Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Experimentele 12/12 Fast Flower Kweek – 100% gestuurd door ChatGPT (met toezicht)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

🌿 Slim Kweeksysteem met AI & Automatische Bewatering

Plug & Play • Geen Cloud • Geen Gissingen

Kweek slimmer. Kweek zelfstandiger. Kweek met inzicht.
    Dit volledig lokale regelsysteem meet, leert en stuurt bij — zodat jij altijd maximale opbrengst haalt, met minimale stress.
    🚀 Wat maakt dit systeem uniek?

Maximaal licht, zonder hittestress
    AI met weersvoorspelling anticipeert op hitte en past licht en afzuiging aan vóórdat je planten stress ervaren.

CO₂ wanneer het iets toevoegt
    Het systeem beoordeelt licht, VPD en bladtemperatuur en injecteert CO₂ alleen als het daadwerkelijk rendement oplevert.

Klimaatsturing op basis van bladtemp & VPD
    Niet de lucht, maar de plant zelf bepaalt het klimaat. Resultaat: altijd de juiste verdamping en opname.

Automatische bewatering – slim en precies
    Met standaard 5 bodemvochtsensoren (uitbreidbaar tot 12) regelt het systeem watergift exact naar behoefte. Werkt perfect met potgrond, kokos, steenwol of andere substraten.

Weersvoorspelling + AI-regeling = stabiliteit
    Het systeem weet wat er buiten gebeurt en past daarbinnen alles automatisch aan. Dag/nachtcurve, vocht, licht — alles wordt meeberekend.

Slimme strain-profielen + gepersonaliseerd weekschema
    Kies jouw strain via de interface, selecteer een lichtschema (24/0, 20/4, 18/6 of 12/12) en geef de voorgroeiduur op. Het systeem genereert automatisch een weekschema met lichtintensiteit, CO₂-doelen, VPD-ranges en bewatering — perfect afgestemd op jouw genetica.
    Dankzij AI leert het systeem bovendien van vorige runs en stemt het instellingen steeds beter af.

Plug & Play Bluetooth Setupwizard
    Zet aan, verbind met je mobiel en stel je netwerk en wachtwoord in — geen kabels of IT-kennis vereist.

100% lokaal, geen cloud nodig
    Zélfs als je Raspberry Pi uitvalt, werkt alles door. Licht, afzuiging, CO₂ en pomp draaien onafhankelijk via de Arduino.
    💧 Extra optie: Eb-en-vloed systeem

Voor gebruikers die willen automatiseren met tafels of trays:
    • Vlottergebaseerde watergiftregeling
    • Tijds- of VPD-gestuurd vullen en afvoeren
    • Inclusief krachtige dompelpomp (ca. 2000 L/u), terugslagklep en overloopbeveiliging
    • Aansturing via relaismodule
    • Optioneel met waterhoogtesensoren

💶 Meerprijs: €225 – €275 (volledig geïntegreerd)
    🔁 Extra optie: Volautomatische RDWC met EC/pH-sturing

Voor high-end hydrosystemen:
    • EC- en pH-sensoren (Atlas Scientific of vergelijkbaar)
    • Dosering van maximaal 4 voedingscomponenten via peristaltische pompen
    • Automatische EC-correctie op basis van setpoint en volume
    • pH-sturing met logging en alarmsysteem
    • Volledig geïntegreerd in AI-interface

💶 Meerprijs: €525 – €625
    Inclusief pompen, sensoren, interface & doseringslogica
    🧰 Wat zit er standaard in?
    • Sensoren: PPFD, bladtemp, RV/temp, CO₂, 5 bodemvochtsensoren
    • Actuatie: PWM voor LED en fans, relais voor CO₂, pomp, bevochtiging
    • Interface: Webdashboard met live logging, AI-logica, strainprofielen en setupwizard
    • Installatie: Bluetooth-setup, volledig lokaal, veilig en uitbreidbaar

💰 Prijsindicatie
    Standaardset (5 sensors) €700 – €750
    Volledige set (12 sensors) €800 – €850
    + Eb-en-vloed uitbreiding + €225 – €275
    + RDWC met EC/pH-dosering + €525 – €625

Kweek met kennis. Niet met kans.
    Jouw planten verdienen een systeem dat vooruitdenkt. En jij verdient rust, inzicht én rendement.
    Last edited by Voor het eerst; 6 July 2025, 16:27.
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Dus je gaat op 850 umol/m2 zitten? Ik heb daar de meeste opbrengst mee gehaald tussen de 800/900. Bij 1000 zwakte die af vond ik zelf.

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Erg goed

Dapper man en je hebt nog gelijk ook. Op naar een mooie oogst!
    Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

Wouw wat een gedoe man, stoer dat je door durft te gaan. Niet voor de zekerheid de paar kleinste schrappen zodat je op 5 plantjes zit?

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        eigenlijk is dat niet eens een slecht idee... ga ik over nadenken. Neem wel in gedachten mee dat mijn spullen sowieso in beslag genomen worden en dat dat in principe de verhuizing vergemakkelijkt... ik snap dat een hoop mensen daar anders over denken maar goed... ik ben nou eenmaal een eigenwijze zak. En ik denk dat het dan niet veel uitmaakt, 5 of 9 plantjes. De techniek op zich is al grond genoeg om te vervolgen... daar ben ik me extreem bewust van.

IMG_2507.jpg Weekupdate: dak bereikt, toppen geknakt – licht stabiel

De stretch zat er goed in deze week, en de dames tikten bijna letterlijk de lampen aan. Omdat er geen centimeter speling meer was naar boven, heb ik de langste stelen geknakt (supercropping). Met beleid gebogen en gefixeerd, en geen zichtbare stressreacties tot nu toe – blad blijft omhoog wijzen, stelen herstellen mooi.

De lampintensiteit is ingesteld op 850 µmol/m²/s en wordt stabiel aangehouden. Geen tekenen van lichtstress of bladverbranding zichtbaar. De toppen zijn zich inmiddels goed aan het vormen, met een gelijkmatige verdeling over het bladerdak.

De luchtvochtigheid blijft visueel stabiel en de omstandigheden voelen gecontroleerd. Een solide begin van de bloei.
      Attached Files
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Wel allemaal smal sprieterig blad hè.

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        ik ben daar erg blij mee maar waarom denk je dat dat niet ok is?

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Sativadivadingetje toch?

Topvorming in volle gang – en die bladstructuur begint logisch te worden

De bloei komt nu echt op gang. De toppen bouwen zich netjes op met frisse witte haartjes, en de algehele vorm van de planten blijft mooi open. Rreppellsteeltjam Wat opvalt: het blad is aan de smalle kant, haast sierlijk sprieterig. Dat leek eerst wat afwijkend, maar past eigenlijk perfect bij de gekozen genetica.

Er staan onder andere Tropicanna Poison F1 Fast Version® en Gorilla Girl F1 Fast Version®, beide met een uitgesproken sativa-structuur. Die laten van nature al slank blad en langere internodes zien. De meer indica-dominante S.A.D. F1 Fast Version® zal waarschijnlijk later wat forser in de bloei gaan uitharden, en ook de Mental Rainbow laat hybride trekken zien.

Voor nu staat alles nog kaarsrecht omhoog, zonder stress. Bladeren blijven omhoog wijzen, de luchtcirculatie is optimaal en de canopy blijft gelijkmatig verdeeld. Prima condities om straks naar een compacte eindfase door te bouwen.

IMG_2519.jpg
      • Lichtintensiteit: verhoogd naar 1200 µmol/m²/s (gemeten op 10 cm tussen de LED-balken);
      • Canopystructuur: vlak en open dankzij eerdere supercropping, geen zichtbare stressreacties;
      • Bladtype: overwegend smal, passend bij de sativa-dominante fenotypen;
      • Topvorming: in actieve fase, pistillen wit en rechtopstaand;
      • Luchtvochtigheid: stabiel, visueel gecontroleerd;
      • Geen tekenen van lichtstress, bladproblemen of voedingstekorten.
      Attached Files
      Last edited by Voor het eerst; 9 July 2025, 23:12.
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik twijfel ook aan de echte oorzaak maar ik denk niet dat het aan stikstof ligt, dan zou ik eerder denken aan lichter blad of juist veel donkerder.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ze sprieten een beetje maar vind ze er verder prima bijstaan. Zeker gezien je ze een week hebt laten stikken van de dorst.

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Helemaal droog stonden ze gelukkig niet, ze kregen alleen de extra water beurten niet, alleen de laatste 2 dagen trokken ze droog omdat de druk in het vat te laag was. Maar ik zou het niet bewust opnieuw doen.

Deze week begon met een lichte tegenvaller: m’n rosinpress kwam binnen met een afgebroken ontlaststang, vermoedelijk schade tijdens transport. Na één hardnekkige poging om het materiaal los te krijgen (lees: licht geweld met de beitel), vandaag dan maar een nieuwe potkrik halen om verder te experimenteren.

Terug naar de dames, want daar gebeurt het échte werk. De toppen beginnen nu serieus vorm te krijgen en hier en daar verschijnen al harde klieren. Onderin zijn enkele bladeren slap geworden, die heb ik verwijderd, samen met een paar slungelige takjes zonder knopvorming. De lichtpenetratie is werkelijk indrukwekkend — zelfs vanaf de grond zijn de kleuren bovenin nog goed zichtbaar. Die 2x 720W met UV, FR en IR doen hun werk uitstekend.

Hoewel ze via de Blumat-drippers en om de dag handmatig nog 1.5–2 liter krijgen, lijken ze toch te snakken naar net wat meer water. Ondanks dat zie ik geen tekenen van stress: bladeren staan fier omhoog en de algehele gezondheid is top. Deze week ook voor het eerst wat B.A.C. F1 Extreme Booster gegeven, maar afgezien van wat neerslag in het vat nog geen duidelijke effecten. Volgende week verhogen we de dosering naar het maximum — benieuwd wat dat gaat brengen.

Tot slot duikt er her en der een paarse gloed op in de toppen. Of dat nou genetisch is of door temperatuurwisselingen komt, dat zal de tijd leren. Spannend blijft het in ieder geval!
      IMG_2536.jpg IMG_2534.jpg IMG_954F5ACD-657A-4F88-B5C7-FB4C5E22769B.jpg
      Attached Files
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

Wat zien we in de tent? De planten staan er over het algemeen gezond bij, met een mooie opbouw van bloemclusters. De toppen beginnen nu goed te vormen en de trichomenproductie is duidelijk zichtbaar op de close-ups—altijd een mooi moment.

Een handige referentie: de 6 inch clipfan die op sommige foto’s zichtbaar is, maakt goed duidelijk hoe groot de toppen nu al zijn. Veel van de bloemclusters zitten qua breedte al rond "clipfan-formaat"—dat belooft nog wat voor de rest van de bloei.

Voor de technisch geïnteresseerden: de lampen draaien momenteel op slechts 68% van hun vermogen. Gemeten onder een hoek van circa 45˚ tussen de lampen kwamen we uit op 1300 µmol/m²/s op 10 cm afstand en 1108 µmol/m²/s op 30 cm afstand. Genoeg power dus, zonder de toppen te overbelasten.

Daarnaast is vandaag ook de bodem-EC gemeten: die kwam uit op 1.0 bij een verzadiging van ongeveer 30%. Een prima waarde die aangeeft dat de voedingsopname in balans is met de afgifte, zonder ophoping van zouten.

Wel een kleine kanttekening: er zijn enkele topjes die vlak onder de lampen doorgeschoten zijn (klassieke foxtailing alert?), en aan de rand wat lichte bladverbranding. Dat laatste lijkt vooral te maken te hebben met de bladpunten dicht bij de lampen, wat logisch is gezien de intensiteit van de 720W LM301H EVO’s in combinatie met de extra UV/FR/IR. De CO₂ (4KW gasgenerator) zorgt ervoor dat ze het licht goed kunnen verwerken, maar bij extremen blijft opletten belangrijk.

De luchtcirculatie en temperatuur lijken goed geregeld, gezien de lichte beweging van de bladeren en geen tekenen van hittestress of slabakken.

Kortom: bloei gaat door, toppen zetten aan, en we blijven scherp op pH, EC en lichtafstand.

IMG_2574.jpg
        Attached Files
        Last edited by Voor het eerst; 15 July 2025, 23:34.
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

Week 9 update – toppen door het licht, dorstige dames & toch maar geen 10-weken ronde

Normaal doe ik zo'n 13 weken over een ronde, maar deze keer was het plan om het eens anders aan te pakken: een 10-weken experiment. Kijken of het mogelijk is om sneller klaar te zijn zonder in te leveren op kwaliteit. Spoiler: dat blijkt lastiger dan gedacht.

We zitten nu bijna aan het einde van week 9 (dinsdag), maar de planten laten duidelijk zien dat ze nog niet rijp genoeg zijn. Daarom heb ik besloten om toch door te gaan met voeden, ook al was het plan om deze week te stoppen. De natuur laat zich niet in een strak schema dwingen, blijkbaar.

Verder opvallend: sommige toppen zijn dwars door de lampen heen gegroeid en ontwikkelen zich desondanks prima. Blijkbaar is direct licht op de top niet per se nodig als je werkt met een hoge DLI, UV, FR en IR-spectrum én een goede tentreflectie. De SF GGS-setup lijkt hier goed mee om te gaan.

De dames drinken ondertussen 60 liter water per 24 uur. Dat is fors voor 9 planten in 20-liter potten op kokos, maar met 2x 720W LM301H Evo, CO₂-injectie en flinke luchtbeweging is dat ergens ook logisch. EC en pH goed blijven monitoren is essentieel.

Vandaag heb ik de laatste dosis B.A.C. F1 Extreme Booster gegeven. De fles is leeg, maar ik heb nog 50 ml Aptus Topbooster liggen—misschien dat ik die volgende week nog handmatig geef.

Op naar week 10… of eigenlijk week 11 dus!

Vanavond waarschijnlijk weer een paar foto's

toevoeging: De CO₂-generator is volledig uit, inclusief waakvlam. Dat betekent: minder hitte, maar ook minder luchtvochtigheid, omdat verbranding van aardgas óók waterdamp produceert. Minder CO₂ en minder vocht klinkt misschien spannend, maar in de eindbloei is dat precies wat we willen. We verwachten stabielere VPD-waardes en betere afrijping, zonder extra biomassastress. De ultrasonic humidifier staat paraat als het te droog wordt, maar voorlopig lijkt de balans beter dan ooit.​
          Dit is de laatste ronde voeding: EC 2.2 met 4 ml/l Cocos A/B, 1 ml CalMag en 1,2 ml F1 Booster. Daarna gaan we langzaam afbouwen door steeds vers water bij te mengen. Zo zakt de EC geleidelijk en spoelen we de planten zonder ze abrupt te laten schrikken. De pH blijft rond 5.8 voor een optimale opname tijdens deze eindfase. Als alles goed gaat, zouden de smaken straks schoner zijn dan een Zwitsers bergbeekje.
          Last edited by Voor het eerst; 19 July 2025, 12:10.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Zwitsers bergbeekje?

Jij denkt dat dat beekje echt schoon is?

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Wow, dat zijn zuipers ja!

De dames bepalen zeg ik altijd, ik heb zelden dat de bloeitijd klopt.

Ik heb wel eens dames gehad die veel eerder klaar waren, mimosa orange punch en blue sunset sherbert. Die vormden veel kleine topjes en waren al amber aan het worden in week 6. Deden de weken erna nauwelijks nog iets, geen visueel verschil tussen week 6 of 9
            Zou willen dat ik wist hoe dat kwam, misschien iets genetisch, maar waarschijnlijk stress. 'Snel afbloeien voor ik dood ga', zoiets
            Ze reageerden totaal niet meer op voeding, dus ik vermoed blokkades ofzo

Bij deze de foto's zoals beloofd.. Opvallend is dat de dames erg snel van vorm veranderen. Ze strekken nog steeds (letterlijk tegen het plafond aan) maar niet meer in de extreme mate zoals vorige week. Toppen dikken nu snel aan en de harsproductie is ook lekker op gang. Ik heb geen idee hoe lang ze erover gaan doen maar duidelijk is dat 10 weken deze ronde niet gaat lukken. IMG_2594.jpg
          Attached Files
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

Even foto's met licht uit.. ze mogen nu wel lekker aandikken
            IMG_2603.jpg
            Attached Files
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

• Minigrowcase
              Minigrowcase commented
              Editing a comment
              Lekker vol geworden zo😁

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              iets voller dan gepland maar goed, wiet zal er zijn.. had dat eerlijk gezegd niet verwacht met slechts 9 planten op dit oppervlak. tent staat letterlijk bol

• Minigrowcase
              Minigrowcase commented
              Editing a comment
              Alleen maar goed, meer grammetjes voor bassie

In theorie zitten we in de laatste week (ontkieming op 21 mei), maar de praktijk lijkt daar lak aan te hebben. De meeste pistils zijn nog helder wit, nauwelijks tekenen van verkleuring of terugtrekking, en de toppen... die zwellen nog vrolijk door alsof ze nog weken te gaan hebben. Twee planten lijken zelfs pas halverwege de bloei, zo energiek staan ze erbij.

De CO₂ heb ik uitgeschakeld, maar buiten een iets lagere temperatuur (die nog steeds overdag tegen de 32°C aantikt), merk ik weinig verschil. De nachttemperatuur blijft hangen op 25°C, wat aan de hoge kant is. Ventilatie draait goed, maar het blijft lastig om het ‘s nachts koeler te krijgen met deze zomerse omstandigheden.

Voeding vorige week ververst: mooi gemengd op EC 2.1 en pH 6.2. Inmiddels wat gedaald naar EC 2.0 / pH 5.8, wat nog binnen marge is voor deze fase. Onderin de tent opgeruimd (dode bladeren eruit), zodat de luchtcirculatie wat beter is.

Tot slot: een paar toppen hebben lichte schade van de lamp te pakken. Twijfel nog of ik die plekjes er nu al afknip, of het even aankijk tot na de oogst. Zolang het niet rot wordt, kunnen ze in principe blijven zitten.
            IMG_2611.jpg
            Attached Files
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

• Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Hier idem

• Bobledsgrow
              Bobledsgrow commented
              Editing a comment
              Ik ben de laatste tijd aan het klooien met een paar kleinere zaailingen bij mijn grote voorgegroeide plamten te zetten
              De kleine zaailingen hebben tot nu toe meer tijd nodig om af te bloeien als de planten die al langer voorgegroeid waren
              Die kregen ook eerder bloemvorming
              Dus de 1.5a2 weken doe ze minder in de groei kregen
              Pakten ze met de bloei weer terug
              Nu 3 gg4
              8a9weken bloeier
              Eind week 9
              En enkel een bruin haartje
              Wel een paar mega toppen
              Maar zoals ik nu zie mogen ze nog zeker 2 weken

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Tot nu toe draai ik in de praktijk altijd 96 dagen vanaf zaad. Ongeacht lichtschema. 4 weken groei (incl. ontkiemingsfase) en dan een week of 9 echte bloei. Heb nu een zogenaamde fast strain genomen maar ik denk dat ik met enkele dames daar toch op uit kom
              Last edited by Voor het eerst; 24 July 2025, 23:33. Reden: 9 ipv 7 weken, de huidige zou 7 moeten zijn

Ik vind dat de toppen wel mooi ontwikkelen maar op extreem wisselend tempo (per strain). Ik merk op enkele dames dat de toppen heerlijk vol en dik worden terwijl anderen nog maar rare sprieten zijn.
            IMG_2632.jpg
            Attached Files
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Waarschijnlijk een airco in de ruimte plaatsen of niet meer in de zomer kweken

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Airco.

Je weet niet wat je overkomt!!!

• Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Ja eerlijkheidshalve had ik er meer van verwacht. Ben ook oprecht benieuwd hoe ChatGPT zichzelf reviewt al vermoed ik dat ie niet aan zelf kritiek doet.

Foto's van gisteren... commenteer na de update van vandaag (volgende nog te maken post) IMG_2636.jpg
            Attached Files
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

Comment

Tja.. ze groeien door de lampen heen maar ik zou niet weten wat ik er aan kan doen. ik laat ze maar gaan en zie wel hoe ik de lampen uit mijn toppen knip
              Zitten al echt mooie toppen tussen maar een hoop is nog erg mager. Anderzijds zien die er ook totaal niet rijp uit en de mooiere tonen al hier en daar wat verkleuring.

Grappig is dat er hier en daar ook wat roze te zien is. Ben benieuwd hoe die gaan worden. ik heb nog wat speling qua tijd maar niet al te veel. Wat mij verbaasd is dat de toppen uiteindelijk wel verbranden tegen de lamp maar ook weer niet in extreme mate. Toch meet ik ruim 1200 µmol. Heel apart. De temperatuur is met nu normale buitentemperatuur ook beter, 29.6˚C gemiddeld.
              IMG_2642.jpg
              Attached Files
              Binnenkweek
              Hydro
              Kokos

Comment

Tja... momenteel weinig meer aan te doen.. Gisteren zat week 10 erop en dus zijn ze vandaag 71 dagen oud sinds ontkiemen. 10 weken dus niet gehaald hoewel ik er wellicht 1 zou kunnen oogsten... Nee ik vind ze nog niet rijp genoeg.. Bij lange na niet eigenlijk.. Van hier neem ik de regie weer in eigen handen daar ChatGPT er vanuit gaat dat ik nu mijn planten ga oogsten.

Updates... voeding verlaagd naar 1.4, PH iets omhoog naar 6.1. Temperatuur stabiel op 29.4˚C overdag en 25 's nachts

Toppen boven de lamp ontwikkelen beter dan ik ingeschat heb, indirect licht is dus niet per se een issue.

IMG_2656.jpg
                Attached Files
                Binnenkweek
                Hydro
                Kokos

Comment

• Voor het eerst
                  Voor het eerst commented
                  Editing a comment
                  Zometeen eigenlijk wel nieuwsgierig naar smaakverschil van wiet boven en onder de lamp

• Takketoelli
                  Takketoelli commented
                  Editing a comment
                  Theoretisch zouden er dichter bij de lamp meer trichjes 'verdampen'. Zelfde smaak, maar minder ster denk ik dan

• Voor het eerst
                  Voor het eerst commented
                  Editing a comment
                  Dat zie je ook goed bij de toppen die tegen de lamp zitten, deze hebben fors minder trichoompjes.
              Bezig...
              X