Hoi allemaal, ik ben onlangs begonnen aan mijn eerste kweek en ondanks dat het de bedoeling is gaandeweg te leren en Google te gebruiken om problemen op te lossen, merk ik dat ik toch behoefte heb aan wat extra ogen en feedback aangaande de kweek.
Mijn setup is als volgt;
Verder gebruik ik een PH meter voor het water/voeding, een bodemmeter voor PH en vocht in de bodem en een druppelsysteem met 5L zakken.
Ik weet niet hoe betrouwbaar de PH meter is, maar omdat hij op mijn kraanwater rond de 8 uitslaat ben ik gaan corrigeren met wat ik in huis had, namelijk citroensap. Dit lijkt PH technisch goed te werken, maar ik weet niet of er effecten zijn op de plant en of het überhaupt nodig is de PH van het water te corrigeren.
Ik loop tegen een aantal praktische zaken aan qua kweekruimte:
Daarnaast loop ik tegen wat eigenaardige zaken aan mbt de daadwerkelijke planten:
Mijn idee was dat met 8 planten mijn scrognet snel gevuld zou zijn en ik over kon gaan op een 12/12 lichtschema.
Ik maak me vooral zorgen om de gele plekken op de bladeren, maar merk dat ik in het algemeen behoefte begin te krijgen aan tips/feedback aangaande de setup, voeding en de ontwikkeling van de planten.
Bewateren doe ik eigenlijk dmv het druppelsysteem, waarbij ik wacht met het opnieuw vullen van de zakken tot de bovenste laag van de bodem vrijwel helemaal droog is. Omdat het systeem maar op één plek water geeft geef ik soms wat bij aan de randen van de potten als het medium erg droog lijkt. Ik heb 5L zakken die ieder 2 of 3 planten bewateren over een periode van ongeveer 2/3 dagen. Is dit voldoende? Ik wissel zakken met water+voeding af met zakken met enkel water, omdat ik bang ben teveel voeding te geven in deze fase. Nu ik richting bloei ga wil ik wel altijd voeding toevoegen tot de laatste 2 weken bloei.
Momenteel voeg ik volgens het schema van Biocanna per L water 2-2,5 mL Bio Vega en 2 mL Rhizotonic toe. Daarna corrigeer ik de PH dmv citroensap tot 6.
De lamp staat op vol vermogen en hangt 50-60 cm boven de planten, zoals geadviseerd door Marshydro.
Maak ik me terecht zorgen of ziet het er nog goed uit allemaal? Wat kan ik anders doen om tot een succesvolle kweek te komen?
Hieronder foto’s van de setup en de ontwikkeling van de planten over de laatste 2/3 weken
Week 2 groei
IMG_8412.jpg
Week 3 groei
IMG_8592.jpg
Week 4 groei
IMG_8732.jpg
Bladproblemen (?)
IMG_8733.jpg
IMG_8734.jpg
IMG_8735.jpg
IMG_8738.jpg
IMG_8739.jpg
Vocht tussen de bladeren
IMG_8745.jpg
Setup
IMG_8744.jpg
Mijn setup is als volgt;
- Tent :100x100x180
- Lamp : Marshydro LED 400W
- Actieve inlaat d.m.v. buisventilator (voor frisse lucht van buiten de schuur, alleen gedurende de dag ivm geluid)
- Afzuiging : AC Infinity Cloudline AI-CLT4 met carbon filter
- Clipfan : 1x statisch 6 inch onder het net en 1x roterend boven net
- Controller : AC Infinity
- Humidifier: AC Infinity cloudforge (alleen tijdens zaailingenfase aangehad, nu afgekoppeld)
- Potten : 8x stoffen groeizakken ca 18-22 L (niet allemaal exact zelfde formaat/hoogte door mijn eigen stommiteit)
- Medium : Canna Terra Professional/Professional plus (50/50 gemixt)
- Voeding : Biocanna starterskit (Bio Vega, Bio Flores, Bio Rhizotonic, Bio boost)
- Zaden zijn afkomstig van Barney’s Farm: 8x Sour Diesel Fem.
Verder gebruik ik een PH meter voor het water/voeding, een bodemmeter voor PH en vocht in de bodem en een druppelsysteem met 5L zakken.
Ik weet niet hoe betrouwbaar de PH meter is, maar omdat hij op mijn kraanwater rond de 8 uitslaat ben ik gaan corrigeren met wat ik in huis had, namelijk citroensap. Dit lijkt PH technisch goed te werken, maar ik weet niet of er effecten zijn op de plant en of het überhaupt nodig is de PH van het water te corrigeren.
Ik loop tegen een aantal praktische zaken aan qua kweekruimte:
- ik kweek in de schuur omdat ik net verhuisd ben en ik er rekening mee houd dat er mensen langs zullen komen die mijn huis willen zien
- Omdat ik in de schuur kweek schommelt de temperatuur soms enorm (doorgaans tussen de 20 en 30 graden nu, met uitschieters van 15 en 32). De lamp staat ‘s nachts aan om de temperatuur enigszins stabiel te houden, maar ik maak me zorgen over de koudere dagen die eraan komen.
- De LV is zeer hoog (soms rond de 80% en eigenlijk nooit onder de 60%). Ik heb een kleine luchtontvochtiger gekocht en in de tent gezet, maar dit helpt praktisch niks. Ook de afzuiging hoger zetten helpt niet voor zowel temperatuur als LV.
- Het geluid is redelijk onder controle dmv geïsoleerde afvoerbuizen en zoveel mogelijk dichtpurren van grote naden (het is een houten schuurtje), maar met name de inlaat hoor je overdag goed als je oplet. De uitlaat heb ik niet direct naar buiten laten blazen maar iets ervoor, in de hoop dat er wel lucht naar buiten gaat, maar het geluid minimaal is.
- Er komt al best wat geur vrij van de tent nu ik nog in de groeifase zit als de tent even open is geweest en ik maak met zorgen over wat de geur gaat doen in de bloeifase. Ook omdat mijn schuurtje grens aan de schuur van de buren, gescheiden door een houten wandje.
Daarnaast loop ik tegen wat eigenaardige zaken aan mbt de daadwerkelijke planten:
- De planten zijn kort en bossig, is dit goed of slecht?
- De bladen begonnen een week of 2 geleden te “frommelen” en sinds een paar dagen zie ik duidelijke vergeling ontstaan. Wat kan dit zijn?
- Er is een duidelijk verschil in formaat tussen de verschillende planten, ondanks dat ze tegelijkertijd ontkiemt zijn, hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
- De tent staat nu eigenlijk helemaal vol met planten en apparatuur en het is nu al lastig bij de achterste planten te komen met bewateren, toppen, etc. Doe ik er goed aan om meer ruimte te creëren in de tent of kan ik het prima zo laten?
- Ik ontdek soms wat vocht tussen de bladeren, ik heb gelezen dat de planten “zweten”, maar omdat ze zo compact zijn en de LV zo hoog ik maak ik me zorgen om mogelijke schimmel.
Mijn idee was dat met 8 planten mijn scrognet snel gevuld zou zijn en ik over kon gaan op een 12/12 lichtschema.
Ik maak me vooral zorgen om de gele plekken op de bladeren, maar merk dat ik in het algemeen behoefte begin te krijgen aan tips/feedback aangaande de setup, voeding en de ontwikkeling van de planten.
Bewateren doe ik eigenlijk dmv het druppelsysteem, waarbij ik wacht met het opnieuw vullen van de zakken tot de bovenste laag van de bodem vrijwel helemaal droog is. Omdat het systeem maar op één plek water geeft geef ik soms wat bij aan de randen van de potten als het medium erg droog lijkt. Ik heb 5L zakken die ieder 2 of 3 planten bewateren over een periode van ongeveer 2/3 dagen. Is dit voldoende? Ik wissel zakken met water+voeding af met zakken met enkel water, omdat ik bang ben teveel voeding te geven in deze fase. Nu ik richting bloei ga wil ik wel altijd voeding toevoegen tot de laatste 2 weken bloei.
Momenteel voeg ik volgens het schema van Biocanna per L water 2-2,5 mL Bio Vega en 2 mL Rhizotonic toe. Daarna corrigeer ik de PH dmv citroensap tot 6.
De lamp staat op vol vermogen en hangt 50-60 cm boven de planten, zoals geadviseerd door Marshydro.
Maak ik me terecht zorgen of ziet het er nog goed uit allemaal? Wat kan ik anders doen om tot een succesvolle kweek te komen?
Hieronder foto’s van de setup en de ontwikkeling van de planten over de laatste 2/3 weken
Week 2 groei
IMG_8412.jpg
Week 3 groei
IMG_8592.jpg
Week 4 groei
IMG_8732.jpg
Bladproblemen (?)
IMG_8733.jpg
IMG_8734.jpg
IMG_8735.jpg
IMG_8738.jpg
IMG_8739.jpg