Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Experimentele 12/12 Fast Flower Kweek – 100% gestuurd door ChatGPT (met toezicht)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Vandaag staan de dames er fris en monter bij. Ontkiemd op 21 mei en nu – op dag 16 – laten ze stevige groei zien. Meerdere planten hebben inmiddels vijf tot zes internodes bereikt, wat betekent dat de eerste LST binnenkort kan worden toegepast. Mits geen stress of tekorten natuurlijk, maar daarvan is (gelukkig) geen sprake.

De luchtvochtigheid wordt stabiel gehouden met een actieve mistvernevelaar, en de druppelaars houden het medium gelijkmatig vochtig. Eén klein aandachtspuntje: rechtsachter is een plas water zichtbaar, waarschijnlijk door een lekkende slang of druppelaar. Even checken voorkomt natte voeten.

Bladkleur en -stand zijn textbook; een mooie balans tussen stikstofopname en lichtintensiteit. Alles wijst op een ideale start van de vegetatieve fase. Als dit tempo doorzet, wordt het een bladerdak van formaat.

De plas water komt overigens van de humidifier.. af en toe hoopt er wat condens op in de slangen welke dan op de grond gegooid wordt.
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Dat gaat mooi👌🏽
      Nog steeds volledig door AI gestuurd?
      Ik moet chatgpt regelmatig op fouten wijzen
      En als je dat doet
      Dan geeft ie een hele andere draai aan het verhaal
      Maar zoals ik het hier zie gaat het als een🚀

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Geweldig, ik zie een voorbeeldkweek waarbij alles tot in de puntjes onder controle is. Dat ChatGPT diens eigen adviezen in de praktijk kan reviewen is natuurlijk een droomscenario van ieder lesboek. Ik ben enthousiast geworden.

Alhoewel ik niet zoveel kan/wil tweaken aan mijn set up die is afgestemd op het gegeven hoe doe ik zo weinig mogelijk en zal ik toch oogsten, ben ik wel benieuwd geworden wat ChatGPT mij adviseert!

Week 3 van de groei zit erop, en de dames staan er gezond en tevreden bij! De bladeren zijn mooi breed en egaal groen, zonder sporen van voedingstekorten of stress. De combinatie van de SF Ultrasonic Humidifier en de GGS-sensoren houdt het klimaat keurig binnen de perken. De cocos blijft goed vochtig met het automatische irrigatiesysteem; geen droge plekken of overbewatering zichtbaar.

Opvallend is dat de Gorilla Girl F1 en Tropicanna Poison F1 al flink wat internodes hebben ontwikkeld. Tijd om voorzichtig te starten met LST! De hoofdstelen zijn soepel genoeg om licht te buigen en zo het bladerdak mooi egaal te houden. Uiteraard houden we de dames scherp in de gaten voor eventuele stressreacties.

Volgende week volgt mogelijk de eerste groeispurt, dus we blijven netjes binnen het EC-schema om geen CalMag-tekort uit te lokken. Tot zover: alles op schema!
    IMG_2171.jpg
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

Heel mooi van kleur en geen rode stelen!
      Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik moet zeggen dat het schema wat ChatGPT opgesteld heeft vrij nauwkeurig is. Als ik me exact aan de dosering houdt is de PH precies gelijk aan het schema (deze week 5.9). Helaas zakt hij daarna langzaam naar 5.4 over enkele dagen maar wellicht dat ik dat straks nog beter kan sturen als de booster een wat hogere dosering krijgt. Ik zie ook al wat verkleuring in de toppen dus een dezer dagen even de grootsten iets uit elkaar trekken en naar de randen van de pot trekken maar zoals het er nu uitziet gaat alles volgens planning

De overstap naar LM301H EVO-panelen staat gepland voor woensdag, dag 1 van week 4. Deze vervangen de huidige LM281B-units. De PPFD wordt automatisch aangepast naar 1100 µmol/m²/s, conform het lichtschema. Tegelijkertijd wordt de CO₂-concentratie verhoogd naar 1300 ppm, zodat de planten het hogere lichtniveau optimaal kunnen benutten.

De temperatuur loopt naar verwachting op tot 36–37 °C bij een luchtvochtigheid van 50%, wat dankzij de verhoogde CO₂ binnen de fysiologische marge blijft. De GGS SensorPro bewaakt continu de VPD, en de ultrasone bevochtiger (450 ml/u) wordt cyclisch ingezet om pieken te dempen, zonder extra warmte toe te voegen.

Wat betreft voeding: omdat er met Blumats wordt gewerkt, is er geen drain om EC-opbouw direct te monitoren. Daarom wordt week 4 gestart met een EC van 1.5, en zal de waarde stapsgewijs worden verhoogd met 0.1–0.2 EC per 3 dagen, afhankelijk van bladrespons en groeikracht. Richtwaarde is EC 1.7–1.8 aan het einde van de week, mits de planten dit goed opnemen. Bij tekenen van oververzadiging wordt de voeding tijdelijk verdund, zonder spoeling.
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Kleine toevoeging van mijzelf.. de track en trace toont dat mijn lampen woensdag binnenkomen... Uit ervaring weet ik dat dat geen enkele garantie is maar goed, daar houdt chatgpt geen rekening mee. De temperaturen zouden bij gelijke lichtsterkte juist afnemen (efficiëntere lampen) maar omdat ik wekelijks de intensiteit verhoog ga ik ervan uit dat deze temperatuur toch wel deze kant op gaat. Met name komend weekend met buitentemperaturen van om en nabij de 30˚C verwacht ik dat het wel eens een echte woestijn kan worden.. Ik zet er voor de zekerheid wel een luchtkoeler bij.

• Minigrowcase
        Minigrowcase commented
        Editing a comment
        Ben benieuwd of de warmte afneemt lijkt mij wel toch😁

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Nee die zal niet afnemen want de intensiteit gaat omhoog. Ik heb begrepen dat ze maximaal 1600 umol/m2/s kunnen hebben bij 1500ppm. Dan zou de maximale temperatuur bij 50%lv 38°C mogen zijn.. omdat je dan op de rand van kritische waarden zit moeten de lampen bij 38°C dimmen tot de temperatuur onder de 35°C zit. Zo niet.. verbranden ze binnen enkele uren

Gisteravond heb ik het voedingswater ververst vanwege een iets te lage pH. Alles opnieuw aangemaakt volgens het schema, maar de EC deze keer iets lager ingesteld. Daarbij heb ik ervoor gekozen om een keer handmatig te bewateren in plaats van via het automatische systeem — puur om te zien hoe de dames reageren met de nieuwe lampen, en of ze meer kunnen drinken dan voorheen.

De luchtontvochtiger heb ik voorlopig uit de tent gehaald. Die stond eigenlijk vooral in de weg, zeker nu het gevecht niet tegen een teveel aan vocht is, maar juist tegen droogte. De luchtbevochtiger heb ik ook aangepast: de smalle uitstroomslang eruit, en een Y-stuk ervoor in de plaats. Dat lijkt z’n vruchten af te werpen — op basis van de data zie ik al een duidelijk stabielere RV. Geen opgehoopte condens meer, en de mist verspreidt zich efficiënter.

Tot slot zie ik de eerste tekenen van de preflowerfase opduiken: kleine witte haartjes in de groeipunten. Precies op het moment dat ik het verwachtte, gezien de 12/12-start. Alles verloopt tot nu toe zoals gepland.
      Attached Files
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

IMG_2198.jpgVolgens mij vinden ze het heerlijk hier
        Attached Files
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Omdat ik dan precies het voordeel kwijt ben van 2 lampen.. exact dezelfde hoeveelheid licht op iedere plant

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Rode steeltjes een te lage pH? Interessant!

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          In dit geval te lezen als verminderde opname van calcium en magnesium hork..

IMG_2204.jpg Bizar hoeveel groei er is ontstaan in nog geen 12 uur tijd – en dat zonder dat er net water was gegeven. Daarom vandaag weer handmatig 1500 ml per pot toegevoegd om te kijken of dat groeipatroon zich opnieuw herhaalt. Als dat zo is, wil ik de dosering daarna halveren om te testen of het effect vertraagt of juist eerder optreedt. Het lijkt erop dat de automatische bewatering nét niet de sweet spot raakt, dus ik ben benieuwd of handmatige bijsturing dit verschil verklaart.

De planten staan er in ieder geval fantastisch bij: mooi egaal groen, stevig blad en duidelijke spreiding tussen de nodes. Enkele topbladeren tonen wat plooivorming, maar dat past bij de snelle strekking in deze groeifase.

Luchtvochtigheid en belichting lopen stabiel volgens schema. Geen stressreacties zichtbaar.
        Attached Files
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Alhoewel je planten er prachtig bijstaan, vond ik de mijne van mijn meest recente ronde ook prima. Aangezien ik werk met een recirculerend systeem, meet ik niet in het medium, noch de drain maar regel de Ec en de pH wanneer het vat weer gevuld is. Doordat er een keer daags 15 minuten gevloed wordt, zullen de Ec en de pH in het medium gelijkwaardig worden aan die in het vat. Dus ik meet alleen wat er in gaat en zolang ik niks geks aan de planten zie en niet wat terugkomt. Let wel, het een is niet beter of slechter maar ik prefereer altijd de meest onderhoudsarme methode van kweken.

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Ik maak me eerlijk gezegd ook niet heel druk om de bodem ec maar de sensor zat er bij en dus verwerkt ChatGPT de gemeten waarden. Ik heb hem al verteld deze te negeren

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Lol ideaal!

Vandaag alle dames flink doorgegoten met 2,25 liter per pot, wat resulteerde in een royale drain. De EC daarvan kwam uit op 1.6 – iets aan de hoge kant, dus waarschijnlijk wat zoutophoping in de kokos. Over twee dagen plan ik nog een spoelbeurt om de wortelzone even goed op te frissen.

De pH bleek bij deze hogere EC wat aan de lage kant te zitten, maar dat is niet verrassend gezien het extreem zachte kraanwater hier. PH+ is inmiddels onderweg. Ik had eigenlijk vandaag de Blumats willen afstellen, maar dat stel ik even uit totdat de waardes weer stabiel zijn.

Op de foto's zijn lichte symptomen van magnesiumtekort zichtbaar – met name interveinale vergeling op jong blad. Gelukkig staat CalMag Pro al in het schema, dus mogelijk was dit de eerste hint dat het tijd was voor een kleine correctie. De dames zien er verder gezond en vitaal uit, en de luchtvochtigheid en temperatuur zijn netjes binnen de richtlijnen. We blijven scherp!
        IMG_2215.jpg
        Nou ik neem aan dat jullie ook begrijpen dat chatgpt weer goed op dreef is.. maar goed. ik denk dat het ook nog het knoeien van water kan zijn of wellicht dat de bevochtiger sporen achterlaat. Ten slotte is dat kraanwater wat ultrasoon verstoven wordt en dan zijn kalkresten niet vreemd.
        Attached Files
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

IMG_2223.jpg Meer water lijken ze te waarderen.. vanavond paar liter erbij en dan daarop afstellen
          Attached Files
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

Die plant floreert, dat zie je. Het valt mij ook elke keer op, hoe meer water je ze geeft hoe mooier ze het vinden.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              grotendeels mee eens maar af en toe iets droger vinden ze ook fijn heb ik al gemerkt. daarom vind ik eigenlijk de blumats ideaal.. komen nooit droog te staan, af en toe een maatbekertje per plant uit het voedingsvat en meer doe ik er tot nu toe niet aan.

Vandaag is het me opgevallen hoe duidelijk de fenotypische verschillen per strain zichtbaar worden. De Tropicanna Poison F1 Fast planten zijn wat luchtiger van opbouw, met langere internodes en een open structuur – een typische sativa-dominantie. De Gorilla Girl F1 Fast is juist extreem compact en bossig, met korte internodes en een sterke laterale groei. De S.A.D. F1 Fast planten lijken genetisch wat dichter bij de Gorilla Girl te zitten qua structuur, terwijl Mental Rainbow F1 Fast juist neigt naar de bouw van Tropicanna.

Qua voeding vandaag een kleine aanpassing: het water is iets "harder" gemaakt met 30 ml Easy Life Kalium Potassiumper vat, met als doel de pH iets op te krikken en vooral stabieler te houden binnen de Plagron Cocos voedingslijn. De toevoeging is pas kort geleden gedaan, dus eventuele effecten op de planten moeten zich nog laten zien.

Daarnaast de vraag of de PK-booster (met fosfor én kalium) mogelijk een vergelijkbare pH-stabiliserende werking kan hebben – een gedachte die wellicht later nog wat experimentatie verdient.
            Attached Files
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

Vanaf woensdag stappen we over op een aangepast voedingsschema, afgestemd op de flink gestegen temperaturen in de tent (35 °C overdag). Dit schema houdt rekening met:
              • PPFD rond de 1500 µmol/m²/s
              • CO₂ tot 1500 ppm
              • Een EC-opbouw tot 2.2 richting piekbloei
              • En natuurlijk: doseringen volledig volgens de fabrikant (Plagron & B.A.C.)
              • Alles netjes verdeeld over Silica → CalMag → A/B → Booster → pH-, voor maximale stabiliteit

De reden voor deze verschuiving is simpel: bij deze temperaturen en lichtniveaus moeten nutriënten en omgeving perfect op elkaar aansluiten. Elke 10 dagen wordt het vat ververst, dus we kunnen strak monitoren.

Daarnaast vandaag begonnen met het bufferen van het kokosmedium met KH+. Niet als voedingsadditief, maar puur om de carbonaatbuffer op te krikken — essentieel om pH-schommelingen te voorkomen bij deze warmte en druppelirrigatie (Blumat). Silicium en calcium hebben het zwaar in warme zones, dus een stabiele pH is cruciaal.

De dames lijken het vooralsnog prima te trekken, maar we gaan nu voor maximale controle. Stay tuned.

Het schema: (week 4 staat er per abuis bij maar dat is mijn huidige week)
              Week EC pH Silica (ml/L) CalMag (ml/L) Cocos A/B (ml/L) F1 Booster (ml/L) CO(ppm) PPFD Temp D/N (°C) LV D/N (%)
              4 1.4 5.8 0.1 0.8 ±2.5 1300 1200 31 / 28 55 / 65
              5 1.6 5.8 0.2 1.0 ±3.0 1400 1350 32 / 28 55 / 60
              6 1.8 5.8 0.2 1.0 ±3.0 2.0 1500 1450 33 / 29 50 / 60
              7 2.0 5.8 0.3 1.0 ±3.0 2.5 1500 1500 33 / 29 50 / 60
              8 2.2 5.8 0.3 1.0 ±3.0 3.0 1450 1500 33 / 29 50 / 60
              9 2.0 5.8 0.2 1.0 ±2.5 2.5 1350 1400 32 / 28 50 / 60
              10 1.8 5.8 0.1 0.8 ±2.0 1.5 1200 1200 31 / 27 55 / 65
              Binnenkweek
              Hydro
              Kokos

Comment

• Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Nee want de oorzaak bleek te zijn dat ze een zakelijke zending hebben aangemaakt, pakket was geretourneerd want geen bedrijfsadres, toen overgenomen door dhl e-commerce en nu als het goed is as maandag nieuwe afleverpoging

• Minigrowcase
                Minigrowcase commented
                Editing a comment
                Wat een gedoe zeg!

• Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                ja ik moet zeggen dat ik meestal meer geluk heb met mijn bestellingen... maar goed... er hangen nu ook lampen boven en die doen zo te zien goed hun werk alleen wat aan de warme kant. Draai nu 1200 µmol op 80% vermogen, 60cm afstand tot gewas. Merk dat dat de temperatuur wel nog verder omhoog stuwt hoewel dat met deze weersomstandigheden natuurlijk erg lastig te bepalen is. tenslotte is het hier nu nog 22˚C om 23.20 vanmiddag rond 15.00u zat de temperatuur op 32.2 terwijl alles uit is.

Nou zoals hierboven al aangegeven is het erg warm in de tent. "nacht" temperatuur 32.2˚C. Nu met lampen aan 38.4 dus je kan in ieder geval stellen dat de opwarming van 6˚ erg constant is. Heb de watergift dan ook maar iets verhoogt met de hoop dat dat de warmtestress iets beperkt. Tevens staat CO2 nu op 1300 PPM omdat ik merg dat het erg lang blijft hangen en dus niet de meeste warmte genereert. Nu kan ik er voor kiezen om deze uit te schakelen maar ook bij 32˚C gaan ze het heel zwaar krijgen zonder toegevoegde CO2 is mijn ervaring. Als de warmte aanhoud zal ik dus grote maar erg luchtige toppen overhouden helaas, zijn ze wel lekker snel rijp. EC staat ook lekker hoog met 1.5 (doel was 1.4 maar de KH+ doet toch wel iets met de EC). Nou ja, ze zullen geen tekorten hebben, nu maar hopen dat het de komende weken iets koeler wordt of dat het verschil in warmte met de 301's groter is dan berekend. Mijn theorie zegt dat de nieuwe lampen de tent bij gelijke ppfd 4˚C opwarmen i.p.v. 6 maar goed, we gaan het hopelijk nog een keer meemaken.
              IMG_2240.jpg
              Attached Files
              Binnenkweek
              Hydro
              Kokos

Comment

Ze lijken er geen last van te hebben.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Voor het eerst
                  Voor het eerst commented
                  Editing a comment
                  Ik heb een verslag, weet zo even niet meer welke maar volgens mij Jack herer en daar haalde ik soms 55°C. Luchtige toppen was het resultaat maar verder fantastische wiet. Was wel altijd weer een beetje eng

• Hork
                  Hork commented
                  Editing a comment
                  Dat is wel lekker warm, hier was 40°C volgens mij het hoogste en dat werden ook vrij luchtige toppen maar verder prima te roken.

• Voor het eerst
                  Voor het eerst commented
                  Editing a comment
                  Op dit moment begint de temperatuur al weer richting het normale te gaan… nu 27° lamp uit (12.17u)

Update voor dag 26 sinds ontkiemen (week 4, dag 5). De dames groeien alsof ze worden betaald — CO₂, licht en voeding zetten alles in overdrive. Dat zie je ook terug in de bladeren: stevig groen, mooie bladstructuur, maar op enkele oudere fan leaves lichte randverkleuring — typisch voor een licht kaliumtekort. Gezien de omstandigheden (hoge lichtdruk en CO₂-verrijking) is dat logisch: kalium is essentieel bij fotosynthese, osmotische balans én transport van suikers.

De EC zit stabiel, pH rond 6.1 — dus het lijkt eerder een kwestie van verbruik dan een tekort in de voeding. Komende dagen laat ik de EC iets oplopen en houd ik de drainage goed in de gaten.

Dan de hardware: mijn SpiderFarmer-humidifier heeft het na 3 weken al begeven — hulde. Met 35% RV in de tent is het nu even vechten tegen uitdroging. Morgen meteen naar GreenSell voor een betere vervanger. Nieuwe lampen zijn ook onderweg en zouden qua warmteoutput een stuk vriendelijker moeten zijn. Tot die tijd draaien de oude nog even door, en ja — het is warm in de tent. Maar met wat geluk breekt volgende week het koele front én het lichtreliëf tegelijk aan. 💡🌬️
                IMG_2249.jpg
                Attached Files
                Binnenkweek
                Hydro
                Kokos

Comment

• Hork
                  Hork commented
                  Editing a comment
                  Heb je niet nodig, gewoon voldoende blijven wateren dan kampen ze niet met droogte.

• Minigrowcase
                  Minigrowcase commented
                  Editing a comment
                  Inderdaad lijkt mij ook, krijg je zo je tent wel vol met zo weinig planten?

• Voor het eerst
                  Voor het eerst commented
                  Editing a comment
                  @Minigrowcase.als het goed is niet.. het doel is juist om zoveel mogelijk ruimte per plant te hebben want 35-38˚C is niet iets om te onderschatten. Lucht moet er dus langs alle kanten goed omheen kunnen.. Een volgende ronde, gericht op kwaliteit en opbrengst zal wellicht iets voller zijn maar op dit moment heb ik meer dan genoeg liggen om het nog een tijdje uit te kunnen zingen dus ben ik vooral aan het spelen..
              Bezig...
              X