Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Takketoelli gaat bio
Collapse
X
-
Ik trek juist altijd t meeste plastic uit die zogenaamde bio grond. Ze mogen niet meer branden volgens mij dus t sterft ook van de vliegjes binnen no time.
Ff verrijken met handje biosupermix. Heeft me toch wel overtuigd na paar jaartjes..
Op een bordje schijten en in de zon laten drogen en dan verkruimelen en erdoorheen is nou echt wat wat ik graag zou willen zien na een vegetarisch dieet uiteraard.
How bio can you go?
Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
Het systeem betreurt dit ten zeerste.
- Likes 2
Comment
-
Beestjes maak ik mij wel wat zorgen over inderdaad. Met plagron lightmix kreeg ik alleen mugjes, die ik nu met netjes en grind tegenhou. Andere beestjes ben ik er nooit in tegengekomen.
Anderen hebben al vanalles binnengehaald met diezelfde grond.
Ik denk dat dat zo met iedere potgrond is, maar we zullen zien. Ik hoop dat het meevalt, maar ik ga in ieder geval weer netjes en grind gebruiken.
Aaltjes zou kunnen, die kosten ook niet zoveel.
-
Zeker is dat zo.
Mag allemaal niet meer gebrand worden van de Groene
Khmer. Wel verrijkt met uit biologisch gesloopte vledermuizenpoep grotten uiteraard.
Waarom grind en netjes?
Voegzand is toch veel simpeler, goedkoper en effectiever?
-
Groene Khmer. 😀
Die term ga ik ook gebruiken
-
Goedenmorgen vrienden en vriendinnen van de kweek!

Weer een weekje verder. De dames zijn nu 24 daagjes jong, flink aan het groeien en dus ook begonnen met zuipen. Het gaat erg goed in het voorgroeikastje!

20250525_083554.jpg
Van alle dames zijn de scheutjes tot en met het drievingerig blad verwijderd, volgende week worden ze getopt
De minerale dames krijgen ph 6.2 (aangezuurd kraanwater)
De bio dames ph 7.1 (kraanwater)
Ze gaan mooi gelijk op, behalve de Cherry Poppers. De sativadiva is het kleinst en meest gedrongen dit keer, nu al tegendraads. Die zet ik strakkes aan de zijkant, kan ze naar het licht gaan strekken als ze dat wil. De twee hoogste in het midden

.... .... .... .... ..
.. .... .... .... ....
Nou, volgende week zijn we weer een weekje verder

Grote Groeten!!
"Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
"Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
"Ajeto" - Buurman en Buurman
- Likes 10
Comment
-
ik las dat je water niet afzuurt? bij bio is dat niet nodig wanneer je voedingswater geeft , maar doe je dat ook niet als je alleen water geeft? ik meen me te herinneren dat het mij hier anders geleerd is. begin nu te twijfelen
Comment
-

Drukke tijden. Terwijl de Tententuin geoogst wordt groeien de dames zowat het voorgroeikastje uit
20250602_003959.jpg

Vanavond of anders zeker morgen gaan ze de Tententuin van binnen bekijken. Nog een weekje op 18/6, verpotten, ff wennen en dan schakelen
20250602_004108.jpg
Twee op minerale plagron voeding in de plagron lightmix, vier dames in de DCM grond op biotabs. Die DCM grond bevat overigens ook gewoon veengrond; witte en zwarte. De grond wordt luchtiger gemaakt met perliet
.... .... .... .... ..
.. .... .... .... ....
20250602_004017.jpg
Volgende week hebben ze dus het kastje verlaten en staan ze misschien al op 12/12

Grote Groeten!!"Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
- Likes 6
Comment
-
Goedenavond vrienden en vriendinnen van de kweek!!

Veel gebeurd kwa kweek van de week. Knippen drogen schoonmaken potgrond mengen verpotten curen trainen..... de hele mikmak

Veels teveel van het goede, dat moet in de toekomst anders. Dus later starten met de nieuwe ronde zodat knippen van de oude oogst niet gelijk valt met verpotten nieuwe. Zoiets
20250608_215529.jpg
Maar goed, de dames zijn dus allemaal verpot en we zijn begonnen met trainen. Per dame zes zijtakken dit keer, geen idee waarom
Dat heb ik een tijdje terug blijkbaar zo besloten, normaal doe ik vier
Sinds gisteren staan ze op 12/12
20250608_215536.jpg
De twee linkerdames zijn de mineraaltjes, de rest zijn bio's.
Voorstellen komt later als ze in bloei staan

Ik heb een meetapparaat aangesloten die de hele kweek het verbruik gaat meten; huidig wattage en kilowattuur. Ben best benieuwd eigenlijk wat een ronde mij gaat kosten aan stroom. Ik moet er een maand voorgroeikastje verbruik bij optellen nog
20250608_214623.jpg
.... .... .... .... ..
.. .... .... .... ....
Komende tijd dus trainen en wachten tot de bloei begint
Dat is het wel zo'n beetje

Grote Groeten!!Attached Files"Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
- Likes 8
Comment
-
Ziet er goed uit Takke. Hoe doe je dat, als je zegt, je gaat voor 4 of 6 zijtakken? Dat is te bepalen door op een bepaald moment te toppen?
Handig zo'n energie meter, heb ik ook, moet alleen nog naar de data kijken hoeveel ik nou precies verbruikt heb hehe
-
Dankedanke
Het ligt er een beetje aan hoe hoog de dames worden stef. Scheuten van één en drievingerig gaan eraf. Na week 4 ongeveer top ik terug naar 4 scheuten, (ze hebben er dan zeker 6 of meer) en probeer ze zo gelijk te houden.
Nu dus zes, meer kleinere toppen was het idee, schoot me weer te binnen gister. Ik ben alle dikkemegavette toppen verloren vorige ronde
-
Goedenmorgen vrienden en vriendinnen van de kweek!!

Eerste week op 12/12. De training is alweer voorbij; net de laatste takken omlaag getrokken. Nu alleen wat blad weghalen dat in de weg zit en de lagere scheuten dieven. Sommige zijn nu nog te klein om te verwijderen
De eerste bloeihaartjes zijn al zichtbaar
20250615_083114.jpg
Mooi man. Dit is voor de laatste training
Wanneer is de training voorbij? Nou, de takken groeien voorbij de potrand waar het binddraad aanzit, dus je kunt ook gewoon niet verder trainen. De dames beslissen dus wanneer

Welke scheuten haal ik weg? Nou, van de laagste twee takken blijven alleen de hoofdtopjes over. Van de twee in het midden gaan alleen de laagste scheuten eraf, en van de bovenste twee alleen de scheuten die naar onder groeien

20250615_083124.jpg
De lampen staan vol aan nu, samen met de afzuiger en een fan. Het meetapparaat zegt dat er 420watt verbruik is. 14 hiervan zijn alleen de afzuiger en fan. Dus de lampen alleen zijn 407 watt
Het gaat om een 200 en een 250 watter lamp, dus de cobs hebben een kleine 50 watt aan intensiteit verloren. Volgens mij is dit normaal met cobs, ooit eens gelezen

De dames zijn nu ook begonnen te drinken, ik heb vandaag ook de eerste keer de vaatjes aangevuld.
Bio:
Wat een gemak was dat zeg, ik ben nu al verkocht. Je loopt naar de kraan, vult een emmer met water en schud dat leeg in de blumat emmertjes. Klaar
Mineraal:
Idem als bio, alleen op ph 6,2 brengen. Maar eerst nieuwe batterijen want de meter deed het niet meer. Daarna kalibreren, want kraanwater hoort hier 7,1 te zijn, niet 7,8.
Iets teveel zuur, kut, dus weer water eruit en aanvullen met vers kraanwater, roeren, zuur erbij... ph meter zet zich automatisch uit dus weer aanzetten, meten roeren mengen.... Klaar
De dames zelf gaan supergoed, alleen één minerale dame heeft wat gele bladpuntjes. Nog nooit gehad, geen idee wat of waarom
Ze hebben nog geen voeding gekregen, die krijgen ze over een kleine twee weekjes pas
20250615_083620.jpg
Na de laatste training
.... .... .... .... ..
.. .... .... .... ....
Dus
Het meeste werk is alweer gedaan deze ronde. Groeien bloeien en weer oogsten. In de tussentijd af en toe voeden
Mooi man

Grote Groeten!!
- Likes 10
Comment
-
Takketoelli Je planten staan er echt prachtig bij — mooi stevig groen, gezonde opbouw.
Ik zag dat je rond 2 mei hebt ontkiemd en nu net bent overgeschakeld naar 12/12. Aangezien ik je zie als een ervaren kweker, leek me dit een mooi moment om mijn eigen ronde daar eens naast te leggen ter vergelijking.
Mijn planten zijn op 21 mei ontkiemd en staan sinds dag 1 op 12/12. Tot mijn verbazing zijn ze, ondanks de 19 dagen verschil in leeftijd en minder lichturen, qua omvang behoorlijk vergelijkbaar met die van jou. Dat zette me aan het denken over efficiëntie in de voorgroeifase.
Klopt het dat je in een 120×120 cm tent kweekt? En hoeveel watt gebruikte je tijdens de voorgroei, en op welk oppervlak? Misschien dat ik daar nog wat winst kan pakken. Ik ben benieuwd naar je ervaring!
- Likes 1
Comment
-
ah.. daar zitten de verschillen dus... nee dat kan ik niet verbeteren, heb er 37,5 x zoveel vermogen op staan... Maar dat is wel een reden voor een leuk volgend experiment. Gaan we eens over nadenken... Highrider ik snoei (vrijwel) niet. de reden... kost tijd voor herstel en mijn huidige ronde heeft slechts 1 doel... binnen 10 weken rookbare wiet opleveren.. hoeveelheid totaal ondergeschikt aan het doel, ik heb nog zat en wil weten wat er mogelijk is op dit vlak
-
Voor het eerst voorgroei hokje is perfect voor jou dan kun je iedere 10 weken oogsten
-

Weer een weekje verder. Lekker warm in de kweekkamer, daarom zuipen de dames wat meer als normaal
20250621_085647.jpg
Maar het verschil tussen mineraal en bio is enorm groot: de bio's drinken bijna drie keer meer (!!!) als de mineraaltjes. Dat kan eigenlijk alleen maar als er meer en betere wortelontwikkeling is. Dat komt dan weer door de levende bodem denk ik dan. Echt een heel groot verschil, liters meer

20250621_085653.jpg
De dame rechtsachter gaat erg hard en zuipt het meeste. Afwijkend, dus goed op ballen controleren. Elke afwijking van het normale kan op een herma wijzen. Tjekken dus!

20250621_085701.jpg
De rest doet haar ding, volgende week staan ze en bloei. Trainen was al klaar, dieven nu ook. Alleen af en toe een blad wegduwen en verwijderen, dat is het zo'n beetje.
De mineraaltjes hebben vanmorgen hun eerste voeding gekregen, gestart met halve dosering grow (2ml per liter) en calmag (drie druppels per liter)
.... .... .... .... ..Nou, dat is het wel. Beetje een saaie periode, maar saai is niet erg
.. .... .... .... ....

Grote Groeten!!"Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
- Likes 9
Comment
-
Comment
-
Je voegt middeltjes toe die zorgen voor een goed gezond bodemleven, die weer de ph regelen
Tabs zelf zijn in wezen geen buffertabletten maar voeding heb ik begrepen
Als ik mijn minerale kweek zou moeten verbeteren moet ik meer gaan meten, en daar heb ik geen zin in. Ik meet nu al teveel vind ik
Het moet makkelijker maar vooral ook rustgevender inderdaad. Geen gedoe, gewoon wat kweken 😀
Dus bio
En het is nu al veeeeeel relaxter. Laten we hopen dat dat zo blijft, dat is nog afwachten.
Ik hoop op een vergelijkbare opbrengst die nóg lekkerder is als 'gewoon' grond
Maar misschien zijn het juist de twee mineralen die de ronde gaan redden, dat is ook de reden waarom ze er staan. Gaan de bio's goed, dan wordt alles bio de volgende ronde
-
Hork dat is precies wat ik bedoelde te zeggen... ik ben gek op motorrijden, zolang ik zelf rijd... achterop zul je me nooit zien. Maar inderdaad, je ontkomt niet aan meten, persoonlijk werk ik met een Bluelab Guardian en meet dus 24/7 met datalogging. Als er dan iets niet klopt zie ik eenvoudig wat er niet klopt. Ik vind dat heerlijk werken en krijg zelfs een seintje zodra de PH of EC buiten het ingestelde bereik is, zodoende kan ik indien nodig direct ingrijpen. Ik heb er zelf een doseercomputer achter staan, ik kan dan per voedingssupplement een aantal ml toevoegen, alleen PH- kan ik niet doseren maar daar heb ik voor gekozen omdat ik dit vrijwel nooit nodig heb. Het is jammer dat de GGS niet met de computer verbonden kan worden, dat zou helemaal vet zijn. (En dan tevens een ORP meter..............) je snapt mijn punt.. het houdt niet op
-
Ik weet precies wat ik meet, ik wil alleen niks meer meten, das alles
Niks meer regelen, de dames moeten dat zelf doen
Watergift gaat automatisch met blumats
Voeding gaat automatisch met biotabs
Nu alleen maar vaatjes vullen en klaar
-
-
Leuk man discussies, daar is het tenslotte een forum voor.
Ik kan blijkbaar moeilijk verwoorden waarom ik iets doe en waarom ik welke keuzes maak
Beetje story of my life
Ik kom misschien over of ik de adviezen niet serieus neem, maar dat doe ik wel degelijk hoor. Jullie nemen er de tijd voor om dat te doen, dat alleen al verdiend mijn respect

Ik moet gewoon zo min mogelijk keuzes hebben en zo min mogelijk info over een kweek, zo simpel mogelijk. Ik meet alleen maar ph omdat anders de oogst zo goed als zeker mislukt, hier geleerd. Watergift is opgelost door de blumats, en verder komt het maar neer op één ding: meer of minder voeding, wat ik aflees aan de plant
Heel simpel

Nu wil ik dus nog simpeler gaan, maar er zijn meerder redenen om voor bio te gaan, zie start deze post
Als ik volledige controle zou willen nam ik die, en zou ik zeker voor hydro gaan. Maar ik wil dat de dames het controleren, en het bodemleven
Er kan veel misgaan, en dan weet ik totaal niet waarom. Gek genoeg geeft dat gegeven al wat rust. Ik volg gewoon het schema en wiet zal er zijn! Daarom dus ook nog twee mineraaltjes, voor als de bio's misgaan
Het is inderdaad een stuurloze auto, maar ik leer vanzelf wel rijden
Ieder heeft zijn eigen voorkeuren en redenen om de kweekmethode te kiezen die die kiest. Uiteindelijk kan ik alleen maar met mijzelf vergelijken. Mijn mineraal met mijn bio
- Likes 1
Comment
-
Dat klopt Voor het eerst, mee eens. Mits je de meting goed uitvoert natuurlijk, dat kan mis gaan. Is niet alleen de metingen het zijn alle handelingen bij elkaar
Als ik eerst 1000 handelingen nodig had en nu maar 100 voor hetzelfde resultaat, dan is de kans op fouten een heel stuk kleiner bij die 100 handelingen
Denk ik dan. Voor mij geldt dat in ieder geval
-
Probeer het is eens met 1 plant en biobizz lightmix zou ik zeggen Voor het eerst
-
Wel leuk volgend bij project. Ben wel benieuwd ook wat dit licht daarmee gaat doen.. maar voorlopig is dit denk ik even mijn laatste ronde.. de verhuizing zit er weer aan te komen en weet dan nooit of ik direct mogelijkheden heb.
-
Waar ik nu wel mee zit, is het toevoegen van de compostthee en pk
'Maak een oplossing met a en b en geef iedere plant een liter'
Maar de grond zit al vol vocht door de blumats, ben bang dat ik ze zo te nat zet
Iemand ervaring met biotabs en blumats?
Comment
-
Even uitzetten de bluemats en even x met het handje?
-
Oke, dan gooi ik het er gewoon bij. Is 10% van de potinhoud. Er staat op mijn schema dat je 1 liter per dame geeft, dat geldt voor de pk booster en de orgatrex/bactrex mix in bloeiweek 3
Compostthee is een halve liter
Ik zal binnenkort een schemaatje plaatsen
Blumats draai ik liever niet aan, maar als het de eerste keer niet goed gaat ga ik dat zeker doen
Bedankt!
-

Comment