Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Experimentele 12/12 Fast Flower Kweek – 100% gestuurd door ChatGPT (met toezicht)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

YES! De nieuwe LED’s zijn eindelijk binnen! 😎

Voor nu alleen even aangesloten voor een eerste test, en die is geslaagd: alles doet het! De 720W LM301H Evo bar met UV, FR en IR schakelt soepel door de verschillende spectra, en de twee dimmers reageren netjes. Beide kanalen afzonderlijk regelbaar — veelbelovend dus.

Vanavond gaat ‘ie echt de tent in (240x120x200 cm), en dan ga ik ontdekken wat de mogelijkheden zijn in combinatie met de GGS-controller. Ben vooral benieuwd hoe goed de spectrumregeling en automatisering samenwerken met de rest van het systeem, inclusief CO₂ en DLI-aansturing. Spannende avond in het vooruitzicht! 🌱💡
    IMG_2261.jpg
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• stafford
      stafford commented
      Editing a comment
      Erg mooi dat led, maar overdreven word er wel mee de meeste 800watters halen dat niet eens ongeacht welke merk,die pushen maar 550 watt ondanks hun 800watt claim.
      De evo staat als een van de weinige echt bekend die eerlijke cijfers aanstuurd en dat is jouw geval nu 700 echte watt!!!!

Ze overdrijven met de input bij 85% dan kloppen die cijfertjes maar dat is vals de output is wat telt en menig een zijn eigen lamp gaat testen gaat die er vanzelf wel achter komen dat die lamp dat nooit haalt 😁 ja zelfs mijn eigen komt niet zijn 800watt, is allemaal marketing en overdrijven maja dat is modern tegenwoordig met alles helaas.

Sterker nog deze lamp is te klein voor een 240x120 ik heb die tent ook aangeschaft namelijk. En mijn sf8600 is net zo groot als de jouwe als je het echt goed wilt doen moet er nog een 2e erbij komen te hangen 🤐 de jouwe duwd 700 terwijl mijn 800watt niet boven de 600 uitkomt 🤣 maar watt zegt niks deze lamp bedekt niet de 240 en daarom ga je nooit optimaal alles gelijk krijgen en die klapper.

Omdat je met een flinke ruimte zit waar jouw lamp niet kan vullen en erboven hangt.
      Last edited by stafford; 19 June 2025, 05:20.

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Je weet dat ik er twee in heb hangen toch? Rustig… ik weet onderhand wel redelijk wat ik doe maar ja dat specs overdreven worden is onderhand bekend. Heb van de week nog iemand blij gemaakt met echte evo’s (mijn oude 240w) en die verbaast zich ook over het verschil met goedkopere leds

• stafford
      stafford commented
      Editing a comment
      Voor het eerst wij wel maar de overige 90% heeft geen idee ervan.
      Vind je lampen wel prima,deze doen het beter mijn g8600
      Last edited by stafford; 19 June 2025, 17:49.

IMG_2276.jpg De dames reageren fantastisch op het nieuwe LM301H Evo-licht. Het bladerdek staat strak, bladeren “bidden” onder de juiste lichtintensiteit, en de groeikracht is goed verdeeld over de tent.

Bij sommige planten begint de bloei zich al voorzichtig aan te kondigen — je ziet het aan de verkleuring van het groeipunt en de verandering in bladstructuur (zie laatste foto). De internodes rekken net wat op, en dat duidt duidelijk op de overgangsfase. Alles loopt dus volgens schema!

En voor wie ook zulke resultaten wil: de 720W LM301H Evo lampen die je hier ziet shinen, mag ik aanbieden voor €499 per stuk. UV, FR en IR inbegrepen. Stuur maar een pb’tje bij interesse!
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Ziet er goed uit! Maar ga je niet scroggen/lst?

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nee deze ronde geen fratsen.. doel is 10 weken zaad tot oogst en dan is iedere vertraging er 1 teveel

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Ben benieuwd wat je opbrengst dan gaat worden👌

Week 5: de bloei is begonnen! 🌸
    We trappen week 5 af met een EC van 1.6 en pH 5.8. De eerste bloedhaartjes zijn inmiddels gespot, wat het officiële startsein geeft van de bloeifase. De groeispurt van vorige week lijkt deels veroorzaakt door de verrood- en IR-componenten in het spectrum in combinatie met verhoogde CO₂ – het effect daarvan is nu goed zichtbaar in de strek. Vanaf nu verwachten we een shift in energie richting knopvorming. De luchtvochtigheid en VPD hou ik scherp in de gaten om bloeischimmel voor te blijven. LST wordt nu afgerond; de structuur ligt vast.​
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Bij mij zitten er 4 in per strip en kan ze niet uitschakelen.. weg flikkeren dus die strips?🤣

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      4 per strip?? Uv of IR? IR en FR werken fantastisch, heb het al jaren in de lampen. UV mag dus inderdaad niet permanent aan. Heb besloten om deze nu een kwartiertje per dag te laten draaien vanaf week 5 bloei

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      4 uv ledjes per strip van 51 cm incl ir en fr. Alles draait samen kan niet iets uitzetten

Vandaag dag 1 van week 5, en het moment was daar: LST toch toegepast op een aantal planten. De stretch is zó krachtig dat sommige dames al gevaarlijk dicht tegen de lampen aan leunen. Gelukkig nog een beetje speling, maar liever benut ik die niet. De nieuwe lampen geven zó veel diepteverlichting dat zelfs de potgrond volledig mee verlicht wordt—een wereld van verschil met m’n vorige setup. Dat heeft ook effect: de witte wortels onderaan de stam beginnen nu langzaam te verkleuren naar lichtgroen. Niets mis mee, ze lijken er juist extra stevig door te staan.

De temperatuur blijft aan de hoge kant, maar het goede nieuws is: hij is nu wél stabiel. Dankzij de nieuwe afstelling houdt het klimaat zichzelf in balans. Visueel is ook goed te zien dat het bladerdek dankzij de buigingen weer redelijk egaal is geworden. Interessant detail: het verschil tussen links (bij de inlaat) en rechts in de tent is groter dan verwacht. Hoewel de luchtverdeling ogenschijnlijk correct is, lijkt de bevochtiger toch wat turbulentie te veroorzaken. Gelukkig geen direct verschil in gezondheid te zien tussen links en rechts.

Voedingstechnisch: ik zit nog op 3.5 ml/L Plagron Cocos A/B. EC is 1.6, pH zit na twee keer 10 ml pH- toevoegen (van 6.7) nu op 6.3. Dankzij de KH+ is het water behoorlijk stabiel, soms misschien té. Voor nu laat ik het zo, want de bladkleur en opname zijn prachtig. Her en der zie je wel oude sporen van suboptimale opname (een stipje of randje), maar nergens een patroon dat duidt op echte tekorten of schade. De bevochtiger laat wel wat kalkslierten achter op ouder blad—dat gebeurt zelfs met ultrazacht water, blijkbaar. Geen drama, maar ik houd het in de gaten.
    IMG_946EA414-689F-4691-A531-CB739DEDA123.jpg
    Attached Files
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

Vandaag dag 1 van week 5, en het moment was daar: LST toch toegepast op een aantal planten. De stretch is zó krachtig dat sommige dames al gevaarlijk dicht tegen de lampen aan leunen. Gelukkig nog een beetje speling, maar liever benut ik die niet. De nieuwe lampen geven zó veel diepteverlichting dat zelfs de potgrond volledig mee verlicht wordt—een wereld van verschil met m’n vorige setup. Dat heeft ook effect: de witte wortels onderaan de stam beginnen nu langzaam te verkleuren naar lichtgroen. Niets mis mee, ze lijken er juist extra stevig door te staan.

De temperatuur blijft aan de hoge kant, maar het goede nieuws is: hij is nu wél stabiel. Dankzij de nieuwe afstelling houdt het klimaat zichzelf in balans. Visueel is ook goed te zien dat het bladerdek dankzij de buigingen weer redelijk egaal is geworden. Interessant detail: het verschil tussen links (bij de inlaat) en rechts in de tent is groter dan verwacht. Hoewel de luchtverdeling ogenschijnlijk correct is, lijkt de bevochtiger toch wat turbulentie te veroorzaken. Gelukkig geen direct verschil in gezondheid te zien tussen links en rechts.

Voedingstechnisch: ik zit nog op 3.5 ml/L Plagron Cocos A/B. EC is 1.6, pH zit na twee keer 10 ml pH- toevoegen (van 6.7) nu op 6.3. Dankzij de KH+ is het water behoorlijk stabiel, soms misschien té. Voor nu laat ik het zo, want de bladkleur en opname zijn prachtig. Her en der zie je wel oude sporen van suboptimale opname (een stipje of randje), maar nergens een patroon dat duidt op echte tekorten of schade. De bevochtiger laat wel wat kalkslierten achter op ouder blad—dat gebeurt zelfs met ultrazacht water, blijkbaar. Geen drama, maar ik houd het in de gaten.
      Attached Files
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

Nou even een foto gemaak net nadat het licht uitging.. zie onderstaande..

De bloei is nu el begonnen, alles nog egaal groen maar ik overweeg om de uv geheel uit te schakelen. De strek kan ik nu op zich goed gebruiken maar aan de andere kant verlengt dat de totale cyclus..
        IMG_2309.jpg
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          ik hoop 6 maar ja het zullen er wel 7 zijn

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          12 weken zaadje tot oogst is toch prima?😁

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          13 ook nog wel maar dan is mijn experiment wel mislukt.. wat ik sowieso begin te denken want had nooit kunnen vermoeden dat de tent vol zou raken qua oppervlak met slechts 9 plantjes.. en deze ronde is juist niet gebouwd op een volle tent.

De stretch is officieel losgebarsten: de dames groeien enthousiast de lampen in en ik heb ze de afgelopen dagen meerdere keren omhoog moeten hangen — momenteel hangen ze op slechts 10 cm van het bladerdak. Daarmee tikken we 1200 PPFD aan bij 38 °C — echt de fysiologische bovengrens.

Verder zakken is uitgesloten; koelcapaciteit is beperkt en extra licht betekent automatisch ook extra hitte. Verlaging van CO₂ zou de enige ‘knop’ zijn om aan te draaien, maar dat is niet wenselijk in deze fase. De planten tonen tot nu toe geen stressreacties, maar ik houd het scherp in de gaten.

De waterconsumptie blijft fors: 100L in 5 dagen! Vandaag bijgevuld (geen verversing) om luchtinslag te voorkomen. EC iets verhoogd om de stretch hopelijk een tandje terug te brengen. Mogelijk komt LST de komende dagen aan bod, want sommige toppen krijgen acuut last van hoogtevrees.
        IMG_2326.jpg
        Attached Files
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

Hier schrik ik toch wel van ChatGPT die er blij mee lijkt te zijn dat de planten enthousiast in de lamp strekken. Beide eigenschappen zijn niet wenselijk lijkt me.

Vind de planten er wel heel gezond en goed bewaterd uitzien. Ik zou zelf een net ophangen of bamboestokken plaatsen om de takken te ondersteunen.
          Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Feit is dat ChatGPT weet dat er nog een meter speling is boven de lampen... Ik heb veel moeite moeten doen om hem dat duidelijk te maken. Maar ik wil niet de hoogte in, mijn doel is juist dat alles lekker overzichtelijk blijft, maximaal 140cm hoog dus (pot is 30cm, totaal 170cm dan 10cm tussen planten en lamp en 10cm boven de lamp voor de koeling, Zit nu op totale hoogte van circa 120cm) Had nooit verwacht dat ik in zo'n korte tijd zo hoog zou komen (en vooral niet zo uitgebreid) maar goed, ze lijken de suggesties van ChatGPT te waarderen. Nu bezig een oud osmosefilter te restaureren zodat ik hopelijk woensdag volledig op RO-water werk. (Vond in de schuur nog een 400 Gallon/ 1520 Liter per dag versie ) Wat betreft ondersteuning.. nu nog niet nodig (heb juist alles naar de randen getrokken) en ik vermoed mede door de silicium helemaal niet nodig.. Erg sterke stammen en zeer veerkrachtig. Ik denk dat het enthousiasme van ChatGPT gaat over de groei, 10cm per dag. Ik ben daar zelf iets minder enthousiast over...

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            De planten staan er prachtig bij dus ik snap het enthousiasme van ChatGPT ergens wel maar inderdaad zoveel groei op een dag heb liever aan bloei!

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Het osmoseapparaat werkt weer naar behoren.. nieuwe filters en membraan en gaan met dat ding. Bluelab zegt PH7.1 en EC 0.0. Osmoseapparaat zegt 3 PPM. Omgerekend is 3 ppm EC 0.0047 dus die afronding accepteer ik graag

Aardig wat beweging in de tent vandaag! Mijn dochter vond dat “rare apparaat met al die slangen” in de schuur — bleek ons oude osmoseapparaat te zijn. Ideaal om de humidifier en andere apparatuur kalkvrij te houden, dus heb ik ‘m nieuw leven ingeblazen met verse filters en membraan. Binnen een uurtje had ik 100 L demiwater, EC 0.0 en pH 7.1 — perfect als basis!

🥣 Voedingsschema gevolgd:
          • 2 schepjes KH+
          • 100 ml Plagron CalMag Pro
          • 20 ml BAC Silica Power
          • 300 ml Cocos A/B
          • 100 ml BAC F1 Booster

Uiteindelijk: EC ≈ 1.9 en pH ≈ 5.8 (check ik over een paar uur nogmaals).

Wat de dames betreft: geen nieuwe foto’s vandaag, maar ze strekken nog steeds. De rechterlamp moest zonet 15 klikjes omhoog omdat ze wel erg dicht op de toppen komen. Weer zo’n 10 cm lichtafstand — en de toppen krijgen nog steeds ruim 1200 µmol/m²/s, dus licht is er voldoende.

💡 Puntje van aandacht: luchtvochtigheid (LV) blijft aan de lage kant en verschil tussen top en bodem wordt groter. Waar ik aan de vloer ~80 % LV meet, is de bladoppervlakte nu slechts ~47 %. De nachttemperatuur is wel iets gedaald — nu netjes rond de 32 °C — dankzij de koelere buitenlucht.

Mogelijke next step: de tweede (koudere) afzuiger ook naar buiten laten blazen om extra warmte af te voeren. Daarmee daalt de temperatuur mogelijk verder, al verlies je dan wel ook wat CO₂.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Het is efficienter om het weg te blazen dan te zuigen!!!

Weet je nog die warmte boven in je kweekhok een paar jaar geleden.

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Jij hebt een goed geheugen . Maar er hangen al clip fans onderin, denk dat de potten de stroming toch nog te veel blokkeren. Probleem blijkt ook veel groter met geopende tent dan met gesloten tent

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            300 kuub afzuiger blaas je het zo weg.

De dames staan er over het algemeen fris en fruitig bij, met stevige stammen, gezonde wortelbasis en donkergroen blad. Maar... het is ook duidelijk dat het zweet ze soms uitbreekt: de temperaturen pieken regelmatig boven de 35°C. Dat zien we terug in licht opkrullende bladeren ("taco leaves") en een ietwat paarsige verkleuring van de bladstelen – iets wat deels genetisch is bij deze S.A.D. F1 Fast Version, maar met deze hitte ook stressgerelateerd kan zijn.

LST is op een paar exemplaren goed ingezet: de canopy opent zich mooi en lichtinval is verbeterd. Aanbevolen wordt om bij hoge temperaturen de lichtintensiteit iets te dimmen of het CO₂-niveau kortstondig te verlagen tot de temperatuur onder 30°C blijft. Idealiter wil je bij deze fase rond 28°C dag en 21–22°C nacht zitten, met een stabiele VPD.

Tot slot: wortelzone ziet er gezond uit en de luchtvochtigheid wordt keurig ondersteund met de ultrasonic mist. Nu is het vooral zaak om de hitte de tent uit te krijgen.
          IMG_2352.jpg
          Attached Files
          Last edited by Voor het eerst; 25 June 2025, 08:19.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Ziet er goed uit!

Goedenavond allen.. bij deze de mededeling dat vanavond de laatste update is. Had de blauwe petten net aan de deur dat er melding is gedaan en dat ze binnen 72 uur terug komen met een gerechtelijk bevel (ja, ze kunnen nog wel menselijk zijn)... dat betekend dat ik nu alles als de sodemieter moet opruimen... bedankt voor het meelezen en wellicht tot volgend jaar.... Ik blijf nog wel ff meelezen hoop ik. Mocht er iemand zijn die alles vandaag nog voor een schappelijke prijs over wil nemen.. stuur gerust een privébericht
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Sterkte ermee allemaal

Ik hoop dat het goed afloopt!

• Greyvol
            Greyvol commented
            Editing a comment
            Neeeeeeee

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Wat ontzettend klote voor je man. Kan je het stashen? Zo nee roep je maar.

Primair is mijn instelling. Houd altijd je bek. Dat heb ik ook gedaan en doe ik nog steeds. Maar…. Zoals jullie weten heb ik ook kinderen. En laten we zeggen dat mijn dochter haar mond voorbij heeft gepraat, details houd ik liever privé. De situatie op zich is ernstig genoeg. Moet me nu vooral zorgen gaan maken over mijn dochter helaas.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Levi
            Levi commented
            Editing a comment
            Kut kut kut, balen man, heel veel sterkte met snel alles ruimen!💪

• Zazaris
            Zazaris commented
            Editing a comment
            Dit is op zijn zacht gezegd kut. Ik leef met je mee.

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Kan je geen stapel paprika en pepers er in zetten of witlof!?

Goedemorgen allen... Nou dat was me het weekje wel.. Ik had al even kort gezegd dat ik wat issues had met mijn dochter en dat ik dus alles op zal ruimen.... Nou ja.. zoals jullie weten ben ik een beetje een eigenwijze klootzak dus heb ik even wat dingen voor mezelf op een rijtje gezet.. Ja, de politie weet nu dat ik planten heb staan, nee, dat vinden ze niet ok. Ze gaven aan 72 uur nodig te hebben voor een bevel.. Ik heb ze niet meer gezien. Nu heb ik al eerder verteld dat ik omstreeks september sowieso moet verhuizen dus mijn logica was... wat willen ze doen.. me het huis uit zetten? Me een boete geven? Ik heb letterlijk een uur met de politie gesproken over het onderwerp en ze geven aan dat ze mijn dochter niet op kunnen sluiten omdat er echt geen capaciteit is, dat ze jongeren in het algemeen vrijwel niet opsluiten in verband met personeelstekorten etc.. Lang verhaal kort... ze staan er nog steeds... en ik bloei ze gewoon af. Uiteraard heb ik deze info met ChatGPT gedeeld en dat levert de volgende post op.

Zoals eerder verteld: ik had stevige problemen met m’n dochter, en in dat gedoe is ook de politie op de hoogte geraakt van mijn planten. Dat was voor mij reden genoeg om alles op te ruimen — of dat was in elk geval het plan. Maar ik ben nou eenmaal een eigenwijze klootzak. Dus na een paar dagen denken sloeg m’n houding om naar: fuck it. Ze komen wel of ze komen niet. Opsluiten gaan ze me toch niet, en ik ben hier letterlijk over een paar weken weg.

Gevolg: een week lang heb ik letterlijk niks aan de planten gedaan. Geen water, geen check, niks. En ja — dat was een flinke fout. Maar goed… ze leven nog. En hoe.
          💧 Waterproblemen: wit en troebel

Bij terugkomst besloot ik met frisse tegenzin toch een nieuwe voedingsoplossing te maken: 110 liter water, KH+ toegevoegd, daarna Silica Power (0,2 ml/l), drie uur gewacht, CalMag erin, vijf minuten later Plagron Cocos A/B. F1 Booster had ik nog niet toegevoegd.

Resultaat: melkachtig witte soep.

Oorzaak? Klassieke neerslagreactie: Silicium (basisch) + calcium uit CalMag + verhoogde KH = calcium silicaat. Zelfs met wachttijd blijft die reactie gevoelig als de pH niet omlaag wordt gebracht voor de calcium erin gaat. 🔧 Correctie & herstel
          • EC gemeten: 1.6
          • pH: 6.3 → geleidelijk verlaagd naar 5.8
          • Daarna pas F1 Booster toegevoegd → eind-EC 1.9
          • Volledige oplossing gebruikt zonder vervanging
          🌿 Plantenstatus
          • De dames stonden er verrassend goed bij: stevig bladerdak, stretch is nog bezig, toppen zijn in opbouw.
          • Verticale groei was extreem — sommige dames tikken nu al de 180 cm aan (inclusief pot) en zitten tegen het armatuur aan.​
          • Her en der lichte bladpuntverbranding en opgerolde randen: tekenen van hitte-/lichtstress, passend bij het gebrek aan RV-sturing in die week.
          • Eén top (foto 7) is zwaar verbrand, waarschijnlijk recht onder het UV/IR-deel van het spectrum.
          🛠 Acties:
          • Lampen iets verhoogd
          • RV terug naar 55%
          • Drainwaarden worden de komende dagen gemonitord
          IMG_2454.jpg
          Attached Files
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Ik heb er 3, met de anderen ervaar ik geen issues (jongens), deze is echt een klasse apart. Helaas doet ze me op bepaalde vlakken erg aan mezelf denken op die leeftijd en ik hoop dan ook echt dat ze betere keuzes zal maken dan ik deed. Maar goed, voor nu is het vooral even lekker rustig in huis en probeer ik me te richten op positieve zaken.

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Hoe oud is ze als ik vragen mag?

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            16, 14 en 9. de 14-jarige is mijn dochter.

lampstress opgelost, bloei op volle toeren, EC/pH in balans

Na een stevige stretch waren enkele toppen in contact gekomen met de LED-bars. Inmiddels zijn we 48 uur verder, het bladerdak is verlaagd en de lichtafstand hersteld. De toppen hebben zich opvallend snel herpakt en richten zich weer krachtig omhoog.

De bloei is nu volledig op gang. De bloemaanzet is uniform over het bladerdak, met actieve ontwikkeling van witte stampers. De verticale groei neemt zichtbaar af, wat erop wijst dat de stretchfase ten einde loopt.

EC en pH zijn stabiel op 1.9 en 5.6 — ideaal voor de opname van kalium, fosfor en micronutriënten in deze fase. De planten reageren goed: er is geen verdere bladverbranding waargenomen en de nieuwe groei oogt gezond.

De lichtverdeling over het bladerdak is gelijkmatig. Er is voldoende circulatie en geen tekenen van warmteopbouw onder de lampen. SensorPro en klimaatregeling houden temperatuur en VPD binnen het gewenste bereik.

IMG_2489.jpg
          Attached Files
          Last edited by Voor het eerst; 6 July 2025, 00:20.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Ziet er netjes uit!

Week 7 sinds ontkieming — we zitten middenin de vroege bloeifase. De knopvorming komt goed op gang, terwijl de laatste restjes stretch nog voelbaar zijn. Ideaal moment om het klimaat en de belichting te finetunen op maximale efficiëntie.

📊 De logdata van afgelopen dagen liet zien dat de temperatuur tijdens de lichtperiode structureel boven de 34 °C uitkwam. Hierdoor trad automatische dimming op en bleef de CO₂-opname suboptimaal.

Daarom vanaf vanavond:
          • 💡 PPFD begrensd op 850 µmol/m²/s om warmtebelasting te beperken zonder opbrengstverlies;
          • 🫁 CO₂ verlaagd naar 850 ppm — afgestemd op huidige bloeifase;
          • 🕗 Lichtcyclus verschuift naar 22:00–10:00, om de koelste uren van de dag te benutten;
          • 🌅 Met zonsopkomst en zonsondergang simulatie (30 min) voor zachte overgangen;
          • 🔁 Klimaatregeling loopt van 22:30–09:30, met:
            • Temperatuur: 30 °C dag / 25 °C nacht
            • RV: 60% dag / 55% nacht
            • CO₂: alleen actief tijdens dit venster
            • Afzuiging: gestuurd op temperatuur (dag/nachtdoel)

De overgang naar dit nieuwe schema vindt vanavond plaats, met een eenmalige verlenging van de donkere periode (14 uur) — bewust gekozen om de stretch natuurlijk af te remmen.

De komende 48 uur wordt opnieuw gelogd om te controleren of het nieuwe regime net zo goed werkt in de praktijk als het op papier lijkt.

Kleine toelichting van mezelf... chatgpt heeft dus ook een week geen updates ontvangen en is daardoor een klein beetje in de war. Ik heb getracht alles weer in sync te brengen door de situatie aan chatgpt uit te leggen. Gelukkig werk ik met datalogging dus daarom kon ik het csv bestand met data toevoegen voor de correcte berekeningen. Ik probeer nog een oplossing te vinden om de instellingen te koppelen aan de buitentemperatuur. Ik weet wel dat ik inmiddels een idee heb voor een controller die alles wat nu verkrijgbaar is eenvoudig maakt. Dit zal ik in een volgend bericht delen.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• TheBigDudeski
            TheBigDudeski commented
            Editing a comment
            Goed dat je er weer bent! Laten we hopen op te weinig politiecapaciteit en dat je alles mooi af kunt bloeien. Wat heb je ook staan... 8-10 planten? Daar haal je het lokale nieuws nog niet mee. Iets met een sisser. Dames hebben zich dus goed gehouden, leuke verrassing niet? Jammer van die letterlijke light burn in je vorige post, maar je haalt er nog meer dan genoeg van af. Ik ga er weer voor zitten, erg leuk project om te volgen!
        Bezig...
        X