Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek - Sour Diesel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

LED: Eerste kweek - Sour Diesel

Korting op 420shop
    Hoi allemaal, ik ben onlangs begonnen aan mijn eerste kweek en ondanks dat het de bedoeling is gaandeweg te leren en Google te gebruiken om problemen op te lossen, merk ik dat ik toch behoefte heb aan wat extra ogen en feedback aangaande de kweek.

Mijn setup is als volgt;
    • Tent :100x100x180
    • Lamp : Marshydro LED 400W
    • Actieve inlaat d.m.v. buisventilator (voor frisse lucht van buiten de schuur, alleen gedurende de dag ivm geluid)
    • Afzuiging : AC Infinity Cloudline AI-CLT4 met carbon filter
    • Clipfan : 1x statisch 6 inch onder het net en 1x roterend boven net
    • Controller : AC Infinity
    • Humidifier: AC Infinity cloudforge (alleen tijdens zaailingenfase aangehad, nu afgekoppeld)
    • Potten : 8x stoffen groeizakken ca 18-22 L (niet allemaal exact zelfde formaat/hoogte door mijn eigen stommiteit)
    • Medium : Canna Terra Professional/Professional plus (50/50 gemixt)
    • Voeding : Biocanna starterskit (Bio Vega, Bio Flores, Bio Rhizotonic, Bio boost)
    • Zaden zijn afkomstig van Barney’s Farm: 8x Sour Diesel Fem.

Verder gebruik ik een PH meter voor het water/voeding, een bodemmeter voor PH en vocht in de bodem en een druppelsysteem met 5L zakken.

Ik weet niet hoe betrouwbaar de PH meter is, maar omdat hij op mijn kraanwater rond de 8 uitslaat ben ik gaan corrigeren met wat ik in huis had, namelijk citroensap. Dit lijkt PH technisch goed te werken, maar ik weet niet of er effecten zijn op de plant en of het überhaupt nodig is de PH van het water te corrigeren.

Ik loop tegen een aantal praktische zaken aan qua kweekruimte:
    • ik kweek in de schuur omdat ik net verhuisd ben en ik er rekening mee houd dat er mensen langs zullen komen die mijn huis willen zien
    • Omdat ik in de schuur kweek schommelt de temperatuur soms enorm (doorgaans tussen de 20 en 30 graden nu, met uitschieters van 15 en 32). De lamp staat ‘s nachts aan om de temperatuur enigszins stabiel te houden, maar ik maak me zorgen over de koudere dagen die eraan komen.
    • De LV is zeer hoog (soms rond de 80% en eigenlijk nooit onder de 60%). Ik heb een kleine luchtontvochtiger gekocht en in de tent gezet, maar dit helpt praktisch niks. Ook de afzuiging hoger zetten helpt niet voor zowel temperatuur als LV.
    • Het geluid is redelijk onder controle dmv geïsoleerde afvoerbuizen en zoveel mogelijk dichtpurren van grote naden (het is een houten schuurtje), maar met name de inlaat hoor je overdag goed als je oplet. De uitlaat heb ik niet direct naar buiten laten blazen maar iets ervoor, in de hoop dat er wel lucht naar buiten gaat, maar het geluid minimaal is.
    • Er komt al best wat geur vrij van de tent nu ik nog in de groeifase zit als de tent even open is geweest en ik maak met zorgen over wat de geur gaat doen in de bloeifase. Ook omdat mijn schuurtje grens aan de schuur van de buren, gescheiden door een houten wandje.
    Idealiter zou ik het hele boeltje naar binnen verhuizen, maar dit is op het moment gewoon praktisch niet mogelijk.

Daarnaast loop ik tegen wat eigenaardige zaken aan mbt de daadwerkelijke planten:
    • De planten zijn kort en bossig, is dit goed of slecht?
    • De bladen begonnen een week of 2 geleden te “frommelen” en sinds een paar dagen zie ik duidelijke vergeling ontstaan. Wat kan dit zijn?
    • Er is een duidelijk verschil in formaat tussen de verschillende planten, ondanks dat ze tegelijkertijd ontkiemt zijn, hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
    • De tent staat nu eigenlijk helemaal vol met planten en apparatuur en het is nu al lastig bij de achterste planten te komen met bewateren, toppen, etc. Doe ik er goed aan om meer ruimte te creëren in de tent of kan ik het prima zo laten?
    • Ik ontdek soms wat vocht tussen de bladeren, ik heb gelezen dat de planten “zweten”, maar omdat ze zo compact zijn en de LV zo hoog ik maak ik me zorgen om mogelijke schimmel.
    De planten zijn nu zo’n 4 weken oud en zijn allemaal tenminste één keer getopt, mijn idee was om van alle planten de hoofdtop 2x te toppen en de zijtakken 1x. Dit leek mij voldoende om mijn net te vullen met het aantal planten dat ik heb.

Mijn idee was dat met 8 planten mijn scrognet snel gevuld zou zijn en ik over kon gaan op een 12/12 lichtschema.

Ik maak me vooral zorgen om de gele plekken op de bladeren, maar merk dat ik in het algemeen behoefte begin te krijgen aan tips/feedback aangaande de setup, voeding en de ontwikkeling van de planten.

Bewateren doe ik eigenlijk dmv het druppelsysteem, waarbij ik wacht met het opnieuw vullen van de zakken tot de bovenste laag van de bodem vrijwel helemaal droog is. Omdat het systeem maar op één plek water geeft geef ik soms wat bij aan de randen van de potten als het medium erg droog lijkt. Ik heb 5L zakken die ieder 2 of 3 planten bewateren over een periode van ongeveer 2/3 dagen. Is dit voldoende? Ik wissel zakken met water+voeding af met zakken met enkel water, omdat ik bang ben teveel voeding te geven in deze fase. Nu ik richting bloei ga wil ik wel altijd voeding toevoegen tot de laatste 2 weken bloei.

Momenteel voeg ik volgens het schema van Biocanna per L water 2-2,5 mL Bio Vega en 2 mL Rhizotonic toe. Daarna corrigeer ik de PH dmv citroensap tot 6.

De lamp staat op vol vermogen en hangt 50-60 cm boven de planten, zoals geadviseerd door Marshydro.

Maak ik me terecht zorgen of ziet het er nog goed uit allemaal? Wat kan ik anders doen om tot een succesvolle kweek te komen?

Hieronder foto’s van de setup en de ontwikkeling van de planten over de laatste 2/3 weken

Week 2 groei

IMG_8412.jpg

Week 3 groei

IMG_8592.jpg

Week 4 groei

IMG_8732.jpg

Bladproblemen (?)

IMG_8733.jpg
    IMG_8734.jpg
    IMG_8735.jpg
    IMG_8738.jpg
    IMG_8739.jpg

Vocht tussen de bladeren

IMG_8745.jpg

Setup

IMG_8744.jpg
    Attached Files

Jamzieman volgens mij kweekte ook in een schuur, had z’n potten in Zand staan die hij deed verwarmen met verwarmingskabels meen ik. Zo behield die in de winterdag een constante temperatuur.

je lv zou ik proberen omlaag te krijgen door een uitlaat vanuit je tent naar buiten te laten gaan. Ik had die problemen ook maar sinds ik naar buiten afblaas is het onder controle.. moet pas in week 5 bloei de lucht ontvochtiger aanzetten.

Ik heb een tent van 120x120 met een 1200 afzuiger met een 600 filter erop. Zo heb ik het geluid onder controle gekregen en goed geur vrij. Weet niet wat jou capaciteit is van je afzuiger en filter maar zou je nog eens naar kunnen kijken.

Volgens mij mag je de planten wat meer water geven, die middelste staat er na mijn idee wat droogjes bij op sommige foto’s. Verder ziet het er prima uit dacht ik zo, om de hoogte verschillen gelijk te krijgen kun je de grootste planten toppen zolang je in de groei fase zit.

Je planten zitten flink in het blad, je kan behoorlijk wat blad weg snoeien dan komt er wat meer lucht door en zul je zien dat je blaadjes ook niet meer nat zijn.

Hoeveel openingen heeft je tent? Die van mij heeft er 3, bewust voor gekozen omdat ik anders niet bij de achterste planten kom. Als je maar 1 opening hebt zou ik de minste planten eruit halen om zo ruimte te creëren zodat ik overal bij zou kunnen. Heb 1 ronde gehad met 9 potten in de tent dat was 3x kut omdat ik nergens bij kwam. Maar ieder z’n ding natuurlijk.

voeden hangt af van je grond, light mix kun je snel gaan voeden. Ik gebruik normale potgrond en begin pas te voeden in week 3 van de bloei.

over druppelsysteem kan ik niet veel zeggen geen ervaring mee Takketoelli die heeft volgens mij het zelfde systeem mss dat hij zin heeft om wat aanvulling te geven.

ziet er allemaal iig goed uit, komt wel goed daar in de schuur.. succes 🤞🏼

Comment

• Temmink
      Temmink commented
      Editing a comment
      Bedankt voor de tips, ik kijk nog heel even wat de temp gaat doen de komende weken, maar die verwarmingskabels lijken me wel wat.

Vanwege het geluid blaas ik nu niet direct naar buiten maar vlak voor het luchtrooster, ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik direct naar buiten blaas.

Ik weet niet wat de capaciteit is van de afzuiger en het koolstoffilter, ik heb vrijwel de gehele set via Marktplaats aangeschaft om eens te proberen. De apparatuur was wel zo goed als nieuw, maar ik zal eens kijken of ik ergens de capaciteit kan vinden. Ik heb de uitlaat nu op 60% staan, omdat het mij nog niet nodig leek om deze volop aan te zetten.

Ik heb de tent achteraf gezien wat ongunstig geplaatst. Normaliter zou ik er nog aan de zijkant inkunnen, maar nu enkel vanaf de voorkant. Ik zal even nadenken of ik de 2 voorste planten wellicht op moet offeren voor wat meer bewegingsruimte.

Jouw reactie heeft mij in ieder geval wat gerustgesteld, ik zal langzaamaan wat groen wegknippen en meer water geven. Thanks!

• Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Ik zou eens naar een grow shop rijden en daar vragen voor wat advies, leg je je geluid probleem uit en dan kom je er wel. Ik had eeerst een afzuiging die Max 700 afzoog en die moest ik op 100% zetten in de bloei en dan was het als of er een vliegtuig opsteeg. Nu met die van 1200 staat die constant op 50% amper geluid en altijd voldoende afzuiging voor de gehele kweek.

Howdie

Op zich gaat het prima, maar je moet wel wat aan die lv doen. Dalijk in de bloei geeft dat geheid problemen.
    Ontvochtiger, of stoken. De ruimte stoken of warmtematjes. Ook ,un je wat blad weghalen, minder verdamping en zweten
    Bladeren die elkaar raken en zo vochtig worden kun je verwijderen, twee vliegen in een klap

Dat verkleurd blad is genetisch dingetje, niks van aantrekken

Ik gebruik blumats als watergiftsysteem, met jpuw systeem heb ik geen ervaring.
    Het is nu wel tijd om om te schakelen, zet ze maar in bloei

Watergift kan iets beter, wat blad verwijderen en vooral actie ondernemen tegen de hoge lv. Na bloeiweek 5 moet je dit onder controle hebben en houden, max 55% is ideaal

"Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

Comment

• Zazaris
      Zazaris commented
      Editing a comment
      Op hoeveel procent staat het licht? Ik zie iets of wat taco bladeren(frommelen). Kan zijn dat het te hoog of de dichtbij staat. Ik kweek ook in mijn schuur. Van de winter ga ik er een isolatieplaat onderzetten en ik heb een stopcontact keramische heatertje. Klein ding maar genoeg voor de tent. Je moet wel waken voor te grote temperatuur verschillen tussen dag en nacht. Die heater kan ik instellen tot een bepaalde temp en dan slaat die af. Dat ze zo kort en breed zijn is alleen maar goed dat komt doordat je getopt hebt. En als je gaat schakelen naar 12/12 gaan ze ineens heel hard de lucht in nog.
      Ziet er goed uit hoor

• Temmink
      Temmink commented
      Editing a comment
      Ik heb het licht nu op 100% staan en ongeveer 50cm afstand tot de hoogste plant (zoals geadviseerd op de site van Marshydro). Met name van 1 plant zijn de bladeren behoorlijk verfrommeld inderdaad. Ik heb op mijn telefoon een PAR meter die een PPFD geeft van 500-1000 (in het midden is de meting het hoogst), is dit te fel voor deze fase?

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Kanoblad heet dat.

En kijk effe naar warmtekabel, die werken ook zonder thermostaat.

Goed begin is t halve werk
    Als je de controller al hebt van AC zou ik voor de ac Heater gaan die schakelt dan via je controller samen met je afzuiging.
    Mijn tent is 60x75x210 ik heb de T6 afzuiger draait hoogstens op standje 6 denk wel dat de T4 afzuiger te licht is voor jou afmetingen zal constant stand 10 draaien en zijn dan best rumoerig
    Mijn tentstaat niet in de schuur maar onverwarmde kamer afgelopen winter heeft de heater in de tent op max stand 2 gestaan van de 10.
    De heater wel in de tent zetten anders zet hij constant de tent bol en krijg je nog stank overlast

Comment

• Grow Co
      Grow Co commented
      Editing a comment
      En natuurlijk welkom en suc6 Temmink

• Temmink
      Temmink commented
      Editing a comment
      Bedankt, ik hoopte eigenlijk niet heel veel geld meer uit te hoeven geven, maar ik ga toch maar even op zoek naar een heater en een andere afzuiger.

Succes met je eerste ronde! 💪😎🪴🪴🪴🪴

Comment

• Temmink
      Temmink commented
      Editing a comment
      Bedankt!

• Locogringo
      Locogringo commented
      Editing a comment
      Als je huurt zou ik wel voor n filter gaan wil je verder kweken.
      Die twee kleintjes zullen ze niet veel van ruiken lijkt mij.
      Maar zou er wel mee oppassen als je huurt.

Ik heb inmiddels behoorlijk de schaar erin gezet en het grootste deel van de fanleaves weggeknipt. Ik wacht het liefst nog heel even met op 12/12 zetten tot hopelijk de kleinste planten ook het net aantikken.

IMG_8788.jpg
    IMG_8789.jpg
    IMG_8790.jpg

Comment

• Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Tent krijg je wel vol als je nu zou schakelen

• Temmink
      Temmink commented
      Editing a comment
      Ok, ik zal hem morgen overzetten op 12/12 en kijken wat er gebeurd 👍🏻

• Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Mooi de takken door de masen heen weven. Ik heb er momenteel 3 netten inhangen en minimaal 2 altijd. 1e net voor de takken te spreiden 2e net evt ook en dan de 3e is voor de ondersteuning van de toppen wanneer alles vol in de bloei staat en alles zwaar begint te worden

Ik zit eraan te denken de volgende spullen te halen:

- Ontvochtiger voor buiten de tent (https://www.hornbach.nl/p/madeira-lu...notos/6772349/)
    - AC Infinity Thermoforge voor de verwarming in de tent (https://amsterdamgrowsupplier.com/pr...plantenkachel?)
    - Softbox afzuiger 1500 m3/h (https://www.growdeal.nl/isobox-mdf-s...zuiger-1500m3/)
    - Koolstoffilter 1500 m3/h (https://www.greentradingxxl.com/nl/c...toffilter.html)

De huidige afzuiger en koolstoffilter kan ik dan mogelijk gebruiken voor een aparte droogtent, ik twijfel alleen of de ontvochtiger en de thermoforge de moeite waard zijn. Iemand ervaring met een dergelijke ontvochtiger buiten de tent? De LV buiten de tent was vanmorgen 86%.. De thermoforge ziet er super uit, kan buiten de tent staan en zal goed werken met de controller van AC die ik al heb, maar zou een klein kacheltje IN de tent niet voldoende zijn?

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Airco nemen, heb je in de zomer ook wat aan, zit ook ontvochtiger in.

Voor warmte neem warmtekabel, voor 150 kan je ook een thermostaat erbij nemen.

• Temmink
      Temmink commented
      Editing a comment
      Ja ik heb een mobiele airco en die heb ik al geprobeerd, maar die hoor je 3 straten verderop nog draaien helaas..

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Ja dat kan.

Maar warme droge lucht krijg je alleen met een kacheltje ja, je kan warmte kabel of mat in de inlaat buizen doen, maar dat werkt alleen goed met actieve inlaat, die moet je goed afstellen in combinatie met de uitlaat.

Of warmte kabel op de grond, maar dan heb je ook zand nodig.

Bobledsgrow heeft daar ervaring mee.

Welkom en succes, ik volg!
    MGC 65W - Purple Lemonade
    MGC 65W - Blueberry Auto

Comment

Hier de voortgang van de dames. Ik zou dit weekend over gaan op 12/12, maar omdat ik zeker wil weten dat ik een goede afzuiging heb als de planten gaan bloeien heb ik hier nog even mee gewacht. Aangezien de planten nu na 3x snoeien het scrognet al zo goed als gevuld hebben ga ik morgen echt over op 12/12.

Gezien de kleinste plant het net nog niet raakt en de grootste plant al ruim boven het net uitsteekt; doe is er goed aan de hoogtste plant te supercroppen? Ik heb deze al 3 keer getopt.

IMG_8860.jpg

Comment

• Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        In het aller aller ergste geval zet je ukkie nog op een stapel dikke ongebruikte boeken ofzo.

O en die bevochtiger, doet pijn aan me ogen.

• Temmink
        Temmink commented
        Editing a comment
        Haha, dat is een ontvochtiger maar die staat er eigenlijk alleen nog voor de sier want die haalt niets uit

• Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        O in dat geval, wat een lief dingetje.

Inmiddels staat de boel alweer een aantal dagen op 12/12 en heb ik de kweektent een upgrade gegeven met een nieuwe afzuiger en koolstoffilter en een luchtontvochtiger.

De ontvochtiger had ik eerst buiten de tent staan, maar dit leverde niet veel resultaat op. Binnen de tent zorgt deze voor een redelijk stabiele LV van rond de 53-58%. Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat de waterbak relatief snel volzit met een inhoud van 2,5L, deze moet ik eigenlijk 2x per dag wel legen. Ik kan door middel van een slangetje het water in een aparte bak opvangen, maar hiervoor heb ik geen ruimte in de tent. Ik heb een slang van 2,5m gekocht in een aquariumwinkel en een gat geboord onderin de wand van de schuur om zo water in het gras naast de schuur te laten lopen in de hoop het reservoir niet meer te hoeven legen (bij een vol reservoir slaat hij af). Helaas heb ik dit nog niet werkend gekregen en is deze zelfs gaan lekker, waardoor gisteren de tent vol water stond.

Ik heb ook een verwarmingsslang gekocht, maar deze heb ik nog niet geinstalleerd. De ontvochtiger blaast relatief warme lucht en zorgt er zo voor dat de temperatuur de hele dag door tussen de 20 en 30 graden is. Ik heb geprobeerd de ontvochtiger op een timer te zetten om energiekosten te besparen, maar dan loopt de LV met lichten aan op tot boven de 70%. Ik begreep dat een hoge LV met lichten aan niet zoveel kwaad kan, maar dat de koolstoffilter daardoor wel minder goed kan gaan werken.

Gisteren ben ik wel tegen een (hopelijk) klein probleem opgelopen. Ik heb de lamp kort van het stroom gehad toen deze uit was, maar dit heeft ervoor gezorgd dat deze niet aanging op de gewenste tijd. Omdat ik uit eten was is de lamp uiteindelijk 5 uur later aangegaan dan de bedoeling was. Ik was in de veronderstelling dat ik het beste de boel maar gewoon kon laten en het schema vandaag weer op te pakken zoals hij was, maar de planten hebben gisteren dus maar 7 uur licht gehad. Kan dit eventueel kwaad op de langere termijn?

Tot slot heb ik de actieve luchtinlaat verwijderd en de twee overgebleven slangen van de inlaat en de oude afzuiging bevestigd achter de luchtroosters aan één kant van de schuur en in de tent gehangen. Er wordt nu zowel onder als boven het bladerdek verse lucht van buiten passief aangezogen en aan de andere kant van de schuur wordt de lucht uit de tent afgevoerd door het luchtrooster.

Vanwege de ontvochtiger kan ik het geplaatste net nu niet helemaal vullen, maar ik heb een tweede net besteld die ik er ongeveer 20cm boven wil hangen om het laatste stukje op te vullen en de toppen straks te ondersteunen.

De plantjes lijken het verder prima te doen, eigenlijk haal ik iedere dag hier en daar nog wat bladeren weg als ik het idee heb dat ze licht weghouden bij andere delen van de plant en ik heb een aantal wat langere delen van de planten ge-"supercropped" om het bladerdek zo egaal mogelijk te houden.

Foto's:

IMG_8950.jpg
      IMG_8949.jpg
      IMG_8948.jpg
      IMG_8951.jpg

Comment

• Canaboid
        Canaboid commented
        Editing a comment
        Denk niet dat die 5 uur minder licht voor problemen gaan zorgen.
        In de natuur heb je ook wel eens een hevig bewolkte dag waar de zon niet doorheen komt.
        Zou me er niet druk om maken.

Waar ik me wel druk om zou maken is de LV.
        Heb de laatste dagen eens door je post gelezen.
        Begrijp je keuze om de tent in het hok te plaatsen.
        Maar dacht wel gelijk van oei, dat wordt wat met de LV.

Zou die slang op de afvoer van de luchtontvochtiger snel fixen.
        Het wordt alleen maar vochtiger weer dus dan moet je straks 3-4x per dag de bak legen.

Als je serieus een scrog wilt doen hangt het net wel te laag.
        Ze gaan nog flink groeien aankomende 2 weken.
        Wordt zo meer een steun net.

• Temmink
        Temmink commented
        Editing a comment
        Canaboid Het is inmiddels gelukt om het vocht uit de ontvochtiger via een slangetje naar buiten te loodsen. Daarmee is de LV ook onder controle (zou nog iets lager mogen, zit nu redelijk tussen stabiel de 50-55% met héél soms een uitschieter naar 58-60). Temperatuur is ook vrij stabiel rond de 20-23 graden met lamp uit en 26-30 graden met lamp aan. Ik heb de verwarmingskabels daarom nog niet geinstalleerd.

Ik heb inmiddels een tweede scrognet binnen, deze zal ik vanavond als het licht weer aangaat plaatsen op zo'n 20 cm boven het huidige net. Ik kan eventueel het huidige net ook nog iets naar boven schuiven.

Ik merk wel dat ik bladeren blijf weghalen elke dag en dat het een dag later weer een jungle is. In hoeverre kan ik hiermee doorgaan? In de zin van hoeveelheid blad en hoe ver in de 12/12 cyclus? Ik haal nu iedere dag 2-3 handen vol blad eruit.

• Canaboid
        Canaboid commented
        Editing a comment
        Zou het snoeien niet elke dag doen.
        Maar verzamelen tot 1x per 1 a 2 weken.
        Snoeien is ook stress moment voor de plant.

Je kan gerust 40% van blad wegsnoeien.
        Ik verdeel dat vaak wel wat over de takken.
        Dus niet van 1 tak bijna al het blad weg en andere tak bijna niks.
    Bezig...
    X