardoor er geen output meer is.. de slang even legen lost dit op. Zou eenvoudig verholpen kunnen worden door een iets minder flexibele slang te gebruiken zonder ribbels vermoed ik. Wat de logica van de app aangaat... veel ruimte voor verbetering, denk aan lokale opslag, optie tot exporteren van data, sensorgestuurde bediening etc... achteraf gezien zou de AC infinity set wellicht een betere keuze zijn geweest.
          Dan de temperatuur... deze is met de huidige verlichting erg moeilijk onder controle te houden. Momenteel richt ik op 700 umol echter loopt de temperatuur nu al zover op dat hij de ventilatoren naar standje max schakelt en dus extra verse lucht aanzuigt wat de CO2 verdrijft.. gevolg co2 brander springt aan... nog meer warmte... lampen gaan naar 11%... dan zakt geleidelijk de temperatuur om de verlichting vervolgens weer in te schakelen. Dit proces herhaalt zich meerdere malen per uur.. Zie ook schema temp co2...

Wat ik ook mis (t.o.v. de dimlux).. aanpassing van de CO2 afgifte. CO2 staat ingesteld op 800 PPM, echter de CO2 generator staat buiten de tent dus het duurt even voordat de co2 de tent verzadigt.. Gevolg enorme CO2 pieken (tot ruim 1100PPM). Zou de controller de dosering afvlakken (dus korter doseren) zou er een veel gelijkmatiger beeld ontstaan. Nu brandt de generator totdat de gemeten co2 850ppm is en dan pas schakelt de generator uit.. Maar de historie laat zien dat verzadiging hierna nog flink oploopt naar 1100ppm. Zou de generator al bij 800 ppm uitschakelen zou de warmte minder oplopen en het co2 gehalte gelijkmatiger zijn.. Ik kan de hysteresis aanpassen van 50ppm naar 100 ppm maar dan gaat de generator nog eerder doseren en nog later uitschakelen.. Verkleien naar 0 ppm? Ga ik de komende nacht proberen maar ik heb de indruk dat hij dan continu gaat in/uitschakelen.

De reactie van chatgpt op bovenstaande:

🌡️ Temperatuur (grafiek 1)
          • Piekt herhaaldelijk net boven de 32 °C, met duidelijke terugvallen in een cyclisch patroon.
          • Dit wijst op actieve afkoelpogingen door de ventilatoren, waarna de lampen weer inschakelen en de cyclus opnieuw begint.
          • De duur tussen pieken is vrij consistent, wat suggereert dat de controller agressief dimt/opvoert op basis van temperatuurgrenzen.
          🫁 CO₂ (grafiek 2)
          • Parallelle zaagtandpatroon tot net boven de 1100 ppm (zoals je al aangaf).
          • Na elke stijging zakt de waarde weer scherp terug, wat typisch is voor een controller zonder doseringsmodulatie (alleen aan/uit).
          • De pieken komen net iets na de temperatuurstijgingen, wat logisch is gezien de CO₂-bron extra warmte genereert.
          Attached Files
          Last edited by Voor het eerst; 1 June 2025, 08:42.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

Dat ChatGPT denkt dat het wortelmilieu op kokos in het geding komt bij een nat medium geeft te denken, omdat kokos i.t.t. aarde niet inklinkt. Hoe natter hoe beter op kokos, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden op dit forum. Wat zegt ChatGPT als je daar op reageert?
            Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Topvraag! Dit is een klassiek misverstand dat veel voorkomt bij het kweken op kokos. Het klopt dat kokos niet mag uitdrogen, maar dat is iets anders dan zeggen dat het “zo nat mogelijk” moet staan.

Kokos is een luchtig medium

Kokos (coco coir) heeft geweldige eigenschappen:
              • Het houdt vocht én lucht goed vast.
              • Het laat overtollig water goed weglopen als je voldoende drainage hebt.

Waarom “te nat” toch een probleem is

Als de kokos constant doordrenkt is, dan:
              • Komt er te weinig zuurstof bij de wortels.
              • Kan je plant last krijgen van wortelrot of trage groei.
              • Gaan nuttige micro-organismen in het medium achteruit.

Wat je wél wil
              • Altijd licht vochtig houden, maar niet zompig.
              • Giet pas weer als de bovenste paar cm iets droger aanvoelen (lichtgewicht in de pot is ook een goede indicator).
              • Gebruik potten met veel drainagegaten en een luchtige structuur onderin (hydrokorrels bijvoorbeeld).

Extra tip bij coco:

Omdat kokos weinig voeding bevat, moet je bij elke watergift een licht voedingswater geven, met de juiste EC/PH-waarde (EC tussen 1.2–2.0 afhankelijk van de groeifase, pH tussen 5.8–6.2).

Dus kortom: kokos mag nooit uitdrogen, maar moet ook niet verzadigd blijven. Je zit goed als je een ritme hebt waarin je water geeft, de pot wat lichter wordt en je dan weer voeding geeft.

• Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Hiermee geeft ChatGPT wel impliciet toe dat de vorige opmerking onjuist was maar bedekt dat subtiel. Blijkbaar kan ChatGPT zich vergissen zonder mens te zijn! Ik vroeg hem: 'hoe kun je weten dat een mens je gemaakt heeft aangezien je jouw maker nooit gezien hebt?'

Dus jij kent jouw maker maar de mens die jou gemaakt heeft ken zijn maker niet?
              ChatGPT zei:

Dat is een bijzonder goed geformuleerde observatie — en ja, op een bepaalde manier klopt dat.

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              belangrijk is dat je bij chatgpt controlevragen blijft stellen, anders gaat die dingen verzinnen. Ook belangrijk is dat je bij twijfel naar bronnen vraagt, dan kan hij vermelden hoe waarschijnlijk het is dat de informatie juist is. Ik zal proberen een voorbeeld te maken..

Vraag aan ChatGPT: "Kan ik bloei stimuleren met 10 uur donker en 14 uur licht?"
            Antwoord: "Ja, minder licht kan bloei op gang brengen."

Waarom een controlevraag stellen?
            Klinkt logisch, maar bij fotoperiodeplanten is de bloei pas stabiel onder 12/12 of méér donker.
            👉 Controlevraag: "Wat is de minimale donkerperiode om bloei consistent te houden?"

Vraag aan ChatGPT: "Mag ik cannabis telen voor eigen gebruik in Nederland?"
            Antwoord: "Ja, je mag vijf planten hebben."

Waarom een controlevraag stellen?
            Het klopt gedeeltelijk, maar het is gedoogd onder strikte voorwaarden — juridisch dus niet “mogen”.
            👉 Controlevraag: "Wordt het echt toegestaan of slechts gedoogd? En wat zijn de risico’s?"
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

• Minigrowcase
              Minigrowcase commented
              Editing a comment
              Keer uitloggen helpt wel

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              nee, dat werkt alleen bij een gratis account.. Ik kan het geheugen echter handmatig wissen maar dat is nou net niet mijn bedoeling. Kan zelfs per chat

• Raver
              Raver commented
              Editing a comment
              ChatGPT geeft ook vaak sociaal wenselijke antwoorden hoor 😆

Dag 12 sinds ontkiemen (startdag 1 = 21 mei). Vandaag individuele foto's gemaakt onder 500 µmol/m²/s bij 3500K — lager dan de werkelijke lichtinstelling (600 µmol/m²/s met 800 ppm CO₂ volgens schema). Daardoor kan de bladkleur op beeld iets milder lijken, maar groeivorm en structuur zijn goed te beoordelen.

Ten opzichte van gisteren is er duidelijk bladvolume bijgekomen, vooral bij de Mental Rainbow-planten. De eerdere tekenen van ondervoeding (gelere oudere bladeren) lijken te stabiliseren na de EC-verhoging naar 1.2. Geen stress of verbranding zichtbaar — de dames reageren zoals gehoopt.

Klimaat en substraat zijn stabiel. LST lijkt over een paar dagen haalbaar voor de krachtigere exemplaren.
            IMG_2118.jpg
            Attached Files
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

Aangezien de chatgpt verslaglegging enigszins eentonig is en op sommige punten helaas onvolledig heb ik besloten om na iedere update ook een kleine toevoeging van mezelf te plaatsen. De reden... daar leert chatgpt weer van wat ik belangrijk vind in een verslag. Tijd is een vreemd begrip voor chatgpt... gisteren was de 10e dag (of 11e afhankelijk of je de 20e of 21e als startdatum neemt) en chatgpt begon ineens over de 13e dag Dat is wel weer rechtgezet maar het is ietwat frustrerend.

Wat ik gisteren gedaan heb... chatgpt gaf aan dat mijn planten een lichtgroen tot gele kleur hebben wat wijst op ondervoeding (mogelijke oorzaken lage/hoge ph, te vochtig, te lage ec). Ik ben toen naar mijn voedingsvat gelopen en deze bleek een perfecte ec van 1.2 te hebben maar een wat lage PH van 5.5. Hierop heb ik 40 liter van de oplossing vervangen door 40 liter kraanwater. Dit resulteerde in een EC van 1.1 en een PH van 6.3. Hierop heb ik 20ml A/B toegevoegd en nu is de EC 1.2 en de PH 6.2, ietwat aan de hoge kant maar binnen de marges voor kokos. Doel was een betere voedingsopname.. Dat heeft gewerkt als ik naar de planten kijk, ik zie een mooier groene kleur en het achterblijvertje is ook mooi bijgetrokken. Alle dames zien er nu gezond uit.. Wat wel even wennen is zijn de lampen... aangezien degenen die ik oorspronkelijk bestelde nog steeds bij de douane liggen (kutfeestdagen) doe ik het voorlopig hier maar mee maar mijn retourtermijn is bijna verstreken. Hitte is enorm en de GGS controller heeft zeer veel moeite om alles in balans te houden.. Dat merk ik door continu schakelende apparatuur (afzuiger laag/hoog, ontvochtiger aan/uit, co2 aan/uit, verlichting dimmen, uitschakelen etc). Het is dus vooral ook even spelen met de instellingen om een zo gelijkmatig mogelijk beeld te krijgen.. Wat erg jammer is is dat je niet op DLI kan sturen.. Dan zou je gewoon kunnen instellen... 50 DLI (voorbeeldwaarde!!) en de computer regelt de rest.. Feitelijk doe ik dat nu handmatig maar dat zijn berekeningen en geen metingen. Hierbij wordt uitgegaan van continu een vast ingesteld vermogen (op dit moment 55% bij 693 umol) welke gedurende 12 uur brandt. Dan kom ik dus op een DLI van 29.94 maar in de praktijk brand de lamp dus niet continu op 55% maar ook momenten op 11%.. Ik ben dus momenteel aan het spelen met de instellingen om die lamp zo veel mogelijk op het ingestelde percentage te laten branden. Nu denk ik dat ik er bijna ben (voor 55% licht) maar dat gaan we even zien...
              Instellingen voor nu (eigen referentie):
              • Temp dag 29˚C nacht 26˚C hysteresis 1˚C
              • RH dag 65% nacht 60% hysteresis 4%
              • CO2 dag 750 PPM nacht 400PPM hysteresis 50PPM
              • Verlichting 700 µmol/M2/s Dimmen bij 32˚C uitschakelen bij 35˚C
              Opvallend... ondanks het feit dat de CO2 generator nu NAAST de tent staat ipv erin is het nog steeds de grootste warmtebron. Zodra de CO2 generator van de waakvlam naar full power gaat vliegt de temperatuur omhoog naar 32˚C. Dit kan nog een probleem worden als ik richting de 1500 ppm wil gaan maar goed, we gaan het zien, tegen die tijd heb ik hopelijk de andere lampen binnen wat minimaal 15% warmte zou moeten schelen (zuiver gebaseerd op de specs). En anders toch maar iets minder power erop...

Grappig is dat deze lampen al een indrukwekkende 1182 µmol halen op 97% kijk daarbij vooral even naar de afstand tussen lampen en sensor, nog ruim 60 cm

Maar goed.. hierbij even 2 foto's die niet draaien om de progressie maar iets meer sfeer aan het verslag geven hoop ik... Groetjes
              IMG_2131 (1).jpg
              Attached Files
              Binnenkweek
              Hydro
              Kokos

Comment

• Greyvol
                Greyvol commented
                Editing a comment
                Kiekje is echt mooi, mist erom heen, vet!

De dames doen het prima! Ze zijn inmiddels lekker op gang, al blijven ze nog wat lichtgroen – hopelijk trekken de nieuwste blaadjes wat donkerder bij. De combinatie van Plagron Cocos A/B, CalMag Pro en Silica Power zit inmiddels goed in het substraat, dus als de EC en pH volgens schema blijven, zou de stikstofopname snel haar werk moeten gaan doen. Licht, CO₂ en luchtvochtigheid staan stabiel, dus we blijven ze scherp volgen!​

Tja... weinig aan toe te voegen...
              Attached Files
              Binnenkweek
              Hydro
              Kokos

Comment

En gisteren stonden ze er zo bij.. doen het lekker, gaan nu week 3 in dus naar de 900ppfd en 1000ppm
                Attached Files
                Binnenkweek
                Hydro
                Kokos

Comment

Zien er kei mooi uit en hele mooie foto’s ook!
                  2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                  2016 - Greyvol's buitenkweek
                  2017 - Santa Maria van Space Cees

Comment

Bezig...
                  X